Hej alla hundvänner

F

fiffilin

Jag har idag en blandning mellan bc/flat och vi är inne på att skaffa en hund till.
Men jag behöver lite hjälp av er med erfarenhet av hundraser.

Våra kritirier: Ju mindre jaktinstinkt ju bättre.
Ska kunna följa med på ridturer.
vara relativt lättjobbad (är väl alla hundar egentligen)

De hundar som vi pratat om är finsk lapphund och stor pudel men vi är öppna för lite vad som helst. Vet ni några hundraser som skulle kunna passa kriterierna så hjälp mig! Det viktigaste är att den ska kunna vara lös utan att dra efter vilt.

Sv: Hej alla hundvänner

Vad kan ni erbjuda hunden i övrig aktivering?
Jur mkt tid är ni beredda att lägga och vilka aktiviteter ska hunden passa till (lydnad, bruks, vall, agility, eller bara sällskap)

Hur stor hund och vilka pälslag vill ni ha??

Den hunden jag har nu så är det lite spår och upplet. Varav upplet är det som vi tycker är roligast både två. Agility skulle jag mycket väl kunna tänka mig hålla på med. Men till största delen sällskap eftersom tiden inte räcker till för mer träning än det vi får på hundpromenaderna. Och jag är absolut ingen tävlingsmänniska. Pälskvaliten spelar ingen roll faktiskt, har haft olika raser innan både kort och långhåriga.

Jag är ju apless på hundhår under fällperioderna men det glömmer jag snabbt :laugh:

Glömde säga att hundtiden är minst 1½ timme om dan. Vi tränar under samma gång som vi kör promenader, tex. går till skogen och kör ett upplet eller två och går sedan hem osv.
Storleken får inte vara för liten. Inte DSG och terrier storlek men snäppet över går bra.

Pudel, både stor och mellan passar väl bra, ev en cocker eller en sheltie tror jag oxo skulle kunna passa bra!
Lapphundarna blir ju lätt skälliga (ifs även sheltien till viss grad) men i övrigt kan dom kanske passa, men jag kan tänka mig att de är aningens mer krävande än vad er "idealhund" borde va...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 324
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka