Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Klär du dig i full ishockeyutrustning (utom skridskor) när du går hemifrån?
För som du säger: Om något händer så har man iallafall gjort sitt bästa för att undvika skada.

LIA

Du drar jämnförelser som jag vet inte vad. Jag gör också det bästa för att skydda mina hästar på bästa sätt. Nu när vi ändån ska dra runder på dem i transporter! Så jobbigt kan det väl ändån inte vara att ta på transportsydd???

Jag ser hästar som kommer från europas många hörn. Och där är många som klarar sig bra. Men där är en del som skadar sig så allvarligt på lastbilarna att de avlivas. Och då är det lastbilar!! Mycket större skaderisk med transport.

Var bla annat en som lyckades bra av sin egen hov i lastbilen....

Anledningen att hästen inte hade transportsydd när den kom var nog 1. det är din häst nu. 2. de skulle vara jäkligt dyrt att skicka med transportsydd till alla hästar man sålde!

Jag har det alltid, även om hon är oskodd. Har hänt några gånger att hon trampat bredvid rampen när hon backat av och då är jag glad för att de sitter där. Annars skulle det blivit ordentliga skrapsår :crazy:

Jag ser hästar som kommer från europas många hörn. Och där är många som klarar sig bra. Men där är en del som skadar sig så allvarligt på lastbilarna att de avlivas. Och då är det lastbilar!! Mycket större skaderisk med transport.

Var bla annat en som lyckades bra av sin egen hov i lastbilen....

Anledningen att hästen inte hade transportsydd när den kom var nog 1. det är din häst nu. 2. de skulle vara jäkligt dyrt att skicka med transportsydd till alla hästar man sålde!

Och 3. De stor transportörerna vill ofta inte ha transportskydd på hästarna under långresor. Just för det som tjatats om i tråden - illapassande skydd som kasar, snurrar etc är en större skaderisk än inga skydd alls.

Sen blir det lite fel att jämföra stora fleraxlade lastbilar med all tänkbar komfort, som körs av erfarna yrkeschauförer, märk väl, med enkelaxlade eller i bästa fall dubbelaxlade hästtransporter som körs av mer eller mindre glada amatörförare. Som för den delen inte behöver köra dåligt, men som hur man än vänder på det har mindre erfarenhet, mindre utbildning och så vidare. Dessutom så en hästtransport som dras av bil reagerar i många fall helt annorlunda än en lastbil. Och NÄR något händer som sagt, så är en lastbilsförare bättre rustad att reda ut det, dvs det är en mindre olycksrisk.

Sen, min pappa är yrkeschaufför, har alla körkortsbehörigheter och kör många tusen mil tung lastbil om året. Jag vet en gång när jag frågade honom vad jag skulle göra om jag fick sladd med släpet. Pappa konstaterade sakligt att 'då är det svårt, och ännu svårare för dig. Håll ratten rak, håll foten långt från bromsen, tryck huvudet mot nackstödet och försök mjukt accelerera dig ur det. Och så ber du en stilla bön, för mest troligt kommer du inte kunna reda ut det'

Släpen rycker nämligen bilen när/om det blir en sladd, var ju en sån olycka jag såg mitt framför näsan på mig som jag tog upp i ett annat inlägg. Det var ett boogiesläp och en stadig SUV som dragbil. Det slutade i diket som sagt, trots skulle det visa sig en erfaren förare bakom ratten. Hon visade sig nämligen vara trafikpolis till professionen.

Så hur man än vrider på det, det är skillnad på transport och lastbil. Det är skillnad på yrkeschaufförer och glada amatörer. (Se för fan på hur många det finns som inte ens kan backa med släp ordentligt men ändå glatt kör hästsläp..)

Jag använder det på min häst men det är för att han är svårlastad. Så han trampar på sig mycket innan han kommer in i transporten. Men när han är väl inne så skulle jag inte behöva de för då är han som en filbunke. :bow:

Så då ser du inget märkligt i att man är så mån om att bädda in sin häst i skydd, medan man inte bryr sig om sig själv, sina barn osv?

LIA

Så då ser du inget märkligt i att man är så mån om att bädda in sin häst i skydd, medan man inte bryr sig om sig själv, sina barn osv?

LIA

Nu är du väl i svart-vita landet igen?

Jag har inga barn. Men jag har alltid, alltid bälte när jag kör bil, jag kräver det av samtliga passagerare med oavsett ålder. Jag ser till att min bil (och för den delen transport med) är välservad och i gott skick. Jag har airbags i bilen, och andra säkerhetssystem/säkerhetsdetaljer. Jag ser till att köra nykter och utvilad. Mina hundar åker bakom lastgaller. All last i bilen som inte är fyrbent förankras väl. Jag ser till att däcken är i gott skick och med rätt lufttryck, har nackstödet rätt inställt, använder handsfree i bilen osv osv.

Det är också säkerhetstänk. Även om man inte har hockeyhjälm när man kör.

LIA

Vem, har sagt att man inte bryr sig om sig själv och sina barn :eek: Du är ju bara petetisk... Jag rider ALLTID med hjälm kör alltid med bälte tar ALDRIG överfull bil, alla måste åka med bälte osv, osv. Ridning är en hobby som JAG har valt och jag vet riskerna.. Tro mig Efter både kotkomperation och fraktur i ryggraden, krossad handeled och diverse andra små skador så vet jag vad det innebär!

Sen om jag får en komplicerad fraktur på min handled så blir jag gipsad alt operead och sen blir 98% helt bra igen. Men om min häst skulle fastna och får en fraktur på sin kota så finns det inte mycket att göra.

Mina hästar är värda så pass mycket för mig att jag kan lägga ner extra tid, energi och pengar på att de ska få ett så bra liv så möjlligt. Vilket för MIG också betyder att skydda den från skador i den mån jag kan! För att de ska slippa onödigt lidande, konvalecenter, boxvilor i månadevis osv, osv, osv.

LIA

Nu har du ju mej på ignoreralistan för att du inte gillar frågor du inte kan svara på:crazy:

Men om du ni kikar:angel:

Vem säger att man inte skyddar sina barn:eek: Vet du öht hur barn åker i bilar numera i sina moderna bilbarnstolar? Det är längesen föräldrar tyckte det var ok att låta barn åka oskyddade. Till och med innan jag hade barn, det fanns bilbarnstolar då också. :bow:

Du och Alexandra missförstår, avsiktligt eller oavsiktligt.
Vad jag talar om är att madrassera hästen men inte människor.
Varför upplysa om att man följer gällande trafikregler? Vad har det med saken att göra?

Fokusera istället på det faktum att "man", dvs somliga t ex i denna tråd, sätter på hästen allehanda skydd utifallatt. Medan man inte sätter på sig själv eller sina barn (dom som har) motsvarande mängder skydd utifallatt. Hur vet man att man inte kommer att snubbla och slå sönder knäskålen på väg till jobbet? Hur vet man att man inte blir påkörd? Hur vet man att man inte får en istapp eller tegelpanna i huvudet? Ja, hur vet man att man inte behöver madrassera sig själv utifallatt?

DET, är vad jag frågar om!!!
Inlägget som fick mig att undra: "Om något händer så har man iallafall gjort sitt bästa för att undvika skada."

Det vore intressant med svar på frågorna, men utan fler sakrasmer eller förolämpningar, tack!

LIA

Det är en extra utsatt situation när man transporterar en häst, särskilt i en vanlig hästtransport, den står ganska vingligt och den kan vid inbromsningar mm riskera att trampa sej, slå på sej osv¨och få skador som om det vill sig illa blir långvariga och smärtsamma för hästen.

Ganska basic kan man tycka :o

Barn i bil sätter man i en säker bilbarnstol, barn på cykel sätter man i en cykelstol som uppfyller vissa krav, man sätter på dem godkända hjälmar osv. Barn på sjön sätter man flytväst på.

I utsatta situationer sätter man på skydd. Vad i detta är så svårt att förstå:eek::confused::(

Inget, annat än möjligtvis varför du finner det nödvändigt att späcka inlägget med gubbar.

Själv undrar jag, varför du inte försöker förstå det jag skrivit?

LIA

Använder du hjälm när du kör- hästen?
Varför då? sånt trams. Säkerhetsbälte.

Det handlar om att skydda vitala delar- på hästens är det tramprisk- vid färd.

Tycker ofta att du har en krass hästsyn- går det så går det.:mad:

Du och Alexandra missförstår, avsiktligt eller oavsiktligt.
Vad jag talar om är att madrassera hästen men inte människor.
Varför upplysa om att man följer gällande trafikregler? Vad har det med saken att göra?

Fokusera istället på det faktum att "man", dvs somliga t ex i denna tråd, sätter på hästen allehanda skydd utifallatt. Medan man inte sätter på sig själv eller sina barn (dom som har) motsvarande mängder skydd utifallatt. Hur vet man att man inte kommer att snubbla och slå sönder knäskålen på väg till jobbet? Hur vet man att man inte blir påkörd? Hur vet man att man inte får en istapp eller tegelpanna i huvudet? Ja, hur vet man att man inte behöver madrassera sig själv utifallatt?

DET, är vad jag frågar om!!!
Inlägget som fick mig att undra: "Om något händer så har man iallafall gjort sitt bästa för att undvika skada."

Det vore intressant med svar på frågorna, men utan fler sakrasmer eller förolämpningar, tack!

LIA

Den enda som medvetet missförstår här känns som du?

Att 'madrassera hästen' skulle det handla om om man hade benskydd + boots + transportskydd + huvudskydd + ditt och datt. OBSERVERA dock att synen på vad som är madrassera skiljer sig från olika länder. Gå till Storbrittannien och du får se knäskydd fram på hästar vid uteritt i ganska stor omfattning. Helt enkelt för att de kan snubbla, gå ner på knä och sådana skrapskador är som nämnts mycket dryga. Det är inte ovanligt med huvudskydd - poll guard - vid transport heller. Dock så iaf knäskydd vid uteridning har nog sin grund i att i GB är show, dvs utställning, stort, och fula vita ärr på knäna, om än av ytliga skrapsår, drar ner poängen markant.

Nog om detta och tillbaka till ämnet. Att använda transportskydd på skodd häst i transport är som att använda bilbälte. Dvs ingen 'madrassering'.

Att köra utvilad är som att ha transportskydd på även de oskodda. Dvs att 'om något händer har man gjort vad man kunnat'.

Det kan ALLTID gå fel. Man kan bli påkörd och dö i en olycka trots att man sitter med fyrpunktsbälte, airbags både fram, vid sidan och för knäna, sidokollisionsskydd, aktiva nackstöd osv. Man kan aldrig ELIMINERA risken, men man kan hantera den. På samma sätt kan även den mest inpackade häst få en knäckt metalldel från mellanväggen rakt in i bröstkorgen och förblöda av skadorna, eller vid en voltning knäcka nacken. Eller för den delen få bakbenen avklippa av tradaren som körde rakt in bakifrån (det är dock en syn jag hoppas jag nånsin mer slipper bevittna).

Men att vara så ignorant, för JA jag anser det är ignorant, att tycka att 'man kan inte skydda sig mot allt, så jag sätter inte ens på transportskydd', när du kör ca ett halvt ton levande vikt i en hästtransport, och där hästen går på och av längs en ramp med metallskoning på båda sidorna, det är bara dumdristigt.

Måtta i allt, men ska jag välja pest eller kolera ser jag hellre att folk madrasserar sina hästar är kör den ignoranta stilen.

:bow:håller med dig fullständigt!

Visst är det otäckt när bilar ligger nära:eek:

Det finns ju ingen krockzon, utan bara en plyfaskiva mellan bilen/lastbilen o hästens bak.

Jag hade bett om att få skorna borttagna men inte mkt man kan göra åt för att kolla på andra sidan jordklotet, och ja, transportörerna ville inte han skulle ha skydd.

men det blev ett 5 dagar långt extra stopp i frankrike när hästen var på väg hit. Varför undrade ju alla som var inblandade då, men de sa att det berodde på att transportören fått andra hästar att plocka upp i ett annat land så det var onödigt för min häst att åka med, så de skulle plocka upp honom senare.. när han kom hit hade han ett stort ärr på ena bakbenet.....

och det här handlar om storbritanniens kändaste och 'bästa'(?) transportfirma, med mkt gott rykte. :confused:

Jag tillhör nog en av de som madrasserar hästarna...
Under långa resor har jag alltid lindor (och padd) under transportskydden. Mycket för cirkulationens skull men även om de skulle lyckas trampa av ett skydd så skyddar även lindan. Vid kortare resor (till träningar) får de oftast på sig benskydden hemma och sen på med transportskydden över, mest för att det ska vara smidigt när man kommer fram.
Detta är oavsett om de åker i transporten eller lastbilen, detta gäller alla hästarna förutom fölen. Jag vänjer unghästarna tidigt med transportskydden.
Detta är hur jag gör!

Jag tillhör nog en av de som madrasserar hästarna...
Under långa resor har jag alltid lindor (och padd) under transportskydden. Mycket för cirkulationens skull men även om de skulle lyckas trampa av ett skydd så skyddar även lindan. Vid kortare resor (till träningar) får de oftast på sig benskydden hemma och sen på med transportskydden över, mest för att det ska vara smidigt när man kommer fram.
Detta är oavsett om de åker i transporten eller lastbilen, detta gäller alla hästarna förutom fölen. Jag vänjer unghästarna tidigt med transportskydden.
Detta är hur jag gör!

Fast det tycker jag inte riktigt är madrassera. Jag åker också med ridskydden under transportskydden på väg till träning, och ganska ofta med stallbandage under på väg hem. Och längre resor, ffa 'hem' (dvs där hästen ansträngt sig innan) brukar jag linda BoT och stallbandage under. Dock inte för 'extra skydd', utan tillt räning för bekvämligheten, långresor hem för att få cirkulationen etc.

Madrassera skulle det vara om man hade 'dubbelt' för man var rädd de skulle skada sig, tycker det är en skillnad där.

Jag använder intet transport skydd Boots om de inte står stilla o om de har broddar eller dylikt.
någon enstaka gång bak om jag ska tävla o inte villsmuta ner skydden

Hur skulle det vara om du LÄSER det vi skriver och SVARAR på våra frågor?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?