Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!
Jag tycker du har fått riktigt många bra idéer.
Jag kan känna igen mig i det du skriver till viss del. Jag har ridit i 20 år, men kan endast dom lägsta grunderna, som att sänga, stanna, skutta små hinder etc.
Jag kom på mig själv för ett par år sen när jag blev introducerat för AR, att det fanns en massa saker kvar att lära sig, som jag totalt hade glömt bort sedan ridskoletiden. Men inom AR kunde de plocka ner det hela på en fattbar nivå.
Jag har inte haft råd att träna så mycket AR för tränare, men försöker ta till mig teorin och omforma det till något jag själv förstår.
Men först och främst har jag börjat med NH, för att få tillbaka känslan för hästar, som man ofta glömmer bort på ridskolor. Detta har gjort mig mycket duktigare i hanterandet med hästar. Jag förstår bättre vad jag själv gör och hur det påverkar hästarna, samt har lättare för att sätta mig in i hästarnas reaktion och hur jag ska "ändra" på deras beteende.
Detta hjälper mig sen i utvecklingen med min egen häst tills jag får råd att ta fler lektioner.
Några saker, som poppar upp, som jag tror att du skulle kunna ha nytta av är, som en del andra också har sagt, att få förtroende för sig själv i markarbetet. Bli duktig på markarbete och t.ex. tömkörning, då är det lättare att förstå hur man påverkar hästen även när man sitter i sadeln.
Sen kan det nog vara bra att öva motoriken, så som du kommer att få hjälp med. Så att du har koll på hur din kropp inverkar på hästen.
Men framförallt måste du nog lära dig att känna efter. Som någon annan skrev, rid mycket barbacka och med långa tyglar och känn efter. Känn efter hästens ben i varje steg, känn på tempoväxlingar och spänningar eller avslappning i hästens kropp, samt hur dina egna spänningar och signaler påverkar hästen.
Detta kan man med fördel göra med en tränare, som longerar en medan man blundar också. Jag fick göra det med en AR-tränare vid ett tillfälle och det är mycket lärotikt. Tyvärr gör man det inte tillräckligt ofta för att man sällan har en hjälpare med sig.