Hej kan du ringa mig?

Den typen av sms hade fått mig att tänka att personen antagligen vill ha gratis hjälp med något, alt. annat oviktigt. Det grundar jag på att någon ytterligare förklaring borde ha funnits med om så inte fallet (å andra sidan vill man kanske inte skriva känsligare saker på sms).

Jag hade oavsett ringt upp, av nyfikenhet om inte annat. Troligen hade jag skickat ett sms först vad det gällt.
 
Jag hade undrat varför personen inte ringer upp mig. Beroende på vem det var hade jag antingen ringt, skickat sms eller struntat i det och låtit personen ringa mig om det var viktigt.
 
man kan väl åtminstone skicka ett sms och inte ignorera en annan människa.

Jag tycker att det är helt okej att ducka oönskade kontaktförsök. Som sagt, min erfarenhet är att det nästan uteslutande är försäljning, tjänster, oönskat raggande eller bedrägeri. På LinkedIn får jag flera mail varje dag från personer som vill sälja sina egna tjänster men startar det med en artighetsfras och någon halvt intressant motfråga för att få igång en konversation. Jag kan ha missade samtal mitt i natten eller meddelanden med "Hej!" från grabbar som är ute och slirar. Jag fick ett meddelande på Instagram här om veckan där det stod "Hej, läget?" från en person som jag träffat en handfull gånger i arbete för tio år sedan. Sedan råkar jag veta att hen säljer skönhetsprodukter och använder sina sociala medie kanaler nästan uteslutande till det, och att rekrytera fler säljare. Så jag svarade inte även fast meddelandet inte handlade om det. Jag känner inte att jag behöver ge respons på alla kontaktvägar in till mig och framför allt inte om jag har en magkänsla vad det kan handla om, som TS har i det här fallet. Det betyder såklart inte att jag ignorerar alla kontaktförsök som inte passar mig, men det kräver nog att jag ändå har en känsla av att det inte går under kategorierna ovan.
 
Det beror på vem det är. Om det är någon mkt ytligt fd bekant av manligt kön är risken stor att jag duckar.
Är det någon jag tror vill ha gratis råd inom mitt yrkesområde så kan jag nog också ducka.
Är det någon jag endå gillat och som jag vet inte tränger sig på i onödan skulle jag nog främst messa och lite fint undra vad det gäller.

Har liksom inga problem att prata med folk. Men jag har problem med folk som antingen oönskat raggar eller tycker jag ska jobba gratis trots att de själva aldrig gör det.
 
Jag har aldrig blivit ombedd att utöva mitt yrke som en gratistjänst till någon. Möjligheten att det skulle ske känns som väldigt avlägsen :D

Edit: Men visst, jag gillar ju att knata runt i skogen och leta block. Får jag bara bensinpengar och tak över huvudet är jag inte omöjlig ;) :rofl:
Haha jag hade liknande tanke. Har inte riktigt den typen av jobb som nån vill utnyttja gratis. Mer än att man kan få diverse mer eller mindre underliga frågor med inledningen "du som är biolog..." men det är inte så betungande. De kan för övrigt omfatta allt som eventuellt berör naturvetenskap. Å andra sidan får jag en del sånt via jobbet också när jag tänker efter :rofl:

Tillbaka till TS fråga: jag hade förmodligen också svarat via sms att jag kan ringa upp senare och frågat vad det gällde. Lite beroende på vem det är.
 
En person (bekant, ej vän eller närstående) du inte träffat på minst 3-4 år, och inte heller pratat med under den tiden, skickar sms:et: Hej kan du ringa mig?

Hade du ringt?
Jag hade antagligen haft samma misstanke som du och önskar inte att jobba gratis för de som tar det för givet. Tycker egentligen inte om att prata i telefon så hade svarat med en ursäkt att jag inte hade tid just nu och frågat om det var något speciellt.
 
Jag hade inte ringt upp, men troligen skickat ett sms med något i stil med ”visst kan jag det, vad gäller saken?” Min erfarenhet är likt andra att det i 9 fall av 10 är någon som vill att jag ska jobba gratis/kraftigt rabatterat, någon som vill ligga eller någon som vill sälja något eller värva mig. Inget som jag troligen är intresserad av.
 
Jag hade undrat varför personen inte ringer upp mig. Beroende på vem det var hade jag antingen ringt, skickat sms eller struntat i det och låtit personen ringa mig om det var viktigt.
Jag gillar att själv få välja lämplig tidpunkt för mig att ringa.
Jag ser därför ett sms som ett hövligare sätt att ta kontakt. Och en fingervisning om att det kan vara bra att sitta vettigt till när jag ringer tillbaka.
 
Ja, det hade varit vettigt med ett sms om det faktiskt innehöll nån info om varför personen ville att jag skulle ringa.
Det har, när detta har hänt mig, inte varit lämpligt med något i skrift.
Typ någon ur mitt tidigare liv som velat ha referenser på tveksamma hyresgäster/kunder eller för anställning. När jag bytte branch så hände det litet då och då.
Även dödsbud har förmedlats så.
 
Det har, när detta har hänt mig, inte varit lämpligt med något i skrift.
Typ någon ur mitt tidigare liv som velat ha referenser på tveksamma hyresgäster/kunder eller för anställning. När jag bytte branch så hände det litet då och då.
Även dödsbud har förmedlats så.
Har dödsbud förmedlats genom att de skickade sms om att du skulle ringa upp dem (och när du då ringde upp förmedlade ett dödsbud)?
 
Har dödsbud förmedlats genom att de skickade sms om att du skulle ringa upp dem (och när du då ringde upp förmedlade ett dödsbud)?
Ja.
Det har ju givit mig möjlighet att prata vid ett tillfälle som passar mig.
Jag har även lämnat dödsbud så.
Det kan vara olämpligt att klampa in med sådant när människor är upptagna med annat.
 
Hade inte ringt upp. Men jag pratar också allra helst aldrig i telefon och svarar väldigt sällan när någon kommer på den dumma idén att ringa mig. Finns nog bara en jag brukar svara och ringa upp. Hade hen skrivit så hade jag ringt men inte antagit det varit brådskande men försökt ringa samma dag iaf.

Alla andra hade jag vara frågat vad det gällde i ett sms.
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 207
Senast: gullviva
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 740
Senast: Sassy
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 484
Senast: lingonben
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp