Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Har inte det :crazy:

Hittar inga bra som passar shettisar.
Linda gör jag helst inte.
Någon som vet var det finns bra transportskydd till shettisar?:laugh:

Woho äntligen, och dom ser ju bra ut också :laugh: Inte som den skiten jag köpte på ullared :devil: Skydden var olika långa på bakbenen.

självklart är det så, men med tanke på att mina aldrig har fått nån skada under de 8 åren jag har transporterat dem utan skydd... däremot den enda gången den ena har haft skydd så trampade han sönder dem så det var bara trasor innan han ens var i transporten.

och med trasor så kan de fastna = det blir ännu värre för det är inte många hästar som inte får panik om de fastnar!

ska jag tillägga att mina hästar är tävlingshästar som åker transport ofta och länge?

Jag äger inga transportskydd, av den enkla anledningen att min häst aldrig åker transport :p När vi väl åker någonstans (sist var det till ett ridläger för två somrar sen) har han bara på boots. Rör sej inte en millimeter när han är i transporten. Om vi ska börja åka mer regelbundet, typ som höst då vi kanske ska börja träna på ridskolan en mil härifrån, kommer jag investera i ett par riktigt bra skydd :)

Vi har inte det, bara ibland..Nästan Aldrig när de åker själva, men nu har vi införskaffat 3 par transport skydd så nu borde bli mer använt...Ardenner har vi mest på eftersom hon är stor och tung:)

Har inte skydd på mina självlastande kusar, de står som gjutna i kärran. OM...vi hamnar i en trafikolycka får jag vara glad om de överlever. Är mer orolig för köttsår, senor och pulsådrar.
En häst som trampar runt i kärran och som är VAN vid skydd ska ha skydd tycker jag, är inte kusen van vid skydd så blir det förmodligen bara ett orosmoment som gör saken värre.

nej, jag resonerar inte konstigare än du ;) helt enkelt olika erfarenheter och olika val. det är ju något man får respektera ;) har jag sagt att du gör fel/kör illa osv. bara för att du väljer att ha skydd ?

vi kör inte illa eller har illa sittande skydd, mina egna är vana vid skydd men står ändå mer still (trampar mindre) utan, och dom åker ofta och reg. därimot så är det inte alltid hästar som jag själv haft länge ;)

Senast ändrad av en moderator:

har alltid,höga.Men är noga att detär bra passform!

nej, jag resonerar inte konstigare än du ;) helt enkelt olika erfarenheter och olika val. det är ju något man får respektera ;) har jag sagt att du gör fel/kör illa osv. bara för att du väljer att ha skydd ?
Har du aldrig träffat på idioter eller vilt på vägarna?
Det har jag. Har tack vare skydden inte fått en enda skråma.
Om hästar vänjs vid skydd- säkerhetstänk- så blir det ingen affär.
Om man inte spänner åt dem hårt över just bakkotan brukar "sprattlet" inte hända- rätt påsatt o anpassat.

Mina rör sig överhuvudtaget inte- de märks inte

vi kör inte illa eller har illa sittande skydd, mina egna är vana vid skydd men står ändå mer still (trampar mindre) utan, och dom åker ofta och reg. därimot så är det inte alltid hästar som jag själv haft länge ;)
Transportörer vill sällan ha skydd eftersom folk inte sätter på dem rätt plus att de åker bekvämare i lastbil.

aldrig annvänt varesej transportskydd eller täcke :cool:

bara svanslinda
för en häst trampar sig faktist itne på benen i transporten (min tränare har tom. kört (läs: lugna) hästar med broddar i transport och det har alltid gått bra

och ofta att en häst skulle frysa i en transport ^^,

En bekant skulle bara köra sin fina tävlinghäst en kortis med brodd. Ngt hände o hästen blev konvalescent nästan i ett år.

De stora klumpiga köpskydden har vi skrotat helt. Tävlingsponnyn tillbringade varje transportfärd med att plocka av och plocka sönder dem, och mina andra hästar har jag alla upplevt som stressade/obekväma med dessa stora skydd. Dessutom slets alla av i den enda lilla "olycka" jag varit med om. Brukar köra dem med helt vanliga skydd + boots, och det tycker jag räcker gott och väl.

Hästarna reagerar bara på bakskydden- för att de sätts fel- för hårt.
Sen förknippar de skydden med åkning- stress bara det.

Man bör träna utan att åka- som man gör med allt annat- vänjer dem.

om man lindar bör man tejpa ngt varv.

har alltid de transportskydd när vi åker, men på ponnyn hade vi de inte mellan klasserna när han va i transporten, låter kanske dumt men han va en ängel och van. med min häst hade ja aldrig vågat åka eller äns ha han i utan :crazy: liten knasboll som inte vet hur man håller sig stilla ;)

Men gud vilket resonemang ang täcke?!?!?! Jag antar att du transporterar till träning?

Min unghäst klipps inte och täckas ALDRIG, utom när han åker transport. Han har aldrig frusit i hela sitt liv men han behöver täcke i transporten för att inte frysa. Spec efter träning!

behöver han? låter konstigt... jag som upplever att det väldigt lätt blir varmt i transporten, framförallt sådan där fuktig äcklig värme...

Våra åker nakna. Ett tunt täcke finns med om hästen inte hunnit svalna och torka efter träning en kall dag.

LIA

Min åker alltid med transportskydd ( som sitter BRA såklart ). och svansskydd eller linda.
Och täcke vid kallare väderlek :angel: :)

Gillar inte hästen transportskydd så är det lindor/skydd + boots! Jag skulle inte våga transportera min häst längre utan skydd.

Murat: Vadå "en häst trampar sig faktiskt inte på beneni transporten"? Det kan de väl visst göra! :grin:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve