Hemlig hane

Priscilla

Trådstartare
Jag har lagt märke till en förändring på uppfödares hemsida på senaste tiden, inom min egen ras.
Förr lade dom alltid upp planerade parningar. Bild på tiken och så en bild på den inbokade hanen och en presentation av båda.
Nu har de slutat med detta, utan väntar till parningen är genomförd.

Varför?? frågade jag då uppfödarna på forumet för rasen.
Uppfödarnas svar var att det går troll i att avslöja tidigare. De vill dessutom att allt ska vara "klappat och klart" när de går ut med informationen för att slippa att förklara vid eventuella ändringar.

Vad tycker ni om detta?
Uppfödare av andra raser, hur gör ni?
Valpköpare, vad tycker ni?

Sv: Hemlig hane

Vad tycker ni om detta?
Uppfödare av andra raser, hur gör ni?
Valpköpare, vad tycker ni?

Även inom min ras sker det, eller ja, vissa kennlar säger inte ett ljud om att de planerar valpar förrän de är säkra på att tiken är dräktig, ibland inte innan valparna är födda.

Andra lägger ut långt i förväg precis vad de parar och jag vet en salukikennel som har skrivit upp "drömmar och planer" och skrivit vilka tikar de tänker para och varför och när, och när hane är bestämd så skriver de ut det. (De har även skrivit vad de funderar på även när det inte är bestämt, skrivit tex "vi funderar på xxx men vill se mer vad det blir av hans avkommor innan vi bestämmer oss).

Jag har också hört att det är för att "slippa prat om varför det inte blir valpar" för att "slippa förklara sig om man ändrar sig" osv.

Själv som valpköpare tycker jag det är jätteintressant att veta vad kenneln i fråga planerar långsiktigt. Jag vill gärna(!) se vad de har för hundar hemma på kenneln, vilka de planerar att para i framtiden och om de har hane klart vill jag gärna veta det. Det är intressant och det är lättare att se om det är en kennel jag gillar om jag vet hur de tänker. (Visst kan man maila och fråga också, men man spar mycket tid och många mailstunder med "hela världen" om det ligger ute lite info på nätet)

som valpköpare vill jag gärna veta i hyfsad god tid vilken/vilka hanar som är aktuella. för även om jag gillar tiken jättemycket, så kanske jag inte alls gillar hanen, eller kombinationen. att hitta den "perfekta valpen" tar ju ganska mycket tid i anspråk, man ska etablera en kontakt med uppfödaren och helst träffa personen, och blir det då inte som man tänkt så får man starta upp processen igen.

att uppfödaren väljer att inte vara offentlig med val av hane är en annan sak, men till intresserade valpköpare kan det ju vara lämpligt att dela med sig av mer information.

Sist jag la ut vilken hane jag skulle ha, så hux flux ville alla ha honom. Jag hade hittat honom i ett annat land och folk började maila mig och sa de också ville ha honom.
Min tik drog ut på tiden innan hon började löpa. Och jag fick veta att en uppfödare åkt dit före mig, utan att skriva på sin sida osv..
Så hittar jag något nytt, då lägger jag inte ut det på min sida.

Jag valde bort den hanen, för då var det inte intressant för mig längre.

Däremot lägger jag ut att jag planerar en kull och vilken tik. Och vill valpköpare veta så får dom info.
Men som sagt, det är bara om jag hittar något extra jag vill vara själv om. Annars lägger jag ut vilken hane det planeras..

Senast ändrad:

Jag älskar att kolla uppfödares sidor och sitter nu en hel del och kollar lite smått efter olika linjer på en viss ras. Jättetråkigt då, tycker jag, när det inte finns info om hanen. Förstår inte heller riktigt varför (förutom Granas förklaring, delvis).

Likaså när jag skulle köpa min hund, men då fick jag svar direkt när jag mailade och frågade (köp nu är inte aktuellt så nu frågar jag inte).

Jag är inne på Granas tänk!
Konkurrensen har blivit hårdare även för uppfödare.

Hittar man en bra hane så vill man inte alltid "skrika ut" dennes namn långt i förväg och på så vis riskera att någon annan uppfödare gör en liknande kombination samtidigt.
Eller ännu "värre" att flera andra uppfödare via information från ens hemsida väljer samma hane samtidigt, så att det till sist finns 3-4 kullar nästan i samma tid med liknande stam på marknaden.

Är det dessutom en oprövad-stjärna kanske man vill hålla extra hårt i den "diamanten" tills parningen närmar sej eller till och med är genomförd.

/Swat

Trist att det ska vara så. Borde ju vara tvärtom, att man vill undvika liknande kombinationer samtidigt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 084
Senast: Zoya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 766
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 632
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt... 9 10 11
Svar
213
· Visningar
15 030
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka