Bebben

Trådstartare
Hur gör ni om en hund har HD? Hur förändrar ni motion, mat, lek, hopp osv? Eller om ni känner någon som har hund med HD, hur gör dom?

Min nya hund är 6 år gammal, är tung (Ca 60 kg iaf, och då är han väldigt smal och helt omusklad) och har HD grad D. Det enda som JAG kan märka, är att han är pyttelite stel bak, men det kan också bero på att han för första gången på 3 år börjat att få motion igen, och massor av lek lös på åkern. Men troligen är det pga HD'n.

Min lösning kommer att bli;
Ska hållas slank
Så pass välmusklad som det bara går
Inga långa promenader på asfalt/liknande
Mer lösspringande än promenad, så han får reglera tempo själv
Tillskott som hjälper honom att hålla stelheten borta

Och så får det hålla så länge som det bara går, helt enkelt. Han är en sällskapshund, men tränas litegrann nu hos mig. Enkel lydnad och roliga saker, för att vi ska få en bättre kontakt.

Hur hade ni gjort?

Sv: Hd

Bebben skrev:
Hur gör ni om en hund har HD? Hur förändrar ni motion, mat, lek, hopp osv? Eller om ni känner någon som har hund med HD, hur gör dom?

Min nya hund är 6 år gammal, är tung (Ca 60 kg iaf, och då är han väldigt smal och helt omusklad) och har HD grad D. Det enda som JAG kan märka, är att han är pyttelite stel bak, men det kan också bero på att han för första gången på 3 år börjat att få motion igen, och massor av lek lös på åkern. Men troligen är det pga HD'n.

Min lösning kommer att bli;
Ska hållas slank
Så pass välmusklad som det bara går
Inga långa promenader på asfalt/liknande
Mer lösspringande än promenad, så han får reglera tempo själv
Tillskott som hjälper honom att hålla stelheten borta

Och så får det hålla så länge som det bara går, helt enkelt. Han är en sällskapshund, men tränas litegrann nu hos mig. Enkel lydnad och roliga saker, för att vi ska få en bättre kontakt.

Hur hade ni gjort?

Gett bra foder
Hållas rätt slank men inte smal
Muskla på mycket, klättring och träning i backar.
Ca 2 timmars motion om dan..blandat både promenader och lös springande. EJ cykelträning el liknande

Jag skulle ha gjort som du. Undvikit monoton motion. Kanske simtränat? :idea:

Jag har aldrig haft en hund med D eller 3 på höfterna förut. Eller jo, min första egna Schäfer. Han hade 3 på ena höften och 4 på andra, vilket då blir D och E i dag.

Men, han skulle ha blivit tävlingshund och tjänstehund och hans kropp skulle inte hålla, så vi valde att ta bort honom efter hans röntgen. Han hade aldrig klarat av ett stilla liv, var extremt fylld av energi redan som liten. Kunde jobba i timtal om han fick välja själv.

Så där fick jag aldrig "chansen" att lära mig hur en hund med HD ska ha det egentligen, för att öka alla chanser till längre liv, mindre (eventuell) stelhet och förebygga smärta.

jag har en tik på 4 år som har d på båda höfterna.. fick henne när hon var ett år. hon har fått varit med när jag ridit, från början bara korta bitar men sen längre å längre. har aldrig sett en hälta (peppar, peppar) på henne än :banana:

Hej!
Jag har två tikar med HD. Den ena är 6 år och har D och C på höfterna. På henne märks det absolut inte och jag tränar och tävlar agility (klass 3) med henne. Eftersom hon inte har några problem med det så får hon fortsätta vara aktiv så länge det går.

Den andra tiken är 9 år och har E på ena höften och C på andra. Hon har nu senaste tiden blivit ganska stel när hon legat och haltat mycket på ett framben. Var till en veterinär med henne och han rekommenderade Seraquin som hon nu har ätit i en månad ungefär och det funkar jättebra! Hon har slutat halta och är mycket mindre stel än hon var innan. Med henne undviker jag långa promenader och "hård" motion, och man ska även undvika "snöplumsning".

Båda hundarna försöker jag hålla slanka så höfterna inte belastas i onödan. Nu ska det tilläggas att hundarna är små, kring 8 kg, hade de varit större och tyngre hade de antagligen haft mera problem av höfterna (enligt både mig och vet.)

Ja, min kille väger runt 60 kg och kommer att väga mer med mer muskler lite senare. Så hans höfter borde inte hålla lika bra som dina, men man kan ju alltid hoppas :)

Snöplumsning är ingen fara här nere i Skåne :angel:

Eftersom de raser jag har i min ägo, som måste HD-röntgas är Arbetande hundar, som jag jobbar praktiskt med i princip varje dag + att jag har så pass många hundar,(antalet växer med jämna mellanrum..) så skulle en hund med C / D-höfter inte ha någon framtid här och jag skulle inte med gott samvete kunna sälja en sådan hund heller..
Det må låta okänsligt och hårt, men för hundens bästa såväl psykiskt som fysiskt, skulle jag låta avliva den....

Sedan beror det ju också till viss del om HD-felet är pga Norbergs vinkel eller på grund av en ren dysplasi...

Senast ändrad:

Gnist skrev:
Eftersom de raser jag har i min ägo, som måste HD-röntgas är Arbetande hundar, som jag jobbar praktiskt med i princip varje dag + att jag har så pass många hundar,(antalet växer med jämna mellanrum..) så skulle en hund med C / D-höfter inte ha någon framtid här och jag skulle inte med gott samvete kunna sälja en sådan hund heller..
Det må låta okänsligt och hårt, men för hundens bästa såväl psykiskt som fysiskt, skulle jag låta avliva den....

Sedan beror det ju också till viss del om HD-felet är pga Norbergs vinkel eller på grund av en ren dysplasi...

Men man kan ju inte avliva en hund med C el D höfter bara för att den just har hd. Det är ju inte alla hundar som inte ens får några besvär.

Precis. Det är samma skäl till att vi avlivade Schäfern som hade D+E. Han hade en framtid som tjänstehund, och skulle jobba i alla fall 7-8 år framöver och det hade han aldrig klarat.

A är en sällskapshund som går på promenader, springer lös, myser med matte och sådant skoj. Så för hans del så kör vi på så länge som han orkar. Oavsett om det kanske bara är 1 år till, så får han i alla fall ett BRA år :)

svart arabhingst skrev:
Men man kan ju inte avliva en hund med C el D höfter bara för att den just har hd. Det är ju inte alla hundar som inte ens får några besvär.

En hårt arbetande hund, som har C / D höfter pga dysplasi håller INTE för det den är tänkt till att göra !!!

Och tro mig..I fråga om mina BC´s, så är det att göra dom (och ev ny ägare) en Enorm otjänst att placera om dom som sällskapshundar..
Den nya ägaren, skulle få ett rent helvete....
Samma sak med mina jakthundar. Dom skulle inte palla att vara utan jakt, spår och annat, som dom är vana att få göra...

Bebben skrev:
Precis. Det är samma skäl till att vi avlivade Schäfern som hade D+E. Han hade en framtid som tjänstehund, och skulle jobba i alla fall 7-8 år framöver och det hade han aldrig klarat.

A är en sällskapshund som går på promenader, springer lös, myser med matte och sådant skoj. Så för hans del så kör vi på så länge som han orkar. Oavsett om det kanske bara är 1 år till, så får han i alla fall ett BRA år :)

:bow: :bow:

Dessutom så skrev jag att det är en viss skillnad om HD:n beror på ren dysplasi eller om den beror på Norbergs vinkel....... :smirk:

Gnist skrev:
En hårt arbetande hund, som har C / D höfter pga dysplasi håller INTE för det den är tänkt till att göra !!!

Och tro mig..I fråga om mina BC´s, så är det att göra dom (och ev ny ägare) en Enorm otjänst att placera om dom som sällskapshundar..
Den nya ägaren, skulle få ett rent helvete....
Samma sak med mina jakthundar. Dom skulle inte palla att vara utan jakt, spår och annat, som dom är vana att få göra...

Aha ok då förstår jag :) Jag trodde du menade att du tyckte man skulle avliva alla hundar som har C och D höfter.....snacka om att jag missförstod dig :smirk:

Jag är nyfiken på hur A's plåtar ser ut, men det är 5 år sen dom togs.. Men med tanke på rasen, så antar jag att det är dysplasi och inte vinkeln.

Men som sagt, han får all den tid som han får :) Jag gör mitt bästa för att han ska ha det bra och förebygga smärta/stelhet i framtiden, mer kan jag inte göra. Oavsett hur lång tid han får, så verkar han vara oerhört tacksam över sitt nya boende :D :love:

Jag tror inte att du får D med enbart Norbergs vinkel. Det är nog snarare vissa C-hundar som kan ligga i den kategorin.

Nej, med enbart vinkeln kan man nog inte få det, jag menar mer att det kan vara en bidragande faktor när man får D. Men jag utgår ifrån att det är ren dysplasi han har, så kör vi utefter det gällande motion osv.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 043
Senast: soom
·
Övr. Hund Jag känner mig själv trygg med att min hund har det bra men tyckte det var intressant när en på mitt jobb i förra veckan tyckte att jag...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 916
Senast: Bison
·
Hundhälsa Så lät resultatet för röntgen på min fina lilla Nessi:( Blir så ledsen och orolig för hennes framtida väl och ve! Speciellt med tanke...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Senast: Lazy Lady
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar