Kollegan tycker min hund har det dåligt

Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

KL

Utan att svara på TS tråd egentligen så reagerar jag på en sak...

Vad gör egentligen folks hundar inomhus om många reagerar på hundar som enbart vilar/sover inne?

Mina hundar är av raser som är kända för att vara aktiva ute och soffpotatisar inne ( vinthund kallas ofta för världens snabbaste soffpotatisar ) min pudelkorsning är likadan + att jag medvetet lärt dem att inne är en plats för avkoppling och ute leker man. Oavsett hur mycket eller lite jag aktiverar dem då det ÄR skillnad på sommar och vinter för oss i aktivitetsnivå så ligger mina hundar hela dagarna inomhus. De är inte mycket ensamma men oavsett så ligger de. Ibland sover de djupt, ibland är de mer med i vad som händer men ligger och plirar. Kommer det ngn hälsar de, kommer det unga hundar eller vi är hundvakt så kan de leka stillsamt lite med den men det är allt. Visst aktiverar jag dem med stora råa ben att tugga på och sånt men de är precis som jag vill ha dem med på ALLT om jag ber dem men lugna övriga tid. De är för övrigt kastrerade och vuxna ( 4 o 6 år ) men inte några latmaskar ute, verkligen inte överviktiga eller i dålig kondition.

Jag skulle inte klara av hundar som hela tiden vill något inomhus, följer efter mig eller ens ska sitta i knät hela tiden.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag har också en ras som anses som bekväm och lat inne (Dvärgschnauzer) och visst ligger han och latar sig en hel del. Men han kommer också och pockar på uppmärksamhet tex vill ligga nära och gosa på kvällen när vi ser på tv. Där blir det ett par timmars "sällskap" även om han inte är speciellt aktiv.

Sen härjar han en del med katten, de är riktiga lekpolare och ibland leker han själv med sina leksaker och en stund då och då leker jag med honom. Så visst, även om han sover en del inne så är han ju också vaken det mesta även om det inte innebär att han alltid är så aktiv :)
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Knapplån.

Oj, känner att tråden skenar lite nu och jag känner att nog många inte riktigt läser hur det var från början i tråden (eller så är det bara att det kanske inte ens handlar om min hund längre utan andra som skrivit i tråden). Min hund lämnas inte ensam i tid och otid utan har sin doggywalker 2 ggr om dagen och är aldrig ensam kvälls/helgtid. Vi FÖRSÖKER lösa det på annat sätt men i dagsläget har vi inget annat som fungerar för vår hund så därför tycker jag att hon har det bra efter omständigheterna. Dessutom ska jag som sagt snart vara hemma heltid så vi pratar om ca 2 mån till.

Jag hade med alla mina hundar jag haft innan alla gånger valt dagmatte då jag vet att det finns många snälla människor som gärna har en hund och får extra pengar. Men fakta kvarstår att det måste vara en person som klarar av hennes osäkerhet på andra hundar så inte hon eller någon annan hund skadas. Hon är ingen aggressiv hund men samtidigt så är hon ingen lättsam hund som gillar alla hundar (en sådan hund är det inte svårt att hitta ngn bra till) och jag ÄR rädd att hon ska bli skadad igen eller skada ngn liten hund som tagit sig fram när hon är kopplad exempelvis. Så jag måste hitta en pålitlig och mkt hundvan person som klarar att hjälpa henne när hon blir rädd och som inte har egen hund. Tyvärr vimlar det inte av dem och mina senaste försök har som sagt gått så mkt åt pipsvängen som det bara går. Då kan det tilläggas att tjej nr 1 som höll på att kosta henne livet är instruktör och har tävlat med egna hundar (men hade ingen vana av osäkerhet mot andra hundar, lyssnade inte på mig som lever med henne och då gick det så illa).
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

puke.gif
puke.gif

puke.gif


Man skall nog inte ha djur om ens främsta mål är att kringgå djurskyddslagen. Katt räknas inte som sällskap.

KRINGGÅ lagen? Nä jag skrev att det följde lagen. Sen skulle jag vilja se en källa på att katt inte räknas som sällskap.

Jordbruksverket tolkar lagen som att en hund ska som minst ha sällskap några timmar per dygn, men den ska också ses till minst ett par gånger per dag. Hundar är utpräglade flockdjur som bör ha någon form av sällskap de flesta av dygnets timmar.

TS redogör för att aktuell hund rastas flera gånger per dag av en speciell "rastare" utöver de gånger TS själv rastar den dvs den har sällskap vid rastningarna under arbetsdagen och den får också tillsyn vid dessa tillfällen.

Dessutom har den en katt som sällskap vilket stämmer med hur jordbruksverket tolkar lagen dvs "någon form" av sällskap. Så nu får du gärna förklara hur det jag skrev kunde bli att kringgå lagen, tack
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Till TS
Hunden rastas regelbundet under dagen. Den har sällskap av en katt. = lagkraven uppfyllda med regelbunden rastning inom 6 timmars rekommendationen. Den har sällskap dessutom.
Det är en äldre hund. Hundar sover normalt fler timmar per dygn än vi gör.

Må vara att det inte är optimalt men den lär inte lida/ må dåligt. Fortsätt du på detta som fungerar för er utan dåligt samvete.

Det jag inte fattar det är att så fort hunden blir äldre, då är det ok att den ligger hemma och sover själv.
Jag kan säga att en av de aktivaste jag har här hemma, 10 år. Jag brukar säga att undrar när hon ska fatta att hon börjar komma upp i ålder.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

KL

Utan att svara på TS tråd egentligen så reagerar jag på en sak...

Vad gör egentligen folks hundar inomhus om många reagerar på hundar som enbart vilar/sover inne?

Mina hundar är av raser som är kända för att vara aktiva ute och soffpotatisar inne ( vinthund kallas ofta för världens snabbaste soffpotatisar ) min pudelkorsning är likadan + att jag medvetet lärt dem att inne är en plats för avkoppling och ute leker man. Oavsett hur mycket eller lite jag aktiverar dem då det ÄR skillnad på sommar och vinter för oss i aktivitetsnivå så ligger mina hundar hela dagarna inomhus. De är inte mycket ensamma men oavsett så ligger de. Ibland sover de djupt, ibland är de mer med i vad som händer men ligger och plirar. Kommer det ngn hälsar de, kommer det unga hundar eller vi är hundvakt så kan de leka stillsamt lite med den men det är allt. Visst aktiverar jag dem med stora råa ben att tugga på och sånt men de är precis som jag vill ha dem med på ALLT om jag ber dem men lugna övriga tid. De är för övrigt kastrerade och vuxna ( 4 o 6 år ) men inte några latmaskar ute, verkligen inte överviktiga eller i dålig kondition.

Jag skulle inte klara av hundar som hela tiden vill något inomhus, följer efter mig eller ens ska sitta i knät hela tiden.

Mina får gärna sova när de är inne. Men de sover inte djupt, de har koll på vad som händer, myser lite, kanske leker lite osv..
När mina är själva gör de ingenting. jag kan ha lagt ut ben och de är orörda, de dricker inte ens vatten osv..
Så fort vi kommer hem, då ska det hälsas osv.. Sen ska alla gå och dricka vatten och sen brukar de börja med benen ..
Så är jag hemma har de koll och det finns liv i huset. Är de själva, sover de.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag har oxå en hund som är väldigt bekväm och gärna sover i soffan hela dagarna. Men jag skulle absolut aldrig kunna lämna honom ensam hela dagarna för det.

Det handlar inte om att vara övermänniska, hund är ingen mänsklig rättighet!
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Till TS
Hunden rastas regelbundet under dagen. Den har sällskap av en katt. = lagkraven uppfyllda med regelbunden rastning inom 6 timmars rekommendationen. Den har sällskap dessutom.
Det är en äldre hund. Hundar sover normalt fler timmar per dygn än vi gör.

Må vara att det inte är optimalt men den lär inte lida/ må dåligt. Fortsätt du på detta som fungerar för er utan dåligt samvete.

Kruxet är att ska man gå efter detta. Så är det ok enligt dig att hunden är själv dygnet runt, bara den kommer ut var sjätte timme och har sällskap.
Är just såna här svar som de som inte borde ha hund tar till sig. För då tänker de att de också kan skaffa hund.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Kruxet är att ska man gå efter detta. Så är det ok enligt dig att hunden är själv dygnet runt, bara den kommer ut var sjätte timme och har sällskap.
Är just såna här svar som de som inte borde ha hund tar till sig. För då tänker de att de också kan skaffa hund.

Var skrev jag något om dygnet runt? Förklara gärna men läs inte in det jag inte skrev tack.

TS har hundvakt som rastar hunden och jag förutsätter att det är en människa inte ett spöke så då har hunden sällskap av en annan person dvs hunden har minst 2 olika sociala kontakter per dygn vid flera tillfällen.

Hunddjur sover - enligt vad jag fått lära mig - minst 16 timmar per dygn om de får välja.

Jag vet också de som inte borde ha hund - de som inte tar hänsyn till första paragrafen i djurskyddslagen som handlar om att våra djur ska få bete sig naturligt. För mig är det t ex inte naturligt att bära runt på hunden. Den har fått ben att gå med. Just detta är inte riktat till TS eller någon specifikt i tråden men det är vanligt förekommande precis som att vi allt mer förmänskligar våra djur vilket inte är förenligt med lagen.

Jag har också träffat ett större antal hundar som ska promeneras, tränas aktiveras varje vaken sekund. Tyvärr brukar det vara hundar som inte kan koppla av och vila pga stress och där ägaren inte förstår varför dessa hundar får ett stort antal stressrelaterade sjukdomar och symptom.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag känner mig själv trygg med att min hund har det bra men tyckte det var intressant när en på mitt jobb i förra veckan tyckte att jag var elak mot hunden och borde omplacera om det inte finns en bättre lösning. Kan tillägga att det gäller en staffetik som är drygt 7 år.

Hennes mån-fre ser (oftast) ut som följande: Ut ca 07-07.45, springer då lös stor del av promenaden, leker och får ngn enklare uppgift. Husse lämnar henne ensam runt hemma 8:30. Hon hämtas av en doggywalker kl 10 och går då 30 min sedan hem igen. Hämtas igen kl 15 och går då mellan 30-60 min.

Sedan kommer jag eller sambon hem mellan 17-18 och kvällsaktiviteten växlar lite efter vad som passar. Men ngt blir det ju alltid så klart! (exempelvis: en joggingrunda på minst 5km, promenad eller så tränar vi lydnad/leker. )Tyvärr har hon senaste tiden haft lite strul med en armbåge vilket resulterat i att det endast varit promenader samt lite simning på schemat kvällstid. Slutligen blir det en nattkiss precis utanför där vi bor innan det är dags att sova.

Det kollegan reagerade på är att hon är ensam många timmar. Det håller jag med om. Men tyvärr har vi en hund som vantrivs på dagis (ogillar att det kommer och går nya hundar, hon vill vara i fred och gillar inte att leka med hundar hon inte känner väldigt väl. Framförallt vill hon INTE leka/stojja inomhus). Så det slutade med att hon gjorde utfall mot de andra hundarna som inte ville ligga och vila hela dagarna när de var inne. Dagmatte har vi testat två stycken men det är något jag aldrig mer är beredd att testa eftersom vi hade riktig otur de ggr vi försökte hitta ngn (tyckte vi var noga men det lät bättre innan det väl gällde). Därför trivs vi bättre nu när det är ett seriöst företag som hämtar henne. Så slipper jag oroa mig att de inte dyker upp eller är oförsiktiga osv (har en förarvek hund som tar väldigt illa vid sig om ngn är för hård).

Idag har vi en harmonisk hund som känns glad. Hon tycker självklart att det är roligt när vi kommer hem men hon tar god tid på sig att stretcha osv innan hon kravlar sig ur soffan för att välkomna flocken hem.

Hur ser ni på saken? Tycker ni jag tänker galet som inte tycker att hon har det dåligt?

Jag tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete! Din hund verkar får den rastning den behöver enligt mig. Det går inte så många timmar tills nån kommer igen och däri mellan vilar hon nog mest. Lyssna på hunden, är hon nöjd och glad så behöver du inte vara orolig. :) (kan tillägga att jag inte läst hela tråden)
 
Senast ändrad:
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Var skrev jag något om dygnet runt? Förklara gärna men läs inte in det jag inte skrev tack.

.

Jag skrev at med den förklaringen du gav, så kan folk tycka det är ok att skaffa hund. Bara den kommer ut var sjätte timme och har sällskap av tex en katt.

De som gärna vill ha hund, men funderar på om de kan för de jobbar osv. De skulle mer än gärna ta till sig ditt inlägg, bara de gör som jag skrev tidigare..

Så jag menade inte att du tyckte att de skulle vara själva dygnet runt..
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

ok - ska börja använda livrem, byxhängsler och fallskärm också;) när jag svarar dvs jag ska försöka tänka på hur jag skriver. Den pucken tar jag :-)
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Hundar är oxå flockdjur. Att de ligger och sover är verkligen ingen ursäkt.
Jag tycker verkligen det är ett fruktansvärt resonemang.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Hur ser ni på saken? Tycker ni jag tänker galet som inte tycker att hon har det dåligt?

Nej, jag tycker inte heller att hon har det dåligt men självklart hade det varit bättre med mer sällskap.

Jag råkade själv ut för en liknande period när jag flyttade till en ny stad för att jobba. I 3 månader fick min hund (1 år gammal) vara hemma själv totalt 8-9 timmar om dagen 4-5 dagar i veckan med avbrott för lunchrastning på 30 minuter. Jag hade inget fast boende utan fick flytta mellan olika delar av staden och bodde på totalt 3 olika ställen vilket gjorde det svårt att leta hundvakt. Min hund tog det med ro, han sov mycket och fick mycket berikning med fyllda märgben, grisknorrar och grisfötter osv när han var själv och när jag kom hem ägnade jag i princip all min fritid åt honom. Jag däremot mådde ganska dåligt över situationen så därför var det väldigt skönt när vi hittade en toppenbra daghusse.

Men jag förstår att det är svårt till en knepig hund, min är superenkel så det var inte så svårt och sen hade vi en väldigt tur och hittade en som till och med bodde i samma hus som oss.

Fortsätt som ni gör tills föräldraledigheten och under tiden då kan ni ju leta efter någon som ni förhoppningsvis för gott om tid att lära känna och som i sin tur får lära känna er hund hur hon fungerar.

Ett alternativ som jag tänkte när jag letade hundvakt var att han kunde vara hemma hos någon äldre person som sällskap så kunde jag komma på lunchen och rasta om de kände att de inte klarade det. Det bor många riktigt gamla här i närheten som säkert skulle uppskatta lite sällskap emellan besöken från hemtjänsten :) Nu behövdes inte det då vi fick en väldigt pigg herre på 70 år som daghusse, så de är ute och promenerar flera timmar varje dag :)

Hittar ni någon som skulle kunna tänka sig att bara vara sällskap så kanske hundrastaren kan gå dit och hämta hunden?
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Ett alternativ som jag tänkte när jag letade hundvakt var att han kunde vara hemma hos någon äldre person som sällskap så kunde jag komma på lunchen och rasta om de kände att de inte klarade det. Det bor många riktigt gamla här i närheten som säkert skulle uppskatta lite sällskap emellan besöken från hemtjänsten :) Nu behövdes inte det då vi fick en väldigt pigg herre på 70 år som daghusse, så de är ute och promenerar flera timmar varje dag :)


Så gjorde jag med min gamla. Jag sökte främst någon han kunde vara hemma hos. Men hade tur direkt, det funkade jättebra. Hans dagmatte gick många små promenader med honom. Inte så att det blev någon direkt träning - men han fick stimulans, kel, och kissning, och hon fick röra på sig, lite extra pengar, och en duktig daghund. När det var soligt låg han alltid på hennes balkong, man har inte sett en hund gona sig förrän man ser 40 kilo schäfer i en badenbaden med tassarna i vädret. :p
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

KL

Utan att svara på TS tråd egentligen så reagerar jag på en sak...

Vad gör egentligen folks hundar inomhus om många reagerar på hundar som enbart vilar/sover inne?


Min sover, kommer och kelar, tar ett varv kring lägenheten och kollar läget, tuggar lite ben, sover lite till...

Om jag däremot dumpade henne hemma 8 timmar, 5 dar i veckan. Kom hem och snabbrastade, för att sedan kanske t o m gå iväg och lämna henne 3 timmar till... Då vete f*n om hon varit lika lugn och avslappnad hemma.

Hon ska alltså sova 8 timmar, då jag är på jobb. Ev får hon en kisserirunda på 30 min någonstans i mitten där. Sedan kommer jag hem och hon får lite stimulans. Har hon tur stannar jag hemma den kvällen, men då är jag lite trött efter jobbet. Kanske går vi ut på en långis på två-tre timmar, om det är fint väder. Annars ska hon vila igen där på kvällen - och så är det natt. Då sover vi alla.

Vad är det för hundliv. O_o
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Hundar är oxå flockdjur. Att de ligger och sover är verkligen ingen ursäkt.
Jag tycker verkligen det är ett fruktansvärt resonemang.

Läs en gång till.
1. TS rastar hunden morgon och kväll vid mer än ett tillfälle
2. Dessutom rastas hunden av annan person 2 gånger.
3. Övrig tid både när TS är borta som hemma finns det också en katt. Dvs hunden har tillgång till en flock.
4. Hundar sover - om de får välja - sisådär 16 timmar per dygn. Kvar är 8 timmar. En del av dessa är väl TS hemma tillsammans med hunden.

Jag säger inte att hunden ska lämnas ensam för att den sover. Jag tror utifrån det TS berättat att denna hund får sin stimulans både i rastning och umgänge med andra, djur som människor. Därmed inte sagt att det skulle passa alla.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

En katt är ingen flock.
Ja, rastningen är det inget fel på, det är sällskapet som saknas.
Jag tycker det är fruktansvärt fel och det står jag för.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 160
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 231
Senast: ako
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 352
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp