Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?
*KL*
Vi kör olika med eller utan skydd beroende på häst och släp/lastbil och hur lång resan är. Har också sett alldels för mkt skador av benskydd för att höja dem till skyarna. Däremot så skyddar vi vissa hästar mot lätta trampskador genom boots alt. skydd. Kör aldrig med broddar men det beror väl på vår hemort där man nästan aldrig behöver brodda vintertid.
En sak som slår mej när jag läser här är hur många klankar de som inte använder skydd "billig försäkring" etc. Speciellt relaterar jag då till hur man kör. Nu är det säkert bara en enda av alla som skrivit som kör så men ändå. Något att fundera på.
Låg bakom denne person efter en tävling där denne la stor vikt och lång tid på att linda och utanför lindorna, stora skydd. Hästen stegade stelbent upp i släpen. Sen drog de iväg, hej vilt i rondeller och korsningar. Tvärbromsningar osv. fast de hade ju hästen skyddad det glömde jag.
De kom i fatt oss och körde om, men eftersom det var röd ljus så såg vi varann länge. (Nu kör jag oftast lastbil så jag tar längre tid på mej vid stopp etc så bilar brukar köra om men detta ekipage var extremt.)
Lte off..
En vän som hade problem med sin häst, och som trampade runt och skadade sej hela tiden, klagade för att den var svår att köra. Med, för mej, normal körning stod han som ett ljus, "jag fattade inte att man behövde köra såååååååå sakta" var ryttarens ord.
Någon som vill se felaktigt påsatta beskydd, slarvigt påsatta etc? Ställ er på en tävling och titta på när folk lastar