HÄSTMASSÖRER se hit ;)

Sv: HÄSTMASSÖRER se hit ;)

Är det någon här som är hästmassör? Trivs ni med yrket? Är du egen företagare? Gör du något annat vid sidan av för att få det att gå runt? :bump:
Jag har enskild verksamhet o är utbildad "idrottsskademassör" och elektroterapeut på häst men även människa.
Jag har hela tiden haft extrajobb men mkt pga min hälsa. Har inte orkat jobba heltid. Första året jobbade jag massor med massage och det var superkul, men allt eftersom hälsan rasat (av andra anledningar) har jag mest strömasserat stammisar och enstaka tillfällen.

Vart är ni utbildade någonstans och är det någon som har nån uppfattning om framtidsutsikter för den branschen?
utbildad hos Svensk terapeut utbildning. nu belägen i Kvänum, då i Sundsvall. Valde dem pga av att de begränsar antalet deltagare/kurs till ca tio st. och den var sammanhängande med mycket praktik och studietid med lärarna. Synd nog dyrast oxå!:) Men jag är nöjd!
En klasskamrat hade gått axelssons kurser innan men ville ha ut mer.

1000 frågor men viktiga sånna :D när det känns som om man verkligen kanske har kommit på vad man vill bli är det bäst att göra lite efterforskningar.. :banana:

Utsikter.. Jag kan tro att det sitter i dig! Har du kvaliteer som egen företagare, kan du prata för din sak? Och har du känsla av att du kan bli bra? Det är en konst och kräver stort intresse att lära sig känna av hästens problem.
Många ägare är inte nöjda med att "bara" få hästen masserad. Man får bli lite av en konsult som kan lotsa vidare till lämplig behandlare eller tipsa om olika vägar till förbättring.
Men det är superkul!:)

I längden vinner den som med ödmjukhet inser sina begränsningar men ger ett varaktigt resultat med det man utger sig för att kunna
Många har välsmort munläder, tar dyra pengar men lyckas mindre bra med beh. De måste nog hitta nya kunder stup i kvarten.:o

Iofs så är det ju också så att INGEN behandling kan kurera alla fel.

Min poäng precis. Som massör tar jag ansvar för min behandlingsmetod och är tydlig med vad jag kan och vad jag vill skicka vidare. Seriösa massörer som är anslutna till vårt branchförbund Nordiska hästmassörförbundet följer förbundets etiska regler. För att hästmassörer ska tas på allvar och kunna fortsätta samarbeta med veterinärer, som vi gör, så är det viktigt att dra tydliga gränser för det vi jobbar med. Vi jobbar skadeförebyggande, med friskvård. Rehab och behandling av vissa sjukdomar eller skador gör vi gärna men då på veterinärs rekommendation och utifrån en av veterinär ställd diagnos. Det kommer du få lära dig på utbildningen.

Till TS och alla andra som vill utbilda sig till hästmassörer säger jag ett stort lycka till. Hästmassagen är jätteintressant, rolig, man lär sig massor om hästens anatomi och man får väldigt fin kontakt med hästarna. Plugga anatomin ordentligt, den är nödvändig för att klara proven men framför allt för att klara hästägarnas frågor.

Till TS och alla andra som vill utbilda sig till hästmassörer säger jag ett stort lycka till. Hästmassagen är jätteintressant, rolig, man lär sig massor om hästens anatomi och man får väldigt fin kontakt med hästarna. Plugga anatomin ordentligt, den är nödvändig för att klara proven men framför allt för att klara hästägarnas frågor.

Tack! ;)
Har tjuvstartat lite med att plugga anatomi, känns som att det är en hel del info att ta in (men som du säger, förmodligen värt det). Det är SÅ MYCKET man vill kunna men egentligen så få utbildningar som finns till hands och så mycket pengar det handlar om :crazy:

Det var bra att din häst fick hjälp. Som jag skrev så finns det hästar där massage löser problemen men i många fall är det tyvärr något annat bakom. Och det har inget att göra med att jag skulle hålla på med "filiduttande" som du kallar det, blir lite irriterad på dej om det är det du försöker antyda. Massage är bra men det löser inte alla problem, vilket säkert din massör är den första att hålla med om.

menar inget illa! förlåt om du tar det så...
jag menar att det är skillnad på skön-massage å "djupbehandling"... vet inte hur jag ska uttrycka mig, men du hajjar nog vad jag menar :D

ja hon håller nog med oss båda ;)
sen är hon av typen som vill att veterinär kollar det HON inte kan osv... hon vet vad hon kan, kan hon inte så säger hon till...
det uppskattar jag, får mig att lita ännu mer på henne!

Seriösa massörer som är anslutna till vårt branchförbund Nordiska hästmassörförbundet följer förbundets etiska regler. För att hästmassörer ska tas på allvar och kunna fortsätta samarbeta med veterinärer, som vi gör, så är det viktigt att dra tydliga gränser för det vi jobbar med. Vi jobbar skadeförebyggande, med friskvård. Rehab och behandling av vissa sjukdomar eller skador gör vi gärna men då på veterinärs rekommendation och utifrån en av veterinär ställd diagnos. Det kommer du få lära dig på utbildningen.

:bow: upprepar det du skrev: skadeförebyggande, med friskvård. Rehab och behandling av vissa sjukdomar eller skador gör vi gärna men då på veterinärs rekommendation och utifrån en av veterinär ställd diagnos

Jättebra formulerat Leonelle (som vanligt) :bow:

Jag tror också att det är viktigt att tydligt markera att massage inte handlar om ett alternativ till veterinär (istället för...)
Friskvård och ett komplement till annan behandling.

Några försäkringsbolag ersätter redan massage och förhoppningsvis kommer fler att göra det i framtiden om informationen når ut att massage inte handlar om någon flummig handpåläggning.

Några försäkringsbolag ersätter redan massage och förhoppningsvis kommer fler att göra det i framtiden om informationen når ut att massage inte handlar om någon flummig handpåläggning.

ja, fler sånna bolag!
min häst hade inte varit i livet idag utan min massör!

Tack! ;)
Har tjuvstartat lite med att plugga anatomi, känns som att det är en hel del info att ta in (men som du säger, förmodligen värt det).

Ta det lugnt, det är mycket att plugga in förstås men inte omöjligt. Skaffa en eller helst flera bra anatomiläror och ta en muskel om dagen vetja :-) så kommer det snart att sitta. Bra grejer att börja med är t ex senorna i hästens ben + gaffelband så kan du redan där mer än de flesta hästägare, dessutom kunskap som du har stor nytta av att kunna. När du ska känna på böjsenor och gaffelband gör du det med upplyft ben så kan du "knipsa" om senorna och känner tydligt vad som är vad. Hör gärna av dig om du har några frågor eller funderingar om anatomin. Jag är själv väldigt intresserad av anatomi och rörelselära och tycker det är kul om jag kan hjälpa till.

Totola: Cranio-sacralterapi tror jag är SUPER!
Är grymt avundsjuk på en kompis som anmält sig till den på häst.
Men jag tror jag ska satsa på craniosacral på människa, då plånboken ger tillåtelse... Fick en behandling för ett tag sedan som gav enorma resultat.
Använde det tänket o testade på min häst efteråt Strök runt öronen och kände faktiskt av hans nack och halsstatus bara genom att känna öronen!:)
En liten lätt strykning längs halsen och, knak, något släppte till.

jag tror det är därför det finns många/en del som inte ens vågar prova massage på sin häst, för det e DYRT å det finns massa lallare...

Absolut är det så. Jag hade aldrig vågat prova massage innan förrän jag hörde om en som hade varit hos en som jag kände, som var suverän! :bow:
Har hört alldeles för mycket skit för att jag skulle ha vågat prova någon annan, men nu behöver jag inte det! :idea:

Absolut är det så. Jag hade aldrig vågat prova massage innan förrän jag hörde om en som hade varit hos en som jag kände, som var suverän! :bow:
Har hört alldeles för mycket skit för att jag skulle ha vågat prova någon annan, men nu behöver jag inte det! :idea:

samma här... eller testade EN som var såååå oseriös å hela stallet såg ut såhär :eek: :confused:

när man väl har hittat rätt så ere järngrepp :)
min häst typ kastar sig i famnen på henne å smörar som fan!
med mig har hon blivit lite "lär dig innan du petar på mig"... å efter att jag började på kursen så blir hon mer å mer "gosig" med mig med!!! :)
står å blundar bara man tar i nacken!
så blir hon sur när jag borstar istället för masserar :rofl:

Totola: Cranio-sacralterapi tror jag är SUPER!
Är grymt avundsjuk på en kompis som anmält sig till den på häst.
Men jag tror jag ska satsa på craniosacral på människa, då plånboken ger tillåtelse... Fick en behandling för ett tag sedan som gav enorma resultat.
Använde det tänket o testade på min häst efteråt Strök runt öronen och kände faktiskt av hans nack och halsstatus bara genom att känna öronen!:)
En liten lätt strykning längs halsen och, knak, något släppte till.

Jag tror det är henne jag ska samåka med faktiskt.? Kan ju inte finnas alltför många från Ö-vik som ska gå.. :idea:
Egentligen är det säkert smartare att gå kursen för människa (men man lär behöva en medicinsk baskurs i ryggen?) eftersom allt vad gäller människa är billigare och mer betalt/lättare att få jobb som jag förstått det :crazy: funderar på att även gå för människa sedan, det lär ju bli piece of cake då förutom att börsen blir lite tunnare :rofl:
Det är alldeles för mycket man vill lära sig och alldeles för lite tid och pengar!:p

T o m min pappa var intresserad av att gå KST-kursen, var han som tipsade mig om det. Men han sa nåt om att han tyckte att han började bli för gammal.. Eller för snål kanske :p

jag tror det är därför det finns många/en del som inte ens vågar prova massage på sin häst, för det e DYRT å det finns massa lallare...

I början när jag hade förra hästen (som var riktigt ofräsch muskulärt och även hade ett ledband som låg fel) så var det verkligen gränsfall om jag skulle behålla den eller inte. Hade fått den så gott som gratis (utrustningen var värd mer än hästen) och hade en provmånad så då tog jag ut både far min och hästmassör vid två olika tillfällen för att få "expertutlåtanden" som skulle avgöra om jag skulle ha kvar den eller inte. Den verkade inte ha något större fel men den rörde sig ojämnt med bakbenen och var allmänt skitstel.
När hästmassören kom ut första gången så var hon mycket negativ. Dels pga de ofräscha musklerna och dels pga att han blev lite aggressiv vilket hon tolkade som ett dåligt tecken (svårt att behandla någon som inte vill bli behandlad). När ET´n (min lille far) kom ut så var han däremot positiv, fast å andra sidan så är han lite mer kylig än mig vad gäller "man kan ju prova, visar det sig att den är för dålig kan man alltid slakta i värsta fall" :crazy: .
Trots att jag hade "gratis" behandling blev det att jag tog ut både massör och ET. Massören kom varannan vecka i ett par månader om jag inte missminner mig, ET´n kom också ut varannan vecka så det blev en behandling i veckan. Inom två månader hade hästen fått ett helt annat rörelsemönster och blivit otroligt mycket smidigare! :love:

Nu vet jag inte vem av dessa som ska få mest creds, men slutsatsen jag drar är att folk är olika bra på olika saker, och är man beredd att lägga lite extra pengar på massage i förebyggande syfte skulle det bli MYCKET billigare än som i fallet där det blev behandlingar varje vecka. Tack gudskelov blev det bara 800:- i månaden för massagen för min del... :angel:

Trots att jag hade "gratis" behandling blev det att jag tog ut både massör och ET. Massören kom varannan vecka i ett par månader om jag inte missminner mig, ET´n kom också ut varannan vecka så det blev en behandling i veckan. Inom två månader hade hästen fått ett helt annat rörelsemönster och blivit otroligt mycket smidigare!

Det är få som ifrågasätter när humanvården använder sig av läkare (skador),sjukgymnast (behandling direkt efter läkarvård), kiropraktor(skelett) och massör (komma igång igen/friskvård).
De jobbar på olika sätt. Så bör det även vara inom hästeriet.
Min väninna utbildade sig till hästmassör. Hon trivs och är seriös, men säger att ryttarna ibland prioriterar att betala en instruktör och ta lektion istället för att betala för massage. Både och skulle göra gott långsiktig .
Jag ska själv gå en nybörjarkurs i massage när jag skaffar mig egen häst.

Senast ändrad av en moderator:

Det är få som ifrågasätter när humanvården använder sig av läkare (skador),sjukgymnast (behandling direkt efter läkarvård), kiropraktor(skelett) och massör (komma igång igen/friskvård).
De jobbar på olika sätt. Så bör det även vara inom hästeriet.
Min väninna utbildade sig till hästmassör. Hon trivs och är seriös, men säger att ryttarna ibland prioriterar att betala en instruktör och ta lektion istället för att betala för massage. Både och skulle göra gott långsiktig .
Jag ska själv gå en nybörjarkurs i massage när jag skaffar mig egen häst.

precis... som mina föräldrar (förut, innan hästen blev frisk tack vare massagen).. då fick man höra "det är så mkt med den där hästen"... "tål den inte ens det där" osv osv... men alla fotbollskillar, hur trasiga är inte de??? å har känningar hit å dit... det förekommer ju för ALLA som tränar mer eller mindre...

men som sagt, det är ju bara en HÄÄÄST :angel: ;)

Svarar på både "Johanna E" och "Totola". Jag är Equiatriker i botten, men började min utbildning på Axelsson. Bytte skola efter andra steget efter att hört Eddy Bloms föreläsning. Jag ville mer än bara massera och kände att det Eddy är inne på, det vill jag också göra.

Nu har jag inte jobbat helt som Equiatriker så jag kan inte svara på om jag klarat mig ekonomiskt. Jag skaffade mig barn 2003 och senare ett till och har varken haft ork eller tid att jobba. Jag har nyligen gått två kurser i kraniosakral terapi på häst. Det var helt suveränt och är det jag kommer att jobba med i framtiden. Med tiden kommer jag att utbilda mig på människa också (tror jag i alla fall) i kraniosakral terapi. Jag är undersköterska i botten och har alltid haft intresse att hjälpa andra. Dock är hästar betydligt tacksammare att jobba med. Ur inkomstsynpunkt kanske det kan vara bra att ha båda. Jag får se.

Till "Totola", var det du som inte kunde komma på kursen? Om det är så hoppas jag att du kan gå nästa år:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 842
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar