Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Jag har aldrig transport skydd utom när hästarna är broddade.

Har heller aldrig lädergrimma eller ens hästarna bundna.

Nja det är väl vilket som, beror på hur långt jag skall och vad jag har gjort innan. Åkte ifrån Halmstad i går (10 mil hem)utan skydd då jag varit och tränat terräng , hästen var blöt efter vattenhindret det var varmt som attan och då hade jag ingen lust att slänga på honom transportskydd på blöta varma ben.

När jag var ute och tävlade i Europa hade jag alltid skydd dels på färjorna då dom kan bli lite oroliga och dels för att det kändes bättre för mig. Inte alls så säkert att det kändes bättre för hästen. Flera av dom ryttarna jag åkte med till dessa tävlingar hade aldrig skydd och då talar vi om hästar i världseliten i fälttävlan.

Jag använder det som oftast men kan egentligen lika gärna åka utan, min häst står blickstill hela resorna men det är väl som allt annat i hästbranschen man använder det för att det känns bättre för en själv.

Men de oskyddade hästarna åkte väl lastbil:confused:

Re: Sv: Re: Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Så...du har fött upp alla hästar du någonsin hanterar själv? Det verkar ju superbra men verkligheten ser inte riktigt ut så,eller?
VA?:confused:
Man behöver inte fött up sina egen hästar för att träna de att åka säkert.
Sen undrar jag vad ni menar med tränat?
:laugh:Om du måste fråga så har du mer att lära!:idea:
OM det skulle hända något så har alla instinkter bortprogramerats?
Det är möjligt att "programera om" hästar.

Re: Sv: Re: Sv: Helt ärligt-hur många av er använder transportskydd?

Du är säkerligen en figur som folk ser upp till o då gör som du.
Det har jag sagt flera gånger om andra vill har skydd på så skulle jag aldrig säger att det var dumt att har de på. Om de vill, har de på. MEN Du se skadarisk i allt. Jag gör inte det. Visst saker kan hända men med det mängde av hästar som åker utan skydd världen runt och det antal med olykor som hända, så är risken låg. Men om folk inte förbredda sina hästar i transporten (med trräning) så ja kan risken blir större. Då kanske det är bäst att använda skydd. För då kan man alltid säger "tur att jag hade skydd p... för jag var för latt att träna hästen innan jag åkt". Kanske du är rätt Axel mer folk ska har skydd på för ingen vill ta last träning på alvar. :grin:

Vad jag får små skratt över är att många som är SÅ PRO skydd använder skarpa bett och trånga/dålig sadlar och åker runt i transporter som jag skulle inte äns har en katt i, de är så dålig. Men så länge man har benskydd på så är allt OK.:grin:

varför chansa att ha brodd under transport då ?

Annars blir vi stående i timmar med att försöka få i broddarna igen. Och om man har en resväg på 20min är det kanske ganska onödigt. Om man dessutom har ordentliga transportskydd och lugna hästar finns det ingen anledning.

varför chansa att ha brodd under transport då ?

Jag kör med brodd, men har då även rejäla strykkappor o boots under.
annars kan man skruva ur på insidorna.
vet att det brukar vara isgata där urlastningen sker.

Är dock inte en sdn som låter broddarna sitta i när halkan är obefintlig.
Det gick inte många broddar den här "vintern".

Jag har alltid transportskydd + boots på alla fyra benen. Kalla mej fjantig/ nojjig men mina unghästar kan verkligen inte hålla koll på bena och jag har sett hur illa de kan trampa sej.

okej, fast som jag resonerar (och har sett när andra lastat ur) så håller dom flesta skydd dåligt för rejäla broddtramp och hästen riskerar ändå bra fula skador.

själva har vi en hink med flis som har blandats med salt som strös ut bakom lämmen, då behöver man inte oroa sig för att hästen halkar.

dessutom förstörs golvmattan i transporten hyffsat fort av brodden vilket även det känns onödigt

Jag vet flera som inte använder transportskydd till sina hästar.
Är detta vanligt?
Är det jag som är hysterisk över att alltid använda det?
Hur många av er har det?

Min ena pålle lever om så himlarns när han åker eller gjorde så han får ALLTID ha skydd. Ponnyn bara när han är skodd och stet endast boots fram eftersom hon är skodd endast fram och det är mest för att lugna mig själv. Hon står lugnt och fint.

Sen då?
vidare till ridhuset:eek:

har numera även broddar till mig själv.

ja mattan blir förstörd fast de står helt stilla.

jag har det om jag vet att hästen kan ha dom. annars har jag bara vanliga benskydd. hittils har alla mina jag har åkt med haft transportskydd:P

brodda gör jag när hästen är urlastad, där jag flisat/saltat upp ;) och broddar av innan jag lastar - utanför transporten där det är saltat/flisat ;) inte alls besvärligt och tar inte många minuter :)

Jag använder det, för att d skulle inte vara så kul att komma till en tävling o så har hästen trampat sej. Men jag känner flera som inte använder o det funkar det med. :)

Efter att ha sett skadorna utan skydd så åker mina med transportbandage eller transportskydd..

*kl*

jag jar alltid transporetat med välsittande skydd/lindor. Ser ingen anledningen till att chansa.

Jag använder ALLTID transportskydd då vi ska lasta, en olycka händer så lätt och då skyddar dom iallafall lite.

Jag har Bucas hellånga. Använda i 5 år nu, i ur och skur, på häst efter häst, snurrat åtskilliga varv i tvättmaskinen. Kasar aldrig, snurrar aldrig, inte ens stökiga hästar eller de som 'skuttar runt' har rubbat skydden.

Inte en skråma i dem trots att jag kör broddat vintertid. Kommer sopm nya varje gång ur tvättmaskinen.

Så inte tycker jag alla transportskydd som finns är 'värdelösa'. Dock finns det många som inte är bra, och är vad jag kallar för 'disktrasor'

thumbnail.aspx

varför plockar du inte ut brodden när du kör hästen i transport?
det kan bli väldigt fula skador av brodden, även att man har transportskydd... jag tycker bara det är lathet att inte plocka bort dom.. men det är min mening :)

Jag VET att transportskydd kan rädda liv om olyckan är framme. Hade inte min kille haft skydd på sig den där februarikvällen för 10 år sedan så hade han inte överlevt... Innan det kunde jag slarva med skydden ibland, efter det kör jag ALDRIG utan skydd oavsett hur lugn hästen är under transport. Tackar min hästs skyddsängel för att den såg till att hästen hade skydd den dagen.:bow:

Edit: Innan någon undrar: min häst stod alltid som ett ljus i transporten (älskade sin transport) men drabbades av oförklarlig anledning av panik, och olyckan var ett faktum.

hur kan skydden ha räddat livet på din häst?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve