Heligt rosenrasande...

Sv: Heligt rosenrasande...

KL

Jag blir lika trött varje gång, och måste nog säga som Mrs Scabtree. Vad gör man? min hund backar inte en centimeter om det kommer en annan hund snarare tvärt om!

Senast i morse möte jag åter igen en hund som min hund vid ett tillfälle gjort utfall mot, då var hon dock inte så gamal och de kasnke itne koppla attd e är samma hund, men för nån månad sen kom den hunden lös springandes mot min och ägaren SLUTAR ta fram kopplet efter min replik "Misstag händer ju men de är lite otäckt för hon kan hugga mot andra hundar" . I morse mötte jag dem igen var på kärringen står mitt i vägen med sin hund i liggandes i koppel och morrar mot min. Nu hade jag så kort koppels å jag visste att min inte skulle kunna komma fram men jag var väldigt nära att skrika (i ren ilska) "Ta bort hund jäveln från min sida vägen"...för de är som gabbi säger

och jag VILL INTE behöva fundera på om den är gammal el ung, dominant eller underlägsen, jag vill inte behöva ta ansvar för hur någon annans hund är överhuvudtaget.

Skulle du ha tyckt att det var helt okej även om unghunden hade bitit din hund så svårt att den fick avlivas också?
Men självklart hade jag tyckt att det var okej! Olyckor händer och om min hund skulle råka stryka med och dö på kuppen så är det liksom en smäll man får ta. Jag kan ju alltid köpa en ny hund! Finns billiga blandisar på blocket :)
En hund är en hund och bara för att vi lever med dom tycker jag att dom ändå ska få sköta sitt, då händer det liksom att dom kan döda varandra ibland.

....Jag hoppas att du såg ironin i texten som övertydlig. Jag tycker helt enkelt att frågan var alldeles för korkad att svara seriöst på.

Eller, att hunden får syn på något och springer rätt över vägen och blir överkörd?
Min hund lyder, och visst vore det tragiskt om en annans hund sprang över vägen och blev påkörd. Men det är ju inte min sorg sas.

När man har en ung hund kan man ofta tro sig ha 100 procent koll, men sannolikheten att man utsätts för alla tänkbara situationer under hundens första levnadsår är mycket liten. Olyckor ska inte hända, men det kan göra det. Smiter unghunden iväg trots förarens övertygelse om att den är 100 i lydnad kan man inte göra mycket annat än att be tusenfaldigt om ursäkt och inse sitt misstag.

....Jag hoppas att du såg ironin i texten som övertydlig. Jag tycker helt enkelt att frågan var alldeles för korkad att svara seriöst på.

För korkad för att svara seriöst på? Det hade inte hänt om man i alla situationer där det kan komma störningsmoment har sin hund kopplad.

Vad vinner du på att ha din hund lös? Och för den delen är det lag på att man ska ha sin hund i koppel, om det inte är en plats där alla vet att hundar får vara lösa.

För korkad för att svara seriöst på? Det hade inte hänt om man i alla situationer där det kan komma störningsmoment har sin hund kopplad.

Vad vinner du på att ha din hund lös? Och för den delen är det lag på att man ska ha sin hund i koppel, om det inte är en plats där alla vet att hundar får vara lösa.

Vad jag vinner? Jag får en hund som är betydligt mer tillfredställd under sin promenad eftersom att hon kan rasta av sig ordentligt. Jag hänger inte med när hon galopperar i full kareta eller travar runt för att undersöka diverse stockar/stenar/lukter. Hon får ut betydligt mer av promenaden. En hund trots koppel kan enkelt ta sig fram och döda min ändå. Så många ägare som jag ser dagligen som bokstavligen åker bakom sin hund som tågar fram på promenaderna har jag mycket mer oro över att deras hundar vräker sig över min än dom som faktiskt lägger ner tid på att lydnadsträna sin hund att den lyder under koppelfrihet.

Det är inte olagligt att ha sin hund lös om man har psykiskt koppel på den (förutom under viss säsong). Dvs att den är under sådan tillsyn att den alltid kommer på inkallning och inte far runt i bostadsområde, inte gör utfall med mera. I mitt område har jag tillåtelse att ha hunden lös, jag har talat med vår bovärd.

Jag fick nästan hjärtsnörp innan jag scrollade ner och fick bekräftat att det var ironi...

:eek:

Ah, det är väl rätt tydligt i trådarna om min hund/hundarna jag haft att dom inte är värda en fjärt i rymden för mig. Bara rena tillbehör liksom, snygga att ha på vardagsrumsoffan och coola att promenera med. Slits dom i stycken av en annan hund är det liksom något jag rycker på axlarna åt :D

http://www.stockholm.se/ByggBo/Husdjur/Hundar/

Vad jag vinner? Jag får en hund som är betydligt mer tillfredställd under sin promenad eftersom att hon kan rasta av sig ordentligt. Jag hänger inte med när hon galopperar i full kareta eller travar runt för att undersöka diverse stockar/stenar/lukter. Hon får ut betydligt mer av promenaden. En hund trots koppel kan enkelt ta sig fram och döda min ändå. Så många ägare som jag ser dagligen som bokstavligen åker bakom sin hund som tågar fram på promenaderna har jag mycket mer oro över att deras hundar vräker sig över min än dom som faktiskt lägger ner tid på att lydnadsträna sin hund att den lyder under koppelfrihet.

Det är inte olagligt att ha sin hund lös om man har psykiskt koppel på den (förutom under viss säsong). Dvs att den är under sådan tillsyn att den alltid kommer på inkallning och inte far runt i bostadsområde, inte gör utfall med mera. I mitt område har jag tillåtelse att ha hunden lös, jag har talat med vår bovärd.

Från jordbruksverkets sida:

1 mars - 20 augusti ska du hålla din hund under sådan tillsyn att den hindras från att springa lös där det kan finnas vilt. Under resten av året ska du hålla uppsikt över hunden och hindra den från att driva eller förfölja vilt, när hunden inte används vid jakt. Tiderna då jakt med lös hund är tillåtet finns i Jaktförordningen (1987:905). I vissa områden, som till exempel i naturreservat, kan det finnas striktare koppeltvång för hundar.

Sedan gäller kommunens regler, jag tillhör botkyrka kommun.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...undochkatt.4.1c72e95711857a2245380009397.html

Senast ändrad:

Jo jag förstår tanken bakom, jag tyckte bara att det var lite väääääl överdrivet med frågan om man skulle tycka att det var okej att ens hund blev dödad av en annan, därav ironiseringen :)

Vissa ska helt enkelt inte ha djur, eller åtminstone se sina begränsningar!

*KL*

Apropå det här med 'han är snäll'.

Var hos vet idag för att köpa lite grejer, och väga både 'tunnis' och 'tjockis' (-1,2 kg, heja!). Hursom, fick sitta i väntrummet en god stund, tyckte det var excellent träning för den lilla, speciellt som det kom in två trevliga dvärgpinschers modell synnerligen livliga. Så unga herrn fick träna på att sitta & ligga still och inte bry sig, huuur spännande de än är och huuur mycket man skulle vilja leka. Han skötte sig prima.

Hursom, efter pinschrarna kom det in en STOR hund (vetesjutton rastillhörighet eller om den var renrasig). Med sele, och husse och matte. Den lät illa redan i 'hallen', och dessto värre lät den när den fick syna på mina (som låg lugnt). Gjorde ett utfall och lät än mer illa, och då svarade faktiskt mina. Sa åt dem att sitta igen, fick ta tag handgripligen i den lilla som drabbades av storhetsvansinne. Hursom, mina satte sig och slappnade av. Den andra hunden stod upp, morrade, raggen rest, men vajade med svansen. Min hane låg och kikade ömsom på mig och ömsom på den andra hunden och fjäskviftade på svansen åt mig.

Då tycker den andra matten att 'men de är ju glada egentligen, de viftar ju på svansen'. Jag kom inte på några svar som inte skulle tas som eget utan sa ingenting. Det undrade om det var tikar jag hade och om de iaf kunde hälsa. Deras stod fortfarande med rest ragg och morrade, men vajande svans. Jag tyckte att 'nej, det är hanar, och de ska inte hälsa'. När matten hörde det var hanar ryckte hon till och tyckte 'nej nej då går det inte, oh nej. Hade det varit tikar hade han lugnat sig om han fick hälsa dock'.

Och jag blev faktiskt RÄDD. Inte för situationen i sig, det var inte ens i närheten av att det skulle hända något, de hade ett stadigt grepp om hunden, men att en människa på fullt allvar är så fruktansvärt dålig på att läsa sin hunds språk, och tycker 'han är ju glad och snäll, han viftar ju på svansen' i det läget. Om de varit löst, och den kommit fram och låtit som en kulspruta, mot mina som skulle låtit lika illa, skulle hon då varit en av de som hojtat 'han är snäll' liksom? :crazy:

Sen är det ju möjligt att det var en sådan som var avogt inställd innan den fått hälsa, men hon visste ju att den inte tålde hanar, så det faller ju också.

*Kl*

ANg att alltid ha hunden i koppel, så det är så man är HELT säker på att NÄR hunden kommer lös - så har man inte en sportslig chans att kalla tillbaka den.

Dvs när halsbandet brister, kopplet går av, hunden kryper ur halsbandet, du halkar och tappar kopplet etc (jodå, det kan hända) och hunden springer iväg mot en annan hund. Då behöver du inte ens ropa, för den lär inte komma.

En hund som är van att vara lös, men ändå vet att det är matte/husse som bestämmer OM man får hälsa och leka, som är inkallningssäker och kommer ävenunder störning - den kan du kalla in även om det är ett misstag att du tappat den. Eller den smitit ur bilen. Eller någon annan tappat/släppt ut den.

Kruxet är bara att det är omöjligt vara säker på att det är inkallningssäkert till 100% innan man provat. Och ibland inser man att det var det INTE.

Jag har ganska stor förståelse för att misstag kan hända. Däremot om man VET att inkallningen inte fungerarför det bevisats otaliga ggr, och/eller ens hund är aggresiv osv, då har jag mindre förståelse.

Kruxet är bara att det är omöjligt vara säker på att det är inkallningssäkert till 100% innan man provat. Och ibland inser man att det var det INTE.

Jag har ganska stor förståelse för att misstag kan hända. Däremot om man VET att inkallningen inte fungerarför det bevisats otaliga ggr, och/eller ens hund är aggresiv osv, då har jag mindre förståelse.

Svarar även ditt tidigare inlägg här.
Givetvis händer misstag, och det har hänt att folk ärligt "tappat fram" sina hundar till mig, och bett om ursäkt och man har sett att de snabbt försöker få tag på hunden. Dock är det ca 2 av 100 som detta stämt för. Övriga har varit sådana som inte har inkallning men som ändå utsätter andra människor och hundar för egna hundens olydnad, gärna med en ursäkt som hänvisar till hundens ålder. Jag anser inte att "tolv månader" är en förmildrande omständighet, utan då har man ju haft tio månader på sig att träna.

Ang att fortsätta ropa om man är SÄKER på att hunden inte kommer att vända, nej det behöver man givetvis inte göra. Däremot, om man nu har en hund som inte vänder trots inkallning, då är vi tillbaka på första stycket igen. det är inte helt fair att ha den lös där andra kan komma.

Jag personligen ropar igen om min hund skulle ignorera inkallning. Det har hänt någon enstaka gång på hare, tex när jag stod och skrapade bort hundbajs från undersidan av min sko, och en hare svischar förbi. Då han jag inte stoppa hunden innan hon tagit fem språng efter haren. Då är det min nödbroms att bli helt tvärförbannad och rusa efter och skrika "Vad i helvete håller du på med!!!" På H:et i helvete har min hund stannat och lagt sig. Hade jag i det läget stått kvar och inte velat ropa igen så hade hon jagat haren än i dag.

Jag inser givetvis att alla hundar inte reagerar likadant, då hade det ju varit lätt. Men för mig går det ifrån att vara en glad och rolig inkallning till ett ovillkorligt jäkla stopp. Hade jag inte vetat att min stannar när jag tar i, då vet jag inte om jag hade vågat ha henne lös. Det rör sig så mkt hundar och vilt här att vi hade fått köra långlina istället.

Senast ändrad:

Jo, och vi är helt ense om att om man vet att man har kass inkallning, ska man inte ha hunden lös där man riskerar att möta andra, förrän man tränat på det. Men när det fungerar på träning till 100%, så för att veta om det 'ärligt fungerar jämt', måste man ut i verkligheten. Och mer än en person har ju då fått inse att det gjorde det dessvärre INTE.

Och naturligtvis ber man om ursäkt, skyndar sig etc - men det framgår ju i tråden att iaf vissa anser att det INTE är acceptabelt ever.

Jag ryar i en andra gång åt min äldre hane med, om han nu mot förmodan skulle råka bli 'lite döv'. Men han anser jag har 100% inkallning (garantera kan jag ju aldrig dock), och inkallningen är sas befäst. Med sjumånadersherrn så VET jag att inkallningen INTE är befäst. Som sagt, när han drar efter katten så VET jag att han kommer skita i inkallningen (på samma sätt som jag vet att äldre hanen lyssnar, möjligen i enstaka fall kan ha drabbas av plötsligt sviktande hörsel, men då räcker det som du beskriver att ropa en gång till, barskare).

Men just för att jag VET att lillfjant INTE har en säker inkallning, så skulle jag varken rya, eller ropa om (vi kan väl säga som så att jag provat en gång, med nedslående resultat). Och nu släpper jag honom inte lös där vi kan möta någon, men te x om någon skulle komma och råka promenera här när jag var ute med hundarna (risken är typ en promille, men den finns), så skulle jag som sagt inte 'ropa om'. Utan skynda mig dit. Och påtala att han är 7 mån. (Jag anser inkallningen SKA sitta när de är 7 mån, men jag köpte honom för tre veckor sen.. ). Och skämmas ögonen ur mig. Och antagligen anses som dum i huvudet av vissa då jag har hunden lös utan halsband och inte kunde kalla in den.

Men den dag inkallningen fungerar till 100% härhemma, med alla störningar jag kan hitta på, när den fungerar med störning av kompisars hundar osv då kommer han få vara lös i 'skarpt läge'. Om gud är god och jag bedömt rätt kommer inkallningen fungera då med. Men jag kan som sagt inte garantera det förrän jag provat. Och om den inte gör det så drabbat det någon den där gången jag upptäcker att det var för tidigt.

Det finns ju platser och platser också anser jag. Är man långt ute i skogen och råkar möta en hund var hundrade promenad tycker jag man tar en betydligt mindre risk än om man som i mitt fall har sin helt ouppfostrade hund lös i en stadspark där det passerar en hund var 60e sekund, + att han redan gått förbi mig och VET att jag står där. Detta i kombination med frånvaron av en ursäkt gör att jag bedömer honom som helt nonchalant.

Jag tyckte att 'nej, det är hanar, och de ska inte hälsa'. När matten hörde det var hanar ryckte hon till och tyckte 'nej nej då går det inte, oh nej. Hade det varit tikar hade han lugnat sig om han fick hälsa dock'.

Och jag blev faktiskt RÄDD. Inte för situationen i sig, det var inte ens i närheten av att det skulle hända något, de hade ett stadigt grepp om hunden, men att en människa på fullt allvar är så fruktansvärt dålig på att läsa sin hunds språk, och tycker 'han är ju glad och snäll, han viftar ju på svansen' i det läget. Om de varit löst, och den kommit fram och låtit som en kulspruta, mot mina som skulle låtit lika illa, skulle hon då varit en av de som hojtat 'han är snäll' liksom?

Fast det kan ju vara så att hon vet att hunden fungerar med tikar men inte med hanar. Precis så är min, han laddar med "hela artilleriet" ragg, stelbent, svansen på topp (är iofs en spets så svansen är väl alltid mer el mindre på topp:)), morrar/skäller, kastar sig fram i kopplet osv, men får han trots allt hälsa så fungerar han hittills utan undantag med tikar. Nu låter jag inte honom hälsa på hundar generellt, och ska han hälsa så får han lugna ner sig och uppföra sig först.

Vad jag vill ha sagt är att min hund är en sån som ser ut att vilja äta upp allt som rör sig, även tikar, men när han väl får hälsa så är det inga problem. Även riktigt unga hanar går bra, äldre får han öht inte umgås med eftersom jag inte känner att jag behärskar situationen och det så lätt blir fel, bråk är i det läget en millisekund bort.

Fast det kan ju vara så att hon vet att hunden fungerar med tikar men inte med hanar. Precis så är min, han laddar med "hela artilleriet" ragg, stelbent, svansen på topp (är iofs en spets så svansen är väl alltid mer el mindre på topp:)), morrar/skäller, kastar sig fram i kopplet osv, men får han trots allt hälsa så fungerar han hittills utan undantag med tikar. Nu låter jag inte honom hälsa på hundar generellt, och ska han hälsa så får han lugna ner sig och uppföra sig först.
.

Fast då är vi där igen att andra antas veta hur främmande hundar fungerar. Allt som oftast är jag inte det minsta intresserad om någons hund fungerar med tikar men inte hanar, eller är snäll förutom på skottdagen eller blir rosarandig med kalashatt efter midnatt.

Har man inte bett om det ska man slippa bli tvungen att bedöma andras hundar. (Som du själv verkar förstå.)

Fast jag tror att han är en hundägare i en annan kategori, nämligen att "hunden blir vad man gör den till." Han tycker inte att Tyson är en jättecool hund, han tycker att hans hund är MYSIG. Tyson är nämligen snäll hemma, och då borde ju världen runt omkring fatta det och inte bli arg på hans "snälla" Cujokopia.

Ah en sådan som jag också mötte som menade på att tiken som muckade med Zaga fortfarande var valp och gudasnäll mot alla andra hundar.

När jag upplysta att hans tik nog var könsmogen och det kan komma att ändra sig såg han ut såhär :eek:

Jätte roligt att ha en sådan "okunnig" rottisägare knatandes omkring i spåren :crazy:

Jag skulle väl kunna tillägga att det troligtvis är min dåliga erfarenhet med massor av hundar som kommer springande och skiter fullständigt i husse/matte :eek: som gör att jag tycker som jag gör.

Jag är stum av beundran inför hundar vi möter (för visst möter vi några av dem med) som inte ens tittar åt min hund eller mig, och lyder till 100%. :bow:

Vad jag vill ha sagt är att min hund är en sån som ser ut att vilja äta upp allt som rör sig, även tikar, men när han väl får hälsa så är det inga problem. Även riktigt unga hanar går bra, äldre får han öht inte umgås med eftersom jag inte känner att jag behärskar situationen och det så lätt blir fel, bråk är i det läget en millisekund bort.

Jo, absolut. Och skrev ju det sist i mitt inlägg, citat: Sen är det ju möjligt att det var en sådan som var avogt inställd innan den fått hälsa, men hon visste ju att den inte tålde hanar, så det faller ju också.

Dvs, hade jag haft två tikar så kunde det ju varit en sådan hund som ser illa ut och låter illa på håll men bara de får hälsa så släpper det. En sån som bokstavligt talat skäller värre än den bits helt enkelt. Men hon fortsatte ju hävda 'svansen viftar, inte arg' även EFTER att jag sagt att mina var 2 hanar och hon förskräckt tyckt att 'ja nej då går det INTE (att låta dem hälsa alltså), dvs hon visste den var hanhundsaggresiv. Ändå ansåg hon att den var glad och snäll (och min äldre herre med) för svansarna vajade. Det som gjorde mig rädd, att hon trots att hon visste könet och talat om att hennes var hanhundsaggresiv, tyckte att han var glad och snäll enbart pga att svansen viftade.

(Jag antar den inte brukade vaja med svansen åt andra hanar, men ändock)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 656
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar