Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

knapp.
Jag har ägt min häst sedan september. TVå gånger har hon haft transportskydd.
Första gången var det när hon åkte hem till mig + för att hon hade hakskor. (typ broddskor)
Nog fasen fanns det et par små hål i skydden när vi var hemma.
Andra gången var det när hon skulle åka bredvid hingsten in till banan, ifall hon skulle vimsa runt där intte och sparka.

Har aldrig haft ett täcke på i transporten om det inte har varit en svettig häst. Men jag har aldrig fattat vinken med att ha ett täcke på TILL träning?:confused: (fleece menar jag)

Aldrig annars, och hon åker ofta resor på runt 40 minuter.

Senast ändrad:

På skodda hästar hag jag alltid transportskydd.
Har även ett sto som alltid åker med transportskydd, vet inte varför men hon blir lugnare om hon har dom på.

Ser annars ingen anledning att ha transportskydd på oskodda hästar.

/M

Jag använder aldrig transportskydd på någon av mina hästar. Har sju stycken araber och en shettis.

Jag åker inte en meter utan transportskydd. En endaste gång har jag gjort det, då hämtade jag häst som jag skulle låna för avel och körde till hingsten. Hämtade henne hos ägaren, och fick till min förvåning med varken skydd eller lindor. Dock var det en väldigt kort resa tack och lov.

Har varit med om en häst som har krånglat med transportskydd. En treåring jag hade för inridning, som var väldigt speciell öht, slog bara med transportskydd. Hon fick åka med lindor och boots, även när hon var oskodd.

jamen va bra för dig att alla hästar du kört står helt still, men du behöver inte idiotförklara alla andra som har helt annan erfarenhet, även den baserad under många år och på många hästar.

jag vet pricis hur ett passande skydd ska sitta, jag är inte dum i huvudet och på vissa hästar använder vi skydd (vilket går att läsa i tidigare inlägg) dock har jag aldrig kört så våldsamt att hästen vält i transporten... ett fullt champangeglas ska klara att stå upp en hel resa, annars har man kört "oaktsamt" det där lärde jag mig av min far redan som liten flicka..

visst har jag behövt bromsa hastigt, tom. frontat en bil som körde rakt ut från sidväg med stopplikt till huvudled med häst bakom, utan skydd och helt utan skador på benen på hästen. bogen blev skadad men det hade knappast benskydd kunnat göra något åt. hela främre bommen flyttade sig någon dec fram och hela ekipaget gick till skrot.

men du har tydligen aldrig varit med när hästar fått panik och TRAMPAT SÖNDER skydden och därgenom ökat paniken. jag har faktiskt inte haft fler sår eller benskador utan skydd än med skydd. dock kör jag ALDRIG broddat oavsett skydd eller inte (hjälper inte med skydd ändå, och brodd gör elaka skador)

jag har i alldra högsta grad säkerhetstänkande, men väljer att lägga större energi där JAG anser att den bättre behövs. jag kommer inte att ändra min åsikt som grundats utefter mina erfarenheter.

transportörer vill sällan ha skydd för att väldigt många anser det onödigt... dom flesta tycker tom. att det är ett :devil:-la daltande på många håll.

jag respekterar att du tycker skydd är viktiga, synd att du inte kan respektera min åsikt.

Senast ändrad av en moderator:

aldrig annvänt varesej transportskydd eller täcke :cool:

bara svanslinda
för en häst trampar sig faktist itne på benen i transporten (min tränare har tom. kört (läs: lugna) hästar med broddar i transport och det har alltid gått bra

och ofta att en häst skulle frysa i en transport ^^,

Ok, för det första löd inte min fråga: "Hur många av er använder täcke?" Men om vi nu ska diskutera det, så kan väl hästarna visst frysa i transporten? Om de tex är klippta och det är kall vinter, så anser jag att man bör ha ett fleecetäcke på iaf. Om hästen är svettig efter träning, så är det väl högst passande att lägga på ett svetttäcke? För det andra, så kan hästar visst trampa sig i transporten! Om din tränare säger att det aldrig sker, så hade jag nog ifrågasatt hennes/hans hästtänk? Sen är det ju som sagt inte bara tramp de kan råka ut för. Jag förstår vissas resonemang ang att en del hästar trampar av sig skydden och att det isf är farligare att köra med än utan. Själv är jag livrädd för att linda, ifall om lindorna skulle gå upp. Men det är ju bra att du använder svansskydd till pållen iaf:angel:

Jag har ALLTID transportskydd alt. lindade med paddar och sen boots.
Har ingen som helst lust med att mina hästar ska bli skadade lr dylikt...tar 1 min att sätta på skydd runt om.

Ännu viktigare när dom är broddade, för mig är det bara en säkerhets sak och sen vad andra gör med sina hästar är upp till dom.

Jag menade inte att dissa de som inte använder transportskydd om det möjligtvis uppfattades så.
Blev bara irriterad över hur man kan säga att hästar aldrig trampar sig i transporten..........

Blev bara irriterad över hur man kan säga att hästar aldrig trampar sig i transporten..........

Jag tror dom flesta hästar trampar sig i transporten, och jag vill undvika tramp skador så mina åker inte en meter utan skydd:laugh:

Jag tycker inte att det uppfattas som att du dissar dom med transportskydd:)...tycker som du det verkar vara många som väljer att åka utan:crazy:

Har alltid transportskydd på när pollan ska åka transport.
Oavsett hur långt/kort det är.

Jag var väldigt noga när jag var liten och hade ponny - "den ska ALLTID ha skydd på sig" tyckte jag då.. Men sen nu så har jag oftast hoppskydden på och kanske boots nertill men är hästen oskodd kör jag oftast utan..

Om vi ska åka långt lindar jag hellre och har bootsen kvar, transportskydden är oftast så dåliga att de bara glider ner och då kan de ställa till mer besvär än nytta. Jag är inte heller säker på att skydden gör så stor nytta när den STORA olyckan väl är framme...

Jag har transportskydd på och gärna gummibots också. Har vart noga med att skydden ska sitta bra på just den hästen som ska ha dem. Alla hästar trivs inte med samma utan det kan vara ganska individuellt.

jag använder aldrig transportskydd.

Kl
Varför ska man ha hjälm på sig vid cykelfärd- iom man aldrig ramlar.
Varför säkerhetsbälte på när man aldrig har krockat.:devil:

Det är vår skyldighet att skydda de som inte kan tänka längre- barn, hund o häst- vid transport.

Jag använder det på mitt varmblodssto, men inte på shettisen eftersom han blir hellt galen av dem...(eller mer galen än vad han är annars) :rofl:

:bow:

man kan ju inte gå runt o tänka tänk om allt händer o sker i dag...

men något jag vet är att transport tramp är vanligt. skulle aldrig riskera mina dyrgripar utan skydd. utan fot ingen häst! och då har man ju endå kommit lindrigt undan.

har ganska lite respekt för folk som inte skyddar sina djur mot det som de kan skyddas emot. om transportskydden sitter illa , är lösningen enkel köp ett par som passar!

vet en tös som körde häst o golvet brakade, utan skydd hade hästen nog inte gått att hantera dagen efter som vanligt, men den fick inte en skråma! dock var det bara o slänga 2 bandage, de var sönder slitna i yttertyget

Åker jag till ridhuset mindre än 15 minuters resa, har damen de benlindor eller benskydd som jag ska ha när jag rider.

Åker jag längre, är det rejäla transportbandage som gäller, eller om jag kan låna stallkompisens transportskydd.

jo visst det kan den men om den gör det så kör DU fel alltså för fort

jo visst det kan den men om den gör det så kör DU fel alltså för fort

hmm, det där är kraftigt förenklat ;) hästen kan bli rädd/orolig/otålig osv. och börja trampa runt (snällt) oavsett hur eller hur fort (sakta)föraren kör.

därimot så håller jag fast vid min erfarenhet att det inte blivit fler tramskador oavsett med eller utan skydd, då skydden i sig kan göra vissa hästar frustrerade oavsett hur mycket man tränar och hur ofta man kör. det är inte alltid lite tyg och vadd håller (inte ens skinn) - särskillt inte för brodd (vilket jag deffinitvt aldrig har på lastad häst pga. dom oehört fula skador det kan ge)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve