Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

När jag hämtade Honey lindade jag hennes ben.
Har ej haft transportskydd på henne (haft henne ca ett halvår). Hon brukade vara ganska cool, dock stå och sparka in allt hö under magen :grin: Senast vi åkte var hon emellertid så "rörig" (spräckte nästan mellanväggen, sparkade så att den stängda överdeln på rampen åkte ner) att jag nu kommer att börja använda skydd (ska inhandlas imorn), vill ju inte att hon ska göra sig illa.

nu är du så ung så att du troligen kommer att ändra uppfattning- den hårda vägen- troligen.:crazy:

nu är du så ung så att du troligen kommer att ändra uppfattning- den hårda vägen- troligen.:crazy:

yeah whatever :P kanske de, men betvivlar det starkt.

Det tillhör ungdomens tro på odödlighet- det drabbar inte mig.:cool:

men du kanske minimerar risken med att åka väldigt lite- oxå ett säkerhetsstänk.

jag använder alltid transport skydd på mina hästar. alternativ lindor och boots.

så du resonerar att hästen får lära sig av sina misstag ifall den trampar sig o för sig illa?
hästen lär ju inte börja stampa mer i transporten för att den har transport skydd på om det var så du menade?

det spelar ingen roll om du har en snäll lätt lastad häst o gummi matta i transporten, olyckor kan hända ändå...så varför inte minimera riskerna istället för att lära hästen den hårda vägen?

aldrig annvänt varesej transportskydd eller täcke :cool:

bara svanslinda
för en häst trampar sig faktist itne på benen i transporten (min tränare har tom. kört (läs: lugna) hästar med broddar i transport och det har alltid gått bra

och ofta att en häst skulle frysa i en transport ^^,

:confused: du menar att det är varmt i en transport vintertid då hästen står helt still?
är ju jätte bra för en svettig häst att åka utan täcke vintertid..:crazy:

jag blir mer och mer säker på att det borde anordnas kurser för att få lasta och köra hästar....
vad är detta för våg som går att hästar ska vara så naturliga utan täcke o skydd osv....det är inte naturligt att stoppa hästen i en transport...därför behövs viss säkerhets åtgärden och hjälp medel..

jag blir rädd över folks resonemang.. man kan inte resonera att det alltid har gått bra!!!!

Finns ju mängder av transport skydd att välja på.. o är man villiig att betala mer än 100 spänn så hittar man bra skydd med bra passform.
mina skydd har varit flitigt använda i 6 års tid och håller fortfrande..o har en suverän passform.

Jag åker och tävlar ganska ofta, har alltid transport benskydd..
Dom är ju gjorda för att skydda hästen om den trampar på sig själv osv.. ^^

Hade du sett hur min hästs ben såg ut efter olyckan är jag näst intill övertygad om att du hade börjat använda skydd på din också. Har tyvärr inga bilder, kameran är inte det första, andra eller tionde man tänker på när ens häst står med avsliten sena och forsande blod i transporten... (utan skydd hade han varit en hov fattigare..)

Till alla som säger att era hästar störs av skydden och sparkar pga just dem: varför inte linda?
Lindor och boots funkar bra tycker jag och brukar inte störa!
Som Boccia skrivit: även en lugn häst kan få panik.

Till Zillax89: Jag tycker att det är lite onödigt att låta sin häst lära sig av sina misstag i den situation vi talar om. Det finns många saker som kan inträffa under en transport som hästen inte alltid kan rå för, en hastig inbromsning etc. I andra fall kan det absolut fungera och till och med vara en nödvändighet, anser jag.

Re: Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Och jag som är INTE så ung som åker utan, Och har åkt många mil utan skydd. Shit och de fortfarande lever!:eek:
När hända detta så kallad "hårda vägen"? :grin:

Jag är ännu äldre ;) och använder heller inga skydd på hästarna.
På något märkligt sätt håller dom reda på sin fötter ändå.

LIA

det syftades väl snarare på att transport skydd är ett skydd vid en olycka exempelvis. hårda inbromsningar som ibland är ett måste även om man kör med häst...många olyckor kan hända ute på vägarna fast man kör försiktigt..

Mina hästar står helt stilla, MEN det utesluter inte att ngt kan hända som gör att de tappar balansen eller blir rädda..

Visst nej. era hästar är ju avstängda o det händer aldrig.

alla vi andra försöker att tänka på säkerheten o gör vad vi kan för förhindra det- kan tänka lite längre.
Det är inte så att vi har skydd i boxen. På er låter det som om ni jämför färd med det.
visst ja. era är väl oskodda o barfotaverkade:idea:

Re: Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Mina hästar står helt stilla, MEN det utesluter inte att ngt kan hända som gör att de tappar balansen eller blir rädda..
Själv klart kan saker hända men det inte betyder att de är oskad pga av de har skydd på heller. de olykor som jag har varit runt/med/hört så har inte benskydd kunna hjälpt de.

Visst nej. era hästar är ju avstängda o det händer aldrig.
visst har det hänt...när jag har haft skydd på.

[quoate]alla vi andra försöker att tänka på säkerheten o gör vad vi kan för förhindra det- kan tänka lite längre.
Det är inte så att vi har skydd i boxen. På er låter det som om ni jämför färd med det.
visst ja. era är väl oskodda o barfotaverkade:idea:[/QUOTE]Va? Bara för att vi inte har ben skydd på så tänker vi inte på säkerheten? Att vi tänke lite längre? Jag kanske tycker det är mer viktig att man lägger pengar på en riktig säkert och stadigt transport istället för skydd.

Nej och du låter om vi inte "bubble wrap" våra hästar så är det säkert att det blir olykor och skador. I de 36 år jag har haft hästar så är det bara de sista 8 år de är oskodda.

Sv: Re: Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Själv klart kan saker hända men det inte betyder att de är oskad pga av de har skydd på heller. de olykor som jag har varit runt/med/hört så har inte benskydd kunna hjälpt de.

Och det man inte själv hört/sett inträffar inte??
Har själv haft en häst som överlevde just tack vare sina transportskydd (men blev iofs allvarligt skadad iaf). Hade han inte haft skydd på sig den gången så hade han blivit en hov fattigare, och alltså inte klarat sig (detta sagt av den jourhavande veterinär som tog emot oss i Skara kl 23.45 den natten). Han var inte oskadd trots att han hade skydd, men som sagt, utan dem hade han inte ens varit i livet.

Ja det är på ditt samvete o ansvar som du åker utan, men att rekommendera det:mad:

För några år sen var polisen mkt bedrövad över att många unga tjejer som inte hade haft körtkort länge, men som gav sig ut med hästen- utan att vara medveten om riskerna.

De ville att alla skulle ta BE-behörighet samt att man skaffar sig god kunskap hur man säkert transporterar hästar på våra vägar.

Är man ung o har erfarenhet av få o kanske äldre resvana hästar, kan det komma som en chock när hästen får friliret för ngt.

Sen för övrigt bör man tänka ännu längre.
att man har med sig reservhjul(pumpat sådant med 3 kg´s tryck)
*Resurser till att kunna lyfta för att kunna byta däcket.
*extra grimma o grimskaft o gärna träns.
*Kniv o första hjälpen-kit
*reflexväst
*reservhjul på burk

brukar med åka utan eller med boots. har sådana transportskydd som går högt upp. men det är så dålig passform på dom så hon trampar av dom i transporten och blir störd och iriterad utav det

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar