hästviskare !

Sv: hästviskare !

martha skrev:
Hans namn börjar på N och han har nåt problem med halsen pga av yttre våld :bump:
var det där gissning elr kunskap :p
låter väldigt säkert när du skriver det ;p
får det att bli till "SÅ ÄR DET"
hehe , ska bli kul att veta svaret sen :bump:

martha skrev:
Den Vackra HATAR alla andra hingstar o valacker...och då menar jag HATAR....finns inte en chans att man skulle missa det :D

Sen vet jag en hel del hästar som "sörjer" och går dåligt när skötaren exempelvis har semester...t om så att dom får korsförlamning,kolik eller andra fysiska åkommor....så visst känner dom även saknad...samma som hundar( en del hästar alltså)

Ibland räcker det med att byta skötare på hästar för att dom skall tända till, personkemin måste ju stämma för en del, men att älska är för mig också ett starkt ord, men kärlek o tillit kan ju hästar ha för oss människor, det är jag helt övertygad om.
Att han hatar andra handjur har ju sina förklariga orsaker, samma som att han ÄLSKAR alla brunstiga ston..

Att hästar saknar och sörjer sin skötare är ju oxå sant, men det är ju inte direkt personen som de älskar, utan rutinerna och den "trygghet" just den personen har... En person som de litar på, respekterar osv...

Detsamma gäller ju som du säger att byta skötare, vissa går inte ihop och vissa människor kan helt enkelt inte få hästen att känna sig så bra psykist som en bra tävlingshäst behöver! Det är ju individuellt vad olika hästar har för behov! För vissa är skötaren det viktigaste de har och det finns fall där bara skötaren kan hantera hästen... I andra fall verkar hästen tycka att skötaren är ett bihang och det spelar inte så stor roll vem det är som tar hand om dem..
Men det har ju inte (enligt min syn) med att göra att de ÄLSKAR just sin skötare!

Precis som du säger, är ÄLSKA ett starkt ord och för mig har det (tydligen) en helt annan innebörd än för många här...
Vi är helt överrens om att hästar känner tillit, respekt, trygghet och en form av kärlek till vissa av oss människor!

Jag hade ju Herr J här får några år sen....och han trivdes aldrig och jag tror banne mig att han verkligen ÄLSKAR Eva Lena :love: försvinner hon, är hans liv i kras :rofl:

martha skrev:
Jag hade ju Herr J här får några år sen....och han trivdes aldrig och jag tror banne mig att han verkligen ÄLSKAR Eva Lena :love: försvinner hon, är hans liv i kras :rofl:
Nu kom jag på massa kul att skriva... :rofl: :rofl: :rofl: Lite taskig humor såhär på kvällskvisten före ett kval... :smirk: :p

Till Martha o Djurjouren.

Felet med Sweetan är att hon är osocial.
Framförallt livsfarlig med småbarn..
Det ÄR ett problem.
Hon är stressig och trampig.
Hon hänvisar alla till boxens utsida.
Hon håller på att sparka ut boxdörren innan hon får havre.

Om man går in till henne med den allra minsta tvekan så attackerar hon.
Går man däremot in utan att ha förutfattad mening eller om man har pondus så gör hon ingenting.

Därimellan kan hon faktist flyga på en ändå.
Vid veterinärbesök är det rysk roulette.

Hästtandläkaren kom idag.
Då var Sweetan som ett lamm.
Öronen framåt hela tiden.

Vet inte vad jag ska säga.
När Martha var ner så sa hon faktist att det var något fel med huvud/nacke regionen..

Själv blundade jag just då eftersom Sweetan demostrerade hela tandgarnetyren för Martha..som i sin tur inte brydde sig.. :D

Hennes hörsel kan det knappast vara fel på.
Hon är en av dom få märrarna som inte lider av selektiv hörsel. :devil:
Nu för tiden kommer hon först, när man ropar.
Hon var den som stog först vid ledet i sommar när det vankades havre.
Hon hörde själv skillnad på bil och bil.

Hälta eller inte..hmm.
Det går 1.10 ut till hagen och samma hastighet in.
Hon springer runt och brallar och är en glad prick ute. :)
Kan definitivt inte se störningar i rörelseschemat.
Vilket annars är vanligt på äldre fölmärrar.

Men som sagt..insidan av huvud, eller nacke eller migrän är något jag ej kan orda om.

AM

Nämen va kul....och inget har vi fått veta.....New Kid kvalade förra veckan...21,7 tror jag det var :D

**Hästtandläkaren kom idag.
Då var Sweetan som ett lamm.
Öronen framåt hela tiden **

Visst är han suverän med hästar :bow: :bow:

martha skrev:
Nämen va kul....och inget har vi fått veta.....New Kid kvalade förra veckan...21,7 tror jag det var :D
Om det är kul eller inte kan jag berätta i morgon... Spår 5 indikerar på en lätare galoppTUR för Lasse! :smirk:
Men tiden klarar hon lätters...
Gick jobb i torsdags 3000m 2500 efter 30 och sista 5 efter 16 :eek: ensam.. :love:
Söt som attan var hon och de små kort benen gick som trumpinnar! :rofl: :rofl: :rofl:

Gratulerar självklart till framgångarna! :bow:

Gissade du eller hur kom du fram till det?

Det var hur som helst fel.

Fler som "pratat" med honom om hans sjukdom/skada/fel? Kom igen nu!

Att hans börjar på N kan vem som helst se, det är bara att kolla vad bilden heter eller följa hemsideadressen, han heter alltså Neptun.

martha skrev:
Du har vunnit en cykelpump :bump: :bump: Jaaaaaa :banana: :banana:
Cykelpump? jag har ju ingen cykel?

Hehe, du skulle höra vad han sa om Humlan när han träffade henne första gången! :o Det var den enda 1 åriga häst han stött på under sina xx verksamma år som MORRADE åt honom! :angel: :rofl:

hanna_shetland skrev:
Gissade du eller hur kom du fram till det?

Det var hur som helst fel.

Fler som "pratat" med honom om hans sjukdom/skada/fel? Kom igen nu!

Att hans börjar på N kan vem som helst se, det är bara att kolla vad bilden heter eller följa hemsideadressen, han heter alltså Neptun.

Nää, det var en avacerad gissning :rofl: men jag tror dock att det sitter i hvudregionen....och att han har nåt galet på rygg o vä bak är ju uppenart på biden....sen var jag inne o snek på sidan så jag såg att han hette Neptun :D :D

martha skrev:
Men va fan..du har väl sulkyhjul :rofl: :rofl:

Jaså...hon morrade :rofl: ja, det var väl gott åt han :rofl: :rofl:
Jo, det var precis vad hon gjorde! *Harkel* Nämde jag att det var efter hon fått domecidan? :eek: :cool:
Han skrattade och kom ihåg henne 1 år senare.. :crazy:

Oh, vad sorgligt men tack för att du berättade. Då har ni kanske fått en förklaring till hennes betteende. Kan förstå att hon är snäll mot tandis, eftersom hon skickade en känsla av hopp till mig så kanske hon fortfarande hoppas på att bli hjälpt?
PÅ kul, bara för att testa om det går så ska jag försöka diskutera med damen om hennes betende och se om jag kan få henne att uppträda lite vänligare. Hör av mig om jag får upp något. Hade blivit glad om du rapporterade eventuella förändingar hos henne av alal slag, hur oviktiga de än må vara. PM:a om du hellre vill det.
Hon har kontaktat mig flera gånger efter att jag tog kontakt med henne, hon är egentligen en vänlig individ, med rätt mkt humor. Hon gillar dig, visar bilder på dig och fyller mig med varma känslor.

Han har en massa problem varav många hade kunnat botas av en duktig ryttare...
Det han själv lider mest av just nu är nån klåda i skapet (kanske urinvägsinfektin?) samt smärtan i ländryggen.
För att bli frisk så bör han byta ryttare eller så får ryttaren lära sig RIDA honom på ett bättre sätt.
Får upp en sak till, kan han kanske vara klapphingst? Han verkar ha en ...hrm...längtan efter ston *rodnar*

Liknande trådar

K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 795
Senast: emlem
·
Träning Ja här kommer ett lite meningslöst inlägg men måste bara få skriva av mig lite :D Äger en 05:a som inte riktigt har funkat som jag...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Minnaa
·
Hästvård igår när jag skulle på lektion så började heppan halta när vi travade, i skritt märktes ingenting. är vänster framben har reagerat...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: TantEster
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits