Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

och händer det en olycka tvivlar jag på lite tygs förmåga att skydda ömtåliga hästben.

Det är inte heller av den anldeningen jag alltid har dem. Utan just för de små "olyckorna". Om man ex behöver bromsa in för kraftigt eller svänga undan och hästen trampar om illa.

*kl*
Vi åker alltid med transportskydd och svansskydd, allt med bra passform såklart!!
Känns som en billig försäkring

Jag har alltid bak, även om det bara är korta sträckor. Längre sträckor (2 mil +) blir det fram också! Riktiga långresor= lindor + transportskydd! Jag är rädd om min älskling!

Jag använder alltid transport skydd, ser det som en självklarhet. även om jag mest bara kör min häst kort sträcka på några km, tar 5-10 min. Bor ifs i norrland där man tvunget måste ha broddar på hästarna en stor del av året, men jag gör absolut ingen skillnad på sommaren. men jag kan förstå att vissa kör med lindor och boots runt om den delen av året.

Att de tycker skydden är läbbiga vänjer de sig snart vid och de får helt enkelt stå ut, och därmed undvika en skada.

Om du också hade varit med om att hästen sparkat igenom golvet pga irritation mot skydden hade du kanske resonerat annorlunda? Ett hål på ca 15 x 30 cm.
För mig är det en säkerhetssak att inte ta på skydden. Det kunde ha slutat väldigt illa den gången. (men hon hade nog en skyddsängel med sig på den resan)
Alla hästar är givetvis olika och har hästen inget emot skydd så är väl passande skydd bra mot tex trampskador. (som det var i ditt fall)

Men biggan.
Om hästen står o dunkar så länge som det tar att först ha sönder gummimattan- vilket nästan är omöjligt om man inte har en dålig sdn- så stannar man långt innan det har hänt.:confused:

Det skulle jag ha gjort.

Har alltid transportskydd och täcke i transporten ! Transportskydden är en självklarhet för mig , tänk om hästen trampar fel eller vad som nu kan hända när man åker . Hästen vet ju inte när man svänger förrän transporten svänger , och då kan det ju vara lite sent ibland att ha full balans. Jag köpte ganska dyra transportskydd till min älskling , men passformen är bra och då känns det som om det är värt det.

Är det kallt ute får han ha fleecetäcke , och är det varmt har han ett bucas-täcke som heter typ Power-cooler eller någonting . Han blir stressad av att åka transport då han inte gjort det¨så många gånger, och han är alltid snustorr under täcket och genomblöt där det inte legat . Täcket är en självklarhet det med !

Alla har ju olika åsikter , men jag tycker att det är viktigt att skydda hästen i transporten . Är olyckan framme är det bättre att man vant dom vid transportskydd i stället för att benen får ta stryk .

Julia

Jag använder nog allt som oftast transportskydd. Det har hänt att hon har fått åka endast lindad när vi har fart och tränat typ 15 min resa bort.

Jag använder alltid transportskydd. Unghästen har även varit lindad under pga balansproblem. Är hästen broddad har jag även boots runt om.

Senast ändrad:

Men biggan.
Om hästen står o dunkar så länge som det tar att först ha sönder gummimattan- vilket nästan är omöjligt om man inte har en dålig sdn- så stannar man långt innan det har hänt.:confused:

Det skulle jag ha gjort.

Nej tvärtom. Jag ville hem så fort som möjligt. Att hon skulle ta sig igenom golvet fanns inte för mig. (Enligt säljaren sparkade hon alltid i transporten.) Jag fick en liten chock när vi var framme.
Golvet var inte en lös matta utan fast gummi. Tjockt som 17 och nästan helt nytt. Jag är fortfarande förundrad över hur hon kunde göra hålet.

Har alltid transportskydd på har lärt mig av min egen läxa, att fuska och "bara" ha vanliga skydd på som jag har när jag rider och den gången visade det sig att min pålle inte ville följa med och började diskutera mig med och det slutade med 3 st broddrevor (vinter) och en sko bortsliten. :cry: Det gör jag aldrig om igen. ALLTID transportskydd! Jag anser att man inte kan skydda för mycket. Skydd är en "billig" "försäkring"

delvis kl.

fast då resonerar ju många som vanligt :angel: har man inte upplevt det själv så kan det inte hända, då är alla som råkat ut för just det slarviga (så tänkte väl jag med när jag va ung och inte hade den erfarenhet jag har idag)

en del hästar vänjer sig aldrig vid transportskydd utan far rundor varje gång, varje vecka år ut och år in, men om skydden tas av så står hästen helt still. varför då utsätta den hästen för den ökade fara den utsätter sig för genom att envisas med skydd :crazy: skydden är ingen garanti alls för att hästen inte får trampskador.. fast det är väl som vanligt, "jag har inte den erfarenheten så då kan det inte vara så"

hästar är som även jag fått erfara genom åren kapabla till det mesta och fort kan det gå. man ska aldrig "underskatta" deras förmåga :angel:

vid ett tillfälle på -80 talet så skulle jag lasta av min annars så väldigt snälla och transportvana häst efter en kortare resa (lite äldre häst som va tävlad upp i svåra klasser under många år och till olika tränare några ggr/veckan). av någon anledning (som framkom senare genom obduktionen-hjärtsjukdom) så fick han panik och försökte vända sig, men först knäcktes frambommen på mitten (vek sig som ett v med "v-spetsen" mot rutgallert) sedan reste han sig och slog sönder/igenom glasfibertaket, därefter försökte han vända sig (lång, grov och över 170 i manke) väggarna sprack och transporten börjande gunga så boogihjulen reste sig först på ena sidan och tillbaks för att resa sig igen. trodde transporten skulle välta. någonstans i det skedet så trampade han igenom golvet innan han kom runt och for ut. det hela slutade inte lyckligt.

transporten va bara något år gammal då och dessutom nyservad, så jag kan förstå vad du råkat ut för.

men det är ju så att transporterar man många olika hästar under många år, så ökar även chansen för att man får lite ofrivillig erfarenhet. har man riktigt mkt. otur så råkar man ut för tråkigheter tidigt..tyvärr

Om man har en ständigt sparkande häst kan det vara idé att plåtsko golvskivan.

Använder aldrig skydd vid transport, tjejen vill helt enkelt inte ha något på sig! Har aldrig fått några skador hittills ja förutom den gången hon åkte ut på motorvägen när luckan öppnade sig. Men då hade inte skydden hjälpt, utan mest varit i vägen!

Jag har alltid skydd på mina i släpet men inte transport skydd.

min gamla ruttinerade hingst och mitt oskodda 3 års sto har låga transport skydd.
mitt gamla oroliga sto har samma benskydd i släpet som jag har när jag rider fast hon har boots på i släpet också för säkerhetsskull.

mina hästar åker aldrig broddade.

Jag använder just nu inga transportskydd. Anledningen är att jag just nu inte har någon av hästarna skodda och att de trivs bättre utan än med varma skydd som kliar i sommarhettan. Är någon av hästarna skodda åker det på boots samt lindor eller skydd. Jag har sett fler skador orsakade av skydd än utan... Sedan har ju transportens utformning och hästens åkvana stor betydelse...

Däremot skulle jag aldrig köra en okänd häst utan skydd...

Om man har en ständigt sparkande häst kan det vara idé att plåtsko golvskivan.

Utan skydd och med lite hö sparkar hon inte alls. Den olycksaliga resan var hem ifrån säljaren. Jag kände inte hästen alls då förstås. I förebyggande syfte har jag alltid efter det haft en extra gummimatta, men den verkar inte behövas längre. Nuförtiden har vi inga problem med transportering.:)

Om man ser generellt på hästar och transport så kommer jag använda skydd mer nu även om de är oskodda. Men om jag har en häst som inte vänjer sig vid skydd,så får jag naturligtvis vara flexibel med den hästen,.Inget är skrivet i sten. Man kan ju träna med skydd i boxen.
Men att säga att man inte har skydd för att en häst inte skall få panik och skada sig, känns som att resonera att man inte har bälte ifall man kör ner ien å och inte får loss bältet. Dvs man skyddar sig för den minsta risken och inte det som kanske oftast händer, dvs småskadorna på hästen.

Är hästen skodd så lindar jag hellre själv. Häst utan skor aldrig transportskydd.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar