Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?
i dom exempel du tar upp så är ofta utgången ganska olycklig för hästen - med eller utan skydd.
kanske köpa större hästbuss i stället, där åker hästen väldigt mkt. säkrare än i en vanlig transport där hästen faktiskt står väldigt oskyddat för krockar av olika slag.
vi har som jag redan nämt råkat ut för frontalkrock pga. att en äldre farbror missade både stop plikten och vårt ekipage
den smällen hästen får i bogpartiet (förutsatt att bommen inte sitter för högt för då dör hästen direkt av att strupen krossas ) ger inga roliga skador/men.
dessutom så handlar det iaf. inte för mig om att det skulle vara jobbigt att sätta på skydd utan att min ena häst står inte still med skydd i transporten trots 10 års träning
men han gör det utan, så jag har gett upp. det i sig har gjort att han åker säkrare.
att sedan en del kan skrika sig blå över att en del väljer att strunta i skydd men kör själva med broddade hästar förvånar mig. det om något är en risk för fula/allvarliga trampskador - med eller utan skydd
är det av lättja ? det funkar fint att salta/grusa/flisa där man lastar på eller av vid halka (så länge det inte är fasta brodd)
även resonemanget att -jag har alltid skydd på, men inte ibland då vi bara ska en mindre sträcka.
statestiken säger att dom flesta allvarliga olyckor hästen själv ställer till (tex. går över bom) sker under dom första km.