Om man köpt en häst som är veterinärbesiktad ( har ej varit med på besiktningen, men säljaren skickade besiktnings protokollet ) och på köpkontraktet står det att den är inriden samt hoppad , och det visar sig när man ska börja rida den att den kastar av sina ryttare, kan man reklamera köpet ??? Är hästen verkligen inriden? Vi har nu backat och jobbar hästen från marken, då säljaren tror han kastar av för att han inte förstår. Men känner att det verkligen inte var det här jag väntade mig, att börja rida in en häst , har varken kunskap eller tid .
Antingen har du inte skrivit sanningen här eller så är det i tidigare trådar det inte stämmer. Visst var det så att det fungerade först sedan började han kasta av den yngsta dottern men det fungerade med äldre ryttare och sedan har det eskallerat. Hästen var alltså ridbar när den kom men er ridning har framkallat problemen eller hur? Givetvis inte avsiktligt, men det blev ordentligt fel
Hur får du då till det att hästen inte är riden? Som många skriver i tråden och som man med viss logik kan inse så är hästar levande varelser inte en robott och utbildning är en färskvara, i synnerhet innan man hunnit befärsta det med år av ridning.
Jag misstänker att du tycker att folk här är väl tuffa i diskussionen och det nästen blir lynchning. Det är just det ovan som får många att se rött eller att åtminstone bli irriterade när du skyller på hästen (tillskriver den eganskapen inte inriden) och andra för att ni inte klarar av hästen. Det är inte kul att erkänna för sig själv att huvudproblemet är en för ung och grön häst till aktuell ryttare. Det är så med ridning att ju mer man lär sig dess mer inser man hur begränsade ens kunskaper är. Vad jag märkt går kunskapskurvan i förhållande till aktuella kunskaper ungefär så här - inte för alla men för många.
Nybörjare - Nybörjare
Något försigkommen -Expert
Flera års ridvana - Proffs
Van ryttare - Inser att det inte är mycket man kan, men efterhand börjar en del bli riktigt duktiga
Proffesionel/Mycket van ryttare - Man är ofta både ödmjuk och duktig men har för länge sedan insett sina begränsningar.