Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Jag vet flera som inte använder transportskydd till sina hästar.
Är detta vanligt?
Är det jag som är hysterisk över att alltid använda det?
Hur många av er har det?

Jag har aldrig kört en häst utan transportskydd - helt ärligt. Eller jo, en gång har jag kört med lindor och boots.

Har korta transportskydd som bara går upp till knäna och hasorna bak och de skaver inte. Vet dock att gamla ägaren till en av våra hästar nästan aldrig hade transportskydd på sina hästar ..

Jag kör ca 2ggr per vecka och har aldrig kört utan skydd. När jag skall hoppa brukar jag dock ha senskydd och boots fram i stället för transportskydd. För mig tar det 1 minut att sätta på skydden och hästen är helt van vid dem. Minns en känd Stockholms vetrinär som kom till våra hopptävlingar och lastade av sina blodiga hästar utan transportskyd ur sin lastbil. Den minnesbilden gör att jag aldrig skulle köra utan skydd.

Jag har aldrig använt, det kan då bero på att jag bara i hela mitt liv har kört, (okej jag har inte kört) en häst 3 gånger. elr egentligen två, då vi hämtade foderhästen, och sen då ägarna kom efter henne och sen då vi hämtade hem min häst. Lite över 1 h resa båda gångerna. Men iofs så transporterar jag inte min häst ofta. :)

*kl*

Har aldrig behövt och använder inte heller transportskydd åt mina hästar. Skulle heller aldrig komma på tanken att köra dem broddade vad det anbelangar.

Håller med om det här med broddarna.......
Jag trodde verkligen inte att folk körde broddat, så jag brydde mig inte ens om att ta med det i starten av tråden......!!!!!!

Två av våra tre åker avsevärt sämre med skydd än utan. Om hästen halopperar i transporten tills skydden är av så är skaderisken många ggr större än om hästen kliver i och ur snällt och stor stilla och avslappnat under körningen. Den tredje har bara skydd fram. Alla har dock svansskydd.

Jag använder alltid transportskydd. Har ett par Bucas som har en superbra passform. Har utöver transportskydd alltid svansskydd samt täcke om det är kallt. :)

Oskodd häst = Nej
Skodd häst = Ja, med undantag för kortare sträckor
Skodd och broddad = Absolut JA!

jag har åkt med broddat utan transportskydd ett antal ggr, dock bara korta sträckor, skulle jag åka långt skulle jag ta på honom boots. Han är lite ben skygg,så mkt grejer på benen gillar han inte, och så har han aldrig skadat sig när han åkt transport, utom en gång när han körde upp huvudet precis vid öppningen... klantskalle! men han lär inte göra om det, skalade bort ett tunnt lager av huden :cool:

använder guldskor så att ta bort broddarna går liksom inte :p och nåt annat skulle jag aldrig använda heller! blir svårt att galoppera fram i beckmörker när man inte ser underlaget utan riktigt bra fäste! så det är viktigt!

Förut använde jag alltid transportskydd. Numera kör vi för det mesta hästarna helt nakna på benen, eller möjligtvis med boots.
De står mycker lugnare utan transportskydd.

Edit: Om de är broddade (Guldskor med fast brodd.) har de såklart boots.

Jag har det inte, det beror ju på hur hästen är.
Min häst står blickstilla så där känner jag att jag inte behöver..
Ska man på träning har jag benskydden på som transportskydd just för att spara in tid=)

Men har amn en häst som sparkar , trampar som en galning kan ju senskydd och boots vara bra för att skydda så hästen inte trampar av sig skor eller på sig själv..

Stora klumpiga transportskydd skulle jag aldrig utsätta min häst för.Dom kan de trampa av sig och göra mkt illa sig!
Dessutom brukar de sparka mer med sånna på och gå mkt konstigt!

kl

Använder transportskydd/lindor på skodda hästar. Hästar som går barfota åker oftast utan.

De enda gångerna som mina ens trampar om- är om jag kör ngt oförsiktigt- annars står de som ljus.
Är vana från början med skydd o åker regelbundet- inget konstigt att skydden sitter på- sprattlar inte.

Konstigt resonemang att skydd sitter illa eller inte skyddar:confused:- då sätter man dem fel eller kör illa.
De klumpiga filtskydden har jag oxå haft. de sitter där de sitter, men jag har moderna skydd som sitter lika bra.

Håller med dig i det du säger man vet aldrig vad som händer i förväg. Jag åker alltid med höga skydd oavsett hur långt vi ska. Aldrig med broddar men ibland med senskydden på inför hoppträningar (två km bort). Det är inga konstigheter med det för varken häst eller mig, det tar två minuter att ta på eller av. Passformen är bra och man slipper onödiga balltramp och annat. Tar hästen ett snedsteg vid urlastning så skyddar de vaderade benskydden från skrapsår. Rutinen gör att det går av bara farten. Skulle inte förlåta mig om något hände bara för att jag inte orkade det extra besväret vid transportering. Nu är jag i och för sig en hönsmamma i övrigt med mina pållar men har också sett en del onödiga olyckor i mina dar många gånger pga slarv med säkerhet.

Vi sätter alltid på transportskydd. (Dock inte efter sista träningen då jag glömde bort det, som tur är står hästen stilla och vi har nära hem).

*KL*
Jag har också alltid haft transportskydd, även på åringen och oskodd unghäst. Har liksom inte fallit mig in att man kan köra utan! Är mer rädd för vad som kan hända utan skydd, men då har jag förståss sett till att de sitter på ordentligt också.

Unghästen som inte var så åkvan fick provgå i sina skydd en gång innan, och bara en kort bit. Var väldigt förundrad men inte precis stressad. Sedan har jag lärt mig att trä på skydden bara precis framför rampen, särskilt på en "grön" häst, så den inte behöver gå mer än ett par steg med skydden. Då hinner den inte känna efter så mycket vad som ev känns konstigt.

Vet också många äldre och väl transportvana hästar som ogillar skydden, men verkar inte åka dåligt för det - de vill bara inte behöva promenera runt i dem. Vilket inte är så konstigt.

Jag använder det inte då det inte finns några som passar shettisen och varmblodet plockar av dom i transporten (han tar till alla medel för att få av dom.) större riska att han skadar sig med dom på än utan. Båda står utan något och det har gått jätte bra :)

Jag använder ALLTID transportskydd :eek: Självklart, skulle aldrig få för mig att åka utan att skydda benen. Även min B-ponny som är oskodd har jämt transportskydd på sig.

Hur kan han plocka av sig dem i transporten är han inte fastsatt i lagom kort grimskaft? Mina hästar skulle inte kunna ta av dem ens om de verkligen försökte. De sitter med flera kb-fästen utan att klämma men fast och säkert. Hästarna kan ju lära sig att ha sadel och täcken m.m. om det inte är något speciellt som hänt, varför skulle just benskydd vara så svårt att få på dem?:cool:

Har det på min dam. Vet inte om det hade blivit någon skillnad utan men det är mer en säkerhetsfråga av mej. Hon har en tendens att hoppa i luften vid ex motorcykelmöte/Högljudda fordon.

Jag har alltid transportskydd på min häst.. Känns som en billig försäkring. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar