Hemmafru-trenden - positiv eller problematisk? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

Som jag skrev. Att många har åsikter om att det är dåligt för barn att vara hemma och att det är en kvinnofälla.
Jag nekar inte till att det kan vara en risk för kvinnan på sikt men mamma valde helt själv och fick leva det liv med oss som hon (och pappa) önskade.
De valde att leva snålt och mamma var medveten om att det kunde få konsekvenser om
de skulle ha gått isär.

Fast en får ju se skillnad på individ- och gruppnivå. På gruppnivå är hemmafruar inte ett dugg bra, vi tappar hälften av arbetskraften och kompetensen samt att det som sagt är en hemsk kvinnofälla. Det är inte samhällsekonomiskt sunt med hemmafruar.
 
Fast en får ju se skillnad på individ- och gruppnivå. På gruppnivå är hemmafruar inte ett dugg bra, vi tappar hälften av arbetskraften och kompetensen samt att det som sagt är en hemsk kvinnofälla. Det är inte samhällsekonomiskt sunt med hemmafruar.
Jag är som sagt otroligt tacksam över hur mina föräldrar valde.
Och livet handlar ju om mer än ekonomi.
 
Jag är väl kanske ingen ung kvinna när jag befinner mig i åldersspannet 30-35 år. Men jag skulle absolut kunna tänka mig att vara hemmafru så länge jag har något att göra. T ex tills barnen börjar skola, sen kan man börja deltidsjobba. 15 tim i förskolan är ju inte mycket att jobba på, man får väl se det som en chans att få något gjort hemma.

Sannolikheten att jag skulle behöva gå ofrivilligt utan anställning är låg. Extremt låg till och med. Ser man att arbetsmarknaden börjar svikta får man väl göra en ny riskbedömning och ta en anställning. Jag är inte helt obildad heller och behöver bara hitta ett intressant huvudområde och läsa 90 hp inom det så kan jag ta ut en till kandidatexamen. Studiemedel finns kvar till det också.

Enda orosmomeneten för mig är om man skulle bli oförmögen att arbeta, då sitter man verkligen i skiten utan sgi om man vill skiljas. Då får man leva på försörjningsstöd och det skriker inte direkt guldkant. Kan man ens få kontrakt på en hyresrätt då?

Pensionen är jag faktiskt inte särskilt oroad över, jag har helt enkelt slutat oroa mig. Det blir vad det blir.

Beroende av varandra? Ja det är vi redan nu, vi har byggt ett liv ihop som inte över en natt går att göra till två liv även om vi har egen försörjning, det är ju därför man har t ex livförsäkring.
 
Jag oroar mig inte över någon tradwife-trend över huvudtaget. Folk på sociala medier har en tendens att inte återspegla verkligheten. När det väl kommer till kritan så är det min uppfattning att det är få män som faktiskt vill jobba häcken av sig heltid och knappt se barnen, medan frun är hemma (när vi talar medelsvensson).

Det är väl snarare så att kunna jobba halvtid båda två och ha mer tid för barnen anses "finare" i vårt samhälle av flera anledningar.
 
Jag är väl kanske ingen ung kvinna när jag befinner mig i åldersspannet 30-35 år. Men jag skulle absolut kunna tänka mig att vara hemmafru så länge jag har något att göra. T ex tills barnen börjar skola, sen kan man börja deltidsjobba. 15 tim i förskolan är ju inte mycket att jobba på, man får väl se det som en chans att få något gjort hemma.
Du ser det som en självklarhet att lämna barnen på förskola? Är inte poängen med att vara hemmafru att ha barnen hemma tills de börjar skolan eller vad är det jag missar?
 
I ett stall jag hade häst tidigare var det en unge som berättade att hennes mamma var hemmafru, hon fick inte ha egna hobbies eller intressen utan skulle sköta hemmet, punkt. Enligt den etniskt svenska dottern höll mamman på att ständigt städa, städa, städa för hon hade inget annat att göra om dagarna när dottern var i skolan.

Det lyxiga livet med dyrt hus, dyra kläder och dyr bil är inte så roligt när partnern dikterar villkoren. Jag vill aldrig vara beroende av en partner för att kunna råda över mina egna inkomster eller vad jag gör med min tid. Om det är så att man har det så gott ställt att man kan leva på en inkomst men inte hinner allt man vill, så varför inte leja bort det man inte hinner? Barnpassning, städ, tvätt, trädgård ..?

Tänk vad mycket arbetstillfällen man skapar och hur mycket tid man kan köpa sig? 😅
 
Du ser det som en självklarhet att lämna barnen på förskola? Är inte poängen med att vara hemmafru att ha barnen hemma tills de börjar skolan eller vad är det jag missar?
Vi kan skippa skolan barnen kan hemskolas eller i alla fall döttrarna de behöver ju ingen utbildning annat är hemkunskap om de ska bli hemmafruar
Tänk så mycket enklare om bara pojkar fick gå i skolan
OBS väldigt ironisk här
 
Vi kan skippa skolan barnen kan hemskolas eller i alla fall döttrarna de behöver ju ingen utbildning annat är hemkunskap om de ska bli hemmafruar
Tänk så mycket enklare om bara pojkar fick gå i skolan
OBS väldigt ironisk här
Och tänk så mycket pengar samhället kan spara! All denna kvinnokraft skulle kunna ta hand om äldre familjemedlemmar och får de tid över kan de följa sitt kall och jobba gratis inom vården. :idea:
 
Som jag skrev. Att många har åsikter om att det är dåligt för barn att vara hemma och att det är en kvinnofälla.
Jag nekar inte till att det kan vara en risk för kvinnan på sikt men mamma valde helt själv och fick leva det liv med oss som hon (och pappa) önskade.
De valde att leva snålt och mamma var medveten om att det kunde få konsekvenser om
de skulle ha gått isär.

Men om din mamma arbetade för kommunen var hon väl inte hemmafru? Och om hon hade andra barn hemma tillsammans med dig så fick du naturligt umgänge med andra barn med mindre grupper och brist på pedagoger. Då är väl främst skillnaden att din mamma var så lyckligt lottad att hon kunde ta med sig sina barn på jobbet.
 
Jag håller med dig, men tyvärr är det flera yrken som inte tillåter att man går ner i arbetstid. Det är heltid eller inget, typ.

Spinner vidare. Jag tror att mycket av detta är en reaktion på den själsdöda tillvaron som många upplever med (meningslös) arbete, extrem individualism, kapitalismens baksidor och konsumerism. Men lösningen borde vara en omfattande samhällsförändring där vi värdesätter aktiviteter och relationer som på riktigt gör oss lyckliga istället för rena transatkionella värden som ser bra ut för Sveriges BNP eller vårt instagramflöde.

Mer konkret - inför 6 timmars arbetsdag. Och ta det därifrån.
Fast i Sverige har man väl rätt att gå ned till 75% upp tills barnet fyller åtta, oavsett yrke?

Sen håller jag med om att 6 h arbetsdag borde vara norm. Med tanke på att 8 h sattes när det till stor del främst var männen som jobbade borde det finnas utrymme för att sänka till 6 h idag när ”alla” jobbar.
 
Det är ju det som är en del av problemet, att det är inte alls säkert att två löner på 50% (motsvarande att en är hemma heltid alltså) är samma som en på 100%.

Lönegapet är fortfarande stort, även i Sverige.
Fast jag har aldrig sagt halvtid. 75% lär ge betydligt mer ork till hem och barn, tänker jag, och då bör det funka minst lika bra ekonomiskt.
 
I ett stall jag hade häst tidigare var det en unge som berättade att hennes mamma var hemmafru, hon fick inte ha egna hobbies eller intressen utan skulle sköta hemmet, punkt. Enligt den etniskt svenska dottern höll mamman på att ständigt städa, städa, städa för hon hade inget annat att göra om dagarna när dottern var i skolan.

Det lyxiga livet med dyrt hus, dyra kläder och dyr bil är inte så roligt när partnern dikterar villkoren. Jag vill aldrig vara beroende av en partner för att kunna råda över mina egna inkomster eller vad jag gör med min tid. Om det är så att man har det så gott ställt att man kan leva på en inkomst men inte hinner allt man vill, så varför inte leja bort det man inte hinner? Barnpassning, städ, tvätt, trädgård ..?

Tänk vad mycket arbetstillfällen man skapar och hur mycket tid man kan köpa sig? 😅
Det bästa är väl att inte ingå förhållande och inte skaffa barn. Då minskar vi verkligen utsläppen och räddar miljön
 
Men går din hiss verkligen ändå upp :banghead:
Vad menar du med det?

I Strömsund och Östersund och några orter till har ju barnafödandet minskat så man har bestämt att stänga ner några förskolor. Källa dagens SVT.

Därmed spar man pengar och sätter över det på nån annan verksamhet
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 451
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp