Hej kan du ringa mig?

Avstod nyligen från att ringa tillbaka eller ens svara i liknande situation, men senast jag och den personen hade kontakt, för typ fyra fem år sedan, var det för att en kompis till personen ville ha (gratis) juridisk rådgivning. Det visade sig vara rätt omfattande förväntningar på vad jag skulle bistå med och östes in en massa dokument via mail som jag förväntades gå igenom innan jag sa stopp. Och den som egentligen behövde hjälp kände jag alltså inte alls.

Nu hörde samma person (alltså den jag är/var bekant med för många år sedan) av sig med något mumlande meddelande om "behöver hjälp med en grej" och då struntade jag faktiskt i att höra av mig tillbaka. Jag är verkligen inte snål med att ställa upp annars, men har man inte haft någon kontakt alls i mellantiden (och före den senaste var det måånga år sedan) utan bara dyker upp när det handlar om gratis hjälp för sig själv eller sina bekanta, så har jag annat att lägga min energi på.

Eller så får man inse att det inte blev så bra senast och redan när man hör av sig redogöra kort för vad det är för "grej" som hjälpen nu gäller och kanske varför jag förväntas ordna det den här gången. Hade det varit mer ömmande skäl än någon som är missnöjd med en hästaffär, och gällt en person som jag åtminstone är bekant med, så möjligen. Men det är inget jag tänker luska i självmant.

Dvs i lägen där jag känt mig utnyttjad tidigare hade jag tolkat "hej kan du ringa mig" också som en kommande fråga om (enbart) att ställa upp på något. Och absolut inte ringt.

I ett annat läge så vete fasen, jag är inte en telefonälskare som ringer bara för att få prata så det skulle nog krävas att jag själv kände "yes, vad kul att x har hört av sig! Klart jag ringer." Eller så hade x fått höra av sig med något mer konkret meddelande.
 
Senast ändrad:
Jag har fått ett sånt sms. När jag ringde upp sa personen att hen planerade att begå självmord och ville att jag skulle ta hand om henoms mamma på begravningen. Så ja, om det händer igen kommer jag definitivt att ringa upp.

Personen lyckades tyvärr med sitt självmord men inte då utan några månader senare.
 
Jag hade nog mest undrat varför personen inte ringde själv 🙈
Uppenbarligen har den mitt nummer..

Troligen hade jag skickat ett vändande sms först, undrar om något hänt eller så.

Men ja jag hade nog ringt upp sen. Beroende på vem det är då såklart.
Fast det är ju inte så konstigt att skicka ett sms om det dels är en person som man kanske inte hört av sig till på ett bra tag och sen kanske det är en tid som dom flesta kanske inte kan svara på. Då lämnar man iallafall beslutet till kontakt till den personen.
 
Avstod nyligen från att ringa tillbaka eller ens svara i liknande situation, men senast jag och den personen hade kontakt, för typ fyra fem år sedan, var det för att en kompis till personen ville ha (gratis) juridisk rådgivning. Det visade sig vara rätt omfattande förväntningar på vad jag skulle bistå med och östes in en massa dokument via mail som jag förväntades gå igenom innan jag sa stopp. Och den som egentligen behövde hjälp kände jag alltså inte alls.

Nu hörde samma person (alltså den jag är/var bekant med för många år sedan) av sig med något mumlande meddelande om "behöver hjälp med en grej" och då struntade jag faktiskt i att höra av mig tillbaka. Jag är verkligen inte snål med att ställa upp annars, men har man inte haft någon kontakt alls i mellantiden (och före den senaste var det måånga år sedan) utan bara dyker upp när det handlar om gratis hjälp för sig själv eller sina bekanta, så har jag annat att lägga min energi på.

Eller så får man inse att det inte blev så bra senast och redan när man hör av sig redogöra kort för vad det är för "grej" som hjälpen nu gäller och kanske varför jag förväntas ordna det den här gången. Hade det varit mer ömmande skäl än någon som är missnöjd med en hästaffär, och gällt en person som jag åtminstone är bekant med, så möjligen. Men det är inget jag tänker luska i självmant.

Dvs i lägen där jag känt mig utnyttjad tidigare hade jag tolkat "hej kan du ringa mig" också som en kommande fråga om att ställa upp på något. Och absolut inte ringt.

I ett annat läge så vete fasen, jag är inte en telefonälskare som ringer bara för att få prata så det skulle nog krävas att jag själv kände "yes, vad kul att x har hört av sig! Klart jag ringer." Eller så hade x fått höra av sig med något mer konkret meddelande.
Kan säga att det är något liknande här. Dvs att det är stor sannolikhet att det personen vill är att jag ska bistå med gratis hjälp/rådgivning.
 
Kan säga att det är något liknande här. Dvs att det är stor sannolikhet att det personen vill är att jag ska bistå med gratis hjälp/rådgivning.

Ja alltså hade man verkligen tänkt att man saknar en viss person och inte vad man kan utnyttja/snylta på hos den, så hade det ju känts mer genuint att kosta på sig någon rad om "det var så länge sedan, hade varit roligt att prata lite/ta en fika och höra hur du har det. Hör gärna av dig om du har tid och lust."
 
Jag tycker det är en konstig grej att skriva. Om det var jag som skickat ett sånt sms själv hade jag nog skrivit lite mer som förklaring, typ att det var länge sedan vi hördes och undrat om personen har tid att prata i telefon vid ngt tillfälle?
Men jag hade förmodligen ringt upp ändå, eller skickat ett sms och frågat vad det gällde. Man kan ju alltid skylla på "sitter lite illa till, var det ngt akut/viktigt?" även om det inte stämmer..
 
Kan säga att det är något liknande här. Dvs att det är stor sannolikhet att det personen vill är att jag ska bistå med gratis hjälp/rådgivning.

Ja, med ditt jobb blir det såklart lite annorlunda 😒
Mycket märkligt, speciellt idag när det finns flera veterinärappar som dessutom ofta ingår i en vanlig försäkring.

Folk är så snåla. Sambon träffade en gammal klasskompis på stan som han inte sett på flera år. Denne började direkt prata om jobb han ville att sambon skulle göra åt honom.
Sambon svarade bara att han kan höra av sig till firman och ta det den vägen 😑
 
Jag hade ringt och undrat vad det gällde.
att inte svara känns som att inte heja tillbaka om nån vinkar när man möts på stan.

Jag har inte haft bekymmer med att folk vill utnyttja mig - har inga sådana skills att de går att använda ;)

Om det är något nån vill ha hjälp med överväger jag om jag vill hjälpa eller inte. Vill jag inte så säger jag ifrån.
 
Jag tycker hela grejen är skum. Om det enbart är en bekant som man dessutom inte hört av på 3-4 år så kan väl denne åtminstone ta sig tid i sitt SMS och förklara varför hen tar kontakt och inleda med någon form av artighetsfras. "Hej! Hoppas allt är fint med dig. Jag skulle vilja prata med dig om X, skulle det vara okej om jag ringer dig på någon tid som passar dig?"

I samtliga fall där jag fått kontakt eller kontaktförsök som varit mystiskt korta så har det varit en säljare som expanderat till sitt privata nätverk, någon som vill rekrytera en till börja sälja hudvårdsprodukter i sina sociala medier, nån som vill ligga, nån som vill att man ska skicka sina kortuppgifter mm. Alltså känner jag lite - deklarera ditt ärende först så kan vi se om jag vill ta kontakt.
 
Beror helt på vem det är och hur dags meddelandet skickas. Mitt i natten så hade jag nog antagit att det var någon som skickat till fel person, lite skämtsamt smsat tillbaka och frågat om just det :p Det hade nog varit min initiala respons under dagtid också, när jag tänker efter.
 
Betroende på hur den tidigare relationen sett ut såklart, men jag hade nog inte ringt. Avskyr att prata i telefon med folk jag inte känner väl. Men hade troligtvis svarat med sms typ något ”kan inte just nu men vad gäller det?”-liknande.

Det är inte så längesedan jag mottog kontaktförsök via Facebookmessenger från en gammal klasskamrat och det var en sån där scam där man ombeds logga in med sitt BankID.
 
Jag tycker hela grejen är skum. Om det enbart är en bekant som man dessutom inte hört av på 3-4 år så kan väl denne åtminstone ta sig tid i sitt SMS och förklara varför hen tar kontakt och inleda med någon form av artighetsfras. "Hej! Hoppas allt är fint med dig. Jag skulle vilja prata med dig om X, skulle det vara okej om jag ringer dig på någon tid som passar dig?"

I samtliga fall där jag fått kontakt eller kontaktförsök som varit mystiskt korta så har det varit en säljare som expanderat till sitt privata nätverk, någon som vill rekrytera en till börja sälja hudvårdsprodukter i sina sociala medier, nån som vill ligga, nån som vill att man ska skicka sina kortuppgifter mm. Alltså känner jag lite - deklarera ditt ärende först så kan vi se om jag vill ta kontakt.
Ja jag blir lite irriterad på att personen inte skrivit vad den vill. Denna person har jag alltså egentligen inget gemensamt med, och vi har för flera år sedan bara umgåtts med andra närvarande och när det funnits ett syfte typ en persons födelsedag, en hundtävling eller liknande. Vi har aldrig varit vänner i den bemärkelsen. Tidigare har personen endast hört av sig när den vill ha gratis hjälp med något.
 
Ja, med ditt jobb blir det såklart lite annorlunda 😒
Mycket märkligt, speciellt idag när det finns flera veterinärappar som dessutom ofta ingår i en vanlig försäkring.

Folk är så snåla. Sambon träffade en gammal klasskompis på stan som han inte sett på flera år. Denne började direkt prata om jobb han ville att sambon skulle göra åt honom.
Sambon svarade bara att han kan höra av sig till firman och ta det den vägen 😑
Jag hjälper gärna mina nära vänner eller familj när jag kan, de är dessutom alltid trevliga, frågar snällt och tackar och ger gärna något tillbaka.
Men jag hatar verkligen hur folk tar för givet att jag vill jobba gratis på min fritid för någon som jag inte har någon direkt relation med och som inte ens ger något tillbaka.
 
Ja jag blir lite irriterad på att personen inte skrivit vad den vill. Denna person har jag alltså egentligen inget gemensamt med, och vi har för flera år sedan bara umgåtts med andra närvarande och när det funnits ett syfte typ en persons födelsedag, en hundtävling eller liknande. Vi har aldrig varit vänner i den bemärkelsen. Tidigare har personen endast hört av sig när den vill ha gratis hjälp med något.

Ja det hintar ju om vad personen vill. Jag hade nog, som en del andra skrivit, svarat på messet och frågat. Vill hen ha gratis hjälp så hade jag förklarat att jag inte jobbar gratis. "Du är välkommen att boka en tid på kliniken så ska jag hjälpa dig" ;)
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 207
Senast: gullviva
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 740
Senast: Sassy
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 484
Senast: lingonben
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp