Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?
delvis kl.
fast då resonerar ju många som vanligt
har man inte upplevt det själv så kan det inte hända, då är alla som råkat ut för just det slarviga (så tänkte väl jag med när jag va ung och inte hade den erfarenhet jag har idag)
en del hästar vänjer sig aldrig vid transportskydd utan far rundor varje gång, varje vecka år ut och år in, men om skydden tas av så står hästen helt still. varför då utsätta den hästen för den ökade fara den utsätter sig för genom att envisas med skydd
skydden är ingen garanti alls för att hästen inte får trampskador.. fast det är väl som vanligt, "jag har inte den erfarenheten så då kan det inte vara så"
hästar är som även jag fått erfara genom åren kapabla till det mesta och fort kan det gå. man ska aldrig "underskatta" deras förmåga
vid ett tillfälle på -80 talet så skulle jag lasta av min annars så väldigt snälla och transportvana häst efter en kortare resa (lite äldre häst som va tävlad upp i svåra klasser under många år och till olika tränare några ggr/veckan). av någon anledning (som framkom senare genom obduktionen-hjärtsjukdom) så fick han panik och försökte vända sig, men först knäcktes frambommen på mitten (vek sig som ett v med "v-spetsen" mot rutgallert) sedan reste han sig och slog sönder/igenom glasfibertaket, därefter försökte han vända sig (lång, grov och över 170 i manke) väggarna sprack och transporten börjande gunga så boogihjulen reste sig först på ena sidan och tillbaks för att resa sig igen. trodde transporten skulle välta. någonstans i det skedet så trampade han igenom golvet innan han kom runt och for ut. det hela slutade inte lyckligt.
transporten va bara något år gammal då och dessutom nyservad, så jag kan förstå vad du råkat ut för.
men det är ju så att transporterar man många olika hästar under många år, så ökar även chansen för att man får lite ofrivillig erfarenhet. har man riktigt mkt. otur så råkar man ut för tråkigheter tidigt..tyvärr