"Hej jag ska skaffa hund, har ni förslag på ras?"

Ja det är trist. Det finns ju en ren diskussionsgrupp, men där är ju admin skvatt galen och diskussionerna spårar ur. Någon skapade en ny grupp men där ska alla bara strykas medhårs och där blir inget intressant där allt verkar ska gillas och hållas med.
Hade jag inte varit uppfödare så kanske jag hade försökt mig på en ny diskussionsgrupp men jag vill hålla mig neutral på fb. Skulle tro att en å annan valpköpare skämts över sin uppfödare i dessa grupper och uppfödare har skämts över valpköpare...
Eller så finns det fler som är som mig, som blir glada när uppfödare äntligen säger ifrån, vågar peka på skillnader och/eller problem inom en ras osv :p En av mina favorituppfödare vann tex stora pluspoäng hos mig när hon gick in och kritiserade en planerad kull pga extremt hög inavelsprocent. De flesta andra körde med "Åh så kul med valpar, lycka till!" och så muttrade de om den oseriösa aveln bakom ryggen på uppfödaren istället...

Eller så finns det fler som är som mig, som blir glada när uppfödare äntligen säger ifrån, vågar peka på skillnader och/eller problem inom en ras osv :p En av mina favorituppfödare vann tex stora pluspoäng hos mig när hon gick in och kritiserade en planerad kull pga extremt hög inavelsprocent. De flesta andra körde med "Åh så kul med valpar, lycka till!" och så muttrade de om den oseriösa aveln bakom ryggen på uppfödaren istället...

Säga ifrån när något är helt åt väggarna sas är en sak. Men hacka på folk efter eget tycke och ha en taskig attityd och noll nätetikett är en annan sak.
Läggs tex annonser ut tycker jag det är helt ok med ifrågasättande om hälsa, mentalitet osv. Men inte när en privatperson bara vill dela med sig en bild el liknande. Ser mycket jag stör mig på avelsmässigt, men jag skrollar förbi :)

Det är ett perfekt sätt att upptäcka uppfödare man inte vill ha att göra med också.
Jag försöker sitta på fingrarna men ibland brister det. Jag skulle aldrig slänga ut massa random-frågor utan att först prata med min hunds uppfödare, jag räknar iskallt med att få bäst svar där. Jag hade tur och fick världens bästa uppfödare, men det lönade sig att kolla runt lite kan jag säga.

Det är kanske bättre i rasgrupperna? Där slipper det bli bråk om gatuhundar, blandraser osv.
HA!

Det finns en grupp som heter "Vallhundsgruppen - En grupp för arbetande vallhundar i lantbruket".

Vad är huvudsalkliga ämnet i nya trådstarter? Unga tjejer som ska visa bilder på sina oreggade agility"BCs" som gör tricks. Eller folk som söker vuxna hundar som inte "duger" till vallning. Eller folk med "det är visst en vallhund i sitt hemland användes rasen en gång till att flytta en anka över en väg" som söker får de kan träna på.

Och SVaKs sida, som alltid - alltid- spammas med trådar om hur rasistiska vi är som inte tränar hundar av rasen nämnd ovan, hur orättvist det är att hunden ska behöva kunna valla för att få gå i avel och/eller att VP är typ det svåraste som finns och därmed kommer utarma rasens genetiska material så att allt som återstår är epileptiska idiothundar.

Senaste politiska bråket handlar om att TK pga det enormt ökade intresset för tävlingar, nu stryper möjligheten för folk att starta istället för att uppmuntra/hjälp klubbarna arrangera fler tävlingar.

Rassidor är jättemysiga... Not.

Senast ändrad:
Dobermannsidan är allt som oftast lugn men ibland livar vi upp det ordentligt med t.ex lite kritik mot för mycket utsavel - det brukar ta skruv.
Sen blir många kränkta när man inte gillar kuperat eller när man kritiserar att de avlar på ickehjärttestade djur ;)
De som är elakast brukar vara de som aldrig dyker upp på klubbens evenemang - antar att de inte vågar ;)

Men finns det NÅGON hundgrupp på facebook som inte är fylld av dårar? Eller är majoriteten av alla hundmänniskor galna?

Jag gick ur den som oftast diskuteras här för där var för mycket galenskap. Så gick jag med i en annan men ska lämna den också, de verkar omöjligt ännu galnare. Och väldigt många kan inte stava ordentligt, kanske för att de alltid skriver i affekt. :meh:

Testa arabhästvärlden säger jag bara... :cautious:

Säga ifrån när något är helt åt väggarna sas är en sak. Men hacka på folk efter eget tycke och ha en taskig attityd och noll nätetikett är en annan sak.
Läggs tex annonser ut tycker jag det är helt ok med ifrågasättande om hälsa, mentalitet osv. Men inte när en privatperson bara vill dela med sig en bild el liknande. Ser mycket jag stör mig på avelsmässigt, men jag skrollar förbi :)
I en grupp jag är med i började några tala om en galen Tobbe som härjade i schäfergrupperna. Synd att han inte stannade där, nu är han överallt och härjar. Har ni flera såna så kan jag tänka mig att gruppen är kaos.

Ja jag blir inte speciellt lockad att gå med i någon grupp överhuvudtaget på facebook. Folk verkar helt galna, jag är med i en köp och sälj sida inom häst och så fort någon säljer något skarpt bett eller graman mm så blir det kommentarer ''vilken djurplågare som rider med sånt'' yada yada

Trodde folk skulle visa sin bästa sida men tydligen vill alla visa vad de kan(inte kan)

De lagottosidor på fb som jag är med i är mestadels trevliga. Folk lägger ut bilder, man pratar aktiviteter, sjukdom mm.
En hel del "vill köpa lagotto, berätta om rasen"-frågor kommer också och då visas alla sidor av lagotto. Förhoppningsvis gör det att okynnesaveln minskar och att folk blir mer kräsna vid val av valp/uppfödare.
Finns såklart även några tråkiga med där med, men sånt skrollar jag mest förbi.

I en grupp jag är med i började några tala om en galen Tobbe som härjade i schäfergrupperna. Synd att han inte stannade där, nu är han överallt och härjar. Har ni flera såna så kan jag tänka mig att gruppen är kaos.

Han har blivit utkickad nyligen ur de flesta. Det visade sig vara en kriminell högerextremist som bla skickat sexuella medelanden till kvinnliga medlemmar :meh::wtf:

Jag har sett ett par Bukefalister i div Facebookgrupper och där är de betydligt mildare i ton och åsikter än här. Jag tänkte att det troligtvis var för att de inte var annonyma där.

Jag upplever inte att jag skriver särskilt annorlunda på fb än här. Det märks när det drar igång en shitstorm för att jag rört en öm punkt av något slag och jag inte har kloka bukemänniskor som kan backa upp mig... :angel:

Har tänkt på den här tråden de senaste dagarna då jag läst två fb-trådar där tips på ras söks.

I den ena letas efter en ras som förutom att den bl a ska kunna följa med skoterturer ska kunna tävlas i lydnad och bruks på elitnivå.
Många läser inte alla krav utan föreslår t ex husky. Övriga raser som rekommenderats är mittelspitz, wheaten terrier, finsk lapphund, isländsk fårhund och landseer(!).

I den andra är ett av kriterierna att rasen ska vara frisk. Bland förslagen finns berner sennen, bullterrier och skotsk hjorthund.

Sitter folk med ett raslexikon och blundar och pekar?

Har tänkt på den här tråden de senaste dagarna då jag läst två fb-trådar där tips på ras söks.

I den ena letas efter en ras som förutom att den bl a ska kunna följa med skoterturer ska kunna tävlas i lydnad och bruks på elitnivå.
Många läser inte alla krav utan föreslår t ex husky. Övriga raser som rekommenderats är mittelspitz, wheaten terrier, finsk lapphund, isländsk fårhund och landseer(!).

I den andra är ett av kriterierna att rasen ska vara frisk. Bland förslagen finns berner sennen, bullterrier och skotsk hjorthund.

Sitter folk med ett raslexikon och blundar och pekar?
haha läste också den första tråden du nämnde. Satt och kliade mig i huvudet över alla förslag gällande husky, landseer etc. Vi har uppenbarligen missat alla dessa huskys som tävlar på elitnivå i lydnad samt landseer som springer med på skoterturer :rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
32 629
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 615
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 219
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama