Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Därför att jag tycker det är fullständigt onödigt. Har aldrig haft en transportskada på en häst, och hästarna skadar sig lika gärna i hagen eller i boxen.
Jag känner många människor som aldrig använder transportskydd av samma anledning.

Och jag har under mina 26 år med hästar haft EN transportskada (11 år sedan), och hade inte den hästen haft transportskydd på sig så hade den inte överlevt

Mot detta hjälper nog inte transportskydd heller...

Beror väl på vad som händer, men det kan räcka med att man tvingas bromsa kraftigt eller väja för en annan trafikant (eller vilt) för att skadorna på hästen ska vara ett faktum. I de lägena räcker transportskydd väldigt långt. Vid en rejäl krock kanske de inte direkt skyddar lika bra (men de små incidenterna är betydligt vanligare än allvarligare trafikolyckor, och det är där som transportskydd kan skydda)

Svar till nihe: Nej, föl åker utan skydd, däremot åker övriga hästar med skydd. Vänjs in med transportskydd tidigt, och första gångerna med skydd går vi på promenad :)

Jag har alltid transportskydd på. Och jag broddar också ur om jag måste köra hästen när den är broddad.

Detta gäller skodd häst.

Alltid skydd på när min gubbe åke transport.
Höga transportskydd runt om med tjocka boots under. Täcke beroende på väder och temperatur.
Aldrig lindor! Inte sedan den gången min gubbe åkte med lindade ben (paddar under) och fick panik i transporten (gillar inte åka smalt, är bredåkare). Lindorna och paddarna var bara trasor, som tur var klarade sig benen undan med bara sårskador...

Jag använder transportskydd under längre sträckor ifall hästen skulle bli trött och tråka trampa sig eller liknande, men undviker det under korta färder då damen tycker det är hemskt otäckt med skydd och är mer bekväm och lugn utan.
Har dock endast tunna billiga transportskydd som skydd mot tramp och inget annat, är olyckan framme så tror jag inte att riktigt tjocka klumpiga transportskydd gör så mycket till eller från : /

*KL

Jag åker alltid med transportskydd på, om det är en planerad åktur! Igår till exempel fick jag och ponnyn skjuts hem från träningen som inte var planerad. Ponnyn hade blivit väldigt svettig och det hade börjat komma snöblandat regn ute så vi blev erbjudna en plats. Då fick han åka i senskydd, kotskydd och boots runtom. Men jag måste säga att jag var lite nervös att han skulle råka trampa sig, men det gick bra.

är olyckan framme så tror jag inte att riktigt tjocka klumpiga transportskydd gör så mycket till eller från : /

Mina erfarenheter säger mig precis tvärtom (men förstår ditt resonemang). hade inte min häst haft riktigt tjocka skydd (2cm tjock filt som dessutom var läderklädda) på sig den kvällen så hade han inte klarat sig (tunna skydd hade inte skyddat alls). Nu var ju hans olycka iofs ingen "vanlig" transportskada, han hade oerhörd otur (och tur i oturen) att det blev som det blev och att utgången blev så lycklig (inte ens veterinärerna trodde att han skulle klara sig, tog ca 1 vecka innan vi kunde andas ut ordentligt)

Innan olyckan kunde jag slarva med skydden ibland, efter olyckan använder jag alltid rejäla skydd (de tunna skydden man kan köpa billigt anser jag bara vara smutsskydd, de skyddar bra mot smuts, men nästan inget alls ens mot tramp)

Alltid på vuxna hästen. Ungen har för små ben, och inga skor ;)

alla utom pansionärerna får ha transportbandage :)

Jag använder mina transport skydd så fort jag ska åka iväg med min häst. Mest för säkerheten!

*kl*

Aldrig..

Oskodda och för grova ben för att få på transportskydd.. Ardenner..;)

beror sig på det där, men oftast åker hästen till träningar i skydden. Neoprenskydd bak och prof.ch combo fram, så det blir bättre passform än på alla transportskydd som bara glider....

Jag använder alltid skydd vid transport av min häst och täcke beronde på tempratur..

när jag hämtade hem henne hade hon både lindor och skydd då skydden var för stora.

Jag skulle aldrig köra mina hästar utan skydd. I en transport kan hästen skada sig väldigt lätt. det räcker att du måste bromsa för ett djur som springer över vägen eller ett gupp som det går lite fort över. hästen trampar om och trampar sig. detta är dessutom skador som är svårläkta.

Aldrig...hade fram på i början när jag köpt henne för bak sparkade hon med benen hela tiden hur mycket vi än övade så hon stod ju aldrig stilla...utan bak står hon som ett ljus..så jag tänkte..äsch varför då krångla med fram för..så nu har hon aldrig skydd på..:D

Hade inte det när jag hämtade hästen, eftersom att jag inte visste vilken storlek jag skulle köpa. Så det blev boots och damasker då. Men ska köpa ett par som han får använda sen! :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar