Hur gör ni om en hund har HD? Hur förändrar ni motion, mat, lek, hopp osv? Eller om ni känner någon som har hund med HD, hur gör dom?
Min nya hund är 6 år gammal, är tung (Ca 60 kg iaf, och då är han väldigt smal och helt omusklad) och har HD grad D. Det enda som JAG kan märka, är att han är pyttelite stel bak, men det kan också bero på att han för första gången på 3 år börjat att få motion igen, och massor av lek lös på åkern. Men troligen är det pga HD'n.
Min lösning kommer att bli;
Ska hållas slank
Så pass välmusklad som det bara går
Inga långa promenader på asfalt/liknande
Mer lösspringande än promenad, så han får reglera tempo själv
Tillskott som hjälper honom att hålla stelheten borta
Och så får det hålla så länge som det bara går, helt enkelt. Han är en sällskapshund, men tränas litegrann nu hos mig. Enkel lydnad och roliga saker, för att vi ska få en bättre kontakt.
Hur hade ni gjort?
Min nya hund är 6 år gammal, är tung (Ca 60 kg iaf, och då är han väldigt smal och helt omusklad) och har HD grad D. Det enda som JAG kan märka, är att han är pyttelite stel bak, men det kan också bero på att han för första gången på 3 år börjat att få motion igen, och massor av lek lös på åkern. Men troligen är det pga HD'n.
Min lösning kommer att bli;
Ska hållas slank
Så pass välmusklad som det bara går
Inga långa promenader på asfalt/liknande
Mer lösspringande än promenad, så han får reglera tempo själv
Tillskott som hjälper honom att hålla stelheten borta
Och så får det hålla så länge som det bara går, helt enkelt. Han är en sällskapshund, men tränas litegrann nu hos mig. Enkel lydnad och roliga saker, för att vi ska få en bättre kontakt.
Hur hade ni gjort?