"Hej jag ska skaffa hund, har ni förslag på ras?"

Du har uppenbarligen inte hittat mig på facebook. :rofl:

(Eller är jag lika dryg och hemsk här kanske, så skillnaden inte märks :o )
Haha! :D

Tänkte på dig igår när den här dök upp i mitt flöde. Hon som delade den bor i Grekland och tyckte det vore toppen med en sådan hund, eftersom getterna går in i hennes trädgård hela tiden. :grin:

Men finns det NÅGON hundgrupp på facebook som inte är fylld av dårar? Eller är majoriteten av alla hundmänniskor galna?

Jag gick ur den som oftast diskuteras här för där var för mycket galenskap. Så gick jag med i en annan men ska lämna den också, de verkar omöjligt ännu galnare. Och väldigt många kan inte stava ordentligt, kanske för att de alltid skriver i affekt. :meh:

Dvärgschnauzergruppen är förvånandsvärt mild och normal. Mest bilder osv :)

Nä, men jag tror forumformen kräver mer och att folk inte bara slänger ur sig vad som lika lätt.
Galningarna tröttnar på mothugg till slut, och buke är inte större än att man känner igen dem efter ett tag. Fb blir på ett sätt anonymare än buke.
Många läser nog också oftast lite innan man skapar sin första tråd, och inser att det är en annan nivå här. Jällefall, Hund är himla trevligt! Och det finns så mycket spännande bredd i kunskap och hundar så man kan plocka russinen ur kakan.
Det är ju jättekonstigt i så fall. På ett forum kan du vara väldigt anonym, på facebook visar du ju ditt namn. Det borde göra att folk visar sin bättre sida.

Jag är med i kinessida, där är det en helt annan stämning,. Ingen drama, bara söta bilder och vettiga tips och råd

Dvärgschnauzergruppen är förvånandsvärt mild och normal. Mest bilder osv :)

Den var ju dock helt galen för några år sedan när alla hejade på kvinnan som hade en multisjuk DS som kräktes varje dag och skjutsades runt i barnvagn för att han inte orkade gå. Om någon sa emot eller ställde sig frågande till det blev de genast påhoppade från alla kanter, varnade eller utslängda ur gruppen.
Detta pågick i många år, tills hunden (äntligen!) gick bort typ 16 år gammal.
Det var så vidrigt och gjorde att jag gick ur gruppen.

Men fb är så stort. Och folk har ju inga problem vad det verkar att vara öppet rasistiska, misogyna och allmänt blåsta (yepp) så varför de skulle lägga tid på att formulera en fråga väl om hundraser övergår mitt förstånd. De får liksom svar av någon av de 15000 andra medlemmarna ändå och en hel del kommer hålla med om att maremma-BC är den ultimata barnhunden när man bor trångt i storstad.
Du kommer garanterat få positiv respons på ditt inlägg oavsett hur korkat det är.
Här är det färre medlemmar och det ställs följdfrågor i det oändliga. Det mattar ut de som inte har ett genuint intresse tror jag.

Men fb är så stort. Och folk har ju inga problem vad det verkar att vara öppet rasistiska, misogyna och allmänt blåsta (yepp) så varför de skulle lägga tid på att formulera en fråga väl om hundraser övergår mitt förstånd. De får liksom svar av någon av de 15000 andra medlemmarna ändå och en hel del kommer hålla med om att maremma-BC är den ultimata barnhunden när man bor trångt i storstad.
Du kommer garanterat få positiv respons på ditt inlägg oavsett hur korkat det är.
Här är det färre medlemmar och det ställs följdfrågor i det oändliga. Det mattar ut de som inte har ett genuint intresse tror jag.
Precis, de som delar rasistiska memes på fb är sådana som skulle ha svårt att lyckas hitta hit. De manövrerar inte så bra på nätet och de tycker inte att de behöver det heller.

Jag har sett ett par Bukefalister i div Facebookgrupper och där är de betydligt mildare i ton och åsikter än här. Jag tänkte att det troligtvis var för att de inte var annonyma där.

Men finns det NÅGON hundgrupp på facebook som inte är fylld av dårar? Eller är majoriteten av alla hundmänniskor galna?

Jag gick ur den som oftast diskuteras här för där var för mycket galenskap. Så gick jag med i en annan men ska lämna den också, de verkar omöjligt ännu galnare. Och väldigt många kan inte stava ordentligt, kanske för att de alltid skriver i affekt. :meh:

Så här tror jag:

Majoriteten av alla som finns på djurrelaterade sidor på Facebook är totalpantade, och borde ha skrivförbud p.g.a. den totala okunskap de visar avseende de djur de skriver om...

Har just haft en period där jag besökt några djurrelaterade sidor (häst och får) på Facebook.
Och jag blir tokig! Jag får klösa mig i armarna för att undvika att skriva, och nöja mig med att observera...

Det är vansinnes fel mest hela tiden, och de som kan och vet "på riktigt", får snabbt reda på att de vidriga besserwissrar...

Den var ju dock helt galen för några år sedan när alla hejade på kvinnan som hade en multisjuk DS som kräktes varje dag och skjutsades runt i barnvagn för att han inte orkade gå. Om någon sa emot eller ställde sig frågande till det blev de genast påhoppade från alla kanter, varnade eller utslängda ur gruppen.
Detta pågick i många år, tills hunden (äntligen!) gick bort typ 16 år gammal.
Det var så vidrigt och gjorde att jag gick ur gruppen.

Hugo ja. Han var väl en vattendelare i gruppen pga hans minst sagt känslosamma ägare. Han var väl lite en mascot för gruppen och folk blev nog osunt överbeskyddande mot dem. Men utöver den händelsen så har gruppen en väldigt vänlig ton tycker jag. Speciellt med tanke på medlemsantalet och jag tycker Admin har bra koll på gruppen.
Den är ju ingen diskussionsgrupp om inte någon specifikt ber om råd vilket jag tycker är skönt.

Men på allvar...de är hemska!
Det är mer regel än undantag att om någon lägger ut en bild på sin älskade vovve...räcker att den ligger i soffan och sover...så ska alltid någon kritisera hunden.
Exteriör är ett hett ämne. Är det en showavlad så kommer garanterat några kommentera rygg, skriva räkrumpa eller ge en pik på mellanhänderna.
Är det en bruksschäfer kommer någon skriva att den ser ut som ett spjälstaket, är dåligt vinklad eller är dassig i pälsen.
Är det en träningsbild så kommer någon skriva att det dom gör är skadligt för ryggen, nacken, armbågar eller så gnälls det på föraren.
Och då är vissa av grupperna inte ens uttalade diskussionsgrupper.
Och det finns ett 20-tal pers som är med i alla grupper som de verkar bevaka dygnet runt. Och de hatar varandra och måste göra allt till ett inbördskrig.

Det är mer regel än undantag att om någon lägger ut en bild på sin älskade vovve...räcker att den ligger i soffan och sover...så ska alltid någon kritisera hunden.
Exteriör är ett hett ämne. Är det en showavlad så kommer garanterat några kommentera rygg, skriva räkrumpa eller ge en pik på mellanhänderna.
Är det en bruksschäfer kommer någon skriva att den ser ut som ett spjälstaket, är dåligt vinklad eller är dassig i pälsen.
Är det en träningsbild så kommer någon skriva att det dom gör är skadligt för ryggen, nacken, armbågar eller så gnälls det på föraren.
Och det finns ett 20-tal pers som är med i alla grupper som de verkar bevaka dygnet runt. Och de hatar varandra och måste göra allt till ett inbördskrig.

De älskade sjukpensionärernas paradis:D de har liksom tid att hänga där dygnet runt.
Sen blir det hårdare ton i uppdelade raser som schäfer än om man som jag har (aktiv) sällskapshund

Vilken jäkla mardröm! :eek:

Stackars alla som faktiskt vill prata schäfer.

De älskade sjukpensionärernas paradis:D de har liksom tid att hänga där dygnet runt.
Sen blir det hårdare ton i uppdelade raser som schäfer än om man som jag har (aktiv) sällskapshund

Helt klart att delningen av rasen är problemet. Ser inte alls det hårda klimatet på den grupp för enbart bruksschäfer. Som sagt...inbördeskrig.

Vilken jäkla mardröm! :eek:

Stackars alla som faktiskt vill prata schäfer.
Ja det är trist. Det finns ju en ren diskussionsgrupp, men där är ju admin skvatt galen och diskussionerna spårar ur. Någon skapade en ny grupp men där ska alla bara strykas medhårs och där blir inget intressant där allt verkar ska gillas och hållas med.
Hade jag inte varit uppfödare så kanske jag hade försökt mig på en ny diskussionsgrupp men jag vill hålla mig neutral på fb. Skulle tro att en å annan valpköpare skämts över sin uppfödare i dessa grupper och uppfödare har skämts över valpköpare...

Jag tror att många mindre grupper kan vara bra. Jag är tex med i flera olika vinthundsrelaterade grupper och de är i princip alltid bra, även när folk inte håller med varandra. Det gillar jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
32 629
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 615
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 219
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama