Kollegan tycker min hund har det dåligt

Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

delvis knapplån


Alltså - detta att hundar ska sova 16 timmar per dygn... kan någon vänligen länka till en studie om hundars sovvanor? Jag har då aldrig stött på någon hund, utöver ev någon gammal mastiff, som på fullt allvar sover 16 timmar per dygn.

Givetvis sover de om det inte finns något annat att göra förutom att glo på katten.

Men det kanske är jag som helt enkelt är okunnig.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

den här t ex http://www.hundisamarbete.com/forskning/vikten-av-somn/ , det är väl ganska vedertaget att hundar vilar/sover mycket i en normal flock utan människor som "stör" dom hela tiden

Jag fattar inte hur folk gör som har jobb o har hundar , jag jobbade ju hemma förut men det gör jag inte längre o har sån tur att jag har en frisk rörlig mamma som passar hunden varje gång jag jobbar ( natt + en del av dagen) ...folk som jobbar natt o har en hund som inte bryr sig ( som min sch/bc t ex) skulle lätt kunna vara själv på natten från 21.45-08.10 ..men den jag har nu skulle inte fixa det alls . Det måste ju vara olika på hundar hur dom hanterar det.

Sen är ju inte alla hundar lätta att lämna bort , låta andra ta hand om osv...man ska nog inte döma för hårt för i såfall är det nog väldigt många som inte skulle ha hund ( inte bara för jobbets skull)
min lille kille t ex skulle inte må bra av att vara hos vemsomhelst o absolut inte på ett dagis
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Hej Pigan
Du blandar ihop TS = Alindra2000 med Kompis87 som är den dom flesta i tråden är mycket missbelåtna med.
Kompis87 lämnar sin hund ensam på ett helt annat sätt än TS, tex hela dagar med bara kisspaus och sen även kvällen för att gå på gym osv.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

KRINGGÅ lagen? Nä jag skrev att det följde lagen. Sen skulle jag vilja se en källa på att katt inte räknas som sällskap.

Jordbruksverket tolkar lagen som att en hund ska som minst ha sällskap några timmar per dygn, men den ska också ses till minst ett par gånger per dag. Hundar är utpräglade flockdjur som bör ha någon form av sällskap de flesta av dygnets timmar.

TS redogör för att aktuell hund rastas flera gånger per dag av en speciell "rastare" utöver de gånger TS själv rastar den dvs den har sällskap vid rastningarna under arbetsdagen och den får också tillsyn vid dessa tillfällen.

Dessutom har den en katt som sällskap vilket stämmer med hur jordbruksverket tolkar lagen dvs "någon form" av sällskap. Så nu får du gärna förklara hur det jag skrev kunde bli att kringgå lagen, tack
Personliga tolkningar av lagen samt att utnyttja den in absurdum är ett sätt att försöka kringgå lagen.
Mig veterligen tar lagen inte hänsyn till om hunden har sällskap av en katt eller 10 hundar. Dina formuleringar o fetningar hittar jag inget stöd för på JBVs hemsida.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Tack för länken! : )



Vidare funderingar:

"Normalt behöver våra hundar 10-12 tim sömn per dygn.

Våra unga hundar, upp till 6-9 månader behöver 16-20 tim sömn per dygn."


Detta är ju inte riktigt samma sak som att hävda att alla hundar behöver sova 16 timmar/dygnet. På senaste hundkursen fick jag lära mig att vissa molosserraser, typ St Bernad, kan ha ett sömnbehov på 18 timmar/dygn också.

Att gå ifrån det till att det är ok att lämna dem 12 timmar med kissepaus emellan, med motiveringen att "den ändå bara sover" - känns fortfarande ytterst magstarkt.


*inte riktat till TS, utan en kommentar till den allmänna diskussionen*
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Texten du inte hittar finns i föreskrriftsdokumentationen. Går tyvärr inte att länka till dokumentet men gå in under djur vidare till hund och katt och ta del av de olika dokumenten. Det är rena avskrifter och inga personliga tolkningar som du vill få det till. Om fler läste de dokument som finns slapp vi nog en del diskussioner både på forum och i verkligheten. Dokumenten finns tillgängliga för att vi ska kunna ta del av vilka bestämmelser som finns och hur de ska tolkas.

