Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

jag använder fleecelindor på alla fyra benen, och boots fram

Jag vet flera som inte använder transportskydd till sina hästar.
Är detta vanligt?
Är det jag som är hysterisk över att alltid använda det?
Hur många av er har det?

Skulle aldrig komma på tanken att ha transportskydd, okey KANSKE om resan är väldigt lång, möjligen, men annars - varför? Det enda dom lär sig är väl att dom kan sparka och så utan att det gör ont, sen när den plötsligt inte har några skydd gör den illa sig istället just för att den inte tror de ska göra ont. Bara min åsikt dock, ja tror bara min häst hade tyckt de va jobbigt om ja slängde på honom massa onödigt grejs som bara tar tid att ta av och på.
Däremot förbättrar jag gärna själva transporten, förser den med gummimattor och ordentliga mattor på ramperna så hästen får någorlunda grepp när den ska av och på.
Sen kan man ju förstå dom som har broddar på sina hästar, där kan ju ordentliga skydd vara på sin plats ifall hästen trampar runt och på sig själv, men det har inte min och har väl inga större planer på att nånsin ha de heller men ja...alla sköter väl sina hästar som dom vill. Jag ser inte ner på folk som har skydd, men jag själv kan inte tänka mig ha de.

Min unghäst går på och av som en filbunke och gör det man ber honom om, jag gör ingen större grej av transportresandet för det ska vara en självklarhet att han ska klara av de, och om de e något som stör honom hjälper jag honom helt enkelt. Om han had ehaft skydd jämt och ständigt hade han nog blivit ganska nonchalant kan jag tänka mig, han lär sig att han kan trampa runt lite hur han vill - det gör ju ändå inte ont, sen den dagen man inte har några så plötsligt gör det ont och då kan det bli en rejäl skada, så ser jag det iaf...men ja kanske har konstigt synsätt vad vet jag, men så resonerar jag.

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder transportskydd. Inte så mycket för att jag inbillar mig att hästens ben inte kommer till skada om det nån gång skulle smälla till ordentligt, utan mer för att jag inte ser nåt skäl till att inte ha det på just min häst. Hon tramapr runt rätt mycket i transporten de första 10 minutrarna när man kör, och då undviker man åtminstone "småskadorna" om hon skulle trampa sig. Jag kan ju åtminstone säga att jag gjorde så mycket jag kunde. Skulle dock aldrig åka transport med en broddad häst, det känns bara dumt.

o du är ensam trafikant på vägarna?

Är de oskodda?

o du är ensam trafikant på vägarna?

Är de oskodda?

Nej det är jag inte :cool: men däremot väljer jag att köra på väldigt lågtrafikerade vägar och ofta under de tider då jag vet att det är tomt med trafik. men däremot - som ja sa, om ja ska köra lååååångt, så kan jag tänka mej ha transportskydd för då kanske man tvingas köra på trånga trafikerade vägar där oförutsägbara bilister är många. Och vadå, tror du benskydd och svansskydd räcker om olyckan är framme..? Om man plötsligt behöver väja..? Då tror jag nog gummimattor på väggar och golv hjälper bättre om jag ska va ärlig, då KANSKE man slipper skrapskador iaf pga det blir bättre grepp och om hästen flyger in i väggen är det mot en gummiatta istället för en trä eller aluminium vägg.. Benskydd kanske hjälper mot detta också vad vet jag, men ingen av metoderna hindrar väl hästen från att bryta benen? Eller jo, kanske gummimattan om hästen får ett så pass bra grepp så den kan hitta greppet igen om den snubblar eller liknande.
Nej jag är helt enkelt en sån som hellre utrustar transporten med saker istället för hästen. Men vissa gör väl tvärtom kanske - eller båda, och inget fel i det.

Min häst är oskodd ja, som ja sa så förstår jag dom som har benskydd på broddade hästar för där förstår man ju skadorisken, däremot tror jag aldrig att jag själv skulle välja att köra en broddad häst. Men det är ens eget val, jag ser inte ner på någon annan som gör det, alla får väl göra som dom vill så länge dom vet vad dom gör och det går bra.

Och jag tycker inte andra ska se ner eller ifrågasätta mig för att jag väljer att köra en "naken" häst så länge hästen uppenbarligen mår bra och klarar sig bra i den transporten jag har?

Senast ändrad av en moderator:

Hmm. På de lågt trafikerade vägarna kör de som inte alltid är helt nykta.

Jag använder inte på mina heller.
Jag har en ponny och en stor, båda stampar och håller på med skydden på, men står lungt utan, men jag har vanliga benskydd på, tex. om jag ska åka på träning/tävling sätter jag på benskydden innan jag lastar och tar inte av dom förrens vi kommit hem.

Hmm. På de lågt trafikerade vägarna kör de som inte alltid är helt nykta.

onyktra finns det över allt, dock har jag inte stött på någon än vad jag vet på de lågt trafikerade vägarna, däremot på de större vägarna har jag sett en och annan som kört som idioter, men det behöver man ju inte vara onykter för att göra :grin:

Så du menar att hästen ska lära sig av sina misstag?
Att den känner att det gör ont o då står still?

hästar funkar inte så.

Vi använder transportskydd till våra hästar oavsett sträcka.

använder alltid!

Jag har varit med om att hon har slagit sig genom transportskydden (det gick hål på dem, dålig kvalitet), men vad hade hänt om hon inte hade haft skydd?? Nu använder jag boots och lindor.

Nu är min häst inte förtjust i att åka transport och till saken hör att hon är en liten olyckskorp. Jag antar att man gör som man vill om man har en häst som står som ett ljus. Men man vet aldrig...!

Så du menar att hästen ska lära sig av sina misstag?
Att den känner att det gör ont o då står still?

hästar funkar inte så.

Underskatta inte hästen :idea:
Jag har flera bevis på att min häst har lärt sig av sina misstag, när han var liten fick han en stöt av eltråden, sen gick han aldrig emot den igen, han är inte rädd, men han vet vad som händer om han går emot den.
En annan jag hade reste sig i transporten och slog i huvudet, har inte gjort om de sen dess.
Jag tror verkligen på filosofin att om man låter hästen begå sina egna misstag lär den sig, och det har funkat för mig. Varför tror du folk binder upp föl? Den lär sig att den komemr inte loss, om den ramlar omkull gör det ont, och det är inget fel med att sitta fast - även om det strider mot hästens egna natur. Den lär sig att behagligast är att stå still.
Om en häst reser sig på bakbenen ifrån mig kan ja va så elak att jag rycker till, hästen ramlar omkull och gör det inte igen, den fattar inte att det var mitt fel, för då hade den väl aldrig mött mig hagen en timme senare :P men den fattar så mycket som att det var inte så smart så då gör vi inte så.
Jag underskattar inte hästens intelligens.
Inget våld eller höjd röst, jag gillar hästar som lär sig att tänka på egen hand.

jag använder nästan alltid skydd på mitt sto, den 5-minuters långa turen till hoppträningarna, kan jag hoppa över det om jag är sen eller så. men alltid annars, även fast hon står väldigt stilla i transporten.

Jag har inte transportskydd.
Min häst står stilla i transporten och det har inte vart några problem dom gångerna vi åkt med henne.

KL

Hade skydd på min förra häst då han sparkade när man svängde eller backade. Ingen av mina nya har skydd än så länge, inte nu när dom går oskodd iaf.

Jag aldrig använder transport skydd.
Jag har gjort det bara en gång när jag första flyttade till svergie pga av alla andra använade de och när jag kom oskyddat så var det massa skit. men då försökt stoet sparka av den och had sparkat sig själv i andra benet...konstig nog så hjälpte inte skyddet heller.:grin:
Så, nej från mej till skyddet.

Jag använder alltid skydd på min fis.
Han står alltid still i transporten, inte ofta man hör någon från honom.
Men de är in och ur transporten som han kan vara lite knepig.

När min häst ändå står lugn med skydd så tycker jag att han kan få ha på sig dom. Jag brukar sätta boots under för säkerhets skull.
Jag brukar även åka broddad och då har jag alltid boots under + att jag har kvalitets skydd med extra förstärkt del runt hoven.

Om jag hade haft en häst som blev orolig med skydd på så skulle jag nog köra utan, eller kanske ha boots på och lindor om hästen inte blev störd av de också.

Jag har varit med om tidigare hästar som åkt med skydd, trampat sönder skyddet ordentligt (kvalitets skydd), men bara något liiitet sår på benen, tänk då hur benen skulle sett ut utan skydd?

De är väldigt delade meningar när de är onödigt att ha skydd.
Vissa vill ju ha skydd på sina häster då de går i hagen men inte under skritt turen och tvärtom. Beror ju på hur vissa hästar är.

min har ALLTID. skulle aldrig åka utan.. Men vet många som åker utan, bara bak eller ja på olika sätt.
även om min står stilla vill jag inte utsätta honom för skador som kan ske även om hästen är snäll.. vad som helst kan hända och ett par transportskydd är en billig stötdämpning för ev slag. säger inte att dom skyddar mot allt, men de lindrar lite i alla fall.

Sv: Re: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Jag aldrig använder transport skydd.
Jag har gjort det bara en gång när jag första flyttade till svergie pga av alla andra använade de och när jag kom oskyddat så var det massa skit. men då försökt stoet sparka av den och had sparkat sig själv i andra benet...konstig nog så hjälpte inte skyddet heller.:grin:
Så, nej från mej till skyddet.

håller med fullständigt :P

Och vadå, tror du benskydd och svansskydd räcker om olyckan är framme..?

Jag VET att transportskydd kan rädda liv om olyckan är framme. Hade inte min kille haft skydd på sig den där februarikvällen för 10 år sedan så hade han inte överlevt... Innan det kunde jag slarva med skydden ibland, efter det kör jag ALDRIG utan skydd oavsett hur lugn hästen är under transport. Tackar min hästs skyddsängel för att den såg till att hästen hade skydd den dagen.:bow:

Edit: Innan någon undrar: min häst stod alltid som ett ljus i transporten (älskade sin transport) men drabbades av oförklarlig anledning av panik, och olyckan var ett faktum.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix