Kollegan tycker min hund har det dåligt

Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Varför har du hund om du inte vill vara hemma med den?
Sover hela tiden gör den väl för att den inte har något annat att göra...... Men du kanske är jätteaktiv den övriga tiden.

Klart jag vill vara med min hund och det är jag också, många timmar per dag. Men verkligheten ser inte ut så att jag kan vara hemma med min hund varje kväll, kan tex inte ta med min hunden till gymmet precis.

Min hund sover när den är trött, vill han inte sova, om han vill gå ut, leka eller liknande så visar han det tydligt.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Omplacera vore något kanske.

Att tro att ingen annan kan ta hand om och ge din hund kärlek är ju bara löjligt.

Nej det är inte löjligt, min hund har det långt mycket bättre än många hundar i detta land och jag kommer aldrig omplacera honom. Du kanske inte har sett hur många kamphundsraser det finns ute för omplacering pga folk som inte kan hantera dom, så nej, det finns väldigt så människor som klarar en sån typ av hund.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Nej det är inte löjligt, min hund har det långt mycket bättre än många hundar i detta land och jag kommer aldrig omplacera honom. .

Fast.. vad är det för argument? Så bara för att det finns de som har det värre så rättfärdigar det att det finns hundar som sitter ensamma på tok för mycket?

halvt kl?
I o m köp av hund köper man även ansvaret för hunden, min hund har inte valt att bo hos mig, jag valde det åt honom och då är jag bannimig skyldig att ge honom ett bra bra liv även om det ibland gör att jag som ägare får åsidosätta andra saker.

Nej, självklart kan man inte sluta arbeta MEN om man nu har en situation där man jobbar länge och hunden då får vara ensam allt för länge plus att man på sin fritid hellre prioriterar bort hunden så får man bannimig ta det ansvaret man köpte på sig i o m hunden och då åsidosätta sina egna känslor och omplacera hunden till ett hem där den får det bättre och där ett värdigt hundliv kan ges.

Ber om ursäkt i förväg om jag trampar någon på tårna men blir bara så trött..:banghead:
Min hund går alltid först, i alla situationer och om jag en dag hamnar i den situationen att jag omöjligt kan ge honom den tid han förtjänar tänker jag ta det där ansvaret och omplacera honom, utav kärlek, för det förtjänar han.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jo jag är inte blind. Jag höll själv på att få en sån blandning för några veckor sedan. Men ägaren lämnade den till någon annan. Men det är ingen ursäkt till att lämna den ensam för länge.

Jag har själv omplacerat en hund av rätt tuff ras. Det är henne jag har hemma nu på låns för att hennes matte har en tuff månad. Under denna månad har hon varit själv fyra timmar på en kväll hos mig. Hon kan vara ensam länge men mitt dåliga samvete klarar inte av det. Nu är jag arbetslös men när jag får egen hund igen har jag tack gode gud en mor som kan passa hunden när jag jobbar annars köper jag inte hund om jag nu inte skulle hitta en annan lösning.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Jag tycker din hund verkar ha det bra. Inget att ha dåligt samvete för. Hon är äldre och snart kommer ni att få en annan livssituation.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Eh... Gymmet!?!?
Ok om man har hamnat i en oundvikbar situation med jobbet så att hunden är ensam mycket en tid, tills man hittar en lösning.
Men gymmet måste man absolut inte gå till och som hundägare får man faktiskt offra en del andra saker för att ta hand om sitt djur. Det valet gjorde du när du skaffade hund.
Du har staffe va?
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Mm. Fast om din hund sover hela dagarna, och sedan dessutom lämnas ensam och sover en/två/tre kvällar i veckan dessutom... Då skulle jag säga att det är enormt lättsam och slö hund.

Hade min lilla labbe sovit så mycket skulle jag tagit henne till veterinären. För mina tidigare raser, rottis, labbe, schäfer - är det inte riktigt normalt med så låg aktivitetsnivå.

Sedan kan ju en äldre hund acceptera situationen. Vad har hunden för val egentligen? Som Grana redan skrivit... Hunden kan ju inte påverka något, förutom visa stress genom att ex göra sönder saker (då den oftast kallas problemhund och blir straffad) eller bli passiv och sova bort sitt liv.

TS:
Jag tycker inte att det är ett ok sätt att ha hund. Jag tror att ni försöker så gott det går, och när ni nu har tid över så ordna med en vettig dagmatte. Jag lovar dig att det finns jättebra personer som är pålitliga och duktiga med hund. :)
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Till TS
Hunden rastas regelbundet under dagen. Den har sällskap av en katt. = lagkraven uppfyllda med regelbunden rastning inom 6 timmars rekommendationen. Den har sällskap dessutom.
Det är en äldre hund. Hundar sover normalt fler timmar per dygn än vi gör.

Må vara att det inte är optimalt men den lär inte lida/ må dåligt. Fortsätt du på detta som fungerar för er utan dåligt samvete.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Till TS
Hunden rastas regelbundet under dagen. Den har sällskap av en katt. = lagkraven uppfyllda med regelbunden rastning inom 6 timmars rekommendationen. Den har sällskap dessutom.
Det är en äldre hund. Hundar sover normalt fler timmar per dygn än vi gör.

Må vara att det inte är optimalt men den lär inte lida/ må dåligt. Fortsätt du på detta som fungerar för er utan dåligt samvete.

puke.gif
puke.gif

puke.gif


Man skall nog inte ha djur om ens främsta mål är att kringgå djurskyddslagen. Katt räknas inte som sällskap.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Eh... Gymmet!?!?
Ok om man har hamnat i en oundvikbar situation med jobbet så att hunden är ensam mycket en tid, tills man hittar en lösning.
Men gymmet måste man absolut inte gå till och som hundägare får man faktiskt offra en del andra saker för att ta hand om sitt djur. Det valet gjorde du när du skaffade hund.
Du har staffe va?

:bow::bow::bow:
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Mm. Fast om din hund sover hela dagarna, och sedan dessutom lämnas ensam och sover en/två/tre kvällar i veckan dessutom... Då skulle jag säga att det är enormt lättsam och slö hund.

Låter som det klassiska "Uttråkad hund som stängt av" så till vida att den inte är väldigt gammal eller jobbar extremhårt övrig tid.

Ensam 8 tim under jobb och sedan ett par timmar till på kvällen. 10 timmar ensam varje dag :crazy:
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

*kl*

Jag försöker att undvika sådana här trådar för jag blir bara ledsen :(. Så jag vet inte varför jag öppnade den här…

Men jag tycker inte man köper hund för att lämna den ensam större delen av dygnet. Visst shit happens och under en kortare period kanske det inte blir optimalt. Men då gör man allt man kan för att fixa problemet, och löser det sig inte så får man väl byta jobb eller sälja hunden. Att lämna hunden 8 timmar dagtid PLUS några timmar på kvällen, det gör mig kräkfärdig. Stackars, stackars hund!

Jag har haft hund i 15 år utan att hamna i den sitsen. Dessa 15 år har mitt liv förändrats helt jag vet inte hur många gånger. Fattig som en kyrkråtta har jag varit (är ;) ). Sambos har kommit och gått och jag har haft sysselsättningsgrader på över 200 % (oftast 135 %). Men med hundarnas bästa som prio 1 så har det alltid gått att lösa! Det har såklart inneburit att jag inte satt min fot på ett gym typ någonsin, och att jag inte åker och fikar på stan särskilt ofta. Men det är det så himla lätt värt!
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Det har såklart inneburit att jag inte satt min fot på ett gym typ någonsin, och att jag inte åker och fikar på stan särskilt ofta. Men det är det så himla lätt värt!

Exakt!
Och behöver man gymma om man har en hund som legat hemma 8 timmar? Ut och spring eller cykla med hunden, powerwalka, gå i svår terräng så båda får jobba ordentligt....finns ju massor med hårdare motionssätt som man kan utöva ihop med sin hund. Dessutom är det gratis!
Men det är väl inte lika flashigt som gymmet...........
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Du har väl gjort precis det man bör, anpassat dig efter dina och hundens behov så ni båda är nöjda. Det som passar den ena familjen passar inte den andra. Hunden verkar tillfreds, ni behöver inte stressa ihjäl er... Sen att andra måste vara övermänniskor och tycka att man ska ha hunden hos sig varje enskild sekund, det behövs ju inte för just er individ.

/A
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Klart jag vill vara med min hund och det är jag också, många timmar per dag. Men verkligheten ser inte ut så att jag kan vara hemma med min hund varje kväll, kan tex inte ta med min hunden till gymmet precis.

Min hund sover när den är trött, vill han inte sova, om han vill gå ut, leka eller liknande så visar han det tydligt.

Då får du väl hitta en annan träningsform som hunden kan vara med på?
Jag har tex gjort ett aktivt val att inte träna på gym, just för att inte lämna hundarna ensamna mer än nödvändigt. Jag löptränar istället vilket går utmärkt att kombinera med hundarnas motion.

Sover din hund dygnet runt eller?
Ensam hela arbetsdagen och även på kvällarna. Sen antar jag att du själv sover normala nätter. Finns inte så många timmar kvar på dygnet då.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Vem har sagt att man måste vara med hunden varje sekund?
Jag kan se en stor skillnad mellan varje sekund och att lämna hunden 8 timmar/dag.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Eh... Gymmet!?!?
Ok om man har hamnat i en oundvikbar situation med jobbet så att hunden är ensam mycket en tid, tills man hittar en lösning.
Men gymmet måste man absolut inte gå till och som hundägare får man faktiskt offra en del andra saker för att ta hand om sitt djur. Det valet gjorde du när du skaffade hund.
Du har staffe va?

Nej jag har ingen staffe.
Som sagt varför ska jag sitta hemma på kvällen och titta på när min hund sover?
Den tid jag spenderar med min hund så får han 100% av min uppmärksamhet, och tro mig, han har inget emot att vara själv och har aldrig varit heller.
Min hund är sjukt lat soffpotatis, det är ingen brukshund och han tycker inte om att jobba. Han tycker om att leka och springa av sig, lite mental aktivering men that's it. Han HATAR att följa med mig ut och springa och cykla, har provat flera gånger men han tycker inte alls om det. Om han fått välja hade han helst legat i sängen i solen hela dagen och halvsovit.
När jag är hemma med honom på kvällarna (efter vi kommit hem är det mat sen lek) så vill han gå och sova. Och om jag inte går och lägger mig med honom vid 21-22 tiden så blir han pipig och gnällig men så fort jag lyfter på täcket kryper han in och somnar bums, super nöjd.

Så bara inse att alla hundar är JÄTTE olika. Ni är välkommna hem till mig för att själv se hur bra mig hund mår och hur nöjd han är med sitt liv.
Vi går på regelbundna kollar hos Vet och han är frisk och mår bra.
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

För övrigt blir jag sjukt ledsen när jag läser alla svar här. Ni har ingen aning om vem jag är och hur min hund blir behandlad. Sen jag skaffade honom som en omplacering för 3 år sen har jag ändrat hela mitt liv för att han är nummer 1 i alla situationer, jag reser aldrig bort för jag vill inte lämna bort honom, han får alltid det bästa och all min kärlek - alltid 100%
Min vänner och familj har sagt till mig flera gånger att jag borde börja prioritera mig själv lite mer i vissa situationer för jag prioriterar alltid min hund först, framför mig. Så snälla, sluta döma folk bakom en datorskärm..
 
Sv: Kollegan tycker min hund har det dåligt

Om man skriver att ens hund lämnas ensam arbetstid + kvällstid får man nog räkna med att folk reagerar..
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 160
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 231
Senast: ako
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 352
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 894
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp