Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma för mig.Kan säga att det är något liknande här. Dvs att det är stor sannolikhet att det personen vill är att jag ska bistå med gratis hjälp/rådgivning.
Det har, när detta har hänt mig, inte varit lämpligt med något i skrift.
Typ någon ur mitt tidigare liv som velat ha referenser på tveksamma hyresgäster/kunder eller för anställning. När jag bytte branch så hände det litet då och då.
Även dödsbud har förmedlats så.
Jag svarade och skrev att jag inte hade möjlighet att ringa just nu men undrade vad det gällde.Hur har du gjort @Malibu_Stacy? För gissar att det finns ett sms som startade tråden?
Jag brukar försöka att underlätta kontakt då andra kan ha svårt för det och jag har lätt för att ringa.Då tycker jag att de får ringa mig eller iaf skriva mer än bara "Hej, kan du ringa mig". Då känner jag bara, nä, varför skulle jag när personen inte ens kunde skriva varför och istället lägga över det på mig? Om personen bara vill ge mig chansen att prata när det passar mig hade det varit mycket trevligare att skriva "Hej, jag skulle behöva prata med dig om en sak. Kan jag ringa nu?" Då hade jag kunnat svara ja eller att hen får ringa upp senare för att jag inte har tid nu.
Det beror nog på vad den som får SMS har för sig för övrigt.Jag förstår inte varför man skickar såna sms regelmässigt. Jag kan förstå att man skickar det i specifika fall. T.ex. om man vill prata med någon som är sjuk, nybliven förälder eller liknande som man absolut inte vill riskera att störa. Men generellt sett så ringer jag de jag vill prata med utan att skicka meddelande innan och fråga om det går att ringa. Jag förstår inte poängen. Om jag ringer vid ett tillfälle då de inte kan prata så får de väl antingen låta bli att svara och höra av sig på nåt sätt vid ett senare tillfälle.
Det beror väldigt mycket på historiken. Om hen var nån som tidigare velat ha tjänster utan att nånsin göra detsamma för mig hade jag nog inte hört av mig.En person (bekant, ej vän eller närstående) du inte träffat på minst 3-4 år, och inte heller pratat med under den tiden, skickar sms:et: Hej kan du ringa mig?
Hade du ringt?
Det beror nog på vad den som får SMS har för sig för övrigt.
Ett arbete där man inte kan svara i telefon och så oregelbundna tider på det, då så gillar man det upplägget.
En person (bekant, ej vän eller närstående) du inte träffat på minst 3-4 år, och inte heller pratat med under den tiden, skickar sms:et: Hej kan du ringa mig?
Hade du ringt?
Jag skulle nog utgå ifrån att det var skickat till fel person och konstaterat att om personen verkligen ville prata med mig kan han/hon ringa själv.En person (bekant, ej vän eller närstående) du inte träffat på minst 3-4 år, och inte heller pratat med under den tiden, skickar sms:et: Hej kan du ringa mig?
Hade du ringt?
Jamen precis. Nånstans måste man ändå sätta gränser runt sig själv och inte pliktskyldigt svara på alla kontaktförsök och alla meddelanden i det oändliga. Man kan ändå vara artig och bry sig om sina medmänniskor, men måste inte vara tillgänglig och till hands hela tiden. Jag själv är i en situation där jag känner exakt detta - jag behöver sätta gränser kring mig själv och inte låta allt och alla komma rakt in i min privata zon närhelst det passar.Jag tycker att det är helt okej att ducka oönskade kontaktförsök. Som sagt, min erfarenhet är att det nästan uteslutande är försäljning, tjänster, oönskat raggande eller bedrägeri. På LinkedIn får jag flera mail varje dag från personer som vill sälja sina egna tjänster men startar det med en artighetsfras och någon halvt intressant motfråga för att få igång en konversation. Jag kan ha missade samtal mitt i natten eller meddelanden med "Hej!" från grabbar som är ute och slirar. Jag fick ett meddelande på Instagram här om veckan där det stod "Hej, läget?" från en person som jag träffat en handfull gånger i arbete för tio år sedan. Sedan råkar jag veta att hen säljer skönhetsprodukter och använder sina sociala medie kanaler nästan uteslutande till det, och att rekrytera fler säljare. Så jag svarade inte även fast meddelandet inte handlade om det. Jag känner inte att jag behöver ge respons på alla kontaktvägar in till mig och framför allt inte om jag har en magkänsla vad det kan handla om, som TS har i det här fallet. Det betyder såklart inte att jag ignorerar alla kontaktförsök som inte passar mig, men det kräver nog att jag ändå har en känsla av att det inte går under kategorierna ovan.