Jag svarar på :Som sagt, jag tror inte att @turbofling bor i Sverige.
Det jag vänder mig emot är att raljera emot folks privata ekonomiska val. Har man tänkt igenom hur man vill ha det, och valt det, så anser jag att det får vara bra så. Är det folks privatekonomi man stör sig på så har man nog dessutom betydligt fler än hemmafruar att veva emot. Det finns många som är i skuldfällor, saknar buffert, är belånade över sin egen förmåga osv. Jag känner inte till jättemånga hemmafruar men de få jag vet vilka de är har inga ekonomiska bekymmer vid en skilsmässa eller dödsfall om man säger så. De säkrade sin ekonomi när de gifte sig. Säga vad man vill om det, men pengar är inte deras bekymmer.
Som du skrev till svar på min fråga till @turbofling. Inget av mina svar till dig har handlat om @turbofling s situation utan handlat om generella förhållanden utifrån det svar du gav mig. Så jag har inte pratat om någon enskild individs ekonomi eller ekonomiska val. En diskussion utifrån att välja att vara hemmafru och ekonomin kring det måste väll ändå få diskuteras i tråden?jag tror överlag att väldigt många behöver göra förändringar i sitt liv om någon part går bort eller man skiljer sig. I varje fall där jag bor och boende är dyrt. Vi är två arbetande föräldrar men skulle vi skilja oss så skulle vi behöva sälja huset och skaffa boenden anpassade efter en inkomst. Om någon dör har vi livförsäkringar. Men jag tror det är få som har ett liv som fungerar för alla olika scenarion, det vanligaste är nog att man bygger upp ett liv med de gemensamma förutsättningar man har här och nu. Det viktiga är ju, som du kanske fiskar efter, att det finns en plan som fungerar om allt skiter sig.