Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Jag använder aldrig transportskydd på någon av mina hästar.

Immer

jag som upplever att det väldigt lätt blir varmt i transporten, framförallt sådan där fuktig äcklig värme...

Det tycker jag också. Mina hästar svettas ofta i transporten (stort kallblod i en 1,5-hästars), trots att ventilationen är mycket bra.

Immer

Hmm
Mina hästar svettas inte trots mkt varmt väder, transportskydd o kanske stillstående i köer- det ni:grin:
De åker då ensamma i en 2-hästars- mer luft i o är lugna vid färd.

Jag använder aldrig transportskydd. Boots och senskydd, inget mer. Tycker att de är stora och klumpiga och händer det en olycka tvivlar jag på lite tygs förmåga att skydda ömtåliga hästben.

Tidigare hade jag alltid det. Nu har jag ingenting alls på hästens ben. Orsaken är helt enkelt att hon inte gillar skydden och sparkar och lever rövare när de är på och det gör hon inte utan.
I flera travstall är det inte tillåtet att ha skydd eller täcken på i transporten för skaderiskens skull.
man tänker ju att skydden är till för att minska skador, men samtidigt glömmer man lätt bort att ju mer saker hästarna har på sig desto mer finns det att irritera sig på eller fastna med.
min häst har ett svansskydd på sig och en lädergrimma. Det är allt.

Travare färdas ofta långt o i lastbil- vana resenärer.

Men de stjärnor!!!! som jag sett lastats ut på vallas stallbacke har varit lindade.

till träning har han det inte, ( tar 10 min med bil ).
Åker jag till tävling har han transportskydd. Och om vi åker längre sträckor. ;)

Är detta vanligt?
Jag vet inte om det är så vanligt häromkring i trakten var jag bor att man transporterar med skydd för dom som bor nära mig transporterar utan...:crazy:.

Är det jag som är hysterisk över att alltid använda det?
Du är absolut inte hysterisk...i sådana fall skulle jag vara det med. :p
Tycker att finns det transportskydd att köpa så gör man det...det minskar risken för olyckor med benen. Flera personer häromkring skulle gott och väl kunna behöva vara lite mer "hysteriska" med att använda transportskydd. Mer transportskyddshysteri åt folket. :)

Hur många av er har det?
Jag använder det alltid...hade till en början transportdamasker...men nu har jag riktiga transportskydd till min häst. :love:

Vi använder transportskydden ytterst sällan, möjligen vintertid när hästarna är broddade. Tycker det blir mera tramp med skydd än utan, oftast blir det för varmt.

Hästarna står diagonalt i transporten och trampar inte om särskilt ofta (det syns, vi har kamera).

Travare färdas ofta långt o i lastbil- vana resenärer.

Men de stjärnor!!!! som jag sett lastats ut på vallas stallbacke har varit lindade.

ja det är säkert inte så överallt, men den det var en hovslagare jag pratade med om detta och han menade att det var så i många travstall. (just för att minimera skaderisken)

Jag vet flera som inte använder transportskydd till sina hästar.
Är detta vanligt?
Är det jag som är hysterisk över att alltid använda det?
Hur många av er har det?

Jag använder det på dom som kan ha det.
Dom som stampar och trampar för att bli av med skydden får åka utan tills vi tränat dom på att ha skydden på.

På första hästen: Så gott som alltid. Hon är dock den som åker bäst och riskerar att trampa sig minst.
På andra hästen: Om han ska åka längre sträckor (dvs över ca 30 min)
På tredje hästen: Aldrig. Han är mongolid och vägrar gå på om han har skydden. Eller, han sparkar och sparkar tills de är av, sen går han in.
På fjärde hästen: Aldrig hittills, men han har bara åk två gånger.

man kan ha framskydd på o linda eller feta strykkappor o boots bak.

Jag har alltid transport skydd på.

Hade jag en åring eller ett föl skulle jag nog skippa dem, för då brukar inte passformen vara den bästa.

Olyckan kan ju vara framme både på korta och långa körsträckor så jag fattar inte varför man gör skillnad.
Själv har jag ofta benskydd fram och inte bak, speciellt på unghästarna, för att de tycker det är lite läbbigt. Och oftast om de är skodda är det bara fram.
Så åkte jag på 3 årstestet, och när jag lastade ut, så råkade hon trampa sig lite på ballen. En lugn och fin avlastning. Som tur var inte mycket så vi kunde genomföra testet. Jag fick mig en tankeställare!!! En sån liten skitgrej kunde sabbat hela mitt upplägg och planering och dessutom diplomet som hon också fick.
Att de tycker skydden är läbbiga vänjer de sig snart vid och de får helt enkelt stå ut, och därmed undvika en skada.
Senskydd vid transport skyddar ju inte för trampskador...En liten skada kan fördärva mycket och även på 5 minuters resor.

Använder det inte på någon av mina hästar. Jag hade det ett tag men nä, jag blev väl först för lat och sen struntade jag i det. En fleece kan de få ha ibland av någon anledning.

Kl
Jag är ju en elak kärring o tror att folk som inte sätter skydd på sina- heller inte skulle ha bälte på barnen i bilen- om det inte vore lag på det:devil:

Barnen gillar inte att sitta fast o begriper inte att det är för deras säkerhet, men vi vuxna vet ju bättre- eller?
Barnen vänjer sig- om man inte struntar i det- samma med hästen.

behöver han? låter konstigt... jag som upplever att det väldigt lätt blir varmt i transporten, framförallt sådan där fuktig äcklig värme...

Ja? Jag förstår inte hur man kan våga transportera sin häst som just gått ett relativt hårt (blir ju ofta att man gör nya saker på träning just) pass utan att se till att avkylningen av musklerna sker succesivt. Hemma fodras han inne/släpps ut med täcke om han gått hårt och det är kallt. Självklart efter ordentlig nedtravning och avskritning i typ 15 min. Men du kanske bara syftade mitt på sommaren när det är väldigt varmt?

Och nej det blir inte fuktigt OM hästen inte eftersvettas (mammas gör det i timmar om hon blivit stressad under träningen, dock väldigt ovanligt nu för tiden) eller täckas för mycket. Nu i sommarhettan (25+ 2 gånger) åkte han i nättäcke enbart för att ingen blinning skulle kunna landa o bitas när han står där inne. Han var torr när han kom fram och luften var bra, hyfsat svalt tom. Vår transport är iofs vit men har ingen direkt bra ventilation men det verkar räcka.

Har aldrig haft ett täcke på i transporten om det inte har varit en svettig häst. Men jag har aldrig fattat vinken med att ha ett täcke på TILL träning?:confused: (fleece menar jag)

Eftersom hästen står helt still och inte kan röra sig, det är väl nog med anledning till att täcka? Precis som man täckar en konvalesent osm enbart står på box/minihage. Dessutom kan den bli drag eller iaf relativt kallt när man kör, det är väl ganska logiskt?

Eller är det bara jag som ser det som en självklarhet? Våra hästar är aldrig täckade/klippta men vi täckar typ mest i transporten. Aldrig med täta termotäcken o dyl utan med fleece/ull anpassat efter värdet. De är aldrig svettiga/varma av täcket, känner alltid på öron, under halsen och uppe på rumpan.

Det tycker jag också. Mina hästar svettas ofta i transporten (stort kallblod i en 1,5-hästars), trots att ventilationen är mycket bra.

Immer

Har heller aldrig haft en häst som svettats vid färd, oavsett väder. Dock har kompisen en som är HELT blöt efter typ 15 min resa. Han stressar antagligen väldigt mycket fastän han är cool på ytan.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve