Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Han är uppbunden han tar dom inte med munnen utan står och trampar eller hur man ska säga. Svårt att förklara men lyfter benet och drar med hoven mot det andra transportskyddet. Alla skydd vi provat har åkt av, gått sönder eller liknande (har försök ta hjälp på flera olika ställen) men ingen kan komma på något bra. Utan står han som ett ljus, med står han bara och försöker få av dom och tappar då lätt balansen. Men han åker inte heller transport så ofta han har inte åkt en enda gång de senaste två åren.

Dessutom brukar de sparka mer med sånna på och gå mkt konstigt!

Gå mycket konstigt? Vad spelar det för roll? En av mina tar i början jättesteg med bakbenen när han får på sig skydden men det är bara för att han tycker det är ovant, efter några steg går han som vanligt igen.

Och nej, de kan inte få av sig skydden. Karborren sitter hårt och bra. Går de upp så har man antagligen snålat med skydden för sin egen plånbok ..

Och nej, de kan inte få av sig skydden. Karborren sitter hårt och bra. Går de upp så har man antagligen snålat med skydden för sin egen plånbok ..

många resonerar så där innan dom fått en massa ofrivillig erfarenhet själva ;)

underskatta inte en hästs förmåga även om dom alldra flesta inte har lärt sig att tex. plocka av skydden. ungefär som med resonemanget att om en häst går över bom så har dom slarvat/gjort fel/kan inte binda riktigt...

eller att alla hästar "vänjer sig/ger upp" och accepterar transportskydd (då har man aldrig mött en sådan häst, för en häst är inte mallen för alla andra)

När jag hade häst så hade jag benskydd... hade en skimmel. och sen är det praktiskt så att hästen inte skadar sig

Denna del är lite av en lögn, tro mig med rätt teknik får dom av vad som hellst. Här är en plånbok som gått hårt åt flera gånger för olika skydd och det är minsan inget som fått sitta kvar.:crazy:

Jag åker alltid med transportsydd, ibland lindar jag också under. Men de åker aldrig oskyddade!

Jag har alltid transportskydd, förstår inte varför man ska köra utan?
Om något händer så har man iallafall gjort sitt bästa för att undvika skada.

Klär du dig i full ishockeyutrustning (utom skridskor) när du går hemifrån?
För som du säger: Om något händer så har man iallafall gjort sitt bästa för att undvika skada.

LIA

Jag har transportskydd + neoprenboots på alla fyra.

Jag andvänder höga transportskydd på alla benen och svansskydd när min häst åker transport:) jag har inte använt svansskydd förut men märkte att hästen skav svansen under transporten.

Alltid höga transportskydd på alla skodda (exkl unghästar de får ha heltäckande benskydd som går ner under kotan + boots).

Aldrig transportskydd på oskodda unghästar som är orutinerad, eller på - oavsett ålder - lugna, lättlastade, lugnåkande oskodda hästar.

Men skott = ovillkorligen transportskydd. Om jag så 'bara ska åka 10 minuter'. En olycka tar en tiondels sekund..

Min häst kom nyligen ända från spanien, och var på resa i nästan två veckor, och han hade ingenting annat än sin grimma på sig. Nu var det ju inte jag som bestämt ngt av detta, men jag skulle knappast använda ngt nu heller.

De tar av skorna på dessa o skydd kan göra skada vid en sån lång transport.

Transportörer villha det så.
Sen reser de som sagt på ett helt annat sätt i lastbil.

du får nog tänka om om den får skor o ska åka släp.
efterklok har man sällan råd att vara.

Mitt ungsto står i princip helt blixtstilla när man kör henne (hon har åkt igenom halva svergie ex. antal gånger, bla till skara och uppsala från småland), men jag har alltid benskydd på henne, kortare sträckor ev. benlindor. Men alltid något trots att hon står still, eftersom jag ser det som en säkerhets åtgärd, likväl som jag har benskydd när jag rider "för säkerhets skull".

De tar av skorna på dessa o skydd kan göra skada vid en sån lång transport.

Transportörer villha det så.
Sen reser de som sagt på ett helt annat sätt i lastbil.

du får nog tänka om om den får skor o ska åka släp.
efterklok har man sällan råd att vara.

han hade skor på, hela vägen på alla fyra.
har aldrig använt benskydd, kommer knappast börja om det inte visar sig att det behövs.

När jag skulle hämta hem Pompe (jag har hyrt honom i sommar) så sa dom som hade han att han inte behövde transportskydd, men ska man inte alltid ha det?

Står det så i kontraktet?
annars kan det bli en dyr affär- om ngt händer.
synd om hästen oxå.

Är den försäkrad?
Man undrar när folk ger såna rekommendationer.

han hade skor på, hela vägen på alla fyra.
har aldrig använt benskydd, kommer knappast börja om det inte visar sig att det behövs.

Alla gör givetvis som de vill. Det finns många hästar därute som åker oskyddade, eller med bristfälliga skydd. Många av dem gör det år ut och år in utan skada.

Kruxet, och det som gör att jag ovillkorligen sätter skydd, och ordentliga skydd, inga 'disktrasor' eller senskydd/andra ridbanskydd på mina skodda, om de så är lika lugna att lasta/åka/lasta av som vore de både sederade och lobotomerade är för att en olycka händer så lätt, och så fort.

Den gången du måste tvärnita hela ekipaget. Den gången det händer en olycka med släpet (får sladd, kör i diket, får en däcksexplosion, tappar ett hjul, blir påkörd, det finns oändligt mkt läskigt som kan hända). Den gången hästen halkar till på rampen vid avlastning. Den gången den normalt så plättlätta hästen blir skrämd och kastar sig ur släpet och går omkull. Etc. Etc. Den gången kan de där transportskydden vara skillnaden mellan en fortsatt karriär som ridhäst eller ond, bråd död. Skillnaden mellan lite blåslagen och skrapad eller en lång, dyr konvalescens.

När man sett att man skulle behövt ha transportskydd är det liksom risk det är för sen.

En sån sak är faktiskt anledningen att jag började köra med hellånga transportskydd. Hade skydd innan det, men lägre. Häst som normalt aldrig var problem fick av okänd anledning panik, kastade sig, gick omkull (=haserna helt sönderskrapade), kom upp, galopperade iväg på asfalt, for omkull (=framknän helt sönderskrapade), kom upp igen och galopperade iväg mot den trafikerade vägen. Han vände och kom tillbaka innan. Men där beslöt jag mig för att köpa skydd som är hellånga. Och att ALDRIG lasta utan longerlina, hur enkla de än är att lasta i/ur. Jag skickar inte in hästar sen den dagen heller, med grimskaftet över halsen. För i ett sådant läge som det ovan är man chanslös då.

Så, ja det är omständigare att skydda på och av. Ja man måste tvätta skydd. Ja det är mycket bökigare att hålla på och dravla med longerlinan vid lastning och urlastning. Men det är inte så bökigt att det är värt risken att låta bli. Och varje gång jag skyddat på och använt långlina och det INTE behövts är ett plus i protokollet. Den gång det visar sig att det var rätt tänkt och behövdes är det dubbelplus i protokollet.

Att den hårda vägen inse ett behov när det är för sent är för mig minus. Och faktiskt, enligt mig, en ägartabbe. Utan försvar. 'h*n är alltid så snäll och har aldrig gjort så innan' är ingen ursäkt. Det är halvtonstunga flyktdjur vi hanterar, hur väluppfostrade och vana de än är.

Och som PS så det släp som framför mig fick sladd tillsynes oförklarligt på en rak, fin 90-väg med ärligt, fint vinterföre, och gick i diket, med ett stycke mycket lugn, väluppfostrad fblherre (nä inte min) som hade skydd fram men inte bak, och vars ben var strimmiga av blod när vi lyckades få honom ur släpet (vilket inkluderade att be honom kliva nedför en sned ramp ner i magdjup snö. Han var inte pigg på att lämna rampen, smart nog, så vi fick nästan putta av honom, och han skrapade upp ena benet på kanten, det andra benet hade han skadad i kraschen), och droppade sen blodspår på vägkanten. Det släpets ägare önskade nog att hon hade haft transportskydd även bak. Hästen var skodd fram och hade skydd fram, men oskodd bak och därav inga skydd bak.

Allt kan man aldrig skydda sig emot, och jag kör som sagt oskodda utan skydd om de är lugna (halvskodda åker med skydd runtom dock), men en olycka händer på en tiondels sekund. Och då spelar det stor roll om man tänkt efter före.

Och innan det kommer svar om att 'min häst trampade på skyddet, fick panik, slet sönder både skydd och ben för att komma loss'. Det gäller att ha välanpassade, rejäla skydd, och inte disktrasor eller disktrasor med teddyfoder. Jag hade sådana, och det ovan hände mer än en gång, dock utan hästskador, men väl sönderdragna skydd, ffa bak.

Mina nuvarande skydd är inne på sitt femte år, används i ur och skkur och till ett otal hästar. Inte en reva, aldrig ett kantpåtramp. Helt enkelt för de aldrig snurrar/kasar/annat, och passar hästarnas ben.

Så gäller ha rätt anpassad utrustning, annars blir det en skaderisk, oavsett vad det gäller.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17