Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!
Jobbigt läge.
Jag tror att Feldenkrais metod kan hjälpa dig i att lära känna och koordinera din kropp bättre, inom Integrerad Ridning används det även inom själva pedagogiken, hur man lär ut till både dig som ryttare och till hästarna.
Jag skulle börja med att hitta en Feldenkrais lärare och börja ha sessioner där ett tag, och sedan hitta en tränare som gått Christina Drangels utbildning och som är IR ridlärare (Integrerad Ridning) eftersom det är stor fokus på dels pedagogik (så att ni verkligen kan kommunicera så att det funkar, men även så att du och hästen verkligen kan kommunicera...vilket ju är ett av problem för dig jsut nu) och även just på kroppsmedvetenhet och kontroll, eftersom det är en stor del av att rida (som du ju vet
)
Du kan hitta både Feldenkrais och IR på nätet om du googlar, annars kan du PM'a mig om du inte hittar.
Om du kunde hitta någon riltigt tålamodig häst att få låna så kan du ju sedan ta lektioner för en sådan tränare och verkligen börja se känna och förstå dom små små sakerna i kroppen hos både dig och hästen.
Det handlar även om repetion, det tar många repetitioner för att kroppen ska ha det i muskelminne, och när man gjort många gånger fel så sitter det där ganksa bra och då tar det ännu mer jobb för att ändra det. Dvs. många repetitoner som är som det man vill ändra det till, och det kan ta mycket koncentration! Ofta är det ingen idé att träna på mer än en sak i taget, just för den anledningen. Sen när det väl sitter där så kan man "lägga på" nya saker i sympfonin så att säga.
Så en tränare som inte har tålamod är i mina ögon okunnig om hur kroppen fungerar, och inte värd att ha.
Jag tror absolut ditt ADD kan påverka, men nu när du vet om det så går det ju att jobba ihop med så att säga, så länge man hittar en bra tränare så går allt
Jag hoppas verkligen att du kan komma frammåt med din ridning, och ge inte upp!!
JAg brukar tänka på Lee Pearson för inspiration när saker är lite svårt, han rider otroligt bra trots sitt handikapp. Kolla upp på You Tube, det är så underbart att se.
Lycka till!