Att det skulle vara en personlig tolkning tar jag som ett påhopp. Du vet inte något om var eller med vad jag arbetar, vilka jag pratar med eller något annat om mig men en del av mitt jobb är att kunna tolka lagtext även om jag i detta fall skrev av jordbruksverkets tolkning
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag skulle istället vilja formulera det som att jag inte tycker att ens mål med hundägandet ska vara att precis klara djurskyddslagstiftningen.
I mina ögon är lagstiftningen en lägstanivå, men för att komma upp i god djurhållning så krävs det mer än så.

Man är alltså inte en bra djurägare bara för att man håller sig inom lagens gränser.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag skulle istället vilja formulera det som att jag inte tycker att ens mål med hundägandet ska vara att precis klara djurskyddslagstiftningen.
I mina ögon är lagstiftningen en lägstanivå, men för att komma upp i god djurhållning så krävs det mer än så.

Man är alltså inte en bra djurägare bara för att man håller sig inom lagens gränser.

Det kan vi vara överens om. Dock ska man kanske ändå utgå från att om man följer lagen så gör man. Det finns många lagar - kanske tom de flesta - som anger en lägstanivå inte det optimala
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Men bara för att man följer lagen betyder det inte att hunden har det bra.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag ser inga som helst problem med din hundhållning !

Hunden mår ju bra och alla är nöjda... Ser inte "övrigas" problem...

("övriga" får tycka att man är en dålig "hundägare" lika mkt som idioter som anmäler hästar som går ute för länge (enligt dem själva) men det kanske är samma inställning där ? 16 timmar utan ligghall är ju kanske bara en minilösning i själva verket menar de såklart att hästen inte ska gå ute mer än säg max 5 timmar/dag ? Många läser djurskyddslagen som djäveln läser bibeln och ser inte till individer (för sånt finns ju inte INDIVIDER :banghead: ))
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Kl.


Alltså, hundar är ju extrema flockdjur. Även om den bara "sover" så är det naturligtvis skillnad på en ensam hund som sover i brist på alternativ, än en välstimulerad hund som vilar tillsammans med sin familj (flock). Det är också en gemenskap; att vila tillsammans.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

En av mina, Miss Mandy, gar oftast undan och vilar for sig sjalv. Extremt flock djur eller inte. Hon har flera hund baddar och kan ligga var hon vill pa golvet, men gar oftast in i sovrummet och lagger sig pa "natt badden" vare sig nagon ar hemma eller inte.
Bryter valpis ihop och gnaller nar hon blir sjalv gar Mandy in och ligger en liten stund bredvid henne (hon kan inte vara los da hon ater, och svaljer, allt) men gar tillbaka till sovrummet igen nar Princess Diva lugnat sig.
Numera far Diva ocksa vara i sovrummet om ingen ar hemma.

Jag ser inga som helst problem med din hundhållning !

Hunden mår ju bra och alla är nöjda... Ser inte "övrigas" problem...

("övriga" får tycka att man är en dålig "hundägare" lika mkt som idioter som anmäler hästar som går ute för länge (enligt dem själva) men det kanske är samma inställning där ? 16 timmar utan ligghall är ju kanske bara en minilösning i själva verket menar de såklart att hästen inte ska gå ute mer än säg max 5 timmar/dag ? Många läser djurskyddslagen som djäveln läser bibeln och ser inte till individer (för sånt finns ju inte INDIVIDER :banghead: ))

Precis. Manga glommer att de ar indevider ... inte en homogen grupp dar alla fungerar exact likadant.

Och vad galler hastar sa ar deras "digestive system" gjort for att ata mycket lite at gangen under lang tid. En hast mar bast av att beta 17-18 timmar per dygn.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Om Jag bara läser rätt upp o ner så låter det som om jag om jag har hund aldrig kan sätta min fot utanför mitt hus utan hund, eller att min hund måste ha en människa att hålla handen när inte jag som ägare är där.
Rätt intressant syn.
Jag ser inga problem med att kunna gymma/simma eller nåt ett par kvällar i veckan eller dagar för den delen.
Biobesök, handla what so ever.
Sen beror det förstås mycket på vad man gör med sin hund övrig tid, den tiden som man har tillsammans.
Men att sitta o hålla handen med hunden dygnet runt (utom natten när den förväntas sova).
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag kan inte se att det är särskilt många som säger att hundar inte kan ha någon ensamtid alls, inte heller är det många som säger att man måste "hålla hunden i handen" dygnet runt

nu kan jag bara svara för mig själv men jag tror att det är följande scenario de flesta blir fundersam över, låt oss säga att det ser ut såhär:
Man väljer att lämna hunden ensam under arbetsdagen det blir ju runt 9 timmar ensam förutom i runda slängar 30 min rastning på lunchen. (vilket enligt min erfarenhet inte är helt ovanligt)

Då kan jag absolut tycka att det är märkligt att man väljer att på kvällen sedan lämna hunden igen ensam för att vad vet jag gymma, gå på bio, käka på stan med kompisarna. (Vilket jag också tyvärr märker är rätt vanligt)

Jag frågar mig då varför man skaffar hund när det den gör på vardagarna är att ligga ensam hemma mellan ca 9-11 timmar om dagen?


Jag tror ju att det är just detta scenario folk motsätter sig mot i första hand, sen blir det såklart annorlunda om hunden är hos/med någon form av hundvakt vilket ju gör att hundens ensamtid blir betydligt kortare men på det sätt jag har hund så skulle jag ändå inte välja att lämna honom ensam särskilt långa stunder när jag kom hem från jobbet, jag har ju skaffat hund för en anledning och självklart vill jag då umgås med honom så mycket som möjligt, vilket då gör att jag ofta väljer bort andra saker, helt enkelt för att jag hellre tillbringar denna tid med hunden ( Dvs helt frivilligt från min sida; jag VILL umgås med min hund, inte för att han absolut inte kan lämnas ensam)
 
Senast ändrad:
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Tror inte man tränar varje kväll heller.
Men det är klart jobbar man 100% o sedan tränar varje kväll eller är ute på annat varje kväll i vecka o sedan är ute o svirar på helgerna,
ja, då undrar jag o varför man har en fybent vän.

Men jag ser inte heller att jag måste avstå från min egen träningstid.
Eller annat som jag önskar göra ibland, där inte hunden/arna kan vara med.

Sen ser jag inget annorlunda i om man har dagis eller dagmatte o man gör samma sak, varöfr ha hund då?

Tror ju inte att man bara för att man har hund behöver hålla sig hemma all ledig tid med hunden.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

sista stycket var mer en reflektion över skillnaden i hundens ensamtid med hundvakt kontra lunchrastning när man jobbar. Men jag tycker nog ändå att det inte är så konstigt att om jag varit ifrån min hund i 9 timmar att jag vill umgås med honom dom timmar som är kvar tills dess att det är dags att gå och lägga sig? För min är det istället konstigt att man inte vill det när man har skaffat hund.

Men det betyder inte att håller mig hemma all ledig tid, däremot väljer jag att i första hand göra saker där jag kan inkludera hunden, jag besöker vänner och familj, är i stallet, tränar själv, men det betyder inte att jag lämnar hunden hemma under tiden, utan han hänger oftast med på allt detta. Sen lämnar jag min hund ensam också, för att göra annat där han faktiskt inte kan följa med men det är inte något jag gör lika regelbundet. (nu tänker jag alltså inte på aktiviteter som är att åka och handla mat eller åka till tandläkaren, för det är måsten inte frivilliga aktiviteter)

Men jag antar att man är olika, jag väljer dock att inkludera hunden till hög grad i mitt liv och mina aktiviteter, jag vill ha honom med inte för att jag känner att jag borde för hans skulle bara utan lika mycket för min skull och för att jag vill. (Min hund är förövrigt hos hundvakt när jag jobbar, så han har inte särskilt mycket ensamtid)
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Hunden är inte nr 1 för dig för då skulle du inte ha lämnat honom för att gå till gymmet.

Mina hundar är ensamma de dagar jag jobbar kortare dag men de dagar jag jobbar längre är de med min sambo på hans jobb eller hos mina föräldrar. Sen när jag kommer hem har hundarna hela min uppmärksamhet. jag åker inte ens och handlar utan att de får vara med i bilen. De är med om vi är och äter hos vänner mm. Förstår inte varför man vill ha en hund som man inte umgås med? Mina hundar är mitt allt och jag gör allt för dem.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 160
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 231
Senast: ako
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 352
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp