Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Hämtade min 07;a utan skydd men har det alltid på vuxna hästar (typ 3 år--->) Tycker att det är en billig säkerhet och jag har aldrig haft problem med att hitta formsäkra skydd.

Re: Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Ja det är på ditt samvete o ansvar som du åker utan, men att rekommendera det:mad:
Vem har rekomenderat att inte har det. Om folk vill har det så fint. Men frågan var vem använder de och vem inte anväder de. JAG inte använder de. Och efter 33 år så har det inte har de varit i behov. Jag åker säkert och jag ser till att mina hästar är tränat att åker säkert. Jag är absolut inte en som lasta och hoppas det går bra.

:

Håller helt med om broddade hästar :bow:[/QUOTE]

jag tycker inte man ska ha broddar över huvudtaget när man åker transport, det kan gå riktigt illa. jag var fodervärd åt en häst som hade råkat ut för det,, och det såg inte fint ut..
det är bara lathet om man lastar hästen med broddar... hur lång tid tar det att ta av lr skruva dit dom?

:grin:

och ofta att en häst skulle frysa i en transport ^^,

öööh? :confused: Så du menar, att här upp när det kan vara ner till -30 vintertid så skulle inte en häst frysa? Speciellt en häst som är svettig efter träning, nää täcke ska det vara.

Och efter 33 år så har det inte har de varit i behov. Jag åker säkert och jag ser till att mina hästar är tränat att åker säkert. Jag är absolut inte en som lasta och hoppas det går bra.
Jag lever efter samma princip. Men hur förklara den för den som inte vill se alternativ?

LIA

Sv: Re: Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Vem har rekomenderat att inte har det. Om folk vill har det så fint. Men frågan var vem använder de och vem inte anväder de. JAG inte använder de. Och efter 33 år så har det inte har de varit i behov. Jag åker säkert och jag ser till att mina hästar är tränat att åker säkert. Jag är absolut inte en som lasta och hoppas det går bra.

Hur säkert man själv och hästarna än åker så kan olyckor hända när man minst anar det, bara man är medveten om det så väljer man själv hur man vill transportera sina djur... Min häst var väldigt transportvan (åkte 2-3ggr/vecka hur lugnt som helst, och hade så gjort i flera års tid), jag kör ALLTID lugn och försiktigt med eller utan häst, men trots det hände olyckan. Hade innan det slarvat med skydden ibland när jag "bara" skulle till ridhuset (10 minuters färd), men har nu fått en tankeställare och insett att olyckor aldrig kan förutspås och att restiden inte spelar någon roll. (Det var under en 10-minutersresa som hästen fick panik efter ca 7 minuter...)

även om DU kör säkert och hästarna är vana spelar det ju ingen roll när det händer en olycka..det finns andra bilister ute på vägarna, likaså vilt som kan ställa till med enolycka ur duktig du än är!
så att säga att man åker säkert är bara dumt, det gör man aldrig"!!

Jag lever efter samma princip. Men hur förklara den för den som inte vill se alternativ?

LIA

KL (men delvis till dig också)

"Man kan int förklara för den som int begrip"

Ni är väl odödliga helt enkelt . Tyvärr är inte hästar det. Jag har läst hela tråden och förbluffas hur egoistiska folk är. "JAG kör minsann bra, blaha blaha blaha"..men och? Som någon sa är man mycket sällan ensam på vägarna. Stöter man inte på bilister finns där älgar och annat som kan orsaka olycka. På vintern kan halka förekomma.
Är det då så förbaskat jobbigt att slänga på sin häst ett par lindor och boots, för säkerhets skull? Utifall någon i den andra hälften av trafiken skulle köra in i trailern/bilen? Utifall älgen plötsligt skulle dyka upp? Utifall dessa gudomliga trailerförare som minsann aaaaaaaaaaldrig skulle råka ut för en olycka ändå kanske möjligen skulle råka sladda till på en hal fläck? Jag kan förstå att man i ren egoistisk handling struntar i sitt eget säkerhetsbälte, men när man har ansvar för ett levande djur och skiter i dess säkerhet. Ja då är man ju bara ett praktexemplar av en idiot.

Förr hade jag alltid transport skydd på, men efter att jag insett att dm hade fruktansvärt dålig passform och tyvärr orsakar en olycka då dom kasade ner och hästen nästan trillade i transporten har jag antingen lindor eller benskydd och boots ist då de sitter mycket bättre.

Du är säkerligen en figur som folk ser upp till o då gör som du.

Kl
håller med Mrs scabtree.

Har inte läst hela tråden så jag svarar bara på ursprungsinlägget.

Jag har inte transportskydd på mina unghästar/föl och avelsston. De har aldrig haft skydd på sig och skulle antagligen bli mer stressade med än utan. Hittills har de aldrig skadat sig i trailern.

Hingsten som är van vid lindor och skydd står alltid med transportskydd eller lindat och boots när han åker. Jag anser att man gör det som passar individen bäst. Kan hästen stå lugnt med skydd så har jag gärna det. En olycka kan alltid hända hur försiktigt man än kör och skydden ger en viss trygghet.

jag har aldrig trandsportskydd.. men jag lindar benen istället tycker det skyddar bra så och så kan jag ha dom färgerna jag vill ha inte lika som alla andra, eller så har jag bara boots om jag ska åka kortare sträckor

i dom exempel du tar upp så är ofta utgången ganska olycklig för hästen - med eller utan skydd.

kanske köpa större hästbuss i stället, där åker hästen väldigt mkt. säkrare än i en vanlig transport där hästen faktiskt står väldigt oskyddat för krockar av olika slag.

vi har som jag redan nämt råkat ut för frontalkrock pga. att en äldre farbror missade både stop plikten och vårt ekipage :angel: den smällen hästen får i bogpartiet (förutsatt att bommen inte sitter för högt för då dör hästen direkt av att strupen krossas ) ger inga roliga skador/men.

dessutom så handlar det iaf. inte för mig om att det skulle vara jobbigt att sätta på skydd utan att min ena häst står inte still med skydd i transporten trots 10 års träning ;) men han gör det utan, så jag har gett upp. det i sig har gjort att han åker säkrare.

att sedan en del kan skrika sig blå över att en del väljer att strunta i skydd men kör själva med broddade hästar förvånar mig. det om något är en risk för fula/allvarliga trampskador - med eller utan skydd ;) är det av lättja ? det funkar fint att salta/grusa/flisa där man lastar på eller av vid halka (så länge det inte är fasta brodd)

även resonemanget att -jag har alltid skydd på, men inte ibland då vi bara ska en mindre sträcka.

statestiken säger att dom flesta allvarliga olyckor hästen själv ställer till (tex. går över bom) sker under dom första km.

Nu har denna tråden blivit jätte långt, men jag använder aldrig transportskydd. Alltid boots fram, och sen lindor runt om.

Varför man skulle få för sig att åka utan skydd förstår jag mig inte på.

Senast ändrad:

Så...du har fött upp alla hästar du någonsin hanterar själv? Det verkar ju superbra men verkligheten ser inte riktigt ut så,eller?

*KL*

Sen undrar jag vad ni menar med tränat? -Jag har tränat min häst att åka säkert? OM det skulle hända något så har alla instinkter bortprogramerats? Oavsett vad som händer är hästen filbunke?

I - 30 grader då man ska till träning kl 6 då man kommer hem kl halv 5 eller senare och ska hinna äta hästen ska in i transporten också, de ska packas o.s.v.

Jag brukar alltid att ha problem med broddar, antingen åker dom av eller så sitter de som berg!

Jag brukar alltid göra iordning de meste då de är tidiga träningar men just broddningen är ett problem då de är halt i hagen och jag har en häst som busar.
Annars hade jag använt blindbrodd.

Använder kvalitets skydd med boots under då jag kör broddad.
Visst de kankse inte är de smartaste man kan göra, men jag försöker göra de bästa av situationen.

Vi gör samma sak med ridskolehästarna då de åker vintertid, de händer inte så ofta men någon gång ibland händer det.
Hovis skruvar alltid åt brodd på skon i skruvstädet (eller näe så heter de inte tror jag men ni kankse fattar vad jag menar) för att att broddarna ska sitta ordentligt. Då ridskolehästarna går mycket om om de tappar brodd blir de svårt att få dit en ny.
Då går de inte att lossa med vanlig broddnyckel eller liknande.

Har funkat i alla år utan olycka, säger då inte att de är de smartaste eller att de aldrig kommer hända något.

kl

alltid skydd på.

Vi använder alltid transportskydd när de har broddar men sedan bara benskydd och boots när de inte är broddade. Tycker det är dumt att chansa och låta de åka helt utan. Måste tilläga att de alltid har transportskydd när vi åker längre sträckor, även om de är obroddade. Oftast åker vi bara 15-20min.

varför chansa att ha brodd under transport då ?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar