Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Jag har alltid skydd på mina hästar och ponnyer, har jag inga transportskydd som passar så blir det stora paddar och långa lindor ist. Alltid boots runt om.
Jag har hällre förmycket skydd än förlite och är hästen ovan och trampar mycket med skydd/lindor så tränar vi med dom (hästen/ponnyn får ha på sej transportskydd i boxen i 20-30min/gång) tills dom inte reagerar på skydden.

Min connemara har stått ostadigt en gång men vi stannade och såg problemet - gummimattan i transporten hade glidit över på ena sidan och det var såphalt under (hyrd transport). Stackarn försökte hålla balansen allt han kunde!

Nu transporterar vi inte hästen speciellt ofta,men de gånger han åker har han transportskydd runt om,annars padd/lindor/boots.han har bryr sig inte om vilket som sitter runt benen.

KL

Mina åker alltid utan skydd.

de skador jag är rädd för hjälper de inte emot ändå så det spelar ingen roll, små sår spelar ju ingen roll om hästen har och har de transportskydd då så trampar de bara sönder dem och så kan de fastna på konstiga sätt = det blir ännu värre

oavsett vilken sträcka jag åker så är det utan skydd!

Använder alltid transportskydd till hästarna, det är ett billigt förebyggande.

Balltramp och tramp på kronranden kan bli väldigt jobbiga om de sitter olyckligt, spec under den leriga perioden.

Slag på senor kan oxå bli väldigt illa även om det nog är ovanligare.

Vad har du hat för transportskydd som sitter så illa/skyddar så dåligt?

Min är höga och har en stadig kant på baksidan hela vägen från marken och upp över has resp upp till strax under framknäet. Den "kasar" inte bara ned. Ska de åka ned så ska skydden gå upp över hoven, annars tar kanten direkt stopp mot marken (där jag sätter fast dem från början) och sitter kvar bra.

Jag gör som många andra och kör aldrig min häst utan transportskydd oavsett hur lång sträckan är. Däremot har han stått utan i tranporten på tävlingsplats, mellan två klasser. Oftast står han stilla och snällt hela vägen, men jag vill inte riskera något. Så antingen har han tjocka paddar, lindor och boots, eller vanliga höga transportskydd.

kl

(lustigt att vi hamnar i samma trådar ;))

Tidigare har jag endast kört med boots på, har varit lite rädd för transportskydd då jag sett så otroligt många hästar där de glidigt ner på och man ser verkligen hur orolig hästen blir av dem. Boots är på oavsett om de är skodda eller ej just för att förhindra balltramp osv.

Åker de långt eller om det är min unghäst som åker har jag börjat linda typ som stallbandage, från knät (ja, lite nedanför alltså..) och ner till bootsen och sen upp igen. Inbillar mig att lindor sitter kvar på ett bättre sätt.

Är glad att jag hade boots på, nere på flyinge när treårstestet var råkade min pojke göra sönder sina, han trampade på dom så att kardborren gick sönder. Och det var innan han hade varit inne. Hade han inte haft odm på sig kanske han fått ont så det är jag glad att jag hade.

På tal om det nån skrev om gummimattan som glidit undan, måste bara berätta (sorry). MIn ponny har alltid stått blickstilla, aldrig rört sig liksom. Så körde vi mot träning och hon grejade och hade sig, hela transporten rörde sig liksom en del precis som hon hlöl på att trampa om helat iden. .... Stannade, tittade, hästen hur lugn som helst, stog bredd isär med benen osv...

5 min senare hoppade ett av däcken på transporten av!!:eek: Vadå panik! som tur var hade vi boogie och en snäll häst, bara lasta ut mitt på mkt trafikerad väg, upp på ryggen och rida en sväng medan vi fick hjälp av mkt snälla lastbilschaufförer med kranar osv! Numera är vi noga o kollar bultar osv ;)

Och jag är rädd för lindor eftersom jag snabbt vill få av dem OM det blivit en olycka om hästen trots allt trasslat in sig. Men allt handlar ju om vad man har för erfarenheter, jag har aldrig sett bra skydd flytta sig så därför vågar jag fort lita på dem :)

Och jag är rädd för lindor eftersom jag snabbt vill få av dem OM det blivit en olycka om hästen trots allt trasslat in sig. Men allt handlar ju om vad man har för erfarenheter, jag har aldrig sett bra skydd flytta sig så därför vågar jag fort lita på dem :)

Ja precis, det mesta har ju både för och nackdelar är jag rädd!! Men du har helt klart en poäng där!!

Jag har alltid skydden på. Är nog kanske lite nojjig med det men jag känner mej säkrare även om pållen oxå står som ett ljus i transporten:angel:

Jag har antingen Buccas stora tjocka transportskydd eller enorma paddar från Equiline (sådana som tävker halva benen) och lindor.
Alltid någon form av skydd.

Min häst åker utan transportskydd, men ska vi åka långt lindar jag alltid benen med fleecelindor och boots ifall han skulle råka tappa balansen o trampa på sig själv, då han e skodd.
Ska vi på träning åker han med de lindor vi ska rida med sen, eftersom han hetsar upp sig så mycket på nya platser att det inte skulle gå att linda benen på honom innan ridningen :p

Jag brukar linda med tjocka paddar o på de skodda hästarna sätter jag även boots. Tycker det känns tryggare med lindor än med skydd + att väl passande skydd för tjocka nordisben är inte lätta att hitta:p

*kl*
Jag har alltid transportskydd på mina.
Jag ser bara fördelar med det, har ALDRIG varit med om att dom har hasat, stasat eller på annat sätt gått upp el vridit sig.
Det är värt att lägga en extra slant för att få ordentliga skydd med bra passform. Dom håller ofta väldigt bra och länge, länge.
Tunna transportskydd som bara finns i en stl och kostar 180:- för fyra stycken, ja man får det man betalar för......

Men jag dömer ingen, vill man åka med eller utan, det är helt upp till var och en.... Man känner sin häst bäst.

/J.

Jag använder alltid skydd när vi ska ut å åka. Vid kortare turer använder jag boots annars transportskydd eller tjockare padd´s och fleecelindor...

jag tror inte det finns några tranportskydd som skyddar mot det jag är rädd för skrev jag.

det jag är rädd för är benbrott, avslitna senor ja ni fattar.

små sår skiter jag blanka fan i! Och leriga perioder har vi inte har, mkt bra självdränerad mark! och stora hagar till få hästar.

Har oftast skydd, men har varit med om 2 hästar som får fullständig panik av att ha skydd på bakbenen, så de har alltid, av förklarliga skäl, åkt utan. Likaså om jag kör sto med föl, då åker stoet utan skydd. Dock har jag varit med om en olycka med transport där hästen tack vare skydden klarade sig (om än med mkt allvarliga skador). hade han inte haft skydden på så tror jag, och fler med mig, att han hade slitit av sig hoven... (han fick ut benet mellan vägg och baklucka under färd, och i hans försök att få in benet igen knölade han ihop skydden så de satt bara i karleden. Det var TJOCKA filtskydd klädda med läder, ganska höga, och de satt alltså BARA i karleden sedan. Tänk er den kraften om inte skydden hade funnits och karleden hade varit klämd mellan lucka och vägg :crazy::eek:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve