Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

jag har aldrig använt på mitt sto som är lugnet själv och gillar inte transportskydd sen så åker vi inte ofta transport. Men däremot så mina framtidshästar ska ha transportskydd på sig speciellt om dem skadar sig lätt eller ha sköra ben och så .

Mina har alltid skydd eller boots+lindor. Vill inte att dom ska trampa sig då de rör sig en hel del där inne.

KL

De få gånger han transporteras är han utan skydd. Står fint, hade säkert stått fint med skydd också.
Men jag är lite för orädd för att ''linda in hästarna i bomull'' och använder väldigt lite skydd öht om det inte visas tendenser till att de behövs. Hr andra gör med sina hästar får de bestämma, men så gör jag med min.

Min nuvarande häst har inga skydd. Är oskodd och två år (snart) Min förra (tävlingshäst dressyr) hade lindor o boots när han var broddad men sällan annars.
Båda står som ljus i släpet och är mycket enkla att lasta.
Hade jag en häst som trampar runt och far mycket vore det annorlunda.

Jag använder alltid på mina ponnisar ;)
Jag har höga skydd. Tycker inte om låga. de kan väl inte skydda mkt? ;O

Jag använder alltid på mina ponnisar ;)
Jag har höga skydd. Tycker inte om låga. de kan väl inte skydda mkt? ;O
Det man är ute efter att skydda är ju mot tramskador. Dessa sker oftast lågt. Dock har jag haft en häst som skavt sönder haserna i en transport (hon backade upp mot lastrampen och stod där i 5 timmar) så efter det har jag alltid höga transportskydd bak.

Sedan finns det transportörer som helst ser att man inte skikar på sin häst på bussen med skydd. I en buss kan jag acceptera att min står utan skydd OM han har sällskap. I en transport där han står själv och väver som en galning samt trampar, finns det inte en chans att han står utan skydd.

Korta transporter = transportskydd runt om.

Långa transporter = Tjocka paddar, lindor och boots. Skall införskaffa lösa hasskydd till detta. (Har inte åkt långt ensam ännu.)

Med min förra häst var jag extremt noga med att ha henne skyddad upp till tänderna. Alltid försiktig. Men min nya donna kör jag helt utan skydd. Har försökt med alla varianter av skydd, men hon far omkring och framkallar fara för sig själv om jag har skydd på. Utan skydd står hon som ett ljus. Om olyckan skulle vara framme - ja, då tror jag skydden inte gör speciellt varken från eller till.
Transporterar dock utan brodd pga hennes avsky mot transportskydd.

Det var en hel del olika åsikter i den här tråden!

Själv kör jag alltid med mina höga, Bucas skydd med bra passform. Det har inte hänt en gång att de kasat iväg. Min häst har dessutom från första stund blivit van vid att dessa ska på innan avresa och står still me dem i transporten.
Det känns skönast att veta att man skyddar sin häst så gott det går när den ska ut och åka, tycker jag ;)

jag har aldrig mina hästar i transporten utan att ha transport skydd!
dom skyddar extremt bra om hästen halkar när den går på eller av. mina ena häst hoppade över bommer då han blev stucken av något hade han inte haft skydden på dig så hade han skadat sig mycket mer än vad han gjorde så jag kör alltid med transport skydd ;)

Jag har alltid transport skydd eller lindor.
tack gode gud för det, eftersom när jag fick min ponny visste inte vi att hon inte kunde stå smalt.(inte förra ägarna heller)
så efter en tur så var transport skyddet sönder slitet och hennes bakbom var av! (vet inte hur hon lyckas eftersom vi sätter ju den andra "bommen" över)
hur hennes ben hade sett ut om vi inte hade haft skydd på vill jag inte veta:crazy:

Beror helt på vad det är för häst: ålder, vana av att åka & vad den trivs bäst med .
nuvarande häst använder jag alltid höga transportskydd på.

mvh/nihe

Jag vet flera som inte använder transportskydd till sina hästar.
Är detta vanligt?
Är det jag som är hysterisk över att alltid använda det?
Hur många av er har det?

Min ponny har alltid transport skydd i transporten men våra andra hästar brukar åka med boots och ev. vanliga benskydd.

jag har faktiskt investerat höga transportskydd
har ett par sen tidigare men dom va/är totalt skit. tunna o sku inte ens kunna skydda en fluga:D
dom jag köpt nu är ca 4 cm tjocka och med slitstarkt tyg på utsidan med 3 kraftiga kardborr remmar rigtigt stadiga må jag säga.
har annars använt lindor eller senskydd + boots eller bara boots

riktigt nöjd med köpet. får se nu va damen säger i morgon. ska ha dom på en bra stund o gå med henne en sväng så hon får vänja sig. :laugh:

Jag använder inte transportskydd. Det är många år sen jag slutade med det.

Jag använder, skulle inte våga riskera att åka utan. Även fast det inte skyddar till 100% så skyddar det iaf mer än utan, pållen stör sig inte på skydden.

Min unghäst skulle få fullständig panik så nej han får stå utan däremot den gamle får sina skydd på.

Beror helt på vad det är för häst: ålder, vana av att åka & vad den trivs bäst med .
nuvarande häst använder jag alltid höga transportskydd på.

mvh/nihe

Oavsett häst så finns det fler trafikanter ute på vägarna, olyckor kan alltid hända...

Oavsett häst så finns det fler trafikanter ute på vägarna, olyckor kan alltid hända...

så du sätter alltså på en liten oskodd förlunge som åker första gången höga transportskydd??

jag var kanske inte tydlig nog i mitt svar där uppe.

föl & unghästar som är OSKODDA åker utan skydd första gångerna hos mig så dom kan lägga hela sitt fokus på transporten sen vänjs dom in med skydd först på fram & sen på bak.

Alla andra hästar åker antingen m höga transportskydd eller lindor & boots hos mig.

mvh/nihe

Därför att jag tycker det är fullständigt onödigt. Har aldrig haft en transportskada på en häst, och hästarna skadar sig lika gärna i hagen eller i boxen.
Jag känner många människor som aldrig använder transportskydd av samma anledning.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar