Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Har alltid transportskydd, fram o bak. Kraftiga "märkesskydd" med många kardborrelås. Pållen är helt obesvärad av skydden, står helt still och de har aldrig kasat, stasat el gått sönder.
Jag kan inte se någon som helst anledning till att åka utan!

(*lite knapplån* En del transporter har otillräcklig ventilation o blir då fuktiga o svettiga. Aldrig vår.)

jag använder transportskydd till min. hon har inte värdens bästa koll på sina ben :D och har dessutom brodd så...men när jag körde henne till betet så tog vi av henne skorna å då åkte hon utan skydd.

Kl
Hästar som åker mkt blir ju vana även med skydden- tränas för det.

en häst däremot som transporteras väldigt sällan o som dessutom har kanske jobbigt med både lastningen o resan, så förknippar den skydden med= otäckt- sprattlar mer.

Sätt löst över bakkotan!!!!

Har transportskydd om jag kör lite längre, typ några mil, är det bara till ridhuset så brukar de vanliga senskydden funka bra. :)

ALLTID några slags skydd på. Är vi påväg till träning blir det lindorna som ska vara på på träningen + boots runt omt, åker vi däremot längre eller ska iväg på tävling åker hon med BoTpaddar och lindor + boots på alla fyra såklart.

Dock tycker jag att de 'transportskydd' som finns ute på marknaden är värdelösa, ofta sitter de löst och kan lätt ramla av. Mycket bättre att linda och ha boots!

Jag har Bucas hellånga. Använda i 5 år nu, i ur och skur, på häst efter häst, snurrat åtskilliga varv i tvättmaskinen. Kasar aldrig, snurrar aldrig, inte ens stökiga hästar eller de som 'skuttar runt' har rubbat skydden.

Inte en skråma i dem trots att jag kör broddat vintertid. Kommer sopm nya varje gång ur tvättmaskinen.

Så inte tycker jag alla transportskydd som finns är 'värdelösa'. Dock finns det många som inte är bra, och är vad jag kallar för 'disktrasor'

thumbnail.aspx

kl
Kör alltid med transportskydd har antingen Horsewares transportskydd eller Veredus stallbandage med kardborrknäppning+boots.

Har aldrig transportskydd, då jag tycker de sitter så uselt. Ska vi åka nån längre runda (alltså inte till skogen o rida) så lindar jag benen, vilket sitter mycket bättre (om man gör det bra) och skyddar bra. :)

Som i alla lägen, måste man se från individ till individ.
Jag har personligen alltid haft transportskydd eller lindor(hela benskydd)/boots på mina tidigare hästar. Men sista hästen vi skulle lasta, OGILLADE transportskydd o kappor bak,så han fick åka "naken". Där är ju skaderisken högre, om han är nervös o orolig vid lastning,åkturen o urlastning. Var som en filbunke utan bakskydden på. Man får inte vara principfast. Kanske en tränings-sak, men inte i transport under åktur. Tycker jag.

Alltid! Det är ju så snabbt och lätt att sätta på dem och då kan man känna sig säker på att de inte skadar sig, iaf inte lika mycket som om de inte skulle ha skydd. Har man moderna lätta skydd och sätter dem rätt så tror jag inte att hästarna bryr sig om dem.

En liten jämförelse.
Ett barn som alltid har fått vara lös i bilen- hur reagerar den om man sätter fast den?
Sen kan vi PRATA med större barn- vilket är svårt med hästen.

Om den lär sig att alltid sitta fast/ skydd på från början- är det en normal företéelse.

Jag anser att det är vår förb......de skyldighet att vänja dem vid- hur man reser.

Jag har alltid transportskydd på mina hästar, även den oskodda ponnyn....:laugh:

Min valack skulle inte ha nåt skinn kvar på insidan av sina bakben om han inte hade skydd....:crazy:

Och mitt sto är fortfarande krånglig att lasta och kan trampa av lämmen när vi tränar så hon skulle skava sönder sej under lastningen annars....

//Domino_s

KL

Alltid alltid transportskydd..
Om jag ska ha lindor eller eller senskydd så kommer detta på under transportskydden.

Gå mycket konstigt? Vad spelar det för roll? En av mina tar i början jättesteg med bakbenen när han får på sig skydden men det är bara för att han tycker det är ovant, efter några steg går han som vanligt igen.

Och nej, de kan inte få av sig skydden. Karborren sitter hårt och bra. Går de upp så har man antagligen snålat med skydden för sin egen plånbok ..

hahaha det där tyckte jag var intressant skrivet! Klart dom kan få av sig dom, Köpte ett par från bucas för 1600 kr i hopp om att hon inte skulle kunna få av sig dom men det fick hon lika lätt som vilka billiga traslappar som helst. Så det är väl en självklarhet att dom på nåt sätt kan få av sig dom!:bump:

Allra allra helst rejäla transportskydd.
I nödfall rejält transportlindad med boots runt om.

ALDRIG utan.

Jag har ALLTID transportskydd på. Även när det bär av till betet och kusen är barfota. Står alltid snällt i transporten men man vet aldrig om man blir tvungen att tvär bromsa eller liknande.

Lindar med tjocka paddar vid längre resor (45 minuter och mer) samt på vintern när hästen är broddad.
Använder inte något skydd vid kortare sträckor.

Jag har alltid transportskydd på min egen häst fram och bak. Har tävlat en häst som inte är min under våren som inte är skodd och han åker utan transportskydd, ägarens val.

Använder alltid transportskydd på mina oavsett hur lång resa det handlar om. Är det någon annans häst som jag transporterar så är det upp till ägaren om hästen ska ha skydd eller inte.

Alltid- på skodda hästar!

Är det ingen som tänker att det kan ske en olycka?
Vad gör hästen då?

Just därför har jag inte mina skydd på min häst ;)
Han blir fullkomligt tokig och ställer sig och försöker sparka av skydden eller trampar av dem. Han blir jättenervös och stressar upp sig för att åka. I transporten står han helt stilla när han inte har några.
Oroar mig inte överhuvudtaget även om han är skodd eftersom att han blir så pass mycket värre om han har skydden på.

Skulle han däremot vara lugn och snäll även med skydden så skulle jag ju självklart ha dem på :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix