Hej kan du ringa mig?

Det har, när detta har hänt mig, inte varit lämpligt med något i skrift.
Typ någon ur mitt tidigare liv som velat ha referenser på tveksamma hyresgäster/kunder eller för anställning. När jag bytte branch så hände det litet då och då.
Även dödsbud har förmedlats så.

Då tycker jag att de får ringa mig eller iaf skriva mer än bara "Hej, kan du ringa mig". Då känner jag bara, nä, varför skulle jag när personen inte ens kunde skriva varför och istället lägga över det på mig? Om personen bara vill ge mig chansen att prata när det passar mig hade det varit mycket trevligare att skriva "Hej, jag skulle behöva prata med dig om en sak. Kan jag ringa nu?" Då hade jag kunnat svara ja eller att hen får ringa upp senare för att jag inte har tid nu.
 
Hur har du gjort @Malibu_Stacy? För gissar att det finns ett sms som startade tråden?
Jag svarade och skrev att jag inte hade möjlighet att ringa just nu men undrade vad det gällde.
Mycket riktigt ville personen ha hjälp med en grej men det kände jag inte alls för att hjälpa till med så jag bad personen vända sig någon annanstans.

Intressant ändå att läsa hur olika personer här skulle reagera på ett sådant sms 😊
 
Då tycker jag att de får ringa mig eller iaf skriva mer än bara "Hej, kan du ringa mig". Då känner jag bara, nä, varför skulle jag när personen inte ens kunde skriva varför och istället lägga över det på mig? Om personen bara vill ge mig chansen att prata när det passar mig hade det varit mycket trevligare att skriva "Hej, jag skulle behöva prata med dig om en sak. Kan jag ringa nu?" Då hade jag kunnat svara ja eller att hen får ringa upp senare för att jag inte har tid nu.
Jag brukar försöka att underlätta kontakt då andra kan ha svårt för det och jag har lätt för att ringa.
 
Sällar mig till skaran som självklart hade ringt upp. Tycker att det är direkt otrevligt att ignorera ett meddelande om man inte vet vad det gäller. Jag förstår inte heller riktigt varför det är så svårt att säga nej när någon ber om orimligt mycket hjälp. Att förutsätta att andra vill ha det är lite trist attityd.

Fick btw ett sådant meddelande för ett par veckor sedan, en gammal bekant ville ha rådgivning och tyvärr kunde jag inte hjälpa men han blev glad för att jag försökte. Jag i min tur uppskattar att själv få välja tidpunkt för samtalet.
 
Jag tillhör de som faktiskt skickar såna sms eller nja har jag personen på fb blir det ett messenger meddelande, där jag förvisso oftast skriver i stora drag varför jag även undrar det jag undrar över...

Men som sagt kan lätt skicka sms med typ "kan jag ringa ?" till alla faktiskt så de kan svara om de har tid eller inte. Men mer benägen att göra det till såna där jag bara vill "hålla kontakten" och faktiskt bara är ute efter att upprätthålla kontakten då och då.
 
Jag förstår inte varför man skickar såna sms regelmässigt. Jag kan förstå att man skickar det i specifika fall. T.ex. om man vill prata med någon som är sjuk, nybliven förälder eller liknande som man absolut inte vill riskera att störa. Men generellt sett så ringer jag de jag vill prata med utan att skicka meddelande innan och fråga om det går att ringa. Jag förstår inte poängen. Om jag ringer vid ett tillfälle då de inte kan prata så får de väl antingen låta bli att svara och höra av sig på nåt sätt vid ett senare tillfälle.
 
Jag förstår inte varför man skickar såna sms regelmässigt. Jag kan förstå att man skickar det i specifika fall. T.ex. om man vill prata med någon som är sjuk, nybliven förälder eller liknande som man absolut inte vill riskera att störa. Men generellt sett så ringer jag de jag vill prata med utan att skicka meddelande innan och fråga om det går att ringa. Jag förstår inte poängen. Om jag ringer vid ett tillfälle då de inte kan prata så får de väl antingen låta bli att svara och höra av sig på nåt sätt vid ett senare tillfälle.
Det beror nog på vad den som får SMS har för sig för övrigt.
Ett arbete där man inte kan svara i telefon och så oregelbundna tider på det, då så gillar man det upplägget.
 
En person (bekant, ej vän eller närstående) du inte träffat på minst 3-4 år, och inte heller pratat med under den tiden, skickar sms:et: Hej kan du ringa mig?

Hade du ringt?
Det beror väldigt mycket på historiken. Om hen var nån som tidigare velat ha tjänster utan att nånsin göra detsamma för mig hade jag nog inte hört av mig.

Om det däremot kommer helt ur det blå hade jag ringt upp. Det kan vara en artighetsgrej att låta mig välja tidpunkt, och det kan vara ngt väldigt allvarligt. Här är jag färgad av att bott länge med en man som vägrade svara om han inte visste vem som ringde. En kväll var det någon okänd som ringde och ringde, han vägrade svara och svor över folk som störde. Till sist tappade jag humöret och sa åt honom att "ta samtalet för 🤬" Det visade sig vara en väldigt nära väns mamma som ringde för att berätta att vännen hastigt avlidit...
 
Det beror nog på vad den som får SMS har för sig för övrigt.
Ett arbete där man inte kan svara i telefon och så oregelbundna tider på det, då så gillar man det upplägget.

I de fallen skriver jag definitivt mer än "Hej, kan du ringa mig?". Då skriver jag ett längre meddelande som bl.a. innehåller en fråga om hur vederbörande har det och att det hade varit roligt att prata/träffas snart.
 
För min del tänker jag att det dels beror på vem det är som skrivit och hur vår relation sett ut tidigare. Jag tycker rent generellt att "Hej, kan du ringa mig?" är ett ganska oartigt kontaktförsök om det kommer från en person man är bekant med, men inte mer än så, om det dessutom är flera år sedan senast man hade kontakt. Vill man verkligen ha kontakt så kan man nog anstränga sig liiite mer än så vid första kontakten! Typ "behöver berätta en sak", "har en fråga" eller "länge sen vi hördes, vore kul att återuppta kontakten", eller liknande. Behöver inte vara en hel uppsats, men mer än en uppmaning att ringa.
 
En person (bekant, ej vän eller närstående) du inte träffat på minst 3-4 år, och inte heller pratat med under den tiden, skickar sms:et: Hej kan du ringa mig?

Hade du ringt?

Ja. För att jag är nyfiken och vill veta vad det handlar om.

Undantag om det var någon som jag aktivt dragit mig tidigare undan av nån orsak. Blev mer eller mindre förföljd av en person ett tag och fick byta nummer - den typen av individ hade jag inte bjudit in i mitt liv igen.

Men ex en fd kollega eller någon som jag mest bara tappat kontakten med? Ser inga problem med att ringa.
 
En person (bekant, ej vän eller närstående) du inte träffat på minst 3-4 år, och inte heller pratat med under den tiden, skickar sms:et: Hej kan du ringa mig?

Hade du ringt?
Jag skulle nog utgå ifrån att det var skickat till fel person och konstaterat att om personen verkligen ville prata med mig kan han/hon ringa själv.
Jag hade alltså inte ringt. Möjligtvis svarat typ "vad gäller det, du är välkommen att ringa om du vill prata".
 
Nej jag hade inte ringt. Daremot anvander vi ofta sms "Ring nar du kan" innom familjen da vi alla jobbar konstiga tider. Men nagon bekant jag inte umgatts med innan? Nope, jag skulle inte ens texta tillbaka ... vill de nagot legitimt som jag formodligen ocksa skulle ha gladje av hor de av sig igen, eller skickar en text och talar om vad det galler.

Jag svarar aldrig i telefon pa nummer jag inte har i min "telefon bok" heller. Ar det nagon som kanner mig och som vill mig nagot lamnar de meddelande, annars ar det ett "robo call" eller nagot annat som jag inte ar interesserad av. :p
 
Jag tycker att det är helt okej att ducka oönskade kontaktförsök. Som sagt, min erfarenhet är att det nästan uteslutande är försäljning, tjänster, oönskat raggande eller bedrägeri. På LinkedIn får jag flera mail varje dag från personer som vill sälja sina egna tjänster men startar det med en artighetsfras och någon halvt intressant motfråga för att få igång en konversation. Jag kan ha missade samtal mitt i natten eller meddelanden med "Hej!" från grabbar som är ute och slirar. Jag fick ett meddelande på Instagram här om veckan där det stod "Hej, läget?" från en person som jag träffat en handfull gånger i arbete för tio år sedan. Sedan råkar jag veta att hen säljer skönhetsprodukter och använder sina sociala medie kanaler nästan uteslutande till det, och att rekrytera fler säljare. Så jag svarade inte även fast meddelandet inte handlade om det. Jag känner inte att jag behöver ge respons på alla kontaktvägar in till mig och framför allt inte om jag har en magkänsla vad det kan handla om, som TS har i det här fallet. Det betyder såklart inte att jag ignorerar alla kontaktförsök som inte passar mig, men det kräver nog att jag ändå har en känsla av att det inte går under kategorierna ovan.
Jamen precis. Nånstans måste man ändå sätta gränser runt sig själv och inte pliktskyldigt svara på alla kontaktförsök och alla meddelanden i det oändliga. Man kan ändå vara artig och bry sig om sina medmänniskor, men måste inte vara tillgänglig och till hands hela tiden. Jag själv är i en situation där jag känner exakt detta - jag behöver sätta gränser kring mig själv och inte låta allt och alla komma rakt in i min privata zon närhelst det passar.
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 207
Senast: gullviva
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 740
Senast: Sassy
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 484
Senast: lingonben
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp