Hbl - vilka raser kan man korsa med hbl och ändå få gröna papper?

sommerday

Trådstartare
Hur kan man korsa men ändå få en godkänd avkomma?? Jag vet att man kan med tex godkänt fullblod men mer...

Sv: Hbl - vilka raser kan man korsa med hbl och ändå få gröna papper?

Alla fullblodsraser är tillåtna (engelsk, anglo och arab), men om det är fadershingsten så måste den först vara godkänd av ASVH för SWB-avel innan avkomman kan få gröna papper.

Är det mamman som är av fullblodsras (med godkända papper) så kan man välja att betäcka med vilken som helst av ASVH:s godkända SWB-hingstar och få avkomma med gröna papper.

Sedan finns det ett gäng "halvblodsraser" ute i Europa vars stamböcker är godkända av ASVH, men för att få gröna papper på avkomman till en sådan hingst måste fortfarande hingsten ifråga vara godkänd av ASVH.
Vilka stamböckerna är hittar du enklast på ASVH:s hemsida.

Senast ändrad:

Vilka stamböckerna är hittar du enklast på ASVH:s hemsida.

Klistrar in det här, eftersom det inte är det allra lättaste att hitta på ASVHs hemsida:

Av ASVH Service AB erkända stamböcker
Varmblod
Belgien: BWP
Danmark: Dansk Varmblod
Frankrike: SF (Selle Francais)
Holland: KWPN (avd. RP)
Polen: Kwlkp
Sverige: ASVH
Tyskland
Baden-Württemberg
Bayern
Berlin-Brandenburg
Hannover
Holstein
Oldenburg
Rheinisches Pferdestammbuch
Rheinland-Pfalz-Saar
Sachsen-Thüringen
Trakehner/Ostpreussiskt varmblod
Westfalen

Fullblod
General Studbook

Fullblodsarab
World Arabian Horse Organization (WAHO)

Angloarabiskt fullblod

Conference International Anglo Arab (CIAA)

För samtliga stamböcker krävs att härstamningen uppfyller kraven för Grundstambok I.
Varmblodshästar intagna i andra stamböcker kan medges enskild prövning.

http://www.asvh.se/regelmenten/hingstreglemente.pdf

Försöker väcka upp denna fråga med delvis knapplån...
Någon som vet om detta gäller även partbred arab. Det gäller ett sto, med arab till pappa. Skulle hon betäckas med ett halvblod, blir det grå papper då, eller??

Partbred arab är ju inte en ren ras så det beror på vad hon har mer i sig. Är det blod som är godkänt av ASVH blir det vita papper, annars blir det grå.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 511
Senast: ildiko
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Lillefrun
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka