HÄSTMASSÖRER se hit ;)

Sv: HÄSTMASSÖRER se hit ;)

täby hmm.... *undrar vem* ;)

jag ska precis börja steg 2 på min utb. nu... å sitter med ångest deluxe över alla j*a muskelfästen, origo hit å insertio dit... *gaaalen* :cry:

kan du tipsa om ngn bra bok där alla origo å insertion står? gärna med BRA bilder!

täby hmm.... *undrar vem* ;)

jag ska precis börja steg 2 på min utb. nu... å sitter med ångest deluxe över alla j*a muskelfästen, origo hit å insertio dit... *gaaalen* :cry:

kan du tipsa om ngn bra bok där alla origo å insertion står? gärna med BRA bilder!
ABC of the Horse är oslagbar!!
kolla på adlibris.se

Är det fortfarande 1a upplagan ute? Den innehåller massa! fel enligt en av mina lärare. Jag gjorde misstaget att köpa den. :(

/Maria

Tack för informationen! Just nu lånar jag den av far min, och då vet man ju att det inte är läge att köpa en egen förrän den uppdaterade utgåvan kommer ut!:idea:

Till trådstartaren:
Jag är också inne på att bli hästmassör men kommer troligen inte "bara" utbilda mig till just hästmassör utan även annat just för att som någon skrev; få en bred grund. Som det ser ut nu så är jag fullt medveten om att man kanske inte kommer kunna livnära sig på det på heltid, men målet är att åtminstone kunna pyssla med det på deltid för att till viss del få pyssla med ett intresse :p
Det blir mycket pengar att satsa och jag är fortfarande lite osäker eftersom det skulle generera bra mycket mer trygghet (ekonomiskt framförallt) att gå ett färdigt program istället på högskola och satsa på ett vanligt jobb. Eventuellt blir det både och - att jag går högskola och pluggar hästmassage på sidan om.

Rent generellt tror jag att det finns för många hästmassörer för att det ska finnas några karriärsmöjligheter där. Man måste isåfall vara grymt bra på att marknadsföra sig. Att ens satsa på ett heltidsjobb som hästmassör låter lite overkill i mina öron. Om man däremot får flera utbildningar inom hästbehandling tror jag det är mer realistiskt men fortfarande inget man kan vara säker på. Om man vill jobba med hästar på heltid kan det vara en bra idé att även göra annat - starta eget med att sälja hästrelaterat, bli ridinstruktör, hovslagare, skaffa egen hästgård?

Ja, både ursprung och infästespunkter för musklerna står i ABC. Jag tycker själv den är bra men man behöver flera olika anatomiläror eftersom böckerna är bra på olika saker. Dissekera själv är det allra bästa om du har möjlighet till det.

Är det någon här som är hästmassör? Trivs ni med yrket? Är du egen företagare? Gör du något annat vid sidan av för att få det att gå runt? :bump:

Vart är ni utbildade någonstans och är det någon som har nån uppfattning om framtidsutsikter för den branschen?

Jag är dipl hästmassör, utbildad på Axelsons. Har aldrig jobbat heltid som massör utan haft en enskild firma vid sidan om mitt vanliga jobb. Jag blev sjuk och därför fick massagen ligga nere i 1½ år. Är frisk nu men har inte velat dra igång företaget på allvar, eftersom jag är rädd om mig själv, så just nu tar jag bara enstaka uppdrag åt gamla kunder när jag har lust.

Timpenningen som hästmassör är väldigt dålig och det är svårt att leva på det. Om du vill satsa på allvar tycker jag du ska kolla upp hur konkurrensen ser ut i ditt område. Man får också räkna med konkurrens från elever som håller på och utbildar sig och masserar gratis.

Hästarna älskar massage men tyvärr kan man ofta inte lösa hästens problem annat än tillfälligt eftersom de beror på andra saker i botten. Bästa situationen för dig som företagare är om du kan komma in på ett större travstall eller liknande, där ägaren ser att det finns pengar att tjäna på friskvårdsbehandling.

Hästarna älskar massage men tyvärr kan man ofta inte lösa hästens problem annat än tillfälligt eftersom de beror på andra saker i botten. Bästa situationen för dig som företagare är om du kan komma in på ett större travstall eller liknande, där ägaren ser att det finns pengar att tjäna på friskvårdsbehandling.

hur menar du då?
går axelssons bara igenom "skönmassage"?
inte punkter och djupmassage?

min häst blev frisk tack vare en massör/ET... INGET knäckande med kiropraktor... hon hade EXTREMA muskelproblem, så vanligt filiduttande hade inte hjälpt.. men ja.. massage har då hjälpt :)

tråkigt att du blev sjuk/skadad av det :( egenvård ;)

Vad jag sett av utbildningsinfon på axelssons (är ju inne på att gå den själv framöver) så är den bra ur massageaspekt men går inte in på andra behandlingar. Det finns ju påbyggnadskurser med akupunktur och manipulationer (?) och då blir det genast lite mer verktyg att faktiskt rätta till hästens fel, men jag tror tyvärr inte att dessa korta påbyggnadskurser är tillräckligt heltäckande.

Massörer skulle jag säga är lite som förebyggande sjukgymnaster - de kan förebygga skador men så snart det kommit till det stadiet att hästens kropp redan är i större obalans och i något mittemellanstadie till att bli riktigt dålig så blir det svårt att genom enbart massage rätta till det. Har man många olika kunskaper inom massage (djupmassage, punktmassage osv) har man såklart större chans, men det kan fortfarande behövas andra typer av behandlingar och då tar man ju hellre ut t ex en Equiterapueft direkt om man ändå misstänker att man kommer behöva anlita en.

Vi hästmänniskor är tyvärr överlag lite så att man inte slösar pengar på att kolla upp en (till synes för oss) fräsch häst. Det är först när man märker tydliga bieffekter som man hajar till, t ex att hästen lägger till med olater eller inte kan utföra vissa rörelser eller blir markant sämre i sina rörelser och då har det ofta redan gått för långt för att en massör ska kunna rätta till hästens problem.

bra skrivet!!!! håller med till fullo!

det är det som är så bra för "oss" som börjar intressera sig för massage å går kurser/utb, å utövar på egen häst.. jag har blivit mkt mer lyhörd på min... sen får man ju bonus-ångest för minsta grej, men det hör väl till ;)

det är väl ett livslångt lärande ;)

hur menar du då?
går axelssons bara igenom "skönmassage"?
inte punkter och djupmassage?

Jodå. Stresspunkter och djupbehandlingar ingår i utbildningen, och visst finns det hästar där muskelbekymmer är grundproblemet. Men ofta är muskelproblemen symptom på något annat.

Vi hästmänniskor är tyvärr överlag lite så att man inte slösar pengar på att kolla upp en (till synes för oss) fräsch häst. Det är först när man märker tydliga bieffekter som man hajar till, t ex att hästen lägger till med olater eller inte kan utföra vissa rörelser eller blir markant sämre i sina rörelser och då har det ofta redan gått för långt för att en massör ska kunna rätta till hästens problem.

Precis. Och som massör kan man inte göra mycket mer än att lossa på spänningarna och ge en rekommendation till ägaren att kolla upp t ex gallor eller annat som är onormalt som kan tänkas förklara rörelsestörningen som hästen har. Hästmassörer jobbar med friskvård , inte sjukvård, men hästägarna vill inte betala för friskvård, tyvärr.

Jag har gått Intro och Steg 1 på Axelsons och jobbar med mina egna hästar. Det har betalat sig på så vis att jag kan ta fatt i problemen innan dom börjar och slipper skador som kan bli dyra att behandla på lång sikt.

Precis. Och som massör kan man inte göra mycket mer än att lossa på spänningarna och ge en rekommendation till ägaren att kolla upp t ex gallor eller annat som är onormalt som kan tänkas förklara rörelsestörningen som hästen har. Hästmassörer jobbar med friskvård , inte sjukvård, men hästägarna vill inte betala för friskvård, tyvärr.

jag håller nog inte med till 100% där...
eller, isf måste vi definiera "massör" först... filiduttande = förebyggande.. men med 700 muskler så kan de ställa till med en hel del problem som sen i sin tur kan göra hästar både halta och skeva...

ingen veterinär hade fixat min häst iaf... jag :love: min massör!

Det var bra att din häst fick hjälp. Som jag skrev så finns det hästar där massage löser problemen men i många fall är det tyvärr något annat bakom. Och det har inget att göra med att jag skulle hålla på med "filiduttande" som du kallar det, blir lite irriterad på dej om det är det du försöker antyda. Massage är bra men det löser inte alla problem, vilket säkert din massör är den första att hålla med om.

Massage är bra men det löser inte alla problem, vilket säkert din massör är den första att hålla med om.

Iofs så är det ju också så att INGEN behandling kan kurera alla fel. Seriösa veterinärer rekommenderar Equiterapuefter/massörer för rehabilitering till många fel, veterinärer har ju sällan utbildning inom det området och även om de hade det så skulle det bli alldeles för dyrt att anlita veterinär även till det. Känns som att det är en del som fortfarande till 100% litar på att veterinärer löser alla fel och inte bryr sig om förebyggande/rehabiliterande behandlingar, då är det extra viktigt att veterinärer påpekar vad hästen behöver för att slippa åka till kliniken igen. Precis av samma anledning som Equiterapueter/massörer måste rekommendera ägaren att uppsöka veterinär om man misstänker skador.

Ska bli skitspännande att utbilda sig inom området iaf. Som planen ser ut nu blir det en kurs i Kranio-sakral Terapi för häst (kurstillfällen utspridda i år och nästa år) en distanskurs i Medicinsk bas som lär krävas om man ska bli "accepterad" som alternativbehandlare (högskola) och Axelssons massagekurs nästa år. Sen ska jag försöka komma in på ET-utbildningen men så länge den inte är KY känns det inte värt pengarna om man inte skulle vinna på lotto eller så :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 842
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar