Hästpratare

A

AWAKE

Har ni några erfarenheter av hästpratare? Har ni låtit er häst tala med någon duktig hästpratare? Senast jag gjorde det var idag, när jag lät min 30 åriga shettis tala med Maria och allt han sa, det berörde mig så mycket så jag började gråta och då undrade han om han sagt något galet, men det hade han ju inte, bara det att han har ett hjärta av guld.

Berätta gärna om vad era hästar sa och hur ni tror på det osv.

Jag tror (VET!) att det är totalt sant!

Vet dock att det finns många som lurar och inte alls kan.

Det är stor skillnad på en riktig och på en falsk!

Sv: Hästpratare

Jag är av den åsikten att känner man sin häst väl, är tillräckligt lyhörd så behöver man ingen hästpratare. Det går bra att förstå sin häst ändå, jag behöver inte höra någon översätta till mig om jag är en bra eller dålig hästägare det talar hästen om för mig ändå.

Jag har ingen erfarenhet av hästpratare men skulle vilja läsa lite mer om din häst och den som pratade med honom. Vad var det som fick dig att känna att det var en "riktig" hästpratare? Kunde hon berätta om tidigare skador eller liknande som hon inte har vetat om sen innan? Vad berättade hon?

AWAKE skrev:
Har ni några erfarenheter av hästpratare? Har ni låtit er häst tala med någon duktig hästpratare? Senast jag gjorde det var idag, när jag lät min 30 åriga shettis tala med Maria och allt han sa, det berörde mig så mycket så jag började gråta och då undrade han om han sagt något galet, men det hade han ju inte, bara det att han har ett hjärta av guld.

Jag förstår vad du menar, då han tänker på dig och vill så gjärna att du alltid skall rida med hjälm. Jag blir oxå rörd av hans intelligens. Trist att han tidigare haft en tramatisk "barndom"

Lycka till.

Jag tror faktiskt inte mycket på det där. Insider provade jag tror det var runt tio stycken och inget dom sa stämde. Dom babblade på om vad hästen tyckte om, att den ville smacka på ett bananskal och att den älskade att galoppera. När ägaren frågade om hästen hade ont svarade "hästprataren" att hästen kanske hade någonting som värkte under ridturen. Insider kollade med ägaren och försökte ge hästen ett bananskal, hästen vägrade att ta denna. Samt att galoppera ... hästen hade varit med om något hemskt och kunde egentligen inte ens ridas!

Haha, alla tio kom ifrån olika ställen. Men alla sa lika dåliga och meningslösa saker. När dom sedan ringde upp efteråt och frågade varför dom ljugit, la alla på luren. Fattar du eller .... falskhet!

Det är en sak att förstå sin häst.
Men att åka till en häst, träffa den en gång, inte känna den eller någonting och kunna översätta alla blickar och liknande i ord.

Allvarligt? :devil:

jag har haft en kvinna ute till mina två... och har trott på det hon sa ganska länge tills för någon månad sedan... då det verkar som om hon inte varit så duktig ändå... suck...

jag tror på djurpratare, men jag tror även att det finns sådana som försöker tjäna pengar på att lura folk. :mad:

denna kvinna berättade hur som helst att en shettis i stallet tyckte om när katten brukade komma och hälsa på honom, och hoppa in i boxen. ägaren visste att katten brukade göra så, men hur visste "djurprataren" det... jag vet inte.

hon berättade även att min häst gått omkull med rockard/sulky och landat på skaklarna... därför tyckte hon inte om sådana längre. hrm, nu måste jag fundera lite, för jag hade även ut en kiropraktor till hästen, kommer inte ihåg om det var innan eller efter att hon pratade med hästen, men han kände (och visade) mig, att hästen hade ett brustet muskelfäste där vis bärbensknölen (heter det så). jag hade inte berättat för djurpratare om det...

så jag vet inte längre vad jag ska tro om henne...

däremot tyckte hon min häst var ouppfostrad som puttade ut boxdörren när hon skulle in till honom, och när hon var där inne. fick nästan en utskällning om varför han fick göra så... det roliga är väl att han aldrig gör så mot allt annat folk...:crazy: endast hon har råkat ut för det.

Mina hästar pratar med mig - varje dag.

Det behövs ingen yrkesroll som heter Hästpratare eller Djurpratare för att prata med djuren. Jag blir beklämd av alla som tror att man måste ha ett certifikat eller titel djurpratare för att kunna förstå sina djur. Ännu mer beklämd att "djurpratarna" påstår att hästen "säjer" saker i mänskligt sammanhang. snacka om att applicera mänskliga drag till djur och anta att de tänker och uttrycker sig exakt som vi. Det gör de inte.

snack som att "hästen sa att han vill bo hos mig", "hästen säger att den vill leva" eller liknande - helt enkelt bog och bedrägeri anser jag. det finns dokumenterade fakta om detta och hur illa det kan gå när människor väljer att tro på dessa människor, och förmänskligar sina hästar/applicerar sina egna viljor och önskningar på hästarna, iklätt mänskliga ord.

Jag tror inte riktigt på sånt där. I alla fall har inge hittills lyckas övertyga mig, bara tvärt om. Lät en pröva på min häst. Var bara på skoj och det var gratis. Det hon sa stämde iofs, men kunde stämt på vilken som helst.

Jag tror inte heller på det där. Man kan inte prata med hästar med ord. Men man kan kommunicera med hästar genom att använda kroppsspråk och genom att lära sig tolka sin egen häst språk. Monty Roberts är min förebild när det gäller sånt.

Jag håller med om att jag inte tror på hästpratare, speciellt inte eftersom de pluppade upp som svampar efter #Mannen som kunde tala med hästar"...
Men det skulle vara lite intressant att testa en på mina hästar. Den ena har nämligen haft ett väldigt händelserikt liv och den andra har jag haft sedan den var 1 så jag vet allt om den. Skulle vara kul att se vad de "säger" ;)

Jag tror att dom flesta som åker runt och påstår sej kunna snacka med folks hästar mot betalning bara profiterar på lättlurade hästägare.
Men.... jag vet att fenomenet förekommer för jag har stött på en person som faktiskt vet vad h*n snackar om.

Man kan prata med hästar mentalt. Men dom flesta vill bara prata med din plånbok. :crazy:

Jag har haft hästpratare ute. En hel del saker hon sa stämde väldigt väl men jag tror inte det beror på att hästen "pratade".

Att det hästprater säger "stämmer" ibland tror jag beror på att de flesta som tar ut hästpratare tror på det och därför kopplar luddiga saker de säger med verkligheten. "Vår" hästpratare sa saker som t ex "Jag var iget önskat föl". Och det STÄMMER. hästen var en tjuvbetäckning och gick och skrotade första delen av sitt liv. Hon sa även att "Stor elak man slog mig under inridning", och tydligen var det en hovslagare som ridit in hästen..."Matte stressar för mycket"=stämmer MYCKET men seriöst, vilken hästägare gör inte det? Medryttaren slarvade mycket med maten och än en gång; Vilken hästmänniska gör inte det.

Jag tror att hästpratare är bra människokännare samt oftast säger luddiga saker som stämmer in på många hästar eller är omöjliga att kontrollera. Att folk tror på det beror nog på att de VILL tro det.

Om hästar kunde prata; varför existerar då deras kroppspråk? en häst behöver inte lägga öronen bakåt den kan ju genom telepati tala om för sin kompis att flytta sig istället;)

Jag är av den åsikten att känner man sin häst väl, är tillräckligt lyhörd så behöver man ingen hästpratare.

Det tro jag med, man kan läsa av hästen väldigt bra själv om man känner sin häst....jag kan se väldigt tydligt när ngt inte är som det ska på mina hästar:smirk:

Finns nog väldigt mkt båg runt om detta med hästviskare....:confused: ;)

tror inte alls på sånt där lurendrejeri. hästar kan för det första inte "människospråket" och använda våra ord. de som man skulle kunna kalla hästpratare är i sådana fall duktiga NH-utövare (som då talar hästens språk-kroppsspråket).

Det enda jag skulle kunna acceptera är att t.ex. en hästägare har problem med att sitta upp på hästen.. Hästen börjar bocka direkt när han sätter foten i stigbygeln (nu tar jag ett ganska uppenbart exempel) Ägaren ringer en hästpratare eller vad dom kallar sig. Hästprataren ser på medans ägaren försöker sitta upp och tolkar sedan hästens reaktioner och berättar då att hästen är rädd eller har ont i ryggen. Men att en människa skulle kunna gå in i hästensbox och sen komma ut och berätta varför hästen bockar i samband med uppsittning.. Det är bara bullshit.

Hej!

Känner enn dam som testade hästpratare på sin häst..

Hon fick veta att hästen inte gillade sadeln som hade samma färg som bordet i vardagsrummet.. (???!!!??) Detta bord finns i en lägenhet mitt inne i sthm och hästen har aldrig sett det!!

En annan kompis testade en "hästpratare" som kommunicerade via bilder på hästen och fick veta att stallet spökade och att hästen hade ont.. var det nu var någonstans..(något som inte var så svårt att gissa med tanke på hästens hälthistoria)..

Jag tror att man kan kommunisera med hästar och förstå dom, men prata med dom för pengar?? Nej, då är man enbart ute efter pengarna..

/ Lavinia

Jag har själv inte haft hästpratare, men en i min kompis stall för några år sen. Hästen hon pratade med red jag ett par gånger innan...

Ha sa nått i stil med att han älskade sin matte, men hon hade svårt att förstå vad han ville. (han är flaskuppfödd och har ett underligt beteende) Men sen hade det kommit en blond tjej och ridit några gånger, hon va jättesnäll och lät mig busa hur mycket jag ville (det var jag) Jag blev jätterörd=)

Jag tror att det finns människor som kan prata med häster, men jag tror åxå att det finns en hel del skojjare tyvärr=/

Nu tror jag inte på hästpratare enbart efter denne historia, utan han berättade åxå att det var så skönt att den stora svarta hästen hade flyttat för han var så elak och lät inte honom dricka. Vilket var sant!

En annan kompis mamma skulle ringa och boka tid med en hästpratare för länge sen. vet inte hur det gick med själva pratandet, hon hade ett års väntelista! men telefonsamtalet!!! hon började prata om familjens två hundar, som va av den och den rasen... grejen var att mamman hade inte sagt något om hundarna=/

Senast ändrad av en moderator:

Ja, precis. Det finns många som är duktiga på hästspråk (alltså kroppsspråk ) som kan säga mycket om hur de "mår" och man känner oftast sin egen häst bäst om man bara "lyssnar" ordentligt på den.

Min pojke har en rätt hemsk bakgrund, vilket han då borde talat om för denna hästpratade (jag ville att hon skulle ta upp det) men något sånt kom aldrig fram...
Så nej, jag tror inte alls på sånt.

Lavinia skrev:
Hej!

Hon fick veta att hästen inte gillade sadeln som hade samma färg som bordet i vardagsrummet.. (???!!!??) Detta bord finns i en lägenhet mitt inne i sthm och hästen har aldrig sett det!!
/ Lavinia

Vi köpte en häst som hade papper med sej från en hästpratare. Denne häst kände sej som Zubeyde i Robinson. :eek:

Hur farao kan folk betala flera tusen för att höra sådant bullshit? :crazy:

Hahaha.. sen när börjar hästar kolla på teve? jadu.. vissa människor tror på vad som helst bara för att dom verklígen vill att det ska vara sant

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 972
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 257
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka