Heligt rosenrasande...

Sv: Heligt rosenrasande...

Det finns ju platser och platser också anser jag. Är man långt ute i skogen och råkar möta en hund var hundrade promenad tycker jag man tar en betydligt mindre risk än om man som i mitt fall har sin helt ouppfostrade hund lös i en stadspark där det passerar en hund var 60e sekund, + att han redan gått förbi mig och VET att jag står där. Detta i kombination med frånvaron av en ursäkt gör att jag bedömer honom som helt nonchalant.

Jo, att han du beskrev var nonchalant - absolut och utan tvekan. Där finns inga ursäkter alls. Men det skulle ju kunna hända att min - som jag trodde och i alla andra lägen säkra hund - i en park sprang fram. Nu har inte du tyckt det är oacceptabelt, så du behöver inte försvara dig. Men andra i tråden har tyckt att de ALDRIG anser det acceptabelt att en hund går ur hand och springer fram till en annan hund och ägaren inte kan kalla in. Alls. Någonsin. Just där håller jag inte med. Men ang den idioten du träffade på är jag helt enig med dig om att han gjorde fel rakt av och inte kan 'ursäktas'

Fast då är vi där igen att andra antas veta hur främmande hundar fungerar. Allt som oftast är jag inte det minsta intresserad om någons hund fungerar med tikar men inte hanar, eller är snäll förutom på skottdagen eller blir rosarandig med kalashatt efter midnatt.

Har man inte bett om det ska man slippa bli tvungen att bedöma andras hundar. (Som du själv verkar förstå.)

Dessutom, så kvinnan i mitt exempel feltolkade ju MINA hundar med. Det ger det hela en extra otrevlig touch om det skulle vara i ett läga där någon 'tittar på mina hundar för att bedöma om de törs släppa sin'.

Min äldre hane satt ju och fjäskviftade på svansen mot mig efter att jag tyckt 'nu sitter du STILL och sköter dig' efter där direkt när den andra hunden kom in och mina svarade på provokationen från dem. Den andra hundägaren tolkade det som att MIN herre var ju GLAD OCH SNÄLL för han viftade på svansen... Så risken att hon om hennes var 'lite kinkig med andra hanar men snäll med de som är snälla' skulle bedömt min som 'snäll, så okej att släppa' känns stor.

Nu vet jag inte vad han skulle gjort. INNAN kastrering hade det blivit mordförsök, nu efter vet jag inte. Den här är den första sen kulorna rök som han ens svarat på provokation emot, så jag hade aldrig velat prova släppa. Dessutom var ju lillfjant med, och storfjant skyddar lillfjant.

Lillfjant å sin sida ansåg hon inte var 'snäll och glad', hon sa inget specifikt om honom, men riktade sig mot den äldre när hon tyckte glad och snäll och svansviftande. Den yngre svarade också på provokationen när den andra kom in, men mest troligt bara för han hade uppbackning. Lillfjant är ju inte könsmogen än (men det är runt hörnet). Jag fick ta rent handgripligt i honom och sätta honom ner, och en stund blocka honom med mitt ben så han satt kvar. Han VAR dock välvilligt inställd, och ville fram och hälsa med fredliga avsikter. Men han körde inget fjäskvift mot matte (han har inte lärt sig det än riktigt, att matte är nyckeln till om man får hälsa eller ej *s*). Sen skulel jag aldrig släppa den lilla med en tveksam hund heller, då den lilla är ganska kavat och självsäker, och än så länge lallar runt i en vacker värld där alla hundar vill honom gott, och kan uppträda väl dominant utan att eg stå för det. (Han kan t ex tycka 'ska vi leka brottning' och lägga upp en tass på ryggen på den andra, och blir lika förvånad varje gång han får sig en tillrättavisning. En hund med låg tolerans tar en tass på ryggen som en ren provokation liksom).

Så, jag vill inte bedöma andras hundar, och jag vill INTE att andra försöker bedömma MINA hundar och fattar beslut baserat på vad de tror, och t ex släpper sin hund för min/a 'ser snäll ut'.

Jag hatar också uttrycket "den är snäll" som ursäkt för att släppa fram sin hund okontrollerat till andra. Det jag ville få sagt var bara att den kanske faktiskt ÄR snäll, även om det inte ser så ut.

Tänk dig att du är ute och går med din tik, möter mig med en hund som ser ut och låter som Cujo och så säger jag "den är snäll". Du skulle förmodligen idiotförklara mig... Men faktum är att han förvandlas så fort han inser att det är en tik och mkt riktigt är just snäll.

Nu är det här en för mig ganska hypotetisk situation eftersom jag inte låter honom hälsa då det blir belöning för ett mkt oönskat beteende, och jag har full förståelse att andra hundägare tvekar inför min hunds appearance...
Ska hälsning ske i mitt fall så ska det vara för att det finns ett skäl, t ex att jag möter någon jag känner med tillhörande tik, och då ska hunden sitta lugn och tyst innan han får komma fram och hälsa.
Det har dock aldrig hänt att nån annan missbedömt min hund för snäll så som i ditt fall, han gör sin ståndpunkt klar mkt tydligt :crazy:

Absolut, jag förstår precis hur du menar. Haft en sån själv, och mött mer än en, som i koppel är som en korsning mellan en kulspruta och en krokodil, men snäll och fin när den får hälsa och/eller lös.

Men i mitt fall så har människan sagt att hunden ÄR hanhundsaggresiv, och att det absolut INTE går att låta de hälsa iom att mina var hanar - men anser ÄNDÅ att hennes hund med ragg rest osv men vajande svans är SNÄLL och GLAD, enbart för den viftar på svansen.

Det var det som gjorde mig rädd, att hon TROTS att hon VET att hon har en hanhundsaggresiv hund, och att den visar hotbeteenden, tycker att den ju viftar på svansen och därför är snäll och glad.

Hade hon t ex sagt 'är det hanar eller tikar du har?', jag svarat 'hanar', hon tyckt 'okej, är de snälla med andra hanar?' och jag svarat 'ja, om de är snälla' med en skeptisk blick på hennes hund, och hon då svarat att 'han är såhär innan han fått hälsa, han är jättesnäll när han får hälsa'. DÅ hade jag inte haft något att invända.

Men som hon sa det och i sammanhanget blev det lika idiotiskt som om jag skulle tyckt att 'kolla, min hårt tuktade och tränade hanhundsaggresiva hane sitter ju fint och snällt kopplad och tittar på den andra hanen, då är det säkert ingen fara att låta de hälsa, han beter sig ju snällt'.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 656
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar