Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

är hästen skodd så bandagerar jag med pad+långa stallbandage på alla fyra benen.. ev boots på frambenen om hästen är broddad.
Lindar från hoven och över hela skenbenet bak och från hoven och över knät på frambenen.
såhär:

På medryttarhästen snör vi alltid på transp.skydden varesig vi ska åka långt eller kort. Det går så himla snabbt att spänna på skydden, så det känns smartare att lägga max 5min på det än att stå med en skadad häst

använder det ALLTID . var med om en olycka där transporten välte och den ena hästen v'lte över den andra så båda hästarna låg ovan på varandra.
hade inte dom haft transport skydd på sig så hade deras ben och senor inte varit hela men som det var nu så märkte man inget alls på benen.sen fick dom ju andra sår på kroppen men inte på just dom känsliga bitarna så som senorna mm.
sen det hände oss så säger jag alltid till min vänner att använda skydd fast det känns onödigt.. som sagt var man vet aldrig vad som kan hända.

Jag använder det alltid, även om vi bara ska en kort sväng. Skulle aldrig våga testa utan :P

*kl*

Alltid transportskydd, oavsett hur långt vi ska åka.

*kl*
Transportskydd om det är en kortare tripp, ordentlig lindning med transportpaddar om det är en längre. Alltid boots.

Jag använder också alltid skydd på min häst även fast det bara är en kort bit att åka. Vågar inte utan...

Jag har alltid transportskydd på. Och svansskydd. Hellre safe then sorry. Tycker det verkar läskigt att inte ha det. Iofs kan jag ju vara som en hönsmamma som oroar mig för det mesta. Mej ja, jag använder skydden mer än gärna när jag ska åka nånstans med min häst.

jag använder nästan alltid transportskydd. nu när jag har ett par.
dock sist hade jag inte det då vi bara skulle köra ca 15 min o jag hade glömt dem i stallet (hemfärd från bete).
men det gick bra dock vill jag helst alltid ha skydd på.

Jag åker mycket sällan men när jag väl gör det har jag alltid transportskydd eller lindar med pad. Tycker att det är obehagligt att transportera och hade inte gjort det utan skydd. Lägger dock inga värderingar i hur andra gör, det viktiga är att hästen kommer hel till målet.

Åker inte så mycket nu för tiden, men när jag gör det har jag alltid skydd på mina hästar. Enda undantaget var min welsh mountain, som hade så smala ben att till och med s var för stora. Han stod dessutom som en klippa i transporten och åkte högst 3 km.

min häst har så smala ben att de bara kasar ner och hon hatar dem! JAg lindar el har skydd + boots istället!

Har jag en häst som behöver skydd i transporten så lindas benen och så boots på, alternativt bara boots annars åker de utan. Ska hästen så länge på släpet så lindar jag med stallbandage.

Har inte skydd på av den enkla anledningen att han hatar dem och tycker att de är jätteobehagliga. Sista gången vi provade med lindor så satte han sig bostavligen på rumpan i transporten så då är det bättre han åker utan. Boots brukar jag iallafall ha på.

på min häst anväder jag bara boots

Jag kör nästan alltid utan, om jag andvänder har jag flece benlindor istället, då det är totalt omöjligt att hitta några som sitter bra på min häst.. antingen e de för små i omkretts eller förstora i längden. Inga benskydd är gjorda för nordsvenskatravare tycker jag..

Beror på vart vi ska. Har alltid boots och till träningar sitter oftast benskydden på.

Använder transportskydd, men vet flera som tycker att det är onödigt, har dock inte fått nåt tillräckligt bra svar om varför de tycker så.

Det händer ofta transportolyckor, senast igår åkte jag och morsan förbi en transport som hade vält och två andra transporten som såg oskadda ut. två tanter med reflexvästar stod och signalerade "stoooop, kör försiktigt".

Så svar ja, alltid transportskydd på benen. Men däremot inget annat, min häst står alltid lös i transporten oxå, ja kanske har man nån gång låtit honom stå uppbunden, men då har han varit ett nervvrak och helt genomblöt efter det.

Däremot vet jag inte om svansskydd är nödvändigt.. Det viktigaste är ju att man skyddar benen, vist. Eller har ni alltid svansskydd oxå?

*KL*
Vi kör olika med eller utan skydd beroende på häst och släp/lastbil och hur lång resan är. Har också sett alldels för mkt skador av benskydd för att höja dem till skyarna. Däremot så skyddar vi vissa hästar mot lätta trampskador genom boots alt. skydd. Kör aldrig med broddar men det beror väl på vår hemort där man nästan aldrig behöver brodda vintertid.:p

En sak som slår mej när jag läser här är hur många klankar de som inte använder skydd "billig försäkring" etc. Speciellt relaterar jag då till hur man kör. Nu är det säkert bara en enda av alla som skrivit som kör så men ändå. Något att fundera på.

Låg bakom denne person efter en tävling där denne la stor vikt och lång tid på att linda och utanför lindorna, stora skydd. Hästen stegade stelbent upp i släpen. Sen drog de iväg, hej vilt i rondeller och korsningar. Tvärbromsningar osv. fast de hade ju hästen skyddad det glömde jag. :o De kom i fatt oss och körde om, men eftersom det var röd ljus så såg vi varann länge. (Nu kör jag oftast lastbil så jag tar längre tid på mej vid stopp etc så bilar brukar köra om men detta ekipage var extremt.)

Lte off..
En vän som hade problem med sin häst, och som trampade runt och skadade sej hela tiden, klagade för att den var svår att köra. Med, för mej, normal körning stod han som ett ljus, "jag fattade inte att man behövde köra såååååååå sakta" var ryttarens ord. :(

Någon som vill se felaktigt påsatta beskydd, slarvigt påsatta etc? Ställ er på en tävling och titta på när folk lastar :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar