Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Tja. att brodda på för att ta sig fram 40 M.- i mörker- mörkt på vintern vettu:D Har även resvana hästar o kort resväg.
Ser risken som större att den kan fläka sig vid urlastning.
Är det däremot inte halt. så självklart.

där ser man hur olika man kan se på saker ;) fläkrisk ser jag som tämligen liten/obefintlig risk för eftersom vi altid flisar/saltar upp och dom hästarna vi har backar ut/går in lugnt och fint.

våra hästar är oxå resvana, men aldrig att jag skulle få för mig att köra med brodd ändå oavsett skydd eller inte. det ser jag som ren och skär lättja ;) och väldigt mkt, större risk för fula skador trots skydd. en häst med brodd kan om olyckan är framme strimmla skydden tämligen lätt, det är ju faktiskt "bara" grovt tyg och lite foder. en obroddad häst utan skydd kan trampa på sig, men sällan med dom skadorna som brodd ger (det har jag aldrig sett).

Senast ändrad av en moderator:

KL

Min pålle blir väldigt stressad av transportskydden, och hon har haft många dåliga erfarenheter av transportering som ung, men efter mycket träning går hon äntligen på transporten utan problem och jag är säker på att träning inte kommer få bort hennes problem med skydden, för hon gillar inte att hon inte kan röra sig fritt när hon ska lastas, oavsett om hon har haft dom åtskilliga kvällar i box.
Hon stressar jättemycket och svettas med skydd, men kliver glatt på utan. Jag kör på lindor och boots.

Hemma halskyddar man ju, men borta:crazy:

Det går ganska mkt sand till 40 m:D

Har med saltat grus- till bilen dock;):angel:
Har du pannlampa på dig när du broddar?

hur kan skydden ha räddat livet på din häst?

Han lyckades i sina paniksparkar få upp låset på ena sidan av baklämmen, och få ut benet mellan vägg och bakläm. I ytterligare panik drog han naturligtvis åt sig benet igen, och hade han då inte haft sina kraftiga transportskydd på så hade han med största sannolikhet (enl veterinären) mer eller mindre ryckt loss hoven (transportskydden hindrade honom från att få in benet så långt igen, eftersom hans helhöga skydd hade korvat ihop sig i karleden och på så sätt stoppade rörelsen där). No feet, no horse.
Resultatet av den resan blev en avsliten sena i hasen (hängde ut ca 2 cm ur ett stort sår), rejäla skrapsår utmed hela bakbenet och två rejäla jack i kotan på hästen. 14 dagar i Skara, varav vi i 6 dagar av dessa inte visste ifall han skulle klara sig eller inte pga sina skador och blodförlusten (det enda de kunde göra när han kom in akut var att klippa av den uthängande senstumpen och dränka såren i sulfa, lägga nya förband och hoppas på det bästa....

tack och lov fick han inga som helst bestående men av skadorna, men jag lärde mig att ALDRIG mera chansa att köra häst utan skydd.

Det gör den. om man åker vintertid kan det bli snöstorm o snorhalt på en liten stund.
Jag håller alltid koll på saltbilen;)

Ger mig inte ut i oväder. Vet att Vägverket får en massa påringningar om de inte hinner snöröja av just hästfolk. Som till varje pris ska iväg- oavsett väder.

Jag använder inte transportskydd för att hästen helt enkelt klarar sig utan det. Kan vara vissa gånger när jag märker att han är lite orolig som jag tar på skydden.

Syftade på risken som det innebär att transportera med broddar ;)

Jag använder inte transportskydd för att hästen helt enkelt klarar sig utan det. Kan vara vissa gånger när jag märker att han är lite orolig som jag tar på skydden.

Om hästen skulle bli orolig under själva resan då? Stannar du och tar på skydd då, eller?? Att hästen är lugn vid lastning är ingen garanti att den är lugn under resan. Min var cool som en filbunke vid lastning, 7 minuter senare (3 minuter hemifrån, knappt det) fick han panik utan förvarning...

Jag förstår inte ens varför en häst beter sig så i en trailer, låter ju livsfarligt att köra en sådan häst :crazy:

Vad hände?

Jag förstår inte ens varför en häst beter sig så i en trailer, låter ju livsfarligt att köra en sådan häst :crazy:

Vad hände?

Ingen som vet...

Han har ALLTID stått som ett ljus, både före och efter den gången, och var väldigt resvan (åkte 2-3ggr/vecka). Vår teori är att det berodde på släpet, han hade alltid innan åkt i transport med takfönster, den här transporten (hyrd pga att mitt släp krockats veckan innan) hade inga fönster. Det som talar emot teorin är att han stod jättelugnt på resan TILL träningen, och de första 7 minuterna hem (allt som allt skulle resan tagit max 10 minuter). Dessutom lät han sig ju snällt lastas igen i samma transport efter att jourhavande distrikstveterinär konstaterat att hon inte kunde göra något och skickade oss vidare till Skara. Hade paniken berott på släpet borde han ju reagerat redan vid första resan, till träningen... Kan dock inte hitta någon annan rimlig förklaring. Helt vindstilla, bra väglag (trots att det var mitt i vintern så var det torra vägbanor), en väg han var van att åka på och INGEN trafik (mötte bara en cykel på hela resan), inga andra konstigheter.

