Jag har haft en tik som tydligt visade att hon var nummer ett i vår hundflock (vanligen syns inte detta speciellt väl, utan hundarna brukar bara fungera bra ihop) och det var väldigt intressant. Det fungerade nämligen inte som många verkar tro.
Tiken var en (engelsk) mastiff och så hade vi några chow chowtikar. Mastiffen var en riktig hussehund och hennes plats i TV-soffan var självfallet bredvid sin husse. Chowtikarna fick också vara i soffan hos husse för mastiffen, utom den äldsta chowtiken, som var 1,5 år äldre än mastiffen. Dessa två hade liksom aldrig fått ordning på hur deras inbördes relation såg ut, så även om de var vänner, så var det ibland lite stelt mellan dem och mastiffen lät inte chowtiken vara i soffan. En blick räckte från mastiffen, så gick chowtiken därifrån. Så en dag när de var ute så slängde mastiffen ner chowtiken i backen. Chowtiken reste sig upp och skakade på sig och man kunde se lättnaden i hennes ögon, för äntligen hade de rett upp hur deras relation såg ut och det var mastiffen som bestämde. Efter den dagen fick även äldsta chowtiken komma upp i soffan med de andra. En hund som är högst upp i en hundflock förtrycker inte de andra, den har inget behov av att visa sin makt och kräver absolut inget fjäskande, utan tvärtom så är den snäll och accepterande.
Jag har inte för vana att släppa mina hundar med andra hundar (utom mopsen som brukar kunna få vara lös på mopsträffar, så länge han inte blir för besvärlig mot någon tik), eftersom jag inte ser någon anledning. De har ju sin egen flock. Har man nu bara en hund som man ändå vill ska få umgås med någon annan hund så hade jag låtit det ske om den kan uppföra sig på ett rimligt sätt. kan den inte det så hade jag inte släppt ihop den med någon annan, eftersom risken är stor att tråkigheter kan hända om den andra hunden inte uppskattar min hunds beteende.