hästviskare !

Sv: hästviskare !

Med risk att vara för sent ute, så hoppas och ber jag att någon skulle ha lust att snacka lite med denna pållen! :love: :bow:
348839_10001.jpg

Vi har haft mer än en häst som älskar sin hagkompis, leker och busar och hittar på spratt, men smatidigt så kan de stå och gosa med varrandra.

Ett exempel av saknad kan jag ta är vi skulle sälja våran ponny X, ponnyns kompis Y, blev nerdstämd, alla vet väll hur en nerstämd häst beeter sig). Men det blev bättre efter ett tag.
Av en viss orsak så tog vi hemm ponnyn X igen efter ett halvår.

Dett som utspelades framför mina ögon kommer jag aldrig att glömma!! Häst Y blev så glad att hon bara skrek när hon fick se ponny X! Och de hade boxarna sidan om varrandra. Hela natten så stod häst Y med sitt huvud inne hos ponny X, hon vägrade att lämna hans sida!!
Är det inte kärlek säg?? och har hästen inte känt saknad över sin kära vänn??

Och vist kan hästar hata!!
Haräven där haft tydligt exempel hemma!! Vi fick gå i mellan två ston, varav på det ena stoet så lös det fullkomligt HAT hur hennes ögon, hon skulle döda de andra stoet.
Jag har aldrig någonsin sätt en sådan ursinig häst förut!

Han har en massa problem varav många hade kunnat botas av en duktig ryttare...
Det han själv lider mest av just nu är nån klåda i skapet (kanske urinvägsinfektin?) samt smärtan i ländryggen.
För att bli frisk så bör han byta ryttare eller så får ryttaren lära sig RIDA honom på ett bättre sätt.
Får upp en sak till, kan han kanske vara klapphingst? Han verkar ha en ...hrm...längtan efter ston *rodnar*

:rofl:

Inte en siffra rätt. Vill inte vara otrevlig eller "såga" någon på nåt sätt men det verkar ju bevisa att jag hade rätt - jag är inte överbevisad än. :smirk:

För det första, han har en väldigt duktig ryttare och rids regelbundet för instruktör (när han var frisk). Kan också säga att skadorna/sjukdomarna han har inte har något som helst att göra med ryttaren eller dennes sätt att rida. :smirk: Även om han skulle byta ryttare så skulle han inte bli frisk.

Om han saknar ston eller inte kan ju inte jag veta, det finns bara valacker i stallet (80 st) så jovisst, det kan man kanske kalla att sakna ston, fast jag tror han är rätt nöjd med sina kompisar.

Klapphingst är han definitivt inte, han är kastrerad. Tidigt dessutom.

Det här var kul. Ingen mer som vill prova? :rofl:

Humelibumlan skrev:
Med risk att vara för sent ute, så hoppas och ber jag att någon skulle ha lust att snacka lite med denna pållen! :love: :bow:
348839_10001.jpg

hheeh , måste bara påpeka att hans högra öra (vänstra sett framifrån ) ser väldigt långt ut :angel: :p
haha , det hänger liksom ihop med takbjälken eler vad deet nu är .
hahha :D :) var så kul när jag såg det :bump:
min första tanke var "problem med att ena örat är för stort :confused: " ahaha . :o :o :o

hanna_shetland skrev:
Är det? :confused:

Verkar som du gissar vilt. ;)

Nej, det är ingen gissning alls, det är helt seriöst...du kanske skulle leta lite i den regionen....man blir lätt hemmablind på dina egna hästar....det värsta jag varit med om var en som kom hit med en häst och dom ville att jag skulle titta på hans fötter....att han sen var som en stor tegelsten hela nack och halspartiet ville dom inte ens lyssna på, det var ju hoven det var fel på :crazy: Dom kunde INTE referera nacken till fötterna...för mig är det självklart att dom får ont där om dom är så låsta som denna hästen var.......

Ok men jag vet ju vad han är för sjuk/har för skada. Och det är inte ryggen.

Fast enligt alla här så har han fel på det mesta :smirk: kanske är bäst att låta "stackarn" slippa lida. Tänk att folk lyssnar på sånt här.

Nåja, inte överbevisad ;)

Jag tror inte på "vad jag vill" utan det som veterinären fastställt och BEVISAT att han har/har haft.

Klart man funderar på om folk sitter och hittar på allt, den här hästen har fel på det allra mesta enligt er hästviskare men INGEN har sagt hans verkliga "problem".

Och vad är hans verkliga problem? en häst med de problemen som han berättar för mig om får all möjliga symptom, allt från kotledsinflammation, hasledsproblem, magsår kissing spines, låsningar i halskotorna, muskleproblem, problem med andning och struplocket, kanske korsförlamningssymptom, patellea upphakningar etc.

Senast ändrad:

Om jag ber riktigt snällt, kan du höra med denna häst var som är fel.
Snälla, snälla snälla ...
1%20Latin%20Uppstalld%202.jpg

/en förtvivlad matte

Oj, den var väldigt lik min i kroppen.
Vid röntgen konstaterat trasiga bakknän, mest troligt meniskskador. (men min kan nog mycket väl ha en hel del mer problem, kissing spines, pålagringar halskotpelare alt nerslitna ledbrosk i halsen - dock inga fastställda vid undersökningar)
Är den kollad i bakdelen?

Nafayette skrev:
Då måste jag bara fråga:
Kan man prata med en häst via telefon????????
AM

Njaej, det går ju att tala med en häst på långdistans men det krävs en otoligt bra och lååååång erfarenhet för att göra det.
...Acka.

Vill inte skriva det än. Ska höra om Jen80 har lust att försöka. Inget av det du skrev är symptomen han visat i alla fall. Nu har ni nog gissat på allt snart.

*sätter liv i den här tråden igen*

på tal om långdistans kom jag och tänka på en sak.:D

vi tar hem en hästviskare ibland och en av hästarna berättade att han höll kontakten med en häst som var hos oss under en sommar som är en riskolehäst. Typ långdistans-snack. Okey, kanske inte så långt till ridskolan, dryga milen, men han påpekade att han höll kontakten med ridskolehästen och att han inte trivdes det.
Det stämmer faktiskt, hästen vantrivs på ridskolan och sparkar och bits, men när han var hemma hos oss var han from som ett lamm och gjorde knappt inte en fluga illa. :love:

sist hästviskaren var hemma berättade mammas sto att hon ville ha föl och gammelhästen berättade att han gärna skulle vilja ta hand om ett föl.. haha dom hade gaddat ihop sig :devil:
min därimot var mer intresserad av kakan hon hade med in i boxen efter sin fika. Hopplöst att ta med något som går att äta i hans närvaro :angel:

alltid skojj med sånt här hästviskeri. En del tror ju inte på det, men vi har blivit bevisade om att hon kunde viska med hästarna. :)

Personligen har jag mycket svårt att tro på det här med hästpratare, och tror tyvärr ofta att det är lurgubbar/gummor som ser en chans att tjäna en rejäl slant. Kanske finns det också mer seriösa personer som är väldigt duktiga på att tolka hästars kroppspråk/sinnesstämningar.
En hästpratare som kom till vårt gamla stall påstod att en häst hade ont i bogen, när han egentligen hade problem med sina bakben (han hade artros i bägge bakknäna och en fraktur uppe i ena bakbenet visade det sig senare). Men enligt hästprataren hade bakbenen blivit helt bra, det var bogen han hade ont i. Fast häststackarn knappt kunde lyfta på bakhovarna :cool:
Visst kan man anlita en hästpratare som en "kul grej" ifall man råkar ha pengar över (ganska mycket pengar som sagt..), men en skadad eller sjuk häst tycker jag i första hand behöver veterinär, eller kanske kiropraktor/massör etc.

Liknande trådar

K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 795
Senast: emlem
·
Träning Ja här kommer ett lite meningslöst inlägg men måste bara få skriva av mig lite :D Äger en 05:a som inte riktigt har funkat som jag...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Minnaa
·
Hästvård igår när jag skulle på lektion så började heppan halta när vi travade, i skritt märktes ingenting. är vänster framben har reagerat...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: TantEster
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama