Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hur kan skydden ha räddat livet på din häst?
Jag använder inte transportskydd för att hästen helt enkelt klarar sig utan det. Kan vara vissa gånger när jag märker att han är lite orolig som jag tar på skydden.
Jag förstår inte ens varför en häst beter sig så i en trailer, låter ju livsfarligt att köra en sådan häst
Vad hände?
där ser man hur olika man kan se på saker fläkrisk ser jag som tämligen liten/obefintlig risk för eftersom vi altid flisar/saltar upp och dom hästarna vi har backar ut/går in lugnt och fint.
våra hästar är oxå resvana, men aldrig att jag skulle få för mig att köra med brodd ändå oavsett skydd eller inte. det ser jag som ren och skär lättja och väldigt mkt, större risk för fula skador trots skydd. en häst med brodd kan om olyckan är framme strimmla skydden tämligen lätt, det är ju faktiskt "bara" grovt tyg och lite foder. en obroddad häst utan skydd kan trampa på sig, men sällan med dom skadorna som brodd ger (det har jag aldrig sett).
Att hästen är lugn vid lastning är ingen garanti att den är lugn under resan. Min var cool som en filbunke vid lastning, 7 minuter senare (3 minuter hemifrån, knappt det) fick han panik utan förvarning...
just den typen av händelseförlopp att en resvan/lättlastad/lättkörd häst reagerar med panik och på olika sätt skadar sig själv våldsamt (har upplevt det själv, fast dom olyckor jag fått erfarenhet av hade inga skydd i värden hjälpt mot) under dom första kilometrarna är enligt försäkringsbolagens statestik den valigaste olycksrisken med allvarliga följder i transport.