Vad det än var så är jag evigt tacksam att han klarade sig med livet i behåll, och att jag får flashbacks varje gång en häst bankar om ens bara pyttelite i släpet när jag kör, det lär jag nog få leva med.

Tycker att det är skrämmande när så många på forumet säger att skydd inte behövs eftersom "hästen står så lugnt", "det är så kort resa" eller liknande, men samtidigt har jag ju tänkt likadant ibland innan den händelsen. Önskar att alla kunde tänka mer förebyggande och lära sig av ANDRAS misstag

Fast jag ser det som att välja mellam pest eller kolera. har dubbla skydd på.

öhh, jag sätter på brodden så fort hästen klivit ur transporten så inte behöver man grusa/flisa/sanda mer än just bakom lämmen :crazy: tar av dom på samma plats innan lastningen så...

varför ska jag ha pannlampa ? har inte du ljus från bil och transport samt på stallplan ? det har iaf. vi ;)

iofa. så har jag alltid 2 pannlampor i bilen, så det skulle säkert funka det med :angel: om behovet skulle finnas

där ser man hur olika man kan se på saker ;) fläkrisk ser jag som tämligen liten/obefintlig risk för eftersom vi altid flisar/saltar upp och dom hästarna vi har backar ut/går in lugnt och fint.

våra hästar är oxå resvana, men aldrig att jag skulle få för mig att köra med brodd ändå oavsett skydd eller inte. det ser jag som ren och skär lättja ;) och väldigt mkt, större risk för fula skador trots skydd. en häst med brodd kan om olyckan är framme strimmla skydden tämligen lätt, det är ju faktiskt "bara" grovt tyg och lite foder. en obroddad häst utan skydd kan trampa på sig, men sällan med dom skadorna som brodd ger (det har jag aldrig sett).

Fast där jag bor blir det väldigt isigt på vintern, så jag kör med broddar då. Spånar i transporten och skydd på. Lindor och boots om jag ska rida eler transportskydd om vi åker av ngn annan anledning.

Skulle inte få för mej att brodda ur för att skydda transporten om det är isgata ute. Men åker naturligtvis inte med "värsta isbrodden" heller. Det får bli lite avvägning, precis som i hagen.

Däremot kör jag inte med skydd på när jag transporterar sto och föl.

Att hästen är lugn vid lastning är ingen garanti att den är lugn under resan. Min var cool som en filbunke vid lastning, 7 minuter senare (3 minuter hemifrån, knappt det) fick han panik utan förvarning...

just den typen av händelseförlopp att en resvan/lättlastad/lättkörd häst reagerar med panik och på olika sätt skadar sig själv våldsamt (har upplevt det själv, fast dom olyckor jag fått erfarenhet av hade inga skydd i värden hjälpt mot) under dom första kilometrarna är enligt försäkringsbolagens statestik den valigaste olycksrisken med allvarliga följder i transport.

tror inte du förstod, det är inte transporten jag vill skydda genom att ta det lilla omaket att brodda på först när hästen lastats ur där jag flisat = inte halt.

det är HÄSTEN jag vill skydda, skydden hjälper dåligt mot broddtramp ;)

att jag dessutom skyddar transportens golv ser jag som en bonus ;) dom pengarna som det kostar att byta golvmatta och ev. golv om det träckt ner urin som gjort att golvskivan börja rötna kan jag således göra något roligare för ;)

som jag ser det så är bra många "transportskydds förespråkare" som dömmer ut alla som inte är lika hysteriska med just skydd fulla av dubbelmoral. varför skulle inte en olycka kunna hända om resvägen ändå bara är kort (som sagt det är ju oftast på korta sträckor det faktiskt händer)? och hur väl skyddar skydden mot broddtrampen ? jag har sett hur dom inte skyddar om hästen haft tillräckliga "bryt"

Använder alltid skydd när jag åker med mina och har varit tacksam för det flera gånger. Speciellt vintertid då hästarna oftast är broddade finns det ingen anledning att riskera trampskador. Min anglo tycker extremt illa om alla skydd (även senskydd) men har hittat ganska smidiga transportskydd som verkar fungera bättre. Skulle olyckan vara framme tror jag att riskerna för skador höjs avsevärt om hästen står helt "naken" om benen....

just den typen av händelseförlopp att en resvan/lättlastad/lättkörd häst reagerar med panik och på olika sätt skadar sig själv våldsamt (har upplevt det själv, fast dom olyckor jag fått erfarenhet av hade inga skydd i värden hjälpt mot) under dom första kilometrarna är enligt försäkringsbolagens statestik den valigaste olycksrisken med allvarliga följder i transport.

Den statistiken hade jag ingen aning om att den fanns, men har alltid misstänkt att det är så.

Som sagt, i mitt fall blev det väldigt allvarliga skador trots skydden, men utan dem hade det troligen slutat med en död häst...
Hade hästen i 7 år, detta var enda gången han reagerat så.

KL

Jag själv skulle aldrig köra mitt sto utan transportskydd, då hon accepterar att ha dom på sig och känns säkrast.

Men skulle aldrig slänga på en häst transportskydd om den inte accepterade dom, det blir ju farligt:crazy:

Sen vad för transportskydd man sätter på är ju lite upp till ägaren och dels vad hästen funkar med. Så länge man har något på benet om det så är höga skydd eller bara boots och damasker tycker jag att man har gjort det lite säkrare ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve