hästviskare !

Sv: hästviskare !

Hur får man tag på en "seriös" sådan då? Och nej jag ska inte anlita någon utan undrar eftersom TV 3 lyckats få tag i endast oseriösa bluffar.

Givetvis ska inte hästen lida. Men om hästägare lärde sig att tänka skulle problemet med oseriösa "hästviskare" snart vara ett minne blott.

Frågan är kanske om TV3 ville ha tag i en seriös hästpratare? Programmet skulle väl inte bli lika uppmärksammat då. Jag har aldrig och kommer inte att se TV3 som en seriös kanal med trovärdiga dokumentärer utan mer som en TV-kanal som bara ser till tittarsiffror, hur de sen når sitt mål spelar ingen större roll.

ako skrev:
gripit det sista halmstrået och anlitat en viskare sióm påstått att hästen sagt att den vill leva... Sådant tycker jag är väldigt otäckt.

ALLT liv vill ju leva! Man har ju en otrolig överlevnadsinstinkt och varför skulle det inte vara annorlunda för djur. Även om man är rejält sjuk/skadad så vill väl de flesta i de flesta fallen trots allt fortsätta LEVA?
Även om "hästviskare" har vart inblandade i såna här fall så är det nog inte helt deras fel att det blev som det blev.

Kanske hade det kvittat om de haft en hästviskare eller inte, hade "den" sagt att "avliva den" eller "jag kan tyvärr inte hjälpa dig" hade ägaren kanske fortsatt leta hjälp iaf tills den hittat nån som sa "det kommer fixa sig bara du gör så här...."

Det är ju faktiskt ägaren i det här fallet som har ansvaret för att hästen/djuret ska få slippa lida/lida så lite som möjligt. Även om man älskar djuret så måste man ju tänka på dess bästa och antagligen har det i de här fallen vart så att ägaren TROTT den gjort det men det blivit precis tvärt om. Eller inte velat insett hur det egentligen ligger till.
Då har nog det sunda förnuftet flugit sin kos om man inte kan se att djuret lider nåt fruktansvärt men inte vill avliva det. Kanske egoism också för att man inte vill "lämna" hästen/djuret och bli"ensam kvar".

DET är väldigt otäckt...

Ok och det var?

Jag vet en hästpratare/viskare eller vad det nu heter, man får ju inte skriva namn här men om det är nån som har koll på den här biten med kommunikation kan väl pm:a mig så får vi se om den anses som seriös.

En granne har använts sig av denna och påstår att den fick fram "rätt" svar.

På vår hemsida har vi en som heter Sweet Charm.
Det finns foto på henne.
Då kanske du eller någon här kan tala om för oss vad det är för fel på henne.
För stora fel..det är det. :eek:

Tycker också att alla som har nu denna förmåga, kunde bli barnläkare.
Småbarn kan inte berätta och måste stundtals undersökas på smärtsamt sätt.
Då måste ju "ni" kunna använda er förmåga och tala om vad som är fel..eller hur??

F-n..kanske läser om er i Expressen snart... ;)

Såå...upp till bevis nu.
Vad är det för fel på Sweetan???

AM

Nafayette skrev:
Då måste jag bara fråga:
Kan man prata med en häst via telefon????????
AM
Ja visst! Det går även att både skicka sms och PM.. Maila är svårare eftersom hotmail inte godkänner deras personnummer! ;)

Tiore skrev:
Jag har anlitat två hästkommunikatörer de senaste tre åren och det har bara varit positivt. Första gången var det med min förra sköthäst vars ägare bestämt att han skulle avlivas. Hon som pratade med han berättade saker som bara jag och han kunnat veta. Sen när vi kom till dom lite mer "känslosamma" frågorna så lipade både jag och hon när hon berättade vad han förmedlade.
Andra gången var alldeles nyss. Bara någon vecka sen. Vi har en indiansk medicinman som jobbar hos oss några veckor varje år och jag frågade han om han hade lust att träffa min foderhäst. Sagt och gjort. Det var jätteintressant. Kicking (hästen) berättade bl a om att han var lite förvirrad över sin roll just nu. Först tränad till en sak och sen helt plötsligt tränas till en annan sak. Han pratade åxå om sin skada i höger bakknä. Han pratade om sin ägare som han kände hade svikit honom nu när han inte skulle tävla mer. Berättade även att han älskade sin ägare så mycket och nu kändes det som om ägaren inte längre tyckte om honom tillbaka. Han sa att han älskade mig väldigt mycket åxå, men var rädd att även jag skulle svika.
Little Crow sa efteråt att Kicking är en mycket känslig varelse, självständig och påhittig. Indiangubben tittade allvarligt på mig och sa att jag måste träna mig på att bli ännu mer lyhörd på Kickings känslor och önskningar. Han sa att han bett hästen vara ännu mer tydlig i sitt sätt att tala om vad han ville och inte ville. Sen fick jag "order" om att prata med ägaren.
Gjorde som jag blev tillsagd att göra. Hos ägaren kunde jag na en tår i ögonvrån när jag berättade och han skyndade sig genast ner i hagen med en påse äpplen. Det var en väldigt harmonisk häst som väntade på mig i hagen den kvällen.
Och han har blivit tydligare i sitt sätt att vara. Numera talar han direkt om ifall det är något han inte gillar och våran relation har blivit ännu bättre ;)
Det var nog det mest korkade jag hört på länge! :smirk:
Sen när kan hästar känna känslor som älska?
När har de skaffat ett medvetande så att de förstår att de inte kommer få tävla mer?
De har ingen förmåga att känna att de är svikna eller att de sviker!

Du är lurad! Även om det kom något gott ur det och du förstår din häst bättre!

Nafayette skrev:
På vår hemsida har vi en som heter Sweet Charm.
Det finns foto på henne.
Då kanske du eller någon här kan tala om för oss vad det är för fel på henne.
För stora fel..det är det. :eek:

Tycker också att alla som har nu denna förmåga, kunde bli barnläkare.
Småbarn kan inte berätta och måste stundtals undersökas på smärtsamt sätt.
Då måste ju "ni" kunna använda er förmåga och tala om vad som är fel..eller hur??

F-n..kanske läser om er i Expressen snart... ;)

Såå...upp till bevis nu.
Vad är det för fel på Sweetan???

AM
Jag vill oxå vet vad som felas Sweetan! :bow:
Sen vill jag att någon talar om för Humlan att hon ska TRAVA på tisdag och att hon absolut inte får galoppera! Helst att hon aldrig mer får galoppera i travlopp... % på insprungna utlovas till den som kan få henne att fatta det! ;) :bow:

Nu har jag kikat på henne..toksöt :love:
Hon kan få bo hos mig vilken dag som helst :idea:
Iaf.. så är det hennes egen Nafayette som inte är tillräckligt
öppen för nya grejer :idea:
Det är vad jag tror iaf :p ;)

Sablar22 skrev:
Nu har jag kikat på henne..toksöt :love:
Hon kan få bo hos mig vilken dag som helst :idea:
Iaf.. så är det hennes egen Nafayette som inte är tillräckligt
öppen för nya grejer :idea:
Det är vad jag tror iaf :p ;)
Åh va kul... Naffa jag kan åka med när vi kör upp henne till Sablar! :D :rofl:

Gör det lite enklare.
Lägger bild direkt här så kan alla börja "jobba" på henne.

sweetbete04.jpg

AM

Jag tror på djurkommunikatörer, utan tvekan, men något som jag funderat på.....

Jag anlitade en kommunikatör till min häst då han levde och fick de mest sanslösa svar. Det var så långt ifrån sanningen på alla punkter så jag berättade detta för henne, och slapp betala tack och lov. Hon tog rätt saftigt betalt nämligen.

Jag skickade foton till henne, och hon skulle ta kontakt på distans. Vid detta tillfället var min häst ganska dålig, i kolik och han tunnade ur. Det jag ville veta var om hon kunde se något fel som inte veterinärerna hittade utan att buköppna. Min häst var vid detta tillfället 17 år gammal.

Jag ställde frågan hur hästen mådde, och hur han trivdes med livet just nu... en allmän fråga, icke ledande på nåt sätt.

Svaret jag fick var att han aldrig mått så bra i hela sitt 6-åriga (??!!) liv.... och att han gillade maten, men den fick gärna vara blötare (fodrades med linfröoch betforsoppa pga koliken), han älskade sin ägare och ridningen var toppen....

När jag fick svaret så blev jag väldigt besviken och skrev till henne som det egentligen var, dvs att hästen just nu befann sig på Strömsholms djursjukhus, att han var 17 år gammal, hade kolik och fodrades med betforsoppa, och dessutom inte reds för tillfället, endast gick promenader.

Detta förklarade hon med att på bilden jag skickat (som var från sommaren, detta hände runt jul) så mådde han så här toppen, och det var de signalerna han sänt henne.
Just den sommaren var han sjuk ganska ofta så det kan inte heller ha stämt.

Frågan var... som jag skulle komma till.... när en djurkommunikatör får ett foto på en häst, berättar hästen då om just det fotot?? Om hur den mådde då?? Eller kan man använda ett äldre foto och ändå få reda på "dagsformen"??
För om det är så måste man ju i så fall vid distanskontakt gå ut med digitalkamera i hagen och fota, och skicka på en gång för att få reda på hur hästen mår idag, och inte för en vecka sen....

Förresten, en fråga till.... är det lättare att få kontakt med hästar, än tex katter???

Någon som kan svara så vore jag glad...

Liknande trådar

K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 795
Senast: emlem
·
Träning Ja här kommer ett lite meningslöst inlägg men måste bara få skriva av mig lite :D Äger en 05:a som inte riktigt har funkat som jag...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Minnaa
·
Hästvård igår när jag skulle på lektion så började heppan halta när vi travade, i skritt märktes ingenting. är vänster framben har reagerat...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: TantEster
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama