Sv: hästviskare !
Jag håller med dig till viss del, nämligen vad det gäller att det är hästägarens ansvar att se till att hästen inte utsätts för lidande. Å andra sidan tror jag tyvärr att en hel del okunniga hästägare kan hamna i en situstion de inte bemästrar då en hästpratare varit och sagt att deras dödssjuka häst vill leva vidare.
Varför inte, som någon skrev, lägga sina slantar på bra vet vård, förebyggande vård och liknande (t ex massage, equiterapeut MED LÄNGRE UTB ÄN EN HELGKURS, foderanalys, vaäavpassad utrustning etc) istället?
Magnum skrev:ALLT liv vill ju leva! Man har ju en otrolig överlevnadsinstinkt och varför skulle det inte vara annorlunda för djur. Även om man är rejält sjuk/skadad så vill väl de flesta i de flesta fallen trots allt fortsätta LEVA?
Även om "hästviskare" har vart inblandade i såna här fall så är det nog inte helt deras fel att det blev som det blev.
Kanske hade det kvittat om de haft en hästviskare eller inte, hade "den" sagt att "avliva den" eller "jag kan tyvärr inte hjälpa dig" hade ägaren kanske fortsatt leta hjälp iaf tills den hittat nån som sa "det kommer fixa sig bara du gör så här...."
Det är ju faktiskt ägaren i det här fallet som har ansvaret för att hästen/djuret ska få slippa lida/lida så lite som möjligt. Även om man älskar djuret så måste man ju tänka på dess bästa och antagligen har det i de här fallen vart så att ägaren TROTT den gjort det men det blivit precis tvärt om. Eller inte velat insett hur det egentligen ligger till.
Då har nog det sunda förnuftet flugit sin kos om man inte kan se att djuret lider nåt fruktansvärt men inte vill avliva det. Kanske egoism också för att man inte vill "lämna" hästen/djuret och bli"ensam kvar".
DET är väldigt otäckt...
Jag håller med dig till viss del, nämligen vad det gäller att det är hästägarens ansvar att se till att hästen inte utsätts för lidande. Å andra sidan tror jag tyvärr att en hel del okunniga hästägare kan hamna i en situstion de inte bemästrar då en hästpratare varit och sagt att deras dödssjuka häst vill leva vidare.
Varför inte, som någon skrev, lägga sina slantar på bra vet vård, förebyggande vård och liknande (t ex massage, equiterapeut MED LÄNGRE UTB ÄN EN HELGKURS, foderanalys, vaäavpassad utrustning etc) istället?