Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?
Du och Alexandra missförstår, avsiktligt eller oavsiktligt.
Vad jag talar om är att madrassera hästen men inte människor.
Varför upplysa om att man följer gällande trafikregler? Vad har det med saken att göra?
Fokusera istället på det faktum att "man", dvs somliga t ex i denna tråd, sätter på hästen allehanda skydd utifallatt. Medan man inte sätter på sig själv eller sina barn (dom som har) motsvarande mängder skydd utifallatt. Hur vet man att man inte kommer att snubbla och slå sönder knäskålen på väg till jobbet? Hur vet man att man inte blir påkörd? Hur vet man att man inte får en istapp eller tegelpanna i huvudet? Ja, hur vet man att man inte behöver madrassera sig själv utifallatt?
DET, är vad jag frågar om!!!
Inlägget som fick mig att undra: "Om något händer så har man iallafall gjort sitt bästa för att undvika skada."
Det vore intressant med svar på frågorna, men utan fler sakrasmer eller förolämpningar, tack!
LIA
Den enda som medvetet missförstår här känns som du?
Att 'madrassera hästen' skulle det handla om om man hade benskydd + boots + transportskydd + huvudskydd + ditt och datt. OBSERVERA dock att synen på vad som är madrassera skiljer sig från olika länder. Gå till Storbrittannien och du får se knäskydd fram på hästar vid uteritt i ganska stor omfattning. Helt enkelt för att de kan snubbla, gå ner på knä och sådana skrapskador är som nämnts mycket dryga. Det är inte ovanligt med huvudskydd - poll guard - vid transport heller. Dock så iaf knäskydd vid uteridning har nog sin grund i att i GB är show, dvs utställning, stort, och fula vita ärr på knäna, om än av ytliga skrapsår, drar ner poängen markant.
Nog om detta och tillbaka till ämnet. Att använda transportskydd på skodd häst i transport är som att använda bilbälte. Dvs ingen 'madrassering'.
Att köra utvilad är som att ha transportskydd på även de oskodda. Dvs att 'om något händer har man gjort vad man kunnat'.
Det kan ALLTID gå fel. Man kan bli påkörd och dö i en olycka trots att man sitter med fyrpunktsbälte, airbags både fram, vid sidan och för knäna, sidokollisionsskydd, aktiva nackstöd osv. Man kan aldrig ELIMINERA risken, men man kan hantera den. På samma sätt kan även den mest inpackade häst få en knäckt metalldel från mellanväggen rakt in i bröstkorgen och förblöda av skadorna, eller vid en voltning knäcka nacken. Eller för den delen få bakbenen avklippa av tradaren som körde rakt in bakifrån (det är dock en syn jag hoppas jag nånsin mer slipper bevittna).
Men att vara så ignorant, för JA jag anser det är ignorant, att tycka att 'man kan inte skydda sig mot allt, så jag sätter inte ens på transportskydd', när du kör ca ett halvt ton levande vikt i en hästtransport, och där hästen går på och av längs en ramp med metallskoning på båda sidorna, det är bara dumdristigt.
Måtta i allt, men ska jag välja pest eller kolera ser jag hellre att folk madrasserar sina hästar är kör den ignoranta stilen.