Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Madrassera skulle det vara om man hade 'dubbelt' för man var rädd de skulle skada sig, tycker det är en skillnad där.[/QUOTE]

Menade bara att en del anser att det är att madrassera/överförsiktig när man använder T-skydd. Lika väl som en del anser att täcken, liniment osv. är onödigt.
Jag har bekanta som aldrig har T-skydd, det har gått ganska bra, olyckorna har inträffat vid ur och inlastning. Sen har det hänt att de har trampat sig inne i transporten. Men de är av den mening att hästarna får lära sig....
Detta går att diskutera hur mycket som helst, men vi gör ju alla på det sättet vi själva tycker är bäst!

Vilka människor.:mad:

Deras barn får väl oxå lära sig att ge 17 i att falla av cykeln.- den hårda vägen.

Att vara överdriven är en sak, men att vara normalförsiktig- säkerhetstänkande eller normalbegåvad.

Nu har du ju mej på ignoreralistan för att du inte gillar frågor du inte kan svara på
Nej, att du fanns på den listan har inget med svåra frågor att göra. Av hänsyn till Bukes netikettregler vill jag inte skriva orsaken här. Men om du vill kan jag PM:a kvalifikationerna för att hamna på den listan.

LIA

Jag är definitivt med på den- för att jag inte gillar din krassa syn på hästar- överlag.

Sen fattade jag att du har funktionshinder o då förstår man bättre varför du resonerar som du gör. Även varför Nh var så revolutionerande.

Hur skulle det vara om du LÄSER det vi skriver och SVARAR på våra frågor?
Jag läser alla inlägg jag svarar på. Vilka frågor menar du? Jag ser inga i ditt inlägg jag svarade på (#168).

Rekommenderar att du läser mitt #178! Där finns dessutom frågor.

LIA

Jag har slutat med dom transportskydd som är gjorde för att vara "transportskydd" tycker dom är helt världelösa, Mitt sto får mer eller mindre panik med dom där KLUMPARNA på benen, men därimot lindar jag henne & sätter på henne boots. :)

Jag har alltid transportskydd på förutom på shettisen- finns inga som passar henne, och om jag ev transporterar ett föl...

*kl*

Vilken timing att jag hittade den hät tråden just nu! :bump:
I augusti ska jag nämligen få hem en pålle på foder. Jag frågade ägaren om jag fick låna deras transportskydd och dom säger våran häst har aldrig åkt med skydd men vill du ha så får du ha på frambenen. Hästen är imp. från Lettland och jag kan ju bara vara tacksam över att inget hänt under den resan :eek: Vågar man ha skydd på en häst som aldrig haft det förrut? Bara på frambenen då..
Visst är det ändå viktigare att skydda frambenen ? ( imbillar mig att hästen lättare trampar sig där ) Svansskydd? Är han inte heller van vid? Räcker det att "fläta ihop" svansen eller är det ett måste med svansskydd? Om han inte är van tänker jag... :confused:

Hästen ska åka en sträcka på ca 7 mil.

*kl*

I augusti ska jag nämligen få hem en pålle på foder. Jag frågade ägaren om jag fick låna deras transportskydd och dom säger våran häst har aldrig åkt med skydd men vill du ha så får du ha på frambenen. Hästen är imp. från Lettland och jag kan ju bara vara tacksam över att inget hänt under den resan :eek: Vågar man ha skydd på en häst som aldrig haft det förrut? Bara på frambenen då..
Visst är det ändå viktigare att skydda frambenen ? ( imbillar mig att hästen lättare trampar sig där ) Svansskydd? Är han inte heller van vid? Räcker det att "fläta ihop" svansen eller är det ett måste med svansskydd? Om han inte är van tänker jag... :confused:

Tycker du ska köra utan skydd. Eftersom du inte känner hästen så vet du inte hur den reagerar, kan ju bli värre med skydd på. Den har ju aldrig åkt med skydd förut.

*kl*

ja, jag tycker oxå du ska åka utan skydd, har den åkt så pass långt innan utan skydd, så borde den förhoppningsvis klara sig den korta sträckan hem.

Sen kan du ju börja prova dig fram när du lärt känna hästen ett tag.

Lycka till!

Självklart anv jag transportskydd på min häst. Jag har sett trampskador på hästar och det var ingen rolig syn direkt. Min stora pålle står alltid stilla och trampar absolut inte under färd men jag chansar aldrig. Skydden jag har är kraftiga och lätta att sätta på. Inga problem alls för mig som alltid åker själv med min häst.

*kl*

Svansskyddet är för att hindra att de skaver svansroten mot baklämmen, så du behöver inte fläta den. Vissa hästar kliar inte svansen och behöver inte skydd, andra gör toaborste av den.

Vissa hästar säger inte flaska ens första gången med skydd, så du kan ju prova sätta på, men om den är stressad/orolig/störd över skydden låt den åka utan.

Jag vet flera som inte använder transportskydd till sina hästar.
Är detta vanligt?
Är det jag som är hysterisk över att alltid använda det?
Hur många av er har det?

Jag har de när mina hästar åker transport men ALdrig när det åker i lastbilen;)

Jag har alltid skydd på om de är skodda, är de dessutom broddade har jag boots på under skydden för att förstärka ytterligare.

Enda gången de åker utan skydd är när de är oskodda och åker med föl eller när de är unghästar runt året.

Jag har en fråga.

Jag ska åka med min medryttarhäst på en kurs.
Eftersom han inte är så lättlastad så brukar han endast åka transport i nödfall( till vet eller när han böt stall) och där av hans ägare inte har transportskydd åt honom eftersom han inte brukar åka i transport knapt en gång per år.

Då brukar han få låna transportskydd av en annan tjej.

Men nu när han ska åka ska den tjejen som han brukar låna transportskydd av också åka, vilket innebär att vi inte har något.

Är det viktigt att ha det?
Resan tar max 30 min, men jag tror inte äns det för det är bara 2 mil vi ska åka.

Jag kan svara för mina ponnier och 4 andra hästgårdar med halvblod i min närhet och vänskapskrets att ingen av oss använder något skydd alls. Har aldrig varit något problem och hästarna står lungt i släpet. Hade det varit en nipprig och nervös häst hade man nog haft skydd så hästen inte skulle trampa på sig..

Vi satter aldrig pa skydd av anledningen att skydda benen vid transport. Faktumet att vi oftast shippar till tavling och att de da ar lindade runtom iaf ar ju en annan historia.
Kan ju tillagga att vara kusar ar riktiga klantskallar och att flertalet ar varda fran en halv till miljonen kronor. (Kvittar ju eg men de ar varda sin vikt i guld - aven for en utomstaende)

Travarna åker i princip aldrig med skydd.

Fullblodet åker däremot alltid med skydd. Han är en van åkare och numera tittar han konstigt på mig om jag ber honom att gå in i transporten utan.

Det är oftast bättre att åka utan. Att stänga in en häst på ett sådant litet utrymme är stressande för den. Att det dessutom ofta är sämre ventilation och varmare gör att stressfaktorn ökar än mera. Har du då skydd på kan det bli för mycket och för varmt för hästen. Det är därför transportörer av hästar i de flesta fall vill att de åker nakna när de har ansvaret.

Jag åker aldrig med broddade hästar oavsett om de nu skulle ha skydd eller ej.

Jag började ha skydd på fullblodet för att alla hade och det såg ju stiligt ut. För att vara konsekvent i mitt handlande borde jag lägga av dem och även låta fullblodet åka utan. Dock har han svansskydd eftersom han skaver svansen mot baklemmen vid transport, och det ser ju sjukt tråkigt ut när man åker på tävling och sådant.

Senast ändrad:

*kl*
Nu brukar jag iofs inte åka ofta med hästen, enstaka träningar, till klinik om det skulle behövas, och vid köp av häst eller byte av stall såklart.
Om det rör sig om en kortare sträcka (brukar vara ca 10-30 minuters transport) händer det att jag skippar skydd helt.
De brukar vara "vana" att hålla koll på fötterna eftersom jag extremt sällan har skydd i andra situationer heller, och förmodligen skulle jag tänka annorlunda om det var en häst som har taskig koll på fötterna och historik av att slå sig/trampa på sig själv.

Om jag åker lite längre sträckor, runt en timme och uppåt, så brukar jag antingen linda benen (är kusen skodd lindar vi ganska långt ner) eller använda BoT-wraps som borde vara ungefär likvärdiga lindorna i stötdämpning. Men såklart inbillar jag mig inte att det skulle ge särskilt mycket om det verkligen händer något.

Har helt enkelt aldrig sett tjusningen med transportskydd iom att de är mycket klumpigare än lindor och verkar vara många hästar som inte gillar dom.
Ska jag transportera en häst långt (gränsen går vid ca 40 mil) sätter jag den hellre på en hästbuss där de står stadigare än på transporten som extra säkerhetsåtgärd.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 311
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix