Reda hästen på filmen/har ni på något vis sett den riden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har absolut inte varit på säljaren att TA TILLBAKA honom, utan har vänligt frågat henne om hon har möjlighet till det eller om hon på ngt annat sätt kan hjälpa oss till den bästa lösningen för ponnyn inte för mig . Har gjort klart att jag tycker situationen är jobbig då jag inte har kontroll på den . Så jag vet att hon inte har ngn skyldighet , men ville veta vad lagen säger , och vem skulle inte vilja veta det ? Jo, vi har sett flera filmer på honom , dock är dom flesta hoppfilmer . Så vi visste att han inte var speciellt utbildad ,men att han kunde hoppa, men som sagt var trodde vi han var inriden så det gick att sitta på honom , jag kan fortfarande tycka att man betalar mer för en inriden häst än en som inte är inriden ( om det skulle gälla samma häst )
Det finns ju en anledning till att en unghäst aldrig får tappa ryttare. Det var en av de första sakerna jag fick lära mig när det gällde unghästar och utbildning. Man får aldrig, aldrig åka av en unghäst, för den kan faktiskt bli förstörd av det. Det är ett trauma för hästen. Vissa hästar tar det med en klackspark, andra får fullkomlig panik och släpper inte upp ryttare igen.
Då måste man vara säker på att kunna reda ut situationen och sitta kvar, om man tvunget vill spara slantar och köpa unghäst.
Absolut är steg 1 att läsa hästen, fast det kan jag känna är grundläggande oavsett vilken häst jag vill sitta på. Respekt för hästen måste ju vara att lyssna, ta in och handla utifrån djuret.
Våran ponny som idag är 16 år, har min äldsta dotter utbildat själv. Han var 4 år gammal då vi köpte honom, visst har inte vägen varit enkel hela tiden, men han har aldrig gjort ngt som skulle kunna skada ngn av oss. Så vi har erfarenhet av unghästar och trodde vi skulle lyckats , men det jag menar är att vi "litade" på filmen, där han såg ut att vara våran drömponny . Jag tänkte aldrig , att det skulle bli att rida in han på nytt , och min dotter har absolut inte förstört honom , genom att "försöka" rida på honom, jag har frågat säljaren om hon kan tänka sig att ta tillbaka honom, eller om hon kan hjälpa oss att hitta ett alternativ som är det bästa för ponnyn, att jag som mamma inte tycker om och får ont i magen när jag vet att han kastar av min dotter, är väll inte så konstigt . Det jag verkar sakna är att förutse att en inriden ponny inte går att sitta på, att jag inte har nerver att låta min dotter kastas av , men samtidigt så vet jag inte hur man ska kunna förutse sådana saker fast man försökt ta reda på så mycket som möjligt innan köpet , men samtidigt så kanske även en säljare som importerar och säljer ponnyer här borde ha större undersöknings plikt på sina hästar som hon säljer till sina kunder , och framför allt till barnfamiljer . Tack alla som svarat på denna tråd, tänkte att det skulle kännas bättre att skriva och bolla tankar och fakta med andra hästmänniskor som kan ge råd, stöd och kanske lite hopp, men just nu känns det som jag är den mest dumma människan som går i ett par skor, men samtidigt om man ska tänka att allt går åt fanders så kan man ju inte göra ngt , då även en 20 årig häst , som är världens snällaste , vips kan börja kasta av.
Våran ponny som idag är 16 år, har min äldsta dotter utbildat själv. Han var 4 år gammal då vi köpte honom, visst har inte vägen varit enkel hela tiden, men han har aldrig gjort ngt som skulle kunna skada ngn av oss. Så vi har erfarenhet av unghästar och trodde vi skulle lyckats , men det jag menar är att vi "litade" på filmen, där han såg ut att vara våran drömponny . Jag tänkte aldrig , att det skulle bli att rida in han på nytt , och min dotter har absolut inte förstört honom , genom att "försöka" rida på honom, jag har frågat säljaren om hon kan tänka sig att ta tillbaka honom, eller om hon kan hjälpa oss att hitta ett alternativ som är det bästa för ponnyn, att jag som mamma inte tycker om och får ont i magen när jag vet att han kastar av min dotter, är väll inte så konstigt . Det jag verkar sakna är att förutse att en inriden ponny inte går att sitta på, att jag inte har nerver att låta min dotter kastas av , men samtidigt så vet jag inte hur man ska kunna förutse sådana saker fast man försökt ta reda på så mycket som möjligt innan köpet , men samtidigt så kanske även en säljare som importerar och säljer ponnyer här borde ha större undersöknings plikt på sina hästar som hon säljer till sina kunder , och framför allt till barnfamiljer . Tack alla som svarat på denna tråd, tänkte att det skulle kännas bättre att skriva och bolla tankar och fakta med andra hästmänniskor som kan ge råd, stöd och kanske lite hopp, men just nu känns det som jag är den mest dumma människan som går i ett par skor, men samtidigt om man ska tänka att allt går åt fanders så kan man ju inte göra ngt , då även en 20 årig häst , som är världens snällaste , vips kan börja kasta av.
Är den här tråden nr 2 om den här ponnyn? Eller är jag helt förvirrad?
Jo, ponnyn är riden på filmen, hoppar bana o verkar vara på ngn form av fältbana , där dom hoppar flera titthinder på rad, Säljaren tar hem hästarna till sig o säljer sedan vidare, vissa har hon köpare på redan innan och då får man som i vårat fall hem den hit på en gång, det har aldrig varit någon tvekan om att vi skulle klara av denna ponny, det trodde säljaren också, men bland hamnar man i situationer som man inte har kontroll över , jag har funderat mycket , och hade vi åkt dit o provridit den en eller flera ggr så hade vi nog ändå valt att köpa , för tror att av alla hästar som importeras så måste det finnas någon som omställningen blir för stor för, snabb inridning o lång resa, nytt ställe mm, och omställningen gör så hästen inte riktig vet vad som händer, och visst har han lyckats kasta av en gång så är risken stor att han gör det igen , nu får jag ta o försöka göra det bästa för den här killen, han är mycket trevlig , på dom här 2 veckorna har han gjort framsteg i hanteringen från marken, börjat förstå komandon, skritt , trav o stanna , vi har även provat tömköra honom i skritt , han är en mycket försiktig kille , men gör sitt bästa . Vi får se hur det hela slutar, säljaren skulle höra av sig i dag , men har inte hört av henne ännu. Men eftersom han är försiktig o känslig så tror jag inte att det är klokt att skicka iväg honom på någon in/ till ridning nu, det viktigaste är att han blir trygg och börjar lita på oss, kanske fortsätter vi att jobba i sommar o så får vi se hur allt ser ut till hösten