Jag skulle inte svara så generellt som du gjorde här. Det finns jakthundar och så finns det hundar av jakthundsras
Till TS, av rasen Border Terrier finns det kanske 1 av 100 (1000?) som aktivt används till jakt, jmf. med t.ex. Tysk Jaktterrier där det finns 1 av 1000 som
inte aktivt jagar.
Det är det jag menar med min första mening i detta inlägg.
Mig veterligen så finns det inte många uppfödare av BT som aktivt jagar, förder upp och enbart säljer till jagande människor, som det finns inom många andra jakthundsraser. Även om vissa uppfödare kanske vill värna jaktinstinkten eller få det att låta mer än vad det är
Halvt OT; Sedan är det ju också på individnivå, men det kan man inte veta säkert när hunden är 8 veckor. Jag har en ras där
alla är s.k aktivit jagande och säljs ganska ovilligt till folk som inte jagar.
Men ändå har jag en individ (som jag f.ö fick överta pga av detta) som inte förstår aktiv jakt alls... men som på rent kommando och lydnad gjort det han skulle och har sitt jaktchampionat.
Den som jag har till jakt har aldrig gjort något annat än enbart aktivt jagat och var fågelren redan som valp och är aldrig tränad - allt har bara funnits där (1 på 1000 du vet!!).
Så det jag menar med detta är att du kan aldrig vara 100% säker att den valp du köper kommer att följa det som står i rasstandard eller rasbeskrivning, det är alltid en liten liten andel "grisen i säcken" hur mycket påläst du än är. Så följ din magkänsla att OM du gillar vad du ser och läser om BT - köp en BT