hästviskare !

Sv: hästviskare !

Magnum skrev:
ALLT liv vill ju leva! Man har ju en otrolig överlevnadsinstinkt och varför skulle det inte vara annorlunda för djur. Även om man är rejält sjuk/skadad så vill väl de flesta i de flesta fallen trots allt fortsätta LEVA?
Även om "hästviskare" har vart inblandade i såna här fall så är det nog inte helt deras fel att det blev som det blev.

Kanske hade det kvittat om de haft en hästviskare eller inte, hade "den" sagt att "avliva den" eller "jag kan tyvärr inte hjälpa dig" hade ägaren kanske fortsatt leta hjälp iaf tills den hittat nån som sa "det kommer fixa sig bara du gör så här...."

Det är ju faktiskt ägaren i det här fallet som har ansvaret för att hästen/djuret ska få slippa lida/lida så lite som möjligt. Även om man älskar djuret så måste man ju tänka på dess bästa och antagligen har det i de här fallen vart så att ägaren TROTT den gjort det men det blivit precis tvärt om. Eller inte velat insett hur det egentligen ligger till.
Då har nog det sunda förnuftet flugit sin kos om man inte kan se att djuret lider nåt fruktansvärt men inte vill avliva det. Kanske egoism också för att man inte vill "lämna" hästen/djuret och bli"ensam kvar".

DET är väldigt otäckt...

Jag håller med dig till viss del, nämligen vad det gäller att det är hästägarens ansvar att se till att hästen inte utsätts för lidande. Å andra sidan tror jag tyvärr att en hel del okunniga hästägare kan hamna i en situstion de inte bemästrar då en hästpratare varit och sagt att deras dödssjuka häst vill leva vidare.

Varför inte, som någon skrev, lägga sina slantar på bra vet vård, förebyggande vård och liknande (t ex massage, equiterapeut MED LÄNGRE UTB ÄN EN HELGKURS, foderanalys, vaäavpassad utrustning etc) istället?

Vad många det är som hakar upp sig över att vissa kurser är helgkurser.. :crazy:
Om det inte tar längre att lära sig grunderna etc, och man sen får åka hem och öva, varför klaga? :confused:

Jag gissar på att det skulle bli ett jävla liv om kurserna utökades till en vecka tex. Men då skulle det istället heta att dom djurkommunikatörer som hade 1v-kurser mjölkade folk på pengar genom att länga kursen onödigt mycket.
Och att dom bara skulle ha behövt gå två-tre dagar :smirk:

Att djurkommunikatörer tar betalt..och? :confused:
Allting kostar idag, läkarbesök,kurator,mjölk,jäst,kläder osv
VARFÖR är det så fel av DK att ta betalt?
Då vore det väl precis lika fel av NH-instruktörer att ta betalt :confused: eller lika korkat att tro att man ska få hjälp
med sin häst genom att vara med på en helgclinic. :smirk:

Dessutom tycker jag det är fegt att dra upp ett fall som blåsts upp av media, där väldigt få vet sanningen. :mad:
(Jag säger inte att jag vet sanningen..för det gör jag inte, men jag dömmer heller inte förrens jag vet.)
Att låta ett fall vara mallen för restrerande djurkommunikation är lika knasigt som att låta ett fall i domstolen med mutad jury vara mall för restrerande fall i domstolarna. :eek:

Jag respekterar folk som inte tror, som nöjer sig med att säga att dom inte tror..och inte börjar kasta skit om människor som säger sig kunna, dom som inte börjar veva om att det är ett fult sätt att lura till sig pengar av oskyldiga människor mm.

Visst finns det dom som utger sig för att kunna men som inte kan, men varför låta dom styra?
Bara för att EN rörmockare klantade till det ordentligt hemma hos oss så tror jag inte att alla andra också gör det :smirk:

Såg fotot, vacker häst! :)

Jag tog nästan för givet att något sånt här skulle komma fram om mitt namn lades ut i tråden, det har hänt förr och händer säkert igen. Dessvärre får du samma svar som alla andra; nej, jag kommunicerar inte med din häst. Visst kan jag hjälpa dig om du vill, men då tar vi det via PM eller mail.

Expressen? :D Inte där, men kanske någon annanstans...ni får väl hålla koll ;) :angel:

Såå...upp till bevis nu.
Jag är inte ute efter att bevisa något. Jag har min tro och du har din - och jag respekterar din. Det räcker för mig. Att vara skeptisk gör inte mig någonting, men som sagt - jag vill inte överbevisa någon huruvida djurkommunikation fungerar eller inte.

*lånar knapp*

Än en gång, jag kan bara svara för mig själv och hur jag gör...och vill förtydliga lite när det gäller frågan om att kommunicera med sjuka djur eller inte - det är oftast det som allt handlar om när det diskuteras på något sätt.

5 av 10 mail och telefonsamtal jag får handlar om sjuka djur, där djurägarna är oroliga för vad det är för fel.
Jag är Mycket noga med att djurägarna kontaktar en veterinär först, jag ersätter Inte någon veterinärvård!
När de konsulterat veterinär är de välkomna tillbaka till mig, men inte innan dess. Har flera gånger blivit kontaktad när det gäller hästar som är kollade av vet. i omgångar och där felet inte hittats - såna gånger ställer jag såklart upp, och blir lika glad varje gång jag har löst ett problem för både djur, ägare och behandlande veterinär. Jag har lite samarbete med olika behandlare runt om i sverige, och om ägarna behöver så rekommenderar jag gärna duktiga behandlare i deras område som kanske kan hjälpa till. Samma sak med kliniker, telefonnummer till de största ligger alltid på skrivbordet fallifall någon skulle behöva det. Försöker hjälpa till så mycket jag kan, just för att djuren ska få den vård som de behöver och är berättigade till.För vem vill att ens djur ska må dåligt? Även jag som djurtolk kan tolka något fel, och inte fasen ska det behöva gå ut för ett djur om det är Sjukt.

En önskan från min sida är att alla djurtolkar tackar nej till konsultationer med akut sjuka eller skadade djur, men jag vet att det nog inte kommer att bli så - men för djurens skull. Inget kan ersätta den vård djuren kan få av veterinären :bow:

Humelibumlan skrev:
Det var nog det mest korkade jag hört på länge! :smirk:
Sen när kan hästar känna känslor som älska?
När har de skaffat ett medvetande så att de förstår att de inte kommer få tävla mer?
De har ingen förmåga att känna att de är svikna eller att de sviker!

Du är lurad! Även om det kom något gott ur det och du förstår din häst bättre!

Och hur kan du vara så säker på det? Sen när blev du den allsmäktiga guden som skapade hästarna och dom andra djuren och säkert kan säga vad dom kan känna och inte?
Dömer du ut människor lika lätt, eller? Kallar dom lurade för att dom är t ex kristna, muslimer, buddister el hinduister? Uppenbarligen, eftersom du så fullständigt kan döma ut min tro. Jag tror fullt och fast på att alla varelser på den här planeten är lika mycket värda och fullt kapabla till att tänka, känna och kommunicera.

Humelibumlan skrev:
När har de skaffat ett medvetande så att de förstår att de inte kommer få tävla mer?

Du förvanar mig.

Humelibumlan skrev:

Men snälla!!
Har du aldrig sätt en häst som kan älska en annan häst!!
Har du aldrig träffat på en häst som älskar sin människovänn!
Hästar kan ha djupa känsler för varandra!
Hästar kan älska en människa!

Hästar kan visst känna att de sviker sin människa!
Hästar kan känna en enorm glädje över något som de bara älskar att göra!

Lär dig mer om din häst, lär dig att förstå den. Så lär du kanse se dessa sidro. För dessa sider ser man, även om man inte är "djurpratare". För alla människor kan se dessa sidor, bara man lysnar och lär sig förstå sin häst!

Humelibumlan skrev:

Där stöp du rejält i mina ögon...

Tycker sånt är kul så jag snackade lite med hästen. Kanske är helt uppåt väggarna men här är det. Jag får nästan aldrig allmänprat, bara hälsotillstånd.
Så varsågod att såga mig nu.

Har nått konstigt i skallen, pirriga stickningar på vänster sida, nere vid nosen, irritation i höger öga (blinkar gärna där) förlamad känsla i höger örspets samt höger ganash, biter ihop om bettet där gissar jag? Hon mår bättre om hon får hålla huvudet med ovandelen åt vänster, nederdelen av höger.
Detta är dock inget akut tillstånd utan nått som hon lärt sig leva med och inte lider speciellt mkt av, lite irriterad bara ibland när det resulterar i spänningshuvudvärk ovanför höger öga. Då mår hon även illa, halsbränna typ (om nu hästar kan ha det). Dessa två ting verkar sammanfalla.
Har extremt dålig upfattning av höger bak, det är "tomt" där, ingen hemma och ju mer jag tränger mig på hennes höger bak ju mer lägger hon huvudet på sned och då får hon tryck bakom höger öra (på vilket hon hör väldigt lite).
Får intrycket av allt detta beror på nåt yttre trauma för länge sen.
Pga sätet hon rör sig på så är hon lite sliten i höger bogled och skjuter ut vänster bog.

Vad kul att du vågar prova! (jag menar det :) )

Personligen är jag skeptiskt, men samtidigt väldigt nyfiken. Om mina hästar har något att förmedla, så vill jag självklart veta vad!

Jag ska tillägga att jag har blivit mer positiv inställd till det hela, efter att ha läst vissa personers här på buke, olika inlägg. Jag hade uppfattningen att många skodde sig på andra, men vissa här har bevisat för mig att det inte är deras drivkraft, utan har en genuin tro på vad de gör samt skriver många vettiga inlägg för övrigt...

Jag är sugen på att fråga om min ena, eftersom han inte alltid beter sig som "alla andra", vill du titta på honom med?

Nej, inte fler, en är nog :-). Jag gör det mer som en hobby lite då och då och är inte så proffesionell. Snackar lite med vänners djur ibland när de behöver hjälp eller jag vill hålla mig uppdaterad själv. Brukar inte gå ut med det så här offentligt *hjälp*.

Så tråkigt för mig :cry:

Det ska iallafall bli spännande och se om du lyckats träffa rätt :)

Uppdatering, hon kontaktar mig hela tiden nu och visar konstant en bild av en gammal sliten jordbruksvagn, en sån man drar efter traktorn, av slitet grått trä, ståendes ute på en sommargrön äng av odlad vall( så det kan inte vara exakt nutid hon pratar om).
Glädje och humor skickar hon och en bild på kvinna med brunt krulligt hår, som kommer gåendes i slitna jeans och beige, grå tröja nerstoppad i byxorna, blå jacka med nån mer färg på. Jag känner....... Hopp tror jag att det är hon försöker förmedla. Vet inte varför dock.

Nafayette skrev:
Tycker också att alla som har nu denna förmåga, kunde bli barnläkare.
Småbarn kan inte berätta och måste stundtals undersökas på smärtsamt sätt.
Då måste ju "ni" kunna använda er förmåga och tala om vad som är fel..eller hur??

AM

Utomlands jobbar jag da och da med autistiska samt svart handikappade barn, glädjen att kunna förmedla, bekräfta, förklara, det är helt enormt, senast var en pojke med alla fel man kan tänka sig, sa trasig fysiskt, men med ett rikt inre. Han berättade om sin familj pa pricken, om rutiner, om mat, folks sätt mot honom, med mkt, mkt mera. När vi var klara satt han och skrattade at mitt hall hela tiden och räckte sin hand efter mig, jag tog den och da skrattade han riktigt högt. DET är lön! och saklart skulle jag aldrig ta betalt för en dylik gärning.

I sverige har jag jobbat sa tva ggr, med olika barn. Detta är som sagt, helt otroligt att fa uppleva.

Att bli doktor är en annan sak, en kommunikatör behandlar inte.

Sågar dig inte.

Men förstod inte vad du skrev...
Kan du ta om?? VAd skulle hon mena med allt det där?

AM

Ta om? Läs det igen vet ja!!!! Jag vet tyvärr inte vad hon menar, såna tolkningar ger jag mig aldrig på, jag bara tar emot budskapet.

"pirriga stickningar på vänster sida, nere vid nosen, irritation i höger öga (blinkar gärna där) "..

Eftersom ingen då kan begripa det "hon sa till dig" så har det i alla fall för mig dykt upp tre frågor..

Passar denna beskrivning, för den som kan läsa den, till vilken häst som helst???

VAd skulle en veterinär få ut av denna text?

Kan vi hästägare, använda "texten" som vi själva tycker är godtyckligt?

I detta fall kommer väl förslag att hagla.
HAlt i ett bakben..
Ont i mun..
Ont i nacken..
Migrän...
Halvdöv.. osv..osv..

När det gäller uppdateringen så har jag enbart en fråga..

Kan verkligen hästar se färger?????

Så..åter en gång.
Du är inte sågad men om det är så här en "djurpratare" levererar sina svar så är det inte värt 400 kronor för ett papper som man inte begriper texten på..
Vidare så är det otäckt om nu icke rutinerade hästägare får "sådana här instruktioner"...

Är definitivt inte ute för att såra någon utan vill föra denna diskussion framåt.

Tassetass skrev:
Jag har gjort alla mina konsulteringar med hästpratare på distans (betydligt mer än 79 mil, kan sägas), hästprataren i fråga hade ALDRIG fel samt att jag inte betalat ett enda öre. Jag har försökt få betala, men personen i fråga låter mig inte ;) Personen i fråga har dessutom, utöver att ha pratat med hästen jag hade, hjälpt mig med än det ena och än det tredje - på distans. Utan att ta ett öre betalt.

Det märks att vi har haft hjälp från samma håll.... :crazy: Jenny har till och med lyckats beskriva var i mina hagar det låg ett föremål som irriterade en av ponnysarna. Och hon hade då aldrig varit här och jag visste inte ens själv att föremålet låg i hagen. Det är svårt att vara skeptisk när man upplever något sådant. :crazy:

Liknande trådar

K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 795
Senast: emlem
·
Träning Ja här kommer ett lite meningslöst inlägg men måste bara få skriva av mig lite :D Äger en 05:a som inte riktigt har funkat som jag...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Minnaa
·
Hästvård igår när jag skulle på lektion så började heppan halta när vi travade, i skritt märktes ingenting. är vänster framben har reagerat...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: TantEster
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama