Enligt min högst preliminära plan kommer det vara ca 3 år mellan hundarna. Vi har fått förfrågan om att använda vår hund i avel (han är fin, om än inte utställd, och rasen är rätt liten, så tikägarna verkar ständigt på jakt efter "nytt blod" och verkar dessutom vilja ha hanhundar med kvaliteter som vår hund har). Min tanke är därför att nästa hund ska bli en son eller dotter till nuvarande. Jag har kontakt med en uppfödare som har en tik jag verkligen gillar (och som dessutom har en avkomma jag känner och tycker om), så lite beroende på när hon löper och OM ägaren väljer vår hane, så skulle det kunna bli valpar under våren nästa år. Och det hade passat mig perfekt med valp i början på sommaren!Hur tänker du kring åldersskillnaden mellan hundarna?
Jag vill gärna att min ska bli vuxen "på riktigt" först och tänker att en till hund inte är aktuell förrän tidigast nästa år. Vet inte om jag tänker rätt eller inte
I övrigt tänker jag ungefär som du - att hund nummer ett ska vara vuxen "på riktigt" först! Problemet med det är väl att många isländska fårhundar inte alls fattar att de är vuxna, trots mogen eller till och med hög ålder!