Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Jag gjorde inte det förut när jag inte hade några. Nu har jag köpt och använder dem då det känns bättre :p

jag har en islandshäst som jag kör med transportskydd tror inte de e så jättevanligt att man annars brukar ha det på islänningar.
men min kille har väldigt lite hovskägg/hår på benen:angel: mot vad islänningar brukar ha som skydd så att säga.
och sen brukar jag köra ganska långt med.

men inbland har jag dem inte på men oftast. han klarar sig lika bra utan men lite skyddar det kanske, han har dock lärt sig att vara rädd om benen från sin uppväxt så han klarar sig utan egentligen.

min shettis åker utan och min ettåring.
än sålänge.

KL
Höjden på hästen spelar roll för dess balans.
Även dess bredd.
märker stor skillnad på min normalstora häst o den jättehöga. Blir även mkt mer vindkänsligt -tyngdpunkten hamnar högt upp.
Tungt är det oxå.

hah.. finns det boots i fleece? :)

vad är det för boots alla pratar om?:confused:

bäst och hållbarast är vanliga gummiboots. sitter över/runt hoven och skyddar hoven, ballarna och kronranden.

Nää:crazy:
de där gamla i gummi sprack hur fort som helst.

tacka vet jag dagens tjocka neoprenboots eller alla andra varianter:bow: Håller i evigheter- om hästen inte sliter av sig dem:D

dom i neopren är inte jag så förtjust i :crazy: har en uppsättning.

jag föredrar dom i lite kraftigare gummi med dubbelknäppt kardborr :)

smaken är som baken ;)

okej, fast som jag resonerar (och har sett när andra lastat ur) så håller dom flesta skydd dåligt för rejäla broddtramp och hästen riskerar ändå bra fula skador.

själva har vi en hink med flis som har blandats med salt som strös ut bakom lämmen, då behöver man inte oroa sig för att hästen halkar.

dessutom förstörs golvmattan i transporten hyffsat fort av brodden vilket även det känns onödigt

Våra hästar har, trots broddar, aldrig gjort sig illa när vi åkt transport. Vi åker flera gånger i veckan och har gjort de senaste tre åren utan problem.
Vi har resonerat så att grovmattan kan bytas ut, det är inte speciellt dyrt och behövs faktiskt inte göras så ofta. Har hittils inte behövt bytt den trots broddar under de tre åren vi haft den.
Vi åker, som sagt var, bara 20min åt gången och det tar för oss timmar att stå och peta ut skit ur broddhålen i skorna. Onödigt en kall vinternatt när jag egentligen måste in och plugga till skolan. Enligt oss finns det ingen anledning eftersom vi har rejäla tranportskydd, lugna hästar och kort resväg.

varför plockar du inte ut brodden när du kör hästen i transport?
det kan bli väldigt fula skador av brodden, även att man har transportskydd... jag tycker bara det är lathet att inte plocka bort dom.. men det är min mening :)

Vi använder brodd eftersom vi har rejäla transportskydd, lugna hästar och kort restid (Max 20min). Jag har ingen lust att klockan 22.00 en vinterkväll stå och försöka få bort allt skit som tryckts in i broddhålen när jag exempelvis måste plugga. Har man mkt att göra hinner man inte med sånt och det sliterpå ryggen om man ska göra det varje gång och jag har redan dålig rygg.
Lathet? Det vet jag inte, inte i mitt fall. Däremot ser jag inte någon anledning till det eftersom vi inte har så stora broddar och väldigt slitstarka och rejäla transportskydd. Har inte haft en enda skada under de tre åren vi kört, och då kör vi uppåt fyra gånger i veckan!

Aldrig hört talas om blindbrodd?
Minskar risken för att hästen skadar sig (eller transporten..) och håller hålen öppna.

Hur lång tid tar det att skifta brodd, 3-4 minuter?
Har du så mycket att göra så du inte hinner med det kanske du ska se dig om efter en annan hobby...

Själv använder jag kraftiga hipporto-skydd med rejält läder runt hov och på insidan de få gånger jag transporterar min kuse.
De skulle säkert skydda till stor del mot broddtramp, men det är inget jag skulle vilja testa.

Använder alltid transportskydd på min häst! Dock är han väldigt försiktig med bakbena så dom brukar jag oftast få linda, men vi tränar på att använda transportskydden även där.
En kompis berättade en gång en riktigt hemsk historia om en häst som åkte utan transportskydd ett par km för att komma tillbaks till stallet, & olyckan var framme. Riktigt obehagligt.

Jag har aldrig haft transportskydd, men har nästan alltid vanliga senskydd på fram ;)

Använder alltid skydd i vanliga fall.
Dock har min häst aldrig åkt med skydd tidigare i livet
så hon får panik. Skall dock börja vänja henne vid detta nu.
Kör med lindade ben och boots istället.

Jag kör antingen med transport skydd
Vanliga skydd och boots
boots under transport skydden när dom är broddade.

Kör alltid med transportskydd, korta som långa resor. Det är ju på de korta resorna som de värsta skadorna kommer till. :crazy:

Använder inte transportskydd. Har en grabb som gnager på allt han kommer åt så han åker naken, transportskydd skulle nog skada mer än vad det skulle göra nytta på honom. Sen tro jag inte ens att det görs skydd i den storleken;)

varför plockar du inte ut brodden när du kör hästen i transport?
det kan bli väldigt fula skador av brodden, även att man har transportskydd... jag tycker bara det är lathet att inte plocka bort dom.. men det är min mening :)

Det är lättare att skydda hästens ben från broddskador än att lasta ur en skodd men obroddad häst vintertid. Eller vad vet jag... Skulle i alla fall inte vilja gå bredivd 500kg "Bambi på hal is":crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve