hästviskare !

Sv: hästviskare !

Snuffsan skrev:
Det är svårt att vara skeptisk när man upplever något sådant. :crazy:

Jag håller med dig, det är en märklig känsla när man ställs inför något som man inte riktigt förstår och helst av allt vill säga att "såhär fungerar det inte" -men det gör det och man blir obehagligt berörd när man inser att det finns mycket mer än vad man tror...

Vi hade besök igår, nämner inget namn, hon tittade på min mammas arabsto. Som kuriosa kan jag berätta att stoet köptes för snart ett år sen. Tidigare westerntränad, gått mycket på bogarna. Haft kotledsinflammationer tre ggr och mycket ledbesvär och ryggont. Varit frisk hos min mamma, som tränar akademisk ridning och markarbete med henne. I slutet av sommaren skoddes hon av en ny hovslagare och har antagligen snedbelastat, fick ont i hela kroppen och rörde sig stelt. Hon har fått massage ett flertal ggr och vilat, verkar bättre nu.
Min mamma berättade inget om hästen för djurkommunikatören.

Det här berättade hästen igår för djurkommunikatören:
"Har ont i ryggen, en speciell fläck. Känner mig stel, olustig. Blev sjuk av hovarna, det gör ont. Har blivit bättre av massage, tycker om det. Tycker om när jag får gå böjd (visar bild av ägaren som går bredvid i markarbete), det känns skönt i ryggen. Trivs bra här, bättre ridning. Haft ont i frambenen förut, har det inte längre. Bättre ridning (igen) -hon har lätta händer, inte så stark."

Det är de saker som går att "ta på" och jämföra med den historia som vi vet. Sen berättade hon en mängd saker som är godtyckligt om man vill tro på eller ej, saker som enbart handlar om känslor och vad hon mår bra av. Jag fick rysningar efteråt, blev enormt berörd. Djurkommunikatören viste inget om hästen innan, men kunde berätta hennes historia för oss, det var en fantastisk upplevelse.

Jag tror med all sannolikhet att det finns människor som försöker bluffa sig till pengar av blåögda djurvänner. Det förekommer ju inom alla andra branscher, så varför inte. Man får väl vara kritisk och sålla, som inom allt annat. Men det jag har upplevt kan jag inte förklara.

Hmmm, du vet ju vart jag står i såna här diskussioner, men för MIG med de svaren och jag vet mycket om hästen så förefaller det ganska uppenbart....har man ont i nacken så att man t om får migrän och DESSUTOM är halvdöv och häst...så kan man antingen, retirera och ge upp...bli aggressiv eller neutralisera sig...i detta fallet vet vi ju vad Sweetan gör....

Jag tycker inte djurjouren ÄR så långt ifrån faktiskt...sen är det ju upp till var o en att tolka budskapet...men jag tolkar det såhär iallafall.

Jag vet inte om hästar kan se färger, jag pratar inte med hästarna så som man skulle kunna tro, jag kopplar upp mig och får sen känna på hästens symptom, det kan vara obehagligt ibland men jag vet nu att jag så fort jag kopplar ner mig så försvinner det.
Så jag känner helt enkelt vad hon upplever.
Sen får jag även filmer eller bilder, de pratar alltid på ett av visen. din häst pratar i bilder, dvs hon skickar en bild till mig, så att jag nämner at gräset är grönt är för att hon skickar den bilden till mig, det är inte så att hon säger att det är grönt. När jag får bilden så brukar de även skicka en känsla till mig, om hur de känner för det de visar.

De säger alltså ingenting, de skickar symptom, bilder och känslor. Att få känna ett djurs kärlek till en älskad människa är en känsla som får mig att gråta ibland, det är så fint.Ibland gråter jag även när nån häst skickar en obehagskänsla och då är det inte så kul.

Jag tror inte att det är så proffesionella tolkare gör, jag har anltat såna och de brukar tolka en massa ord och önskemål och krydda det och göra det hästägarvänligt, men såna får aldrig jag men jag är å andra sidan inget proffs heller och tar aldrig betalt heller. Jag tycker attd et är kul och ibland kan jag dessutom hjälpa nån missförstådd häst.

Jag är nyfiken på vad det är för fel på Swettan såsom du ser det :-) PM:a gärna, lovar att inte skvallra.

Glömde, jag brukar hjälpa djurägaren med tolkningen om jag står bredvid den, skriver aldrig ner nått då. Men att ge mig på att tolka detta här via nätet på en häst jag inte träffat är nått inte ens jag är dum nog att göra, DET kan bli verkligt fel.
Skev nog inte halt i ett bakben, jag skrev dålig uppfattning av det, dvs hon använder det dåligt, då blir de ofast halta på andar ställen pga att de kompenserar.
Hennes nervsystem har dåliga kopplingar på det bakbenet, dvs hennes nervsystemp tror att hon är trebent, därav hennes problem.
Massor av hästar har det problemet och veterinären brukar då hitta hältr på andar ställen.

Så du säger att det inte går att göra på distans då? Eller misstolkar jag ditt inlägg?

Det går att göra på distans , jag känner mig säker på vad jag gör iallafall men eftersom jag gör detta typ 5 gånger om året så får jag kalla mig orutinerad på området och OM jag tar fel när jag står bredvid en häst så kan jag ju med mina egna ögon hejda det jag får upp men om det är på distans så kan det bli hur fel som helst.
Men som sgat var, jag vet vad jag gör egentligen men jag känner mig än så länge alldelles för orutinerad för att vara tvärsäker. ett misstag och man blir kanske smutskastad för evigt, som en annan duktig tjej som rukar skriva här blev.

C_L skrev:
Du förvanar mig.
Antagligen inte lika mycket som du nu förvånade mig!

Jag avskyr när vi människor tillskriver hästar egenskaper VI har, men de saknar!
En häst ÄLSKAR inte... säger du emot det?
Hästar respekterar, litar på oss människor... Men att de skulle ÄLSKA med samma innebörd som det betyder för oss?

Förstår en häst att den inte ska tävla mer? Och känner den sig då sviken?
Det är ju oxå något vi gärna vill att de ska känna och förstå!

Att hästar har ett medvetande, känslor osv är jag helt införstådd i, men att de skulle älska, hata, sakna, längta, skratta, gråta osv tror jag inte på!

Hurvida man kan tala med hästar eller inte, vet jag inte!
Jag är öppen för det mesta och tror på det mesta! Inget har motbevisat mig i det fallet och inget har bevisat att det går..
Någon gång har jag sagt att någon ska få "prata" med Humlan, någon som är erkänt seriös... Jag känner henne till 100 och vet vad som hänt henne och inte hänt! :D

Splittan skrev:
Men snälla!!
Har du aldrig sätt en häst som kan älska en annan häst!!
Har du aldrig träffat på en häst som älskar sin människovänn!
Hästar kan ha djupa känsler för varandra!
Hästar kan älska en människa!

Hästar kan visst känna att de sviker sin människa!
Hästar kan känna en enorm glädje över något som de bara älskar att göra!

Lär dig mer om din häst, lär dig att förstå den. Så lär du kanse se dessa sidro. För dessa sider ser man, även om man inte är "djurpratare". För alla människor kan se dessa sidor, bara man lysnar och lär sig förstå sin häst!

Men ÄLSKA?
Älskar ston sina föl? Det borde ju vara den störta kärleken?
Dör de av längtan när fölet avvänjs och försvinner? Känner Stoet att hon sviker sitt föl när de står i olika box?
Eller känner hon helt enkelt en naturlig ORO för dess välbefinnande vilket är hennes ansvar, när den gnäggar och kallar på henne?

Hur kan en djur som saknar logiskt tänkande, förstå att den inte kommer få tävla mer?

Hur kan man tala om älska, i samband med ett djur som starkt lever efter rang?
Hatar den ranghöga de ranglåga?

Älskar min häst mig för att hon alltid gnäggar när hon ser mig, att hon älskar att bli pysslad med, för att hon alltid samarbetar och försöker göra sitt bästa för att vara till lags? Eller respekterar hon mig som en bra ledare som uppfyller hennes behov på ettt bra sätt?

Om hästar kan älska, så är de ta mig fasen det mest illojala och "otrogna" djur som finns!

Beror väl på hur man definierar "älska"..? Som jag definierar det så älskar hästar, katter, hundar, människor... Hur kan DU bevisa att du älskar någon..? Hur kan någon göra det?

Tassetass skrev:
Beror väl på hur man definierar "älska"..? Som jag definierar det så älskar hästar, katter, hundar, människor... Hur kan DU bevisa att du älskar någon..? Hur kan någon göra det?
Ja? Och hur definerar vi ÄLSKA här då?
För betyder det detsamma som man säger att en männsika kan ÄLSKA, så tycker jag man tillskriver hästen egenskaper den saknar!
Men menar man med älska, att hästen känner tillit, respekt osv... så visst älskar hästar... men jag skulle inte använda det ordet, lika lite som att jag tror de HATAR!

Inte heller tror jag de känner sig svikna för att de inte får tävla, för att man åker på semester osv...

Humelibumlan skrev:
Men ÄLSKA?
Älskar ston sina föl? JA ? på samma sätt som våra mammor älskar ossDet borde ju vara den störta kärleken?
Dör de av längtan när fölet avvänjs och försvinner? nej , dör våra mammor av längtan när i flyttar hemmifrån ? Känner Stoet att hon sviker sitt föl när de står i olika box? hon känner nog närheten / lukten ändå , så det tror jag inte hon gör , men säkert i andra sammanhang
Eller känner hon helt enkelt en naturlig ORO för dess välbefinnande vilket är hennes ansvar, när den gnäggar och kallar på henne?

Hur kan en djur som saknar logiskt tänkande, förstå att den inte kommer få tävla mer? den kanske inte förstår det , men däremot kanske en hästviskare kan förklara det till den ? , vad vet jag .. dremot lär den ju märka när den inte tävlar längre..

Hur kan man tala om älska, i samband med ett djur som starkt lever efter rang? fatta inte vad du mena :confused: :crazy: :o
Hatar den ranghöga de ranglåga?

Älskar min häst mig för att hon alltid gnäggar när hon ser mig, att hon älskar att bli pysslad med, för att hon alltid samarbetar och försöker göra sitt bästa för att vara till lags? Eller respekterar hon mig som en bra ledare som uppfyller hennes behov på ettt bra sätt?
din häst älskar säkert dig , och har säker respekt för dig och vill lyda dig på bästa sätt. som du själv säger så " älskar " hon att bli pysslad med .. du sa ju att en häst inte kunde ha känslor som älska :crazy: .. är inte det lite dubbelmoral :cool: ? ;)

jag tror att hästar känner starka känslor för oss människkor och atill andra djur , precis som alla andra varelser ..

Om hästar kan älska, så är de ta mig fasen det mest illojala och "otrogna" djur som finns! varför är det det ? :mad: är vi illojala elr "otrogna" ör att vi älskar ? :confused:
nej , knappast .
det finns bara en kärlek jag inte tror hästar känner , det är kärlek till en hingst eller ett sto.. eler en valack också för den delen , om man ska vara rättvis ;) .. tror inte dom har känslor som att vara kär , men självklart har dom nog också "åsikter" om andra hästars utseende ;)
så tror jag iaf
mina åsikter det.. kommentera och kritisera .. :D

Senast ändrad av en moderator:

Nej, min mamma får ett sms då och då så hon vet att jag lever!

Om en hästviskare kan tala om för en häst att den inte ska få tävla mer, kankse den kan tala om för storfavoriten som ger 1 gånger pengarna att den inte ska vinna... Snacka om att kunna tjäna pengar! :idea:

Att älska massage, kel och smek är inte det samma som att älska en annan varelse med allt vad det innebär!

Jag tror oxå hästar har starka känslor för oss, helt baserat på deras behov! Däremot tror jag inte de älskar oss med samma innebörd som vi Älskar! Eller hatar oss som vi hatar!

Nej, männsikor är sällan illojala och otrogna mot dem de älskar, däremot är hästar det i såfall... 2 ston i en hage och som är bästis och bundis i vått och torrt (älskar?) och du släpper in ett annat sto? Ganska vanligt då att ena stoet byter kompis... (Dåligt exempel)

Jag är ju ganska skeptisk mot det här - nån som har lust att överbevisa mig?

Den här hästen:
neptun1.JPG

är det nåt som är fel på, jag vet vad och varför. Någon som vågar sig på (antigen här eller pm:a) att bevisa att jag har fel? :) Kanske säger han nåt mer?

hanna_shetland skrev:
Jag är ju ganska skeptisk mot det här - nån som har lust att överbevisa mig?

Den här hästen:
neptun1.JPG

är det nåt som är fel på, jag vet vad och varför. Någon som vågar sig på (antigen här eller pm:a) att bevisa att jag har fel? :) Kanske säger han nåt mer?

kul grej :p
bara att gissa då ? hmm ,
nu vet man ju inte om bilden är gammal elr ny.
kan ju ha i princhip vilket fel som helst ..
ska gå efter mina synska ( yeah right ) kunskaper..
han kanske har ryggproblem ?
det är min gissning .. efter mina s.k synska kunskaper :p :D :angel:

:banana: :rofl: :bump:
ska bli kul o se svaret seen. du kan ju pm:a om det var fel elr rätt
hahha . kram !

Humelibumlan skrev:
Ja? Och hur definerar vi ÄLSKA här då?
För betyder det detsamma som man säger att en männsika kan ÄLSKA, så tycker jag man tillskriver hästen egenskaper den saknar!
Men menar man med älska, att hästen känner tillit, respekt osv... så visst älskar hästar... men jag skulle inte använda det ordet, lika lite som att jag tror de HATAR!

Inte heller tror jag de känner sig svikna för att de inte får tävla, för att man åker på semester osv...

Den Vackra HATAR alla andra hingstar o valacker...och då menar jag HATAR....finns inte en chans att man skulle missa det :D

Sen vet jag en hel del hästar som "sörjer" och går dåligt när skötaren exempelvis har semester...t om så att dom får korsförlamning,kolik eller andra fysiska åkommor....så visst känner dom även saknad...samma som hundar( en del hästar alltså)

Ibland räcker det med att byta skötare på hästar för att dom skall tända till, personkemin måste ju stämma för en del, men att älska är för mig också ett starkt ord, men kärlek o tillit kan ju hästar ha för oss människor, det är jag helt övertygad om.

Liknande trådar

K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 795
Senast: emlem
·
Träning Ja här kommer ett lite meningslöst inlägg men måste bara få skriva av mig lite :D Äger en 05:a som inte riktigt har funkat som jag...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Minnaa
·
Hästvård igår när jag skulle på lektion så började heppan halta när vi travade, i skritt märktes ingenting. är vänster framben har reagerat...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: TantEster
